Tuossa aiemmassa keskustelussa saatiin hyvää tietoa tehdyistä tutkimuksista, mutta ne kertovat jenkeistä ja....siis...niin.
Joten! Puoliksi hupina ja puoliksi vakavissani heitämpäs piruuttani pystyyn pienimuotoisen gallupin meidän palstalla riehuvien, sekä krisseleiden että ateistien (ja muidenkin!), välillä. Numeroita en kaipaa vaan omaa rehellistä vastausta; oletko mitannut tyhmyytesi ja mihin uskot :D!
Itselläni ÄO on "normaalia korkeampi".
En usko jumaliin, mutta en voi sanoa olevani 100% ateistikaan.
Tällä haavaa kategorioin itseni skeptikoksi, joka on parhaillaan ottamassa asioista selvää.
Meneillään on hihhuli-osasto ja on tullut hyvät naurut monesta paikkaa (erityisesti kiitokset Agneistille :) ja lopputuloskin häämöttää. Se menee jotakuinkin näin; "ei ikinä".
Mie en kertakaikkiaan kykene uskomaan näihin mm.krisseleiden henkiin yms juttuihin, menee niin kovaa rallia yli hilseen että pölinä käy ja yskittää..
Totta puhuen; jäin ihan tyystin koukkuun tälle foorumille viihdyttämään itseäni. Tämä palsta on oikeasti paljon parempaa viihdettä ja komediaa kuin telkasta voi ikinä tulla!
Onkohan stand-up koomikot koskaan vielä tajunneet tulla täältä hakeen vinkkejä jutuilleen...? Ois meinaan ihan täydellinen aarrearkku!!!
Älykkyys ja uskovat/GALLUP
38
1605
Vastaukset
- Timppa__
Ja nyt seuraa kauhea litania vastauksia jossa kirjoittajan ÄO:n väitetään olevean vähintään 160 ja vakaumuksen milloin mikäkin. Jotkut voivat olla jopa rehellisiä mutta ÄO on "mitattu" sekalaisella määrällä netti testejä joista iso osa on enemmänkin ego buustausta kuin mikään todellinen mitta.
Katsotaanpa kuinka käy, muistan vaan erään threadin jonka tilastollisesti ottaen olisi pitänyt lukean pari sataa tuhatta ihmistä jotta ilmoitetut luvut olisivat olleet edes hieman uskottavia, mutta ehkäpä tätä palstaa lukeekin vain ihmiskunnan kerma ^^- Milian***
...ihmiskunnan kerma. Usein jopa päinvastoin.
Itse mie olen toisissa asioissa fiksu, monissa MONISSA toisissa taas niin linttaan tallattu saapas että ei mitään rajaa.
Näinhän se menee, joten ei paniikkia. Joku on yhdessä hyvä ja toisessa täys p*aska, pätee yhtälailla tyhmiin kun älykkäisiinkin.
(> esim. eräs tuntemani matikkanero joka ei osannut/oppinut koskaan käyttämään mikroaaltouunia)
Johan mie tajuan minkä mellastuksen tuo alotus voi saada aikaan, katotaan kuinka käy :D!
Enkä odota mitään rehellisten vastausten ryöppyjä; tosin niistä vastauksista saakin sitten jokainen kuitenkin "mittailla" ko.hlön tasoa eri tavoin. - blackmagicwoman
Milian*** kirjoitti:
Itse mie olen toisissa asioissa fiksu, monissa MONISSA toisissa taas niin linttaan tallattu saapas että ei mitään rajaa.
Näinhän se menee, joten ei paniikkia. Joku on yhdessä hyvä ja toisessa täys p*aska, pätee yhtälailla tyhmiin kun älykkäisiinkin.
(> esim. eräs tuntemani matikkanero joka ei osannut/oppinut koskaan käyttämään mikroaaltouunia)
Johan mie tajuan minkä mellastuksen tuo alotus voi saada aikaan, katotaan kuinka käy :D!
Enkä odota mitään rehellisten vastausten ryöppyjä; tosin niistä vastauksista saakin sitten jokainen kuitenkin "mittailla" ko.hlön tasoa eri tavoin.Luin Mensan jäsenlehdestä kirjoituksen, jossa kirjoittaja myönsi avoimesti olevansa dualisti. Sen sijaan hän ei maininnut olevansa sovinisti ja kreationisti, jotka seikat tulivat kyllä sisällöstä ilmi. Yleissivistyksessä oli biologian kohdalla pahasti aukkoja.
Mieheni kuuluu Mensaan. Itse olisin päässyt helposti jäseneksi, mutta tein testin huvikseni ja muuten boikotoin kyseistä järjestöä. En pidä siitä, että ihmisiä arvotetaan vain yhden ainoan numeron perusteella, oli se sitten pituus, paino, ikä tai ÄO. - väline,
Milian*** kirjoitti:
Enkä odota mitään rehellisten vastausten ryöppyjä; tosin niistä vastauksista saakin sitten jokainen kuitenkin "mittailla" ko.hlön tasoa eri tavoin.jolla pystytään hankkimaan tietoa ja erittelemään sitä.Mitä luottavaisemmin suhtautuu toisten puheisiin,sitä tyhmemmin käyttäytyy.Siten uskovaisuus on ajattelemattomuutta,samoin ateismi,jollei pysty itse hahmottamaan todellisuutta.Valitettavasti nykyisilläkään parhailla tiedoilla ei pääse totuudesta perille.Paras onkin elää näkemässään maailmassa ja jättää henkimaailma pois elämästään.Nämä hengen lähettiläät kun ovat varsinaisia valehtelijoita ja ihmisten pelottelijoita.Tässä asiassa,kuten monessa muussakin lukeminen haittaa totuuden etsimisessä.Kirjat ovat aina olleet suuri vaara ihmisille.Niissä pötypuheet ovat herkimmin omaksuttavia.Uskontoja on tuhansia,jo siksi voi olettaa,että ne kaikki on keksittyjä.
- loppuun asti?
väline, kirjoitti:
jolla pystytään hankkimaan tietoa ja erittelemään sitä.Mitä luottavaisemmin suhtautuu toisten puheisiin,sitä tyhmemmin käyttäytyy.Siten uskovaisuus on ajattelemattomuutta,samoin ateismi,jollei pysty itse hahmottamaan todellisuutta.Valitettavasti nykyisilläkään parhailla tiedoilla ei pääse totuudesta perille.Paras onkin elää näkemässään maailmassa ja jättää henkimaailma pois elämästään.Nämä hengen lähettiläät kun ovat varsinaisia valehtelijoita ja ihmisten pelottelijoita.Tässä asiassa,kuten monessa muussakin lukeminen haittaa totuuden etsimisessä.Kirjat ovat aina olleet suuri vaara ihmisille.Niissä pötypuheet ovat herkimmin omaksuttavia.Uskontoja on tuhansia,jo siksi voi olettaa,että ne kaikki on keksittyjä.
"Kirjat suuri vaara ihmisille"? Olisi suuri houkutus olla samaa mieltä. Kaikki kirjat roviolle! Pahuus elää kellastuvilla sivuilla! Ja vain valehtelijoita ja huijareita ovat toiset ihmiset. Kukaan ei ole luottamuksen arvoinen! Totuutta edustaa vain 'minä ja aistit'!
Lopetus on puhdasta kultaa. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä! - on väärässä
loppuun asti? kirjoitti:
"Kirjat suuri vaara ihmisille"? Olisi suuri houkutus olla samaa mieltä. Kaikki kirjat roviolle! Pahuus elää kellastuvilla sivuilla! Ja vain valehtelijoita ja huijareita ovat toiset ihmiset. Kukaan ei ole luottamuksen arvoinen! Totuutta edustaa vain 'minä ja aistit'!
Lopetus on puhdasta kultaa. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä!mutta kuka niitä saa uskomaan sen.Luuletko,että muut eläimet lukee kirjoja?Tule alas jumalaiselta alustaltasi ja tunnusta olevasi vain elukka.Se on hyvä alku älykkäälle käyttäytymiselle.
- Valkoparta
Uskonnoton teisti ja PIRUN älykäs, viisas ja mukava (komeakin, mutta sitä ei kysytty) ;-)
- suvi222
olen samaa mieltä!
- Agneisti
En ole ÄO:tani mittalillut mutta uskon että reilusti yläkanttiin se osoittaa. Olisiko jollain heittää linkkiä johonkin kunnon testiin, jos niitä nyt netistä edes löytyy?
Uskon järkeen, järkeilyyn ja todisteisiin. En kiellä jumalan, enkä aurinkoa kiertävän teekannun olemassaoloa, mutten myöskään usko niihin ilman todisteita. Turha uskoa johonkin, josta ei ole todisteita-niin simppeliä tämä pienen ateistin arvomaailma on.
Muuten siitä chatti-ehdotuksestasi. Kiitos kiinnostuksestasi mutta taidan tyytyä tällä palstalla saarnaamiseen/vitsailuun;ei nuo live chatit ole koskaan ollut oikein minun heiniäni. Teikäläinen on mitä eniten tervetullut tänne jakamaan mielipiteitä. Järkeensä luottavia ihmisiä kun ei koskaan tunnu olevan liikaa.- Milian***
...rupatteloima täällä vaan, eihän siinä mitään!
Jos jaksat googlettamalla lähteä hakemaan niin löytyy kyllä testejä ihan laidasta laitaan, kattoo sieltä "arvovaltaisimman" kun löytää...?
Sain kyllä ihan uskomattomat "ku*et housuun"-naurut sun loistavasta verbaliikasta tuolla aiemmissa ketjuissa, muutamia niin hyviä helmiä et piti oikein tallentaaa (saa muutkin nauraa joille linkitän)!
Muistanet itsekin sen ketjun jossa koitit sitä "jeesustelija...jotakin..." saada ymmärtämään muutamia faktoja? Voi -margariini- et mun tuli kiire huussiin kesken lukemisen :D!!! testataan oikein urakalla. Kaikki objektiivisesta mielipiteestä älynsä suhteen kiinnostuneet, testiin vaan. 30 ekua on mennyt useimmilta turhempiinkin 'testeihin'. (Vaikkapa sellaisiin, jossa mitataan miten paljon kaljaa rakko kestää perjantai-iltana ennen tyhjennystä...)
Useimmilla kohtalaisen kokoisilla paikkakunnilla on huomenna lauantaina 28.10. Mensan yleinen testipäivä. Tervetuloa tuntemaan itseänsä paremmin, ei siis pelkästään Agneisti, vaan kaikki muutkin "samassa uskossa" olevat. Sieltä saattaa saada uskolleen vahvistuksen. Mikäli näin attepalstalla sallitaan moinen ilmaus :-)) Ja tietysti, mikäli usko on tarpeeksi luja, sehän (puolestaan krisseleitä mukaillen) lähentelee totuutta.
Riittääkö rohkeutesi, Agneisti?
- Noteisti
>> oletko mitannut tyhmyytesi ja mihin uskot >>
Eipä ole tullut mitattua. Jotenkin on jäänyt semmoinen kuva että ei varsinaisessa älykkyydessä aikoinaan mitään suurempaa vikaa ollut, keskitasoa olettaisin.
Yritteliäisyys ja sosiaalinen lahjakkuus tosin ovat loistaneet poissaolollaan pienestä pitäen, niinpä koulumenestys ja uraputki ovatkin olleet vähän sitä sun tätä. Vanhemmiten on alkanut dementia oirehtia niin vakavasti, että nyt ei mihinkään IQ-testiin varmaan pystyisi kuin korkeintaan nimensä kirjoittamaan.
Ateistiksi olen itseäni kutsunut niinkauan kuin muistan, varmaan siitä saakka kun satuin saamaan selville mitä moinen sana tarkoittaa. Mitään senkummempaa syytä minulla ei ateismiini ole, eipä vain ole koskaan tullut ajankohtaiseksi mihinkään jumaluuteen uskoa, kovin tavanomaisesta evlut. koti- ja koulukasvatuksesta huolimatta.
Nettipalstojen sivistämänä minun kai pitäisi kutsua itseäni agnostiseksi tiedeuskovaiseksi, mutta antaa olla näin tuttujen kesken, kutsukaa ateistiksi vaan.
Mielestäni uskot ja uskonnollisuus ovat kulttuurievoluution kehittämiä, aikoinaan populaatioiden välisessä kilpailussa hyvinkin käyttökelpoisia oppeja ja ominaisuuksia. Eikä niistä kohtuudella käytettynä vielä nykyäänkään mitään haittaa ole, antavatpahan jonkinlaista toivoa niillekkin jotka kuoleman lopullisuutta ja omaa vähäpätöisyyttään maailmankaikkeuden mittakaavassa eivät masentumatta pysty hyväksymään.
Kunhan fanaatikot ja fundamenttalistit saataisiin aisoihin ja kreationistien ja muiden kehityksen jarrujen vaikutus yhteiskuntakehitykseen eliminoitua, niin hyvä tästä tulee ilman aktiivista uskontojen vastustamistakin. Ne tulevat vähitellen hiipumaan ja katoamaan, ehkä keskinäisiin oppiristiriitoihinsa, ehkä muuten vaan, hissunkissun omia aikojaan. - *****
---
- Jumala Siunaa
Kyllä kaikkivaltias ylimaailmallinen suvereeni Luoja Jumala siunaa kaikkia alaisiaan viisaudella, sillä Herran pelko on viisauden alku.
Typerää väittää jotain muuta.- Milian***
...jos ei se tuolta ketjun alkutekstistä vielä auennut niin kertaampas vielä, että nyt puhutaan älykkyydestä, ei viisaudesta.
Typerä väittää jotain muuta.
- Jumala Siunaa
Kyllä kaikkivaltias ylimaailmallinen suvereeni Luoja Jumala siunaa kaikkia alaisiaan viisaudella, sillä Herran pelko on viisauden alku.
Typerää väittää jotain muuta. - Renttuteekkari
Itselläni on sellainen ÄO-testi-älykkyys hyvinkin korkea, vaikkei minua voisi sanoa miksikään suureksi totuuden torveksi.
Ateisti olen. Toivottasti en tylsimys kuitenkaan jonka päähän mahtuu vain rationaalista tietoa :)
Jonkinmoista tiedeuraa enteilevän lapsuuden merkkipaaluja :
5-vuotiaana joulupukille -kuka sun sisälläsi on?
6-vuotiaana erotettiin kristillestä päiväkodista väiteltyäni jumalan olemassaolosta tätien kanssa. Tosijuttu.
Sen jälkeen en muista enää uskoneeni mihinkään yliluonnolliseen. Tosin kaikki yliluonnollinen pelottaa silti. Vaikka miehen iässä olen, tuskin uskaltaisin mennä mihinään vanhaan kummitustaloon nukkumaan. Tunteet voittavat aina järjen, mikä tekeekin elämästä elämisen arvoista! - nunchaku-overlord
suomalaisten keskimääräinen äo? Olisi hienoa myös, jos joku voisi laittaa nuortenkin.
- Tilastomiäs
Notta, 98 olisi keskimääräinen älykkyys. Ruattalaisilla 104. Uskokaa ruottalaisia.
Tilastomiäs kirjoitti:
Notta, 98 olisi keskimääräinen älykkyys. Ruattalaisilla 104. Uskokaa ruottalaisia.
josa suomalaiset olivat prosenttiluvussa 96 keskimäärin, vaan se on jo muutaman vuoden takaa. Ja näitä lukuja kun vertaillaan, niin pitää tietää, jotta maa missä testataan vaikuttaa aavistuksen lukemaan. Suomalaiset kärsivät hieman hyvästä elintasostaan ja kulttuuristaan: sama ihminen joka Suomessa saa tuon 96, saisi Umbaguangassa (nimi keksitty) ihan saman testin tehdessään ja ihan samanlaisia vastauksia antaen lukemakseen vaikkapa 102.
Kyseessä on jokin kerroin. Koska olen humanisti eikä matikka niin kiinnosta, en muista mikä ja miten se laskennallisesti vaikuttaa testin tulokseen. Vaan hyvinvointivaltioissa asuvia, eli pitempään monipuolisesti syöneitä, paljon kouluja käyneitä ja muussa kuin hengenhädässä olleita hieman tällä kertoimella sakotetaan.
Ja koska olen humanisti, myönnän jotta saatan olla väärässäkin: ehkäpä tuo kerroin-juttu testauksessa on jo historiaa. Ja jos näin on, niin suomalaisten keskivertoälykkyys on aivan varmasti 100%, niinkuin tietysti pitääkin.- Ainakin...
Reilusti alle keskiarvon! Olkoonpa keskiarvo sitten miten alhaalla tahansa!
Notta suotta huutelet tuloksia, sulle ei tuu niistä ko paha mieli.
Käy vaan kirkossa niinko ennenkin, siihe porukkaan sä sovit. - nunchaku-overlord
Ainakin... kirjoitti:
Reilusti alle keskiarvon! Olkoonpa keskiarvo sitten miten alhaalla tahansa!
Notta suotta huutelet tuloksia, sulle ei tuu niistä ko paha mieli.
Käy vaan kirkossa niinko ennenkin, siihe porukkaan sä sovit.minun äo on varmasti yli keskiarvon, mutta kieltäydyn kertomasta sitä. Toiseksi minä en käy kirkossa ja minulle on samantekevää, vaikka ne räjäytettäisiin.
- Huhhahhei
nunchaku-overlord kirjoitti:
minun äo on varmasti yli keskiarvon, mutta kieltäydyn kertomasta sitä. Toiseksi minä en käy kirkossa ja minulle on samantekevää, vaikka ne räjäytettäisiin.
Mielestäni niitä ei tarvitsisi räjäytellä. Monet kirkot ovat rakennuksina kauniita ja mielenkiintoisia arkkitehtonisessa mielessä ja muutenkin.
- Milian***'
minun äo on varmasti yli keskiarvon, mutta kieltäydyn kertomasta sitä. Toiseksi minä en käy kirkossa ja minulle on samantekevää, vaikka ne räjäytettäisiin.
>>>minun äo on varmasti yli keskiarvon, mutta kieltäydyn kertomasta sitä.
- totta olekkaan
Milian***' kirjoitti:
tämähän on unta, hyvää sellaista. Tehän olette juuri saapuneet ateismipalstalle ;)
- nunchaku-overlord
Milian***' kirjoitti:
uskoisitko jos sanoisin sen olevan 150, tai 76?
- Milian***
...koska paljastit jo ettet ole testannut.
- Tai alle
Vois olla aika lähellä :D
Fiksu voi esittää tyhmää, muttei tyhmä fiksua.
Tapauksestasi saa kyllä hyvän kuvan lapellisista tietämättömyytesi esittelyistä joita kylvät palstalle.
Oman älykkyytensä esille nostaminen tuntuu vulgaarilta ja toisekseen Mensan testit mittaa melko kapeata älykkyyden osa-aluetta.
Asioiden koomisuudesta tällä palstalla olen kanssasi samaa mieltä. Itselläni tosin välillä tuppaa kiehahtamaan kun noita juttuja lukee.
Kaikkein fanaattisimmista uskiksista P.P.Peteliuksella olisi runsaasti ammennettavaa.on juuri sitä kaikkea muuta kuin kapea-alaista älyä. Ja juuri sitä yleistä älykkyyttä Mensa testaa. Älä nyt Juudaspastori sotke tosiasioita ihan päälaelleen. Se vääristää netti-imagosi kuvaa sinne vähemmän älylliselle laidalle :-))
- Onkohan tuo...
Nimimerkki PPH oikeasti Pirkkapekka petelius joka hakee hyvää matskua esittämällä hölmöläistä?
Onkohan tuo... kirjoitti:
Nimimerkki PPH oikeasti Pirkkapekka petelius joka hakee hyvää matskua esittämällä hölmöläistä?
PPH olisi Pirkka Pekka Petelius? Penteleen Pätevä Hölmöläinenkö??
- EVO
Joka ymmärtää Suuren Evoluution opettaman Kaiken Täydellisen Turhuuden tietää, että teismi ja ateismi ovat Turhuutta, Täydellistä Turhuutta !! Keskittykää olennaiseen !!! Vapautukaa !!!!
- Raamatun jumalan
pidän uskomattomana ihmisen tekemänä luomuksena. Kristityt saavat etsiä itselleen paremman jumalan.
- V-2
139ÄÖ logiikan ja kielellisem selitystaidon ollessa suurimmat plussat, silmä-käsikoordinaatio kuulemma pudotti rankemman päälle.
- Simo
on hauska juttu. Tietäminen ei ole älykkyyttä, eikä viisauskaan. Tunnen tyhmiä viisaita ja epäviisaita älykköjä. Monia fiksuja kavereita, jotka ovat kovia lukumiehiä ja opiskelijoita, muttei heistä olisi silti psykologeiksi ja psykiatreiksi, vaikka kovinkin yrittävät sellaisiksi valmistua...
Itsellä on mitattu visuaalinen älykkyys, joka on huippuluokkaa, mutta matikka kusee kympillä, ateistina joudun itseäni pitämään nykytiedon valossa...toivon kyllä että joskus jokin asia kumoaisi ateismini ja toisi toivoa ja valoa elämääni. - WideBelief
Tuossahan nuo on testitulokset liikkuneet 128-181 riippuen psykologisesta mittaustavasta. Mielenkiintoinen huvittavuusarvo lähinnä.
Nuo arvot eivät kerro ihmisyyttä mitattaessa juuri muuta kuin sen kuinka paljon ulkopuolisille mitta-arvoille valitsee laittaa painoarvoa omassa elämässään. - jarnokki
mun mielestä sä et ton kirjotuksesi perusteella vaikuta kovinkaan älykkäältä ihmiseltä. vai onko älykästä naureskella joillekin jutuille mitä ei itse ymmärrä tai joista ei ole kokemusta? mun mielestä ei ainakaan. tarkoitan sitä että ns. älykkäiden ihmisten älykkyys on usein aika rajoittunutta.
onko esim kovin älykästä pitää älykkyyttä jotenkin ylivertaisena asiana, tai asiana joka on jotenkin arvostettavaa sinänsä?
mun mielestä ei ole.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854