KM keskustelusta - hiukan asiallisemmin

KM Klasu

Lueskelin tässä pitkästä aikaa taas tätä keskustelupalstaa ja pakko todeta, että keskustelu on aika ala-arvoista. Ikävintä tässä on se, että monet lajiin tutustuvat ja aloittamisesta kiinnostuneet käyttävät tätä varsin todennäköisesti tiedonlähteenä. Itse jos harkitsisin lajin aloittamista täällä olevan keskustelun pohjalta niin muutaman viestin jälkeen kyllä into tyrehtyisi. Palsta antaa riitaisan ja lapsellisen kuvan harrastajistaan.

Puhkutaan varmuutta ja ainoita oikeita "faktoja" yms. Uskallan väittää että aika harvalla kirjoittajalla on loppupeleissä kokemusta molempien liittojen alla treenaamisesta ja uskallan tehdä tästä vielä pienen jatkopäätelmän, ne kaverit eivät osallistu tähän keskusteluun koska tietävät asioiden laidan muutenkin. Onneksi leireillä ja muissa tapahtumissa joissa tapaa ja treenaa molempien liittojen edustajien kanssa huomaa ihmetyksekseen että molemmista "leireistä" löytyy ihan täysipäistä ja motivoitunutta porukkaa (kuten myös k***päitäkin).

Nuo liittojen väliset erimielisyydet eivät mielestäni ole, eivätkä saa olla, harrastajien ongelma. Molemmissa liitoissa porukat maksavat treenimaksunsa ja hikoilevat treeneissä kuka oppiakseen uusia taitoja, kuka kuntoillakseen, kuka kehittyäkseen, joku sivulajina jollekin muulle lajille.
Motivaatioita treeneihin tulemiselle on varmaan yhtä monta kuin harrastajiakin.

Itselleni laji on antanut paljon, mukavan harrastuksen, hyvän kunnon ja jonkin verran taitojakin, mutta myös ymmärrystä siitä, että niin ihmiset kuin liitotkin taaplaavat kukin omalla tyylillään ja jos homma toimii niin eiköhän silloin kannata olla tyytyväinen siihen mitä on saanut.

Suhtaudun hyvin karsaasti välillä lähes uskonnollista hurmosta muistuttavaan kiihkoiluun miltei asiassa kuin asiassa. Maailmassa on hyvin vähän absoluuttisia totuuksia ja lähes joka asiaan on monta näkökulmaa. Tästä syystä toivoisin kirjoittajilta hetken pohdintaa siitä miksi joku olisi kiinnostunut kirjoituksestasi? Ja erityisesti mikäli aiot kirjoittaa jotain negatiivista ja yleistävää mietit onko motivaatiosi tehdä niin vilpittömästi asioita eteenpäin vievä vai vain lapsellinen kiukuttelu, egosentrinen pullistelu tai jokin muu vähän vähemmän asioita eteenpäin vievä seikka.

Netti on hieno väline tiedonhakuun ja asioiden eteenpäin viemiseen. Valitettavasti tänä päivänä vain lähes kaikki käyttävät sitä milloin mihinkin...

Siis toiveeni on, pitäydytään asiassa ja jätetään turha kiukuttelu ja pullistelu esim. "pakkotoiston" palstalle;)

10

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ...jotain ASIALLISTA!! Kiitokset siitä, toivotaan vaan että tämä keskustelu myös säilyy sellaisena. Itse jatkan treenaamista entiseen tapaan ja annan liittojen tapella (jos se nyt sitten jotain muuttaa...) keskenään! Se, että on hyvä opettaja ja treenikaverit riittää vallan mainiosti. Ja jos tältä palstalta tosiaan joku hakee tietoa lajista/lajeista, niin se voi todellakin olla aika harhaan johtavaa..etsikää ja katselkaa muualtakin ennen kuin teette päättöksen aloittaa tai olla aloittamatta.

      • nekku

        "Itse jatkan treenaamista entiseen tapaan ja annan liittojen tapella (jos se nyt sitten jotain muuttaa...) keskenään!"

        Onko KM-liittojen välillä siis todellakin suuria riitoja/näkemyseroja lajista? Entä eroaako opetus selkeästi toisistaan? En ole itse lajin harrastaja, mutta muuten asia kiinnostaa.


      • KM Klasu
        nekku kirjoitti:

        "Itse jatkan treenaamista entiseen tapaan ja annan liittojen tapella (jos se nyt sitten jotain muuttaa...) keskenään!"

        Onko KM-liittojen välillä siis todellakin suuria riitoja/näkemyseroja lajista? Entä eroaako opetus selkeästi toisistaan? En ole itse lajin harrastaja, mutta muuten asia kiinnostaa.

        Itse treenaan IKMF:n puolella ja en ole koskaan treenaillut "pohjolan miesten" puolella joten ihan omasta kokemuksesta en voi puhua. Yksi kaveri treenaa Combatissa ja eipä hänkään ole valitellut. Mitä joskus on tekniikoista puheltu ym. niin aika samoilta kuulostavat. Pieniä eroavaisuuksia olen huomannut, mutta niitä on kyllä IKMF:ssäkin eri opettajien välillä joten pistän sen enempi sen piikkiin.


    • Kalervo_K

      Näinhän se tällä foorumilla menee.

      Täysin anonyymit keskustelut suomalaisella asenteella höystettynä ikävä kyllä on suureksi osaksi vittuilua tai kuulopuheisiin ym. vannovien pentujen hiekkalaatikkotappelua.

      Siksi kannattaa haluamaansa tietoa katsella sellaisilta foorumeilta mitkä vaativat kirjautumisen.

      Paljon asiallisempaa keskustelua löytyy esim. potkun, fighterin, harjoitelu.netin ym. sivuilta.

    • Krav-maga

      Liitosta riippumatta laji on pätevä ja sen perusperiaatteet toimivat, pelastin henkeni maga-tekniikoilla, se periaate toimi oikeasti, aikasemmin olin treeannut karatea ja en tiennyt mitään siitä miten esim. niskalenkistä vapaudutaan, koska karatessa harjoiteltiin tomimatonta urheilutekniikkaa, kahden vuoen maga-treenin jälkeen jouduin tiukkaan paikkaan ja selvisin siitä, kiitos opettajani ja minä treenaan siellä Pohjolan liitossa eli Combatissa.

      • nlainen

        tapaus, paitsi että tod.näk. naapurin puukotukselta.sain ihan magatekniikalla puukon pois, mutta judotekniikalla maihin ja lukkoon.poliisit paikalle ja kolmeks vuodeks linnaan.


      • Me ollaan sankareita kaikki
        nlainen kirjoitti:

        tapaus, paitsi että tod.näk. naapurin puukotukselta.sain ihan magatekniikalla puukon pois, mutta judotekniikalla maihin ja lukkoon.poliisit paikalle ja kolmeks vuodeks linnaan.

        Sinänsä kummallista, ettei pk-seudulta taida vieläkään löytyä defendoa. Se on kuitenkin paljon kravmakaa tehokkaampaa, kun siinä ei ole mukana kaikenmaailman kummallisia ja toimimattomia kikkailuja. Opetellaan tehokkaita ja toimivia tekniikoita, toisin kuin kravmakassa.

        (Oikeasti veitsellä puukotustarkoituksessa sohivalta sitä veistä ei kannata paljain käsin yritää saada pois, vaan mennä karkuun. Jos veitsen sai pois, se ei mitä luultavimmin ollut todellisuudessa puukotusaikeissa, kunhan uhosi. Nimim. itsekin erään puukon kanssa heiluneen humalaisen riisunut ja käsilukkoon pannut. Ja ei, en soittanut poliiseja. Heppu rauhoittui, eikä oikeasti olisi puukolla pistänyt.)


      • skk30303
        Me ollaan sankareita kaikki kirjoitti:

        Sinänsä kummallista, ettei pk-seudulta taida vieläkään löytyä defendoa. Se on kuitenkin paljon kravmakaa tehokkaampaa, kun siinä ei ole mukana kaikenmaailman kummallisia ja toimimattomia kikkailuja. Opetellaan tehokkaita ja toimivia tekniikoita, toisin kuin kravmakassa.

        (Oikeasti veitsellä puukotustarkoituksessa sohivalta sitä veistä ei kannata paljain käsin yritää saada pois, vaan mennä karkuun. Jos veitsen sai pois, se ei mitä luultavimmin ollut todellisuudessa puukotusaikeissa, kunhan uhosi. Nimim. itsekin erään puukon kanssa heiluneen humalaisen riisunut ja käsilukkoon pannut. Ja ei, en soittanut poliiseja. Heppu rauhoittui, eikä oikeasti olisi puukolla pistänyt.)

        löytyy kyllä. Primefighters mm. opettaa ko lajia.


      • laittaisi
        Me ollaan sankareita kaikki kirjoitti:

        Sinänsä kummallista, ettei pk-seudulta taida vieläkään löytyä defendoa. Se on kuitenkin paljon kravmakaa tehokkaampaa, kun siinä ei ole mukana kaikenmaailman kummallisia ja toimimattomia kikkailuja. Opetellaan tehokkaita ja toimivia tekniikoita, toisin kuin kravmakassa.

        (Oikeasti veitsellä puukotustarkoituksessa sohivalta sitä veistä ei kannata paljain käsin yritää saada pois, vaan mennä karkuun. Jos veitsen sai pois, se ei mitä luultavimmin ollut todellisuudessa puukotusaikeissa, kunhan uhosi. Nimim. itsekin erään puukon kanssa heiluneen humalaisen riisunut ja käsilukkoon pannut. Ja ei, en soittanut poliiseja. Heppu rauhoittui, eikä oikeasti olisi puukolla pistänyt.)

        Puliukon lukkoon....


      • helsingiis

        Harvoin kukaan kertoo kuinka se vuosia harjoiteltu laji ei auttanut oikeassa tilanteessa limaisen v***n vertaa, tässä sellainen tarina.

        Olin harjoitellut Magaa jo kuusi vuotta, edennyt tasoissa ja olin sekä omasta, harjoittelukaverien ja valmentajien mielestä erittäin lahjakas. Oli tullut jo puhetta mahdollisesta valmentamisesta. Kokoa silloin melkein 90kg ja 186cm, eli en ollut ihan kääpiö.

        En ollut eläissäni tapellut kertaakaan oikeasti, mutta olin harjoittelut magaa vuosia, thaikkua pari vuotta ja ottanut pari otteluakin. Takana vuosien aktiivinen harjoittelu, reeneissä oltiin reenailtu skenaarioita ja kehässäkin olin hyvä, kova jätkä siis. Itseluottamus oli kohdillaan ja olin varma, että kun vain teen mitä valmentaja on opettanut niin kävelen vaikka kivestä läpi.

        Baari-illan päätteeksi kello 03.jotain... poistuimme kaverien kanssa baarista kun ystävälläni tuli riitaa toisen seurueen jäsenen kanssa. Koitin rauhoitella osapuolia, käteni olivat edessä "fencessä/aitana", kuten aina oli opetettu ja olin valmistautunut kamppailuunkin. Tärinä alkoi jaloista, ääni alkoi väristä ja itseluottamus alkoi lievästi rakoilla. Edessäni oli noin 175cm pitkä alle 80kg painava itikka ja reeneissä olin pyöritellyt yli 100 kiloisia mennen tullen...mitä tapahtuu??

        Olihan siitä puhuttu, adrenaliista siis, ja olin sen jo kokenut skenaarioita tehdessä ja Redmania hakatessa, mutta tietoisuus tilanteen aitoudesta oli musertava.

        Vastapuoli huomasi itseluottamukseni alkavan sulaa. JA sitten PAM!!! Fencestä läpi, vailla mitään mahdollisuutta blokata torjua tai muuten reagoida vaikka olin tarkkana, nyrkki naamaan. Natiainen melkein tyrmäsi minut ja olisi niin tehnytkin ellei muut olisi osallistuneet tappeluun.

        Alkoi pirullinen 4vs3 vääntö, keräilin itseni ja jotenkin kykenin syöksymään kaverin avuksi. Lyömään en pystynyt, pelkäsin kai loukkaavani jotakuta pahasti menin henkiseen lukkoon. Koitin repiä vastustajaa kaverini niskasta, tämä kuitenkin kääntyi ja alkoi pystypaini. Tässäkin olin treeneissä todella hyvä, mutta ainoakaan tekniikka ei tullut mieleeni sillä hetkellä. Voimalla olin jo lähes saanut itseni irti, mutta vastustaja sitoutui jotenkin vaatteisiiini kiinni eikä irronnut millään keinolla. Lopulta se sai jotenkin niskani lukkoon, siis tämä perus pää kainaloon niskalukko, josta puolustautuja lyö kasseille ja painaa naamasta jne... No ei tullut mieleen sekään. 2 sekunttia ja oltiin maassa, revin ja rimpuilin mutta tuloksetta, toisinaan tuli nyrkkiä pääkoppaan ja välillä naamaan. Kunnes kaverin potkaisi vastustjaani päähän.

        Kohta kaikki oli ohi, tilanne oli kestänyt ehkä alle minuutin vaikka se tuntui tunnilta. Ketään ei tyrmätty, joltain oli huuli tai nenä auki ja homma loppui tasapeliin, molemmat osapuolet uhosivat vetäytyessään kovin sanoin. Olin henkisesti aivan hajalla, kaverit näkivät ison magamiehen kyvyttömänä taisteleen kun amatöörit tekivät pelkillä luonnollisilla vaistoillaan siedettävän kamppailun.

        Otin yhteyttä valmentajaani, koska kaipasin tukea. Hän selitti tappiotani vastutajan taidoilla, mahdollisella humalatilallani (olin kuski, join yhden oluen) ja kehoitti VAIN HARJOITTELEMAAN LISÄÄ! Aloin pohtia: tämähän on sama kuin uskonto, jos Jumala ei vastaa niin rukoile kovemmin ja enemmän! Vika on aina sinussa ei uskonnossa, jos laji (oli mikä tahansa) ei toimi niin sinun pitää harjoitella enemmän! Mutta mullehan väitettiin että tämä on luonnollisiin reaktioihin perustuva helposti opittava ja tehokas....? Reaktioissani ei ollut mitään luonnollista. luonnollista olisi ollut juosta tai lyödä, ei viritellä käsistä aitaa minun ja vastustajan väliin...no sehän toimi reeneissä koska siellä vastustajalla on yleensä hanskat kädessä ja ne eivät tule aidasta läpi, toisin kuin paljas nyrkki.

        Pidin lajista taukoa lähes vuoden, analysoin vikoja ja virheitä joita siihen liittyi ja totesin että 99% kaikista itsepuolustuslajeista ja tekniikoista on samaa rahastusta kuin mikä tahansa uskonto. Tappelussa pärjää lyömällä paljon tai kovaa, tai juoksemalla.

        Kun palasin harjoituksiin niin tämä sama henkilö joka minua ensin löi oli läpäissyt seurani peruskurssin. Jatkoryhmän harjoituksissa vein häntä kuin pässiä narussa. Kadulla en siihen kyennyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe