Terve kaikki lukijat...
Täällä olisi jälleen yksi vatsavaivainen neuvoja vailla. Teksti on pitkä ja tylsä mutta toivon että joku jaksaa kahlata tarinan läpi ja kenties tunnistaa oireita ja antaa viisaita neuvoja vaivani parantamiseen.
Ja näin tarina alkoi 6 ja 1/2 vuotta sitten...
Kaikki sai kaiketi alkunsa kun söin itse järvestä ongittua kuhaa.
N. 4 tuntia syönnin jälkeen alkoi yhtäkkinen oksentelu useampaan eri otteeseen, joka jatkui vaikka vatsa oli täysin tyhjä. Pari viikkoa tämän jälkeen seurasi n. 2 viikon "vatsatauti"(okstentelua).
Muutama kk myöhemmin söin taas kuhaa (Ainoa yhteinen tekijä aterioilla.. muita ruoka-aineita käytin muutenkin päivittäin ilman mitään oireita) ja sama kaava toistui, mutta rajumpana. Tästä alkaen on lähes poikkeuksetta päivittäin ollut pahoinvointia. 3 muuta henkilöä jotka söivät 100% samaa ruokaa, eivät saaneet mitään oireita kummallakaan kerralla.
En tiedä onko mitään merkitystä sillä että ks. järven elohopeapitoisuus oli melko korkea.
Kuitenkin kävi niin että helmikuu - kesäkuu aikana sairastin yli viikon kestävää rajua "vatsatautia" 3 kertaa. Keneenkään ei kuitenkaan tämä tauti tarttunut (edes avopuolisoon:) eli tarttuvista vatsataudeista ei ollut kysymys.
Tästä lähtien pahoinvointi oli päivärutiinia ja oksenteluakin tapahtui mutta "vain" joitakin kertoja kuukaudessa.
Kun vihdoin edellisten oireitten kestettyä 2 vuotta, aloitin täysin maidottoman (laktoositonkin testattu mutta ei ollut apua) ruokavalion, oksentelu loppui mutta pahoinvointi säilyi. Uloste on muuten ollut (tietääkseni) normaalia ,mutta suunnilleen maidottoman kuurin alettua on se ollut lähes poikkeuksetta löysää. Joka aamu täytyi käydä wc:ssä ja vaikka oli kuinka löysää, ei loppupäivänä välttämättä enää hätää tullut. Näin se on jatkunut suurinpiitein tähän päivään asti.
Seuraavat sopivat myös nykyiseen päivänkuvaani:
- ei kipua.
- ei turvotusta (vaikka röyhtäisyttäiskin), tuntuu että ennemminkin vatsa vetääntyisi sisään voimakkaan pahoinvoinnin aikana.
- syöminen yleensä helpottaa (nykyään n.80% tapauksista) pahoinvointia minuuteista tunneiksi, mutta pahimpina kausina ei auta.
- silloin tällöin navantasolla oikealla puolella "pallon\paineen" tunne joka tuntuu pahemmin esim. kumaraan mentäessä.
- varsinkin pahoinvoinnin aikana röyhtäilyä(joka joskus helpottaakin oloa), alapäästä ilman päästely ei pahemmin auta.
- palan tunnetta kurkussa (kuten yleensä pahoinvoinnissa taitaa olla ;)
- jos vatsan kurinaa, niin yleisesti pahoinvointiakin... mutta pahoinvointia voi olla ilman kurinaakin
- vatsan voimakasta pulputusta (ilmaantuu usein ilman pahoinvointiakin)
- todella voimakkaan pahoinvoinnin aikana ilmenee myös lievähköä huimausta,vilua ja väsymystä.
- Aamulla pahoinvointi yleensä pahempaa ja jos on helpoottaakseen ni helpottaa päivän edetessä (raskaana en tietääkseni ole koska olen miespuolinen ja odotusaika olisi muutenkin ylittynyt n.5 vuodella:).
Olen syönyt maitohappobakteereita sekä somac:ia (1kk kuurin kolmeen eri otteeseen) mutta en ole huomannut näistä olevan apua.
Alkoholia olen käyttänyt 6 vuoden aikana kokonaisuudessaan n. 1 mäyräkoiran verran ja nyt en 1 vuoden aikana tippaakaan, joten juopoksi ei voida kutsua. Lisäksi lopetin tupakoinnin n. vuosi sitten toivoen parempaa oloa mutta ei apua... menee hermot ja kohta sauhuaa taas :( Kahvikin on poistettu nautintoaineista täysin. Olen yrittänyt testata kaikenlaisien ruoka-aineiden vaikutukset oloon mutta tästäkään ei ole ollut apua.
Etsiessäin netistä "lääkettä", huomasin hiivasyndrooman jota päätin testailla.
Ostin lähes kaikki mahdolliset luontaistuotteet, Vaihdoin sokerit ja jauhot vihanneksiin(söin aika paljon raakana).
Olo paheni voimakkaasti. Esim. greippiä olin syönyt aikasemmin säännöllisestikin... nyt söin 3 eri otteeseen greippiä aamulla ja joka kerta oksensin parin tunnin jälkeen. Mahdollisesti myös tee ja raa-an puoleinen naudan sisäfile tekee erityisen pahan olon. Hiivakuurissa oon pysynyt nyt reilu 3 viikkoa, mutta ei apua (tosin olen syönyt banaania,sianlihaa,maapähkinöitä,viinirypäleitä koska jätin kasviksia vähemmälle vielä pahemman olon pelossa?!?).
Tehtyjä kokeita (nämä kokeet ovat tehty vuoden sisällä oireiden alkamisesta):
Verikokeissa kaikki oli OK. Vain fb-Leuk alarajaoilla (3.9, 4.1 ja 4.1).
Lohi-allergiatesti (kuhaa kun ei ollut) negatiivinen.
Ulosteviljelyt ja parasiitit negatiiviset. Keliakiavasta-aineet normaalit.
GASTROSKOPIA :
Ruokatorvi siisti. Ei esofagiittia. Limakalvoraja on tarkka. Ei palleatyrää. Edetään melko avoimen pyloruksen kautta bulbukseen ja duodenumiin jossa ei poikkeavaa. Antrumissa hyvä peristaltiikka. Antrumin limakalvo on siisti eikä korpuksenkaan limakalvolla oksentelua selvittävää.
Dg : K30 Dyspepsia
PAD-näytteet normaalit. P.k. PAD 1) duodenum antrum, 2) korpus.
SIGMOIDEOSCOPIA :
Skooppi saadaan flexura lienalikseen saakka. Suoli on huomattavan mutkainen ja tutkimus on kivulias.
Suoli on täysin normaalin näköinen tutkittavilta osin. Koepalat OK.
YLÄVATSAN UÄ :
Munuaisparenkyymin kaikuisuus on lähellä maksan kaikuisuutta elikkä tavanomaisen ylärajoilla.
Jos joku osaa neuvoja antaa niin olisin Erittäin Kiitollinen :)
Saa kirjoittaa myös sähköpostiini [email protected]
Kiitokset ja voimia kaikille vatsavaivaisille kohtalotovereille.
Pitkittynyt pahoinvointi
37
10910
Vastaukset
- mites
lääkäri kommentoi tuota tilannettasi!?
- badstomach
Terve...
Lääkärit eivät oikein osanneet sanoa juuta eikä jaata. Kovasti ovat stressin piikkiin yrittäneet saada tapausta, mutta olen itsekki ollut kaikelle avoin, mutta huomannut ettei stressi kuitenkaan muuta tilannetta suuntaan tai toiseen... Tässä on suoria lainauksia verkkolääkärin vastauksesta :
"Hei. Vaivasi kuulostaa erikoiselta. Kuhansyönnistä se tuskin on saanut alkuaan. Lähtisin kohdallasi siitä, että oirekuvasi viittaa mahalaukun ärsytystilaan ja sitä olisi siis kokeeksi hoidettava. Haponeritystä vähentävä lääkitys olisi paikallaan koeluontoisesti parin kolmen viikon ajan. Pahoinvointi voi olla myös reflektorista, olet saattanut voida pahoin siksi pitkään, että olet "oppinut" reagoimaan pahoinvoinnilla niihin tilanteisiin joissa oksentelua aikaisemmin ilmeni. Tämä reflektorinen pahoinvointi jää vähitellen pois kun alkuperäinen syy hoidetaan ja käsität asian laadun." - Badstomach
Terve...
Lääkärit eivät oikein osanneet sanoa juuta eikä jaata. Kovasti ovat stressin piikkiin yrittäneet saada tapausta, mutta olen itsekki ollut kaikelle avoin, mutta huomannut ettei stressi kuitenkaan muuta tilannetta suuntaan tai toiseen... Tässä on suoria lainauksia verkkolääkärin vastauksesta :
"Hei. Vaivasi kuulostaa erikoiselta. Kuhansyönnistä se tuskin on saanut alkuaan. Lähtisin kohdallasi siitä, että oirekuvasi viittaa mahalaukun ärsytystilaan ja sitä olisi siis kokeeksi hoidettava. Haponeritystä vähentävä lääkitys olisi paikallaan koeluontoisesti parin kolmen viikon ajan. Pahoinvointi voi olla myös reflektorista, olet saattanut voida pahoin siksi pitkään, että olet "oppinut" reagoimaan pahoinvoinnilla niihin tilanteisiin joissa oksentelua aikaisemmin ilmeni. Tämä reflektorinen pahoinvointi jää vähitellen pois kun alkuperäinen syy hoidetaan ja käsität asian laadun."
- sairastava
Hei minulla oli huimausta, pahoinvointia, kovaa väsymystä, vilunväristyksiä ja paljon muita oireita... pyydä lääkäriltä kokeita!
Oireet voivat olla minkälaisia tahansa riippuen henkilön immuunipuolustuksesta.- Badstomach
Heips :)
Kiitoksia vastauksestasi.
En ole varma onko punkit pois suljettu... täytyy ottaa selvää. Niin ja tarkennukseksi vielä että vaikka vilua onkin todella voimakkaan pahoinvoinnin aikana, niin kuumetta ei kuitenkaan ole.
Alotan uuden lääkärikierteen pian ja juuri siksi halauankin kuulla ihmisten kokemuksia ja ehdotuksia että voin vaatia lääkäriltä kokeita ku muuten ovat todekka nihkeitä mitään ongelman eteen tekemään ja yksityiselle ei ole varaa lähteä :(
Kiitoksia paljon sinulle!! Badstomach kirjoitti:
Heips :)
Kiitoksia vastauksestasi.
En ole varma onko punkit pois suljettu... täytyy ottaa selvää. Niin ja tarkennukseksi vielä että vaikka vilua onkin todella voimakkaan pahoinvoinnin aikana, niin kuumetta ei kuitenkaan ole.
Alotan uuden lääkärikierteen pian ja juuri siksi halauankin kuulla ihmisten kokemuksia ja ehdotuksia että voin vaatia lääkäriltä kokeita ku muuten ovat todekka nihkeitä mitään ongelman eteen tekemään ja yksityiselle ei ole varaa lähteä :(
Kiitoksia paljon sinulle!!paljoa maksa. Siellä ongelma saattaisi selvitä. Kävin lappeenrannassa yksityisella 30 minuuttia 55€.
Tyyppi oli joku gastroenterologisen kirurgian erikoislääkäri...- Badstomach
BelieveItOrNot kirjoitti:
paljoa maksa. Siellä ongelma saattaisi selvitä. Kävin lappeenrannassa yksityisella 30 minuuttia 55€.
Tyyppi oli joku gastroenterologisen kirurgian erikoislääkäri...... juuri tuollaiselle mua on kehotettu menemään mutta titteliin nähden kuulostaa todella halvalta toi 55e mutta jos löydän lähempää jotain tohon suuntaan olevaa hintaa ni toivoa vielä olisi tälläkin budjetilla :)
Alkuperäinen toiveeni on ollut se että saan tarpeeksi infoa/muitten kokemuksia jne. että voin mennä vaatimaan kunnalliselta tutkimuksia, koska vaivani voi vaatia kokeen tai useammankin ja ne vasta maksaakin (tai luulisin ainakin näin). Toisaalta onko kukaan tehnyt niin että käy yksityisellä lääkärissä ja tekee tutkimukset kunnallisella??
Kiitokset sinulle! Badstomach kirjoitti:
... juuri tuollaiselle mua on kehotettu menemään mutta titteliin nähden kuulostaa todella halvalta toi 55e mutta jos löydän lähempää jotain tohon suuntaan olevaa hintaa ni toivoa vielä olisi tälläkin budjetilla :)
Alkuperäinen toiveeni on ollut se että saan tarpeeksi infoa/muitten kokemuksia jne. että voin mennä vaatimaan kunnalliselta tutkimuksia, koska vaivani voi vaatia kokeen tai useammankin ja ne vasta maksaakin (tai luulisin ainakin näin). Toisaalta onko kukaan tehnyt niin että käy yksityisellä lääkärissä ja tekee tutkimukset kunnallisella??
Kiitokset sinulle!pikkusiskollani on sappivaivoja. Oireeni olivat aikapitkälle samat kuin siskolla joten meinasin että on sama vaiva. Ultraääni maksaisi yksityisellä noin 200 €. Olisi lähettänyt kunnalliselle mutta ennen kuin sille olisi päässyt aikaa olisi mennyt noin 1 kuukausi.
- Badstomach
BelieveItOrNot kirjoitti:
pikkusiskollani on sappivaivoja. Oireeni olivat aikapitkälle samat kuin siskolla joten meinasin että on sama vaiva. Ultraääni maksaisi yksityisellä noin 200 €. Olisi lähettänyt kunnalliselle mutta ennen kuin sille olisi päässyt aikaa olisi mennyt noin 1 kuukausi.
Terve taas :)
Ite onneksi pääsin ultraääneen melko nopeasti kunnallisen kautta, sillä tuonkin maksaminen tekisi nyt tiukkaa... Ei siinä ettenkö olisi valmis maksamaan vaivani selvittämisestä mutta toisaalta voisin joutua mahdollisesti ottamaan lainaa ja maksamaan tonneja eikä välttämättä apua löydy. Siksi yritän kaiken saada kunnallisen kautta... Tosin toi gastroenterologinen yksityinen lääkäri kyllä houkuttelee jos vaikka tosiaan sais udeltuu et minkälaisiin kokeisiin sitä ois mennä ja sitten kunnallisesta kinuamaan. Luulis kyllä kokeet tekevän jos on yksityisellä käynyt "todisteaineistoa" hakemassa?!? vai onko joku kirjottamaton sääntö ettei lääkärit suostu tälläiseen. Se taitaa jäädä nähtäväksi :)
- olet altistunut
todennäköisesti kosteusvauriomikrobeille. Ja tämä on valitettavan tuntematon alue suurimmalle osalle lääkäreitä, johtuen yksistään oireiden tunnistamisesta.
Oletuksella että olet altistunut kosteusvauriomikrobeille, niin oireet ovat ainoa pätevä tapa saada tieto siitä, että oletko altistunut em.lle- http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista
Paras hoito em.lle on altistuksen loppuminen, jolloin oireiden vähenemistä voit seurata 3-4 viikon välein!
Kerroit että olet käyttänyt jossain vaiheessa maitohappobakteeria huonoin tuloksin. Mikäli olet käyttänyt lääkärin mahdollisesti suosittelemaa Lactobacillus GG - maitohappobakteeria, niin em mhb aiheuttaa monelle vain lisää ongelmia, kun taas tuo toinen mhb yhdistelmä on osoittautunut parhaaksi yhdistelmäksi, nimen-omaan kosteusvauriomikrobien aiheuttamiin ongelmiin- http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri
Joka tapauksessa tämä mahdollisuus kannattaa poissulkea!!!- Badstomach
Terve...
Itseasiassa tämäkin jossain vaiheessa tuli mieleeni koska vanhassa kunnostamattomassa kerrostalossa asun, mutta hylkäsin teorian juuri tuon hajun puutteen takia. Mutta linkkisi perustaalla hajun puute ei poista mahdollisuutta etteikö hometta olisi. Yritin netistä löytää firmaa joka tota tekisi muttei oikein napannut vielä. Hintoja kauhistelin vaan ku homekoirakin maksaa 200 € / kohde tutkittavat neliöt 1,50 € / neliö alv 22%
Kilometrikorvaus 0,80€ / km alv 22%
Huh ...:) Täytyy varmaankin ottaa yhteyttä isännöitsijään jos vaikka tietäisivät mistä kysellä tarkemmin.
Kiitos paljon vastauksestasi!!!
... Tämä on kyllä pakko selvittää koska tulen asumaan tässä asunnossa kuitenkin vielä hetken aikaa.
- K-J-K
Moi
Kärsin samantapaisesta vaivasta, tosinm sulla se on voimakkaampaa ilmeisesti. Kaikki alko 2001 kun aloin kärsiä tuntemattomasta syystä pahoinvoinnista, mahakipua ei ollut. Lääkärissä useita kertoja ja tutkimuksiakin tehtiin mm. ruokatorven pH-rek. ja uä-tutkimus. Uä:ssä ei mitään, mutta pH:ssa lievää takaisinvirtausta mahasta. Oireet katosi itsestään vajaa puoli vuotta siitä kun alkoi. oireet alkoivat sitten uudelleen 2003 kevät-talvella ja taas hyppäsin verikokeissa jne. mutta ei mitään löytynyt. Kokeilin useita ns. Refluksitauti lääkkeitä joista ei ollut apua. kesällä 2003 tähystettiin ruokatorvi joka olikin sitten lievästi tulehtunut, siihen määrätty Nexium ei poistanut oireita joskin tulehduksen paransikin. kokeilin myös muita lääkkeitä jotka eivät auttaneet. No, oireet katosivat taas itsestään syksyllä 2003, kärsin siis noin 6kk. Luulin jo päässeeni vaivasta, mutta taas se yllätti, maaliskuussa tämä alkoi uudelleen. 2 vuotta meni ilman mitään oireita. Lääkäri oli sitä mieltä että refluksia tämä on, mutta lääkkeet eivät taaskaan auttaneet mitään. tähystys tehtiin taas, toukokuussa, mutta ei löytynyt mitään vikaa. Lääkäri yllättäen sanoi että eihän tämä voikaan olla refluksia ja meinasi että kyseessä joku ns. toiminnallinen häiriö. Lääkkeitä sain taas kokeiltavaksi, mm Metopramia pahoinvointiin, ei apua, Libraxia joka rauhoittaa mahaa jne. Useita muitakin lääkkeitä kokeiltiin ilman mitään tulosta. Lääkärikäyntejä ja tutkimuksia nyt puolen vuoden aikana kertynyt noin 15. Tilanne on nyt ihan yhtä huono kuin 6 kk sitten. viimeksi sain Triptyliä ruokatorvihäiriöön, samaa lääkettähän käytetään isompina annoksiana masennukseen :) siitä ei ole ollut mitään apua, joten nyt ilmeisesti seuraavaksi tehdää uudellee ruokatorven ph mittaus ja painemittaus.
Vielä kun tähän lisätään suunnaton vitutus niin jaksamisen kanssa välillä on vähän niin ja näin...- Badstomach
Huoh... moninaiset ovat vatsavaivat kuten sullaki se tuli todistettua :( Sulla on näköjään oireet heittelehtiny kunnolla ,mikä taas saattaa omalta osaltaan vaikeuttaa diagnoosia. Mulla on pahoinvointia jatkuvasti. Oksentelu on sen sijaan harvinaisempaa jota tuli "harrastettua" vaivan alkuaikoina ja nyt ilmeisesti ruokavalion muuttuessa (hiivasyndroomaruokavaliotesti greippi:).
Joskus taannoin oli melkeen 2kk oireeton jolloin itsekkin luulin jo päässeeni vaivasta mutta takas pamahti joten 1 päivä oireettomana on aika luksusta mutta ei se paljoa auta ku tietää et seuraavana päivänä mitä ilmeisimmin on taas vaivat voimissaan.
Mulla ei noita ph&painemittauksia olla tehty joten se kyllä kirjataan nyt ylös "vaatimuslistaan".
Kirjottele jos sun syy selvitetään jne.
Mä infoon kanssa edistymisestä kun olen kartottanu mistä alotan :)
Toivottavasti vaivasi syy nyt selviäsi näissä tulevissa kokeissa. Voimia sinulle jatkoon!!! - K-J-K
Badstomach kirjoitti:
Huoh... moninaiset ovat vatsavaivat kuten sullaki se tuli todistettua :( Sulla on näköjään oireet heittelehtiny kunnolla ,mikä taas saattaa omalta osaltaan vaikeuttaa diagnoosia. Mulla on pahoinvointia jatkuvasti. Oksentelu on sen sijaan harvinaisempaa jota tuli "harrastettua" vaivan alkuaikoina ja nyt ilmeisesti ruokavalion muuttuessa (hiivasyndroomaruokavaliotesti greippi:).
Joskus taannoin oli melkeen 2kk oireeton jolloin itsekkin luulin jo päässeeni vaivasta mutta takas pamahti joten 1 päivä oireettomana on aika luksusta mutta ei se paljoa auta ku tietää et seuraavana päivänä mitä ilmeisimmin on taas vaivat voimissaan.
Mulla ei noita ph&painemittauksia olla tehty joten se kyllä kirjataan nyt ylös "vaatimuslistaan".
Kirjottele jos sun syy selvitetään jne.
Mä infoon kanssa edistymisestä kun olen kartottanu mistä alotan :)
Toivottavasti vaivasi syy nyt selviäsi näissä tulevissa kokeissa. Voimia sinulle jatkoon!!!Juu'u ja sen verran vielä tarkennan että nyt 7kk:n aika oireet ovat olleet jatkuvia kuten ilmeisesti sinullakin, eli huono olo tai vähintäänkin omituinen tunne on joka sekunti, joka minuutti, joka päivä. Lukuunottamatta muutamaa "hyvää" päivää. Oksentanut oon vaan kerran mutta silloin työnsin itse sormet kurkkuun. Nyt on kokeilussa Somac 40mg 1 päivässä että katsotaan nyt onko mitää helpotusta. Alan oleen melko turhautunut jo tähän lääkärikierteeseen ja tuloksettomiin hoitoihin, mutta olis tosiaan hyvä jos pidettäis täällä yhteyttä jos nyt jotain edistystä ilmenee.
- Badstomach
K-J-K kirjoitti:
Juu'u ja sen verran vielä tarkennan että nyt 7kk:n aika oireet ovat olleet jatkuvia kuten ilmeisesti sinullakin, eli huono olo tai vähintäänkin omituinen tunne on joka sekunti, joka minuutti, joka päivä. Lukuunottamatta muutamaa "hyvää" päivää. Oksentanut oon vaan kerran mutta silloin työnsin itse sormet kurkkuun. Nyt on kokeilussa Somac 40mg 1 päivässä että katsotaan nyt onko mitää helpotusta. Alan oleen melko turhautunut jo tähän lääkärikierteeseen ja tuloksettomiin hoitoihin, mutta olis tosiaan hyvä jos pidettäis täällä yhteyttä jos nyt jotain edistystä ilmenee.
Tutulta kuulostaa olotilasi. Ja jatkuvasta pahoinvoinnista tosiaan on kyse...
Auttaako sua mahan täyttäminen lainkaan? Ainakin nykyään syöminen saattaa helpottaa oloa muutamaksikin tunniksi... tosin on kausia jolloin sekään ei auta. Somacia tosiaan mullekki tarjottiin ja kun ei tehonnut, päätin varmistella kuitenkin asiaa ja hain parit kuurit lisää, tuloksetta... Toivottavasti sulla auttais. Eikös toi ruikatorven ph-mittaus juurikin mittaa tarvetta mahdollisille happosalpaajille?
Raskasta tää on tosiaan henkisestikin... oon yrittäny salilla käydä et välilevyn pullistumat ei vaivais mut ku ei pysty käymään ja muutenkin vaivalla hankitut "lihakset" ja massa hävii ku pahempi kausi iskee (nyt salilta pois 4kk... kiva). Ei huvita kavereihinkaan oikeen yhteyttä pitää jne. Hyvää vauhtia erakoitumassa muusta maailmasta.
Ollaan taas yhteydessä.
Koita jaksella ja voimia sulle. - K-J-K
Badstomach kirjoitti:
Tutulta kuulostaa olotilasi. Ja jatkuvasta pahoinvoinnista tosiaan on kyse...
Auttaako sua mahan täyttäminen lainkaan? Ainakin nykyään syöminen saattaa helpottaa oloa muutamaksikin tunniksi... tosin on kausia jolloin sekään ei auta. Somacia tosiaan mullekki tarjottiin ja kun ei tehonnut, päätin varmistella kuitenkin asiaa ja hain parit kuurit lisää, tuloksetta... Toivottavasti sulla auttais. Eikös toi ruikatorven ph-mittaus juurikin mittaa tarvetta mahdollisille happosalpaajille?
Raskasta tää on tosiaan henkisestikin... oon yrittäny salilla käydä et välilevyn pullistumat ei vaivais mut ku ei pysty käymään ja muutenkin vaivalla hankitut "lihakset" ja massa hävii ku pahempi kausi iskee (nyt salilta pois 4kk... kiva). Ei huvita kavereihinkaan oikeen yhteyttä pitää jne. Hyvää vauhtia erakoitumassa muusta maailmasta.
Ollaan taas yhteydessä.
Koita jaksella ja voimia sulle.Joo mitä tohon syömiseen tulee niin usein olo pahenee tosi paljon ruoan jälkeen ja taas joskus syöminen auttaa oloon joka on kääntynyt sairaalloiseksi näläntunteeksi, jollaista ei ollut koskaan kun olin vielä terve. Mullekin vaan tyrkytettiin Nexiumia keväällä kuuden viikon kuuri lisää vaikka olin jo syönyt 4 viikkoa sitä ilman apua. pH-mittauksella selviää juuri se että onko mahaportin sulkijalihas löysällä ja täten päästää mahasisältöä virtaamaan ruokatorveen, se on ohut nenämahaletku jota pidetään vuorokausi. Painemittaus taas tehdään sairaalassa ja kestää kuulemma noin ½ tuntia ja siinä laitetaan myös letku ruokatorveen nenän kautta ja sitten nieleskellään suu tyhjänä sekä veden kanssa ja siitä selviää ruokatorven paine eli meneekö sulkija kiinni heti nielaisemisen jälkeen jne.
Henkisesti on kans tosi raskasta :( Tilanne on hyvin pitkälti sama kun sulla. Ei tuu enää pyörittyä viikonloppuisinkaan missään muualla kun kotona! jaksamisia sinnekin.
P.S. voitais vaihtaa s-postiosotteita niin olis tää yhteydenpito järkevämpää. - Badstomach
K-J-K kirjoitti:
Joo mitä tohon syömiseen tulee niin usein olo pahenee tosi paljon ruoan jälkeen ja taas joskus syöminen auttaa oloon joka on kääntynyt sairaalloiseksi näläntunteeksi, jollaista ei ollut koskaan kun olin vielä terve. Mullekin vaan tyrkytettiin Nexiumia keväällä kuuden viikon kuuri lisää vaikka olin jo syönyt 4 viikkoa sitä ilman apua. pH-mittauksella selviää juuri se että onko mahaportin sulkijalihas löysällä ja täten päästää mahasisältöä virtaamaan ruokatorveen, se on ohut nenämahaletku jota pidetään vuorokausi. Painemittaus taas tehdään sairaalassa ja kestää kuulemma noin ½ tuntia ja siinä laitetaan myös letku ruokatorveen nenän kautta ja sitten nieleskellään suu tyhjänä sekä veden kanssa ja siitä selviää ruokatorven paine eli meneekö sulkija kiinni heti nielaisemisen jälkeen jne.
Henkisesti on kans tosi raskasta :( Tilanne on hyvin pitkälti sama kun sulla. Ei tuu enää pyörittyä viikonloppuisinkaan missään muualla kun kotona! jaksamisia sinnekin.
P.S. voitais vaihtaa s-postiosotteita niin olis tää yhteydenpito järkevämpää.Hei...
Helpolla yrittää lääkärit päästä... "syö näitä lääkkeitä vaikka niistä ei apua ookkaan".. Näin kävi mun selänki kanssa. Lääkäri vaan tarjosi kipulääkkeitä joita sit napostelin... muutaman lisäkäynnin jälkeen röntgen ja lisää naposteltavaa. Loppujen lopuksi yksityiselle ja magneettikuvauksiin. Selässä oli ollut falsettilukkoja joita olisi voinut hoitaa mut terveyskeskuksen hoidon ansiosta olen nyt sitten selkävammainen mahdollisesti lopun elämääni... kiitos heille.
Että tuollaisia kokeita noi on.. argh. Mahtaa olla ikäviä. Ainakin gastroskopian kauheus itelleni oli jotain sanoin kuvaamatonta.
Toivottavasti jotain suuntaa antavaa noista kokeista löytyy ku ei tollasii huvikseen haluu harrastaa.
Tässä ois mun sähköposti johon saa kirjotella itse kukin jos haluaa :)
[email protected] - earherh
Tarinasi kuulostaa todella tutulta. Minulla oireet alkoivat puoli vuotta sitten ja lopulta
menin tähystykseen, jossa löytyi pieni eroosio. Läppä oli löysä. Tämän jälkeen olen syönyt happosalpaajia jatkuvasti, vaikka niistä ei ole
apua. Lähinnä 2 x 40 mg voi olla apua. Minulle on nyt tehty kaksi kertaa ph-mittaus, joista kummastakin selvä normaali tulos?! Eli ei ole sitten refluksia. Mano oli myös normaali. Joka tapauksessa minulla on röyhytys/pahoinvointi ja kuumotus rinnassa, mutta mikään ei auta vaivoihin. Nyt olen testannut metopramia, joka ehkä lievästi auttoi, mutta se oli lyhyt jakso. Seuraavana on edessä juuri tuo triptyl, jonka aloittaminen on vähän kyllä kynnys. Missään vaiheessa oireet eivät ole poistuneet, mutta lieventyneet kyllä...Kummallista on myös se, että happoa ei nouse, mutta silti tähystyksestä löytyi ärsytystä ja löysyyttä läpässä. - K-J-K
earherh kirjoitti:
Tarinasi kuulostaa todella tutulta. Minulla oireet alkoivat puoli vuotta sitten ja lopulta
menin tähystykseen, jossa löytyi pieni eroosio. Läppä oli löysä. Tämän jälkeen olen syönyt happosalpaajia jatkuvasti, vaikka niistä ei ole
apua. Lähinnä 2 x 40 mg voi olla apua. Minulle on nyt tehty kaksi kertaa ph-mittaus, joista kummastakin selvä normaali tulos?! Eli ei ole sitten refluksia. Mano oli myös normaali. Joka tapauksessa minulla on röyhytys/pahoinvointi ja kuumotus rinnassa, mutta mikään ei auta vaivoihin. Nyt olen testannut metopramia, joka ehkä lievästi auttoi, mutta se oli lyhyt jakso. Seuraavana on edessä juuri tuo triptyl, jonka aloittaminen on vähän kyllä kynnys. Missään vaiheessa oireet eivät ole poistuneet, mutta lieventyneet kyllä...Kummallista on myös se, että happoa ei nouse, mutta silti tähystyksestä löytyi ärsytystä ja löysyyttä läpässä.Minullakin ekassa tähyssä vuonna 2003 näky löysä läppä sekä tulehduksen alkua, kuitenkaan Nexiumit eivät auttaneet. Nyt toukokuussa tehdyssä tähystyksessä ei näkynyt mitään. 2001 vuonna tehdyssä pH-mittauksessa oli jonkin verran refluksia mutta silloin oireet olivat menossa jo itsestään pois joten asia jätettiin siihen. Manometriaa ei ole vielä tehty.Minulla Metopram pisti vain mahan sekasin eli sai ravata paskalla usein ja Triptyl taas hidasti mahan toimintaa. Kummastakaan ei ollut apua. Olen syönyt jo 3 eri lääkettä joiden tulisi rauhottaa ruoansulatuselimistön toimintaa, mutta apua ei oo ollut. Lääkärit ovat jatkuvasti muuttaneet mieltä siitä vaivaako mua refluksi vai ns. toiminnallinen häiriö. Mulla on tosi ristiraatasta tää et onko refluksia vai ei koska mulla ei oo mitään polttelua rinnassa eikä yrjöt nouse suuhun kuten pahassa refluksissa ainakin PITÄISI olla. Mutta kokeile ihmeessä nyt toi Triptyl. Mulle lekuri sano että ne jotka syö triptyliä masennukseen, ottavat yli 5 kertasia annoksia ku mitä mulle määrättiin ettei lekuri mua sanojensa mukaan hulluna pitäny :D
- earherh
K-J-K kirjoitti:
Minullakin ekassa tähyssä vuonna 2003 näky löysä läppä sekä tulehduksen alkua, kuitenkaan Nexiumit eivät auttaneet. Nyt toukokuussa tehdyssä tähystyksessä ei näkynyt mitään. 2001 vuonna tehdyssä pH-mittauksessa oli jonkin verran refluksia mutta silloin oireet olivat menossa jo itsestään pois joten asia jätettiin siihen. Manometriaa ei ole vielä tehty.Minulla Metopram pisti vain mahan sekasin eli sai ravata paskalla usein ja Triptyl taas hidasti mahan toimintaa. Kummastakaan ei ollut apua. Olen syönyt jo 3 eri lääkettä joiden tulisi rauhottaa ruoansulatuselimistön toimintaa, mutta apua ei oo ollut. Lääkärit ovat jatkuvasti muuttaneet mieltä siitä vaivaako mua refluksi vai ns. toiminnallinen häiriö. Mulla on tosi ristiraatasta tää et onko refluksia vai ei koska mulla ei oo mitään polttelua rinnassa eikä yrjöt nouse suuhun kuten pahassa refluksissa ainakin PITÄISI olla. Mutta kokeile ihmeessä nyt toi Triptyl. Mulle lekuri sano että ne jotka syö triptyliä masennukseen, ottavat yli 5 kertasia annoksia ku mitä mulle määrättiin ettei lekuri mua sanojensa mukaan hulluna pitäny :D
Jossain sanotaan, että löysä läppä viittaa refluksiin, mutta ilmeisesti se ei suoraan kuitenkaan ole sen merkki.
Ihan sama se minullakin, että rinnassa ei ole närästystä, vaan kuumotusta ja suussa ei tunnu yrjöt ynm. Röyhtäily on ainoa ärsyttävä vaiva, mutta sekään ei ilmene "oletettavasti" aina ruuan jälkeen, vaan milloin sattuu. En tiedä, nielenkö sitten ilmaa. Minun ph-mittauksen diagnoosi oli, että ei ole refluksisairauteen viittaavaa.
Joo, pitäisi varmaan kokeilla se triptyl...
Minulla manometria oli normaali. Siinä ilmenevät ongelmat taitavat olla aikas harvinaisia. Mitä tuo toiminnallinen häiriö nyt sitten voisi sinun tapauksessasi tarkoittaa, ihmettelen? Onko sinulla muuten selkälihasten kanssa ongelmia? Minulla on kummallisella tavalla ollut selkälihakset koko ajan todella pahassa jumissa ja venyttelykään ei auta. Liittyy kyllä jotenkin tähän vaivaan...
Yksi asia tuli vielä mieleen, eli tuo Päijät-Hämeen sairaalassa tehtävä kehittyneempi ph-mittaus, jossa pitäisi näkyä paljon enemmän kuin normaalissa mittauksessa. En nyt tähän hätään löytänyt linkkiä siihen, mutta olen kyllä miettinyt itsekin asiaa. En vain tiedä miten sinne saisi lähetteen.
En tiedä enään, mistä tätä asiaa pitäisi seuraavaksi kaivaa. - earherh
earherh kirjoitti:
Jossain sanotaan, että löysä läppä viittaa refluksiin, mutta ilmeisesti se ei suoraan kuitenkaan ole sen merkki.
Ihan sama se minullakin, että rinnassa ei ole närästystä, vaan kuumotusta ja suussa ei tunnu yrjöt ynm. Röyhtäily on ainoa ärsyttävä vaiva, mutta sekään ei ilmene "oletettavasti" aina ruuan jälkeen, vaan milloin sattuu. En tiedä, nielenkö sitten ilmaa. Minun ph-mittauksen diagnoosi oli, että ei ole refluksisairauteen viittaavaa.
Joo, pitäisi varmaan kokeilla se triptyl...
Minulla manometria oli normaali. Siinä ilmenevät ongelmat taitavat olla aikas harvinaisia. Mitä tuo toiminnallinen häiriö nyt sitten voisi sinun tapauksessasi tarkoittaa, ihmettelen? Onko sinulla muuten selkälihasten kanssa ongelmia? Minulla on kummallisella tavalla ollut selkälihakset koko ajan todella pahassa jumissa ja venyttelykään ei auta. Liittyy kyllä jotenkin tähän vaivaan...
Yksi asia tuli vielä mieleen, eli tuo Päijät-Hämeen sairaalassa tehtävä kehittyneempi ph-mittaus, jossa pitäisi näkyä paljon enemmän kuin normaalissa mittauksessa. En nyt tähän hätään löytänyt linkkiä siihen, mutta olen kyllä miettinyt itsekin asiaa. En vain tiedä miten sinne saisi lähetteen.
En tiedä enään, mistä tätä asiaa pitäisi seuraavaksi kaivaa.Onko lääkäri koskaan maininnut, että nämä oireesi/oireemme olisivat vasta tulevan refluksitaudin alkua? Minullakin todettiin löysyyttä läpässä jo 7 vuotta sitten, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään oireita. Alkuvuodesta 2006 homma alkoi, kun sairastin pahan influenssan, jonka myötä tulivat myös nämä vatsavaivat...
- K-J-K
earherh kirjoitti:
Onko lääkäri koskaan maininnut, että nämä oireesi/oireemme olisivat vasta tulevan refluksitaudin alkua? Minullakin todettiin löysyyttä läpässä jo 7 vuotta sitten, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään oireita. Alkuvuodesta 2006 homma alkoi, kun sairastin pahan influenssan, jonka myötä tulivat myös nämä vatsavaivat...
Ei ole lääkäri tollasesta maininnut. Olen myös lukenut tosta Päijät-Hämeen keskussairaalan mittaussysteemistä niiden nettisivuilta. Aioinkin ottaa sen puheeksi kun menen tohtorille seuraavan kerran. Niskat mul on kyl usein jäykät että en tiä onks sillä tän kans tekemistä. Oon kyl lukenu et jollai oli pahoinvointia jumittavan niskan kans. Mulla alko tää nyt maaliskuussa kun oli muutaman päivän ollu maha ihan sekasin ja luulin että tuun oksennustautiin, mutta oireet tulikin sitten vähän pitemmäksi aikaa kun viikoksi. Mahakipuja ei tosin oo ollu ollenkaan.
- earherh
K-J-K kirjoitti:
Ei ole lääkäri tollasesta maininnut. Olen myös lukenut tosta Päijät-Hämeen keskussairaalan mittaussysteemistä niiden nettisivuilta. Aioinkin ottaa sen puheeksi kun menen tohtorille seuraavan kerran. Niskat mul on kyl usein jäykät että en tiä onks sillä tän kans tekemistä. Oon kyl lukenu et jollai oli pahoinvointia jumittavan niskan kans. Mulla alko tää nyt maaliskuussa kun oli muutaman päivän ollu maha ihan sekasin ja luulin että tuun oksennustautiin, mutta oireet tulikin sitten vähän pitemmäksi aikaa kun viikoksi. Mahakipuja ei tosin oo ollu ollenkaan.
Tuon tarkammen ph-mittauksen kuvaus kuulosti vakuuttavalta, mutta en ymmärrä mitä siitä
sitten voi selvitä normaalia testiä enemmän. Miksi kyseistä juttua ei tunnuta käyttävän missään muualla, en löytänyt kansainvälisiäkään tuloksia. Testi kertoo myös emäksisistä reflukseista, mutta en sitten tiedä mitä merkitystä niillä on... Kaikki on yhtä epätietoisuutta tässä lääkäreiden-kukkasessa, refluksitaudissa - niin, jos sitä nyt ylipäätään on.
Minä syön päivittäin varmuuden vuoksi 20 mg salpaajia, ihan lääkärin ohjeesta. Tuntuu kyllä
hölmöltä, kun ei mitään happoa pitäisi edes nousta. Oletko huomannut, että urheilu pahentaisi ongelmaa? Minulle se aiheuttaa välillä ongelmia ja välillä ei taas haittaa ollenkaan, ei edes juokseminen. Joskus jopa urheilun aiheuttama verenkierron ynm parantuminen parantaa myös "läpän toimintaa", onhan sekin lihas. Tiedä sitten, koskaan yksikään lääkäri ei puhu asiasta siltä kantilta, että kertoisi miten se läppä reagoi asioihin, voiko sen toimintaan vaikuttaa, liittyykö siihen esimerkiksi selkä tai yleinen ryhti. Tuntuu, että he eivät itse tiedä asiasta juurikaan mitään: läppä on läppä ja sillä siisti...Kai ihminen nyt kuitenkin on kokonaisuus, jossa monet asiat vaikuttaa toisiinsa. - K-J-K
earherh kirjoitti:
Tuon tarkammen ph-mittauksen kuvaus kuulosti vakuuttavalta, mutta en ymmärrä mitä siitä
sitten voi selvitä normaalia testiä enemmän. Miksi kyseistä juttua ei tunnuta käyttävän missään muualla, en löytänyt kansainvälisiäkään tuloksia. Testi kertoo myös emäksisistä reflukseista, mutta en sitten tiedä mitä merkitystä niillä on... Kaikki on yhtä epätietoisuutta tässä lääkäreiden-kukkasessa, refluksitaudissa - niin, jos sitä nyt ylipäätään on.
Minä syön päivittäin varmuuden vuoksi 20 mg salpaajia, ihan lääkärin ohjeesta. Tuntuu kyllä
hölmöltä, kun ei mitään happoa pitäisi edes nousta. Oletko huomannut, että urheilu pahentaisi ongelmaa? Minulle se aiheuttaa välillä ongelmia ja välillä ei taas haittaa ollenkaan, ei edes juokseminen. Joskus jopa urheilun aiheuttama verenkierron ynm parantuminen parantaa myös "läpän toimintaa", onhan sekin lihas. Tiedä sitten, koskaan yksikään lääkäri ei puhu asiasta siltä kantilta, että kertoisi miten se läppä reagoi asioihin, voiko sen toimintaan vaikuttaa, liittyykö siihen esimerkiksi selkä tai yleinen ryhti. Tuntuu, että he eivät itse tiedä asiasta juurikaan mitään: läppä on läppä ja sillä siisti...Kai ihminen nyt kuitenkin on kokonaisuus, jossa monet asiat vaikuttaa toisiinsa.En ole kyllä huomannut että liikunta pahentaisi oloa. Lääkärikin suositteli liikkumista kyllä. taitaa kyllä olla valitettavasti niin, että tää Refluksitauti on vielä suht. "uus" juttu lääkäreille ja sitä ei ole vielä tutkittu tarpeeksi...
- Vieläkin terve ja hyvä olla...
Badstomach kirjoitti:
Hei...
Helpolla yrittää lääkärit päästä... "syö näitä lääkkeitä vaikka niistä ei apua ookkaan".. Näin kävi mun selänki kanssa. Lääkäri vaan tarjosi kipulääkkeitä joita sit napostelin... muutaman lisäkäynnin jälkeen röntgen ja lisää naposteltavaa. Loppujen lopuksi yksityiselle ja magneettikuvauksiin. Selässä oli ollut falsettilukkoja joita olisi voinut hoitaa mut terveyskeskuksen hoidon ansiosta olen nyt sitten selkävammainen mahdollisesti lopun elämääni... kiitos heille.
Että tuollaisia kokeita noi on.. argh. Mahtaa olla ikäviä. Ainakin gastroskopian kauheus itelleni oli jotain sanoin kuvaamatonta.
Toivottavasti jotain suuntaa antavaa noista kokeista löytyy ku ei tollasii huvikseen haluu harrastaa.
Tässä ois mun sähköposti johon saa kirjotella itse kukin jos haluaa :)
[email protected] - Badstomach
Vieläkin terve ja hyvä olla... kirjoitti:
Terve :)
Yritin etsiä enemmän tietoa tuosta nikkelistä mutta ei oikein silmiin sattunu sellaista tietoa et jos nikkeli aiheuttaa jollekkin ihmiselle vatsavaivoja ni aiheuttaako se aina myös ongelmia iholla? Jos aiheuttaa ni eikös sais testattuu yksinkertasesti sillee "teippaa kolikon käteen kiinni joksikin aikaan"-periaatteella :) (eikös kaikki kolikot kuitenkin nikkeliä sisällä)?
- Badstomach
Hei ...
Oon nyt ollu tosiaan tolla hiivanhäätö kuurilla kokeilun vuoks eli vaihoin suolan kans tohon hienoon merisuolaan (tosin nyt syön vähän jodisuolaakin jossa on ainoastaan paakkuuntumisen estoainetta), mutta apua ei ole ollut.
Kiitos vastauksesta sillä juuri tällästen "pikkuasioiden" huomioon ottaminen on todella vaikeeta, mutta erittäin tärkeää :)
- M25_
Tervepä terve. Tavallaan voisin sanoa että mulla on vähän samanlaista ongelmaa! Se ei mun kohdallani ainakaan johdu ruoka-aineista. Mä olen nimittäin aika stressiin taipuvainen ja reagoin mahalla aika herkästi. En tarkoita, että sulla olis samaa vaivaa mutta ihan alusin vaan kertoa. Lääkkeenä käytän silloin tällöin rauhoittavia tilanteen niin vaatiessa. Ne vie sen pahan olon mulla.
- Badstomach
Heips...
Oon ite tosiaan miettiny stressin vaikutusta oloon, mutta nytkin on sairas stressi päällä ja olo on ollu jo viikon verran parempi ku pitkään aikaan... toisaalta on ollu tosi pahoja aikoja täysin stressittöminä aikakausina. Yleisesti ottaen siis seuranneena stressi ei vaikuta suoranaisesti lainkaan pahoinvoinnin voimakkuuteen/ilmenemiseen. Mutta jos lääkärit mulle noita lääkkeitä määrää ni kyllä mä niitä napostelen vaikka ihan testiks ja todistaakseni lääkärille et stressi ei oo syyllinen.
Kiitoksia asiallisesta viestistä kuitenkin... ja hyvä et sulla on apu vaivoihin löytynyt.
- Badstomach
Eli jos tätä vielä joku nyt lukee ni jatkoinfoa...
Alotin lääkärikierteen taasen ja uusintatähystyksestä löyty nyt sitten refluksi. Yhtään en tiedä kuinka paha refluksi on kyseessä mutta lääkärin mukaan ei kuitenkaan ole voinut kaikkia oireitani aiheuttaa. Ja laktoosi-intoleranssikin sitten on jossain vaiheessa pamahtanut mutta sekään ei selitä mitään koska maidon ainesosiin en ole koskenut vuosiin.
Somacia olen syönyt nyt monta kk ja taitaa auttaa vain hieman jos sitäkään :)
Ihmettelen refluksin ja laktoosi-intoleranssin ilmaantumista... saa nähdä mitä muuta vielä päänvaivakseni saan keksittyä.
Nyt keuhkoista otettiin röntgen??? ja seuraavaksi katsotaan madot. Jos jotain ilmenee ni infoan taas tänne... ja lisää saa muutkin kokemuksiaan pistellä :-)- Badstomach
Eli jatketaan ketjua ... tiedonkeruun ja infon jakamisen merkeissä :)
Aikaisemmin mainitsin refluksista mutta siitä nyt ei sit aivan tarkkaan ollutkaan kyse... mahaportti on löysä ja kyseessä oli lääkärin mukaan ennemminkin palleatyrä. Mikä näiden kahden ero sitten onkaan. Aiheuttaako molemmat liman ilmaantumista kurkkuun, sitä ainakin itselläni on reilusti ja jatkuvasti pieniä röyhtäisyjä.
Mutta jatkoon... eli ulosteesta löytyi jotain jota lääkärin mukaan on kaikilla mutta mulla sitä oli sitten reilunpuoleisesti . Ei uskonu oireiden tästä johtuvan mutta koska muuta ei oo kuulemma tehtävissä niin häätökuurille sitten jouduin. Lääkäri ei ees osannu sanoo mitä siellä sitten tarkalleen oli ... se on kaiketi jotain hiivaa, levää tai yksisoluisia(jotain:).
Trikozol 400mg sitten lääkkeeksi jota nyt olen 4 päivää nauttinut.
Kuurin alettua onkin sitten ollut koko ajan aivan älytön pahoinvointi. Johtuneeko antibiootista jota saan puolitoistakertasen annoksen, vai somacin käytön lopettaminen usean kk jälkeen (trikozolia kun ohjeen mukaan ei saisi ilmeisesti käyttää happosalpaajien kera vaikkei lääkäri siitä maininnutkaan vaikka samalla kirjoitti reseptin myös niille... onko kenelläkään tietoa tästä?).
Ennen "tautini" alkua minua ei närästänyt ikinä... alkuepisodin jälkeen moniin vuosiin närästi vain harvoin mutta kun lopetin somacin käytön niin on muutamia kertoja tullu sellaset poltot ruokatorveen että oksat pois... on se outoa.
Voiko somacin pitkäaikanen kuuri aiheuttaa tälläisen hiivan yms. ylikasvua. Tuli vain mieleen ettei vaan tuo happokuuri ole juuri sitä liikakasvua aiheuttanut?
Toivotan diagnoosirikasta jatkoa kaikille vatsavaivaisille :) - lekuritar
Badstomach kirjoitti:
Eli jatketaan ketjua ... tiedonkeruun ja infon jakamisen merkeissä :)
Aikaisemmin mainitsin refluksista mutta siitä nyt ei sit aivan tarkkaan ollutkaan kyse... mahaportti on löysä ja kyseessä oli lääkärin mukaan ennemminkin palleatyrä. Mikä näiden kahden ero sitten onkaan. Aiheuttaako molemmat liman ilmaantumista kurkkuun, sitä ainakin itselläni on reilusti ja jatkuvasti pieniä röyhtäisyjä.
Mutta jatkoon... eli ulosteesta löytyi jotain jota lääkärin mukaan on kaikilla mutta mulla sitä oli sitten reilunpuoleisesti . Ei uskonu oireiden tästä johtuvan mutta koska muuta ei oo kuulemma tehtävissä niin häätökuurille sitten jouduin. Lääkäri ei ees osannu sanoo mitä siellä sitten tarkalleen oli ... se on kaiketi jotain hiivaa, levää tai yksisoluisia(jotain:).
Trikozol 400mg sitten lääkkeeksi jota nyt olen 4 päivää nauttinut.
Kuurin alettua onkin sitten ollut koko ajan aivan älytön pahoinvointi. Johtuneeko antibiootista jota saan puolitoistakertasen annoksen, vai somacin käytön lopettaminen usean kk jälkeen (trikozolia kun ohjeen mukaan ei saisi ilmeisesti käyttää happosalpaajien kera vaikkei lääkäri siitä maininnutkaan vaikka samalla kirjoitti reseptin myös niille... onko kenelläkään tietoa tästä?).
Ennen "tautini" alkua minua ei närästänyt ikinä... alkuepisodin jälkeen moniin vuosiin närästi vain harvoin mutta kun lopetin somacin käytön niin on muutamia kertoja tullu sellaset poltot ruokatorveen että oksat pois... on se outoa.
Voiko somacin pitkäaikanen kuuri aiheuttaa tälläisen hiivan yms. ylikasvua. Tuli vain mieleen ettei vaan tuo happokuuri ole juuri sitä liikakasvua aiheuttanut?
Toivotan diagnoosirikasta jatkoa kaikille vatsavaivaisille :)Siis käyttekö te ihmiset lainkaan töissä! Istutte ilmeisesti koneen (=ent.lääkärinkirja)ääressä ja tarkkailette itseänne ja surfailette etsien oireillenne mitä ihmeellisempiä tauteja. Jokaisella on vatsavaivoja, outoja muljahteluja, pahaa oloa jne. Lopettakaa itsenne jatkuva tarkkailu, ei tu enää paha olo, se on monesti ihan psyykkistä. Lääkärinne varmaan tuskastuu teihin ja hoitovaatimuksiinne ja syöttää teille muodon vuoksi jotain harmitonta vatsalääkettä. Hiivaa...ei semmosta ihmisessä kasva haitaksi asti, luulotautia se on ja joku silläkin ideallaan rahastaa. Relatkaa jo.
- badstomach
lekuritar kirjoitti:
Siis käyttekö te ihmiset lainkaan töissä! Istutte ilmeisesti koneen (=ent.lääkärinkirja)ääressä ja tarkkailette itseänne ja surfailette etsien oireillenne mitä ihmeellisempiä tauteja. Jokaisella on vatsavaivoja, outoja muljahteluja, pahaa oloa jne. Lopettakaa itsenne jatkuva tarkkailu, ei tu enää paha olo, se on monesti ihan psyykkistä. Lääkärinne varmaan tuskastuu teihin ja hoitovaatimuksiinne ja syöttää teille muodon vuoksi jotain harmitonta vatsalääkettä. Hiivaa...ei semmosta ihmisessä kasva haitaksi asti, luulotautia se on ja joku silläkin ideallaan rahastaa. Relatkaa jo.
Kukas sinäkin luulet olevasi. Ilmeisesti joku kaikkitietävä joka tietää mikä aiheuttaa/ei aiheuta ihmisille oireita... mehän olemmekin kaikki niin samanlaisia. Ja tarkoitatko että kone = entinen lääkärikirja? Jos näin niin taidat olla tyhmempi kuin luulenkaan. Kumpaankohan tieto
päivittyy nopeammin, paperille painettuun muotoon vai internettiin?? Jos englantia edes osaat niin käypäs aikasi kuluksi tutkimassa esim. mitä kaikkea muualla maailmassa tiedetään, mistä suomalaiset lääkärit ei ole vielä kuullutkaan.
Kyllä... itse etsin tosiaan omille oireilleni diagnoosia/ruokavaliota yms. Uusi tutkimus/koe, missä lääkäri kävi juurikin keskustelupalstoilta etsimässä diagnoosia oireille, osoittautui erittäin tehokkaaksi ja on kuulemma harkinnan alaisena että jossain vaiheessa tätä käytettäisiin julkisissakin hoitolaitoksissa.
Vastasit viestiin joka on laitettu 13.10, olet siis tainnut aikalailla selailla forumia kunnes pääsit kommentoimaan näinkin vanhaa tekstiä.
Itse en ole lukenut oikeastaan yhtäkään viestiä, saati sitten kommentoinut sellaisiin, jotka ei liittyisi minuun jollain tavalla... koska se vasta olisi aikaa vievää. Taidat itse siis istua vähän turhan paljon koneella jos et parempaa tekemistä keksi. Vaikka olisin 24/7 vapaalla niin omaa elämää on sen verran etten edes ajattelisi lähteväni kommentoimaan asiasta josta itse en tiedä mitään (ja juurikin nyt viittaan sinuun).
Tekstisi perusteella voisin sanoa että olet lukenut itse puhdasta lääkärikirjaa turhan tarkasti... "jos vatsaoireille ei löydy
elimellistä syytä, on se psyykkistä" yms. Silti on yllättävää huomata kuinka usein kuitenkin lääkärit, jotka ovat väittäneet oireita psyykkisiksi, pääsevät oikeaan diagnoosiin jossain tapauksissa vasta vuosien jälkeen. Esim. näin kävi puolitutulleni! Jos hän olisi kuunnellut sinua, niin olisi kärsinyt oireistaan loppuelämänsä ajan!! Suomen lääkärit vaativat hoitovaatimuksia ja painostamista, muuten ei tutkimuksiin pääse.
Tuntuu aivan siltä että itselläsi olisi ollut jotain vaivaa joka sitten on psyykkiseksi paljastunut ja nyt häpeät psyykkisen heikkoutesi vuoksi niin paljon että yrität lannistaa muita.
Ja jos kyse olisikin jostain pienestä pahoinvoinnista tai vatsavaivasta niin mahdollisesti olisinkin yhtä tyhmä kuin sinä, tosin elämä opettaa ja antaisinkin neuvon... 'Jos itselläsi ei ole näitä vaivoja tässä mittakaavassa ja elämäsi on niin vi*** hyvin niin pidä TURPASI kiinni ja pidä typerät kommenttisi omana tietonasi! - Tension
badstomach kirjoitti:
Kukas sinäkin luulet olevasi. Ilmeisesti joku kaikkitietävä joka tietää mikä aiheuttaa/ei aiheuta ihmisille oireita... mehän olemmekin kaikki niin samanlaisia. Ja tarkoitatko että kone = entinen lääkärikirja? Jos näin niin taidat olla tyhmempi kuin luulenkaan. Kumpaankohan tieto
päivittyy nopeammin, paperille painettuun muotoon vai internettiin?? Jos englantia edes osaat niin käypäs aikasi kuluksi tutkimassa esim. mitä kaikkea muualla maailmassa tiedetään, mistä suomalaiset lääkärit ei ole vielä kuullutkaan.
Kyllä... itse etsin tosiaan omille oireilleni diagnoosia/ruokavaliota yms. Uusi tutkimus/koe, missä lääkäri kävi juurikin keskustelupalstoilta etsimässä diagnoosia oireille, osoittautui erittäin tehokkaaksi ja on kuulemma harkinnan alaisena että jossain vaiheessa tätä käytettäisiin julkisissakin hoitolaitoksissa.
Vastasit viestiin joka on laitettu 13.10, olet siis tainnut aikalailla selailla forumia kunnes pääsit kommentoimaan näinkin vanhaa tekstiä.
Itse en ole lukenut oikeastaan yhtäkään viestiä, saati sitten kommentoinut sellaisiin, jotka ei liittyisi minuun jollain tavalla... koska se vasta olisi aikaa vievää. Taidat itse siis istua vähän turhan paljon koneella jos et parempaa tekemistä keksi. Vaikka olisin 24/7 vapaalla niin omaa elämää on sen verran etten edes ajattelisi lähteväni kommentoimaan asiasta josta itse en tiedä mitään (ja juurikin nyt viittaan sinuun).
Tekstisi perusteella voisin sanoa että olet lukenut itse puhdasta lääkärikirjaa turhan tarkasti... "jos vatsaoireille ei löydy
elimellistä syytä, on se psyykkistä" yms. Silti on yllättävää huomata kuinka usein kuitenkin lääkärit, jotka ovat väittäneet oireita psyykkisiksi, pääsevät oikeaan diagnoosiin jossain tapauksissa vasta vuosien jälkeen. Esim. näin kävi puolitutulleni! Jos hän olisi kuunnellut sinua, niin olisi kärsinyt oireistaan loppuelämänsä ajan!! Suomen lääkärit vaativat hoitovaatimuksia ja painostamista, muuten ei tutkimuksiin pääse.
Tuntuu aivan siltä että itselläsi olisi ollut jotain vaivaa joka sitten on psyykkiseksi paljastunut ja nyt häpeät psyykkisen heikkoutesi vuoksi niin paljon että yrität lannistaa muita.
Ja jos kyse olisikin jostain pienestä pahoinvoinnista tai vatsavaivasta niin mahdollisesti olisinkin yhtä tyhmä kuin sinä, tosin elämä opettaa ja antaisinkin neuvon... 'Jos itselläsi ei ole näitä vaivoja tässä mittakaavassa ja elämäsi on niin vi*** hyvin niin pidä TURPASI kiinni ja pidä typerät kommenttisi omana tietonasi!Olen lueskellut useamman viestisi vuosien saatossa badstomach, sillä kärsin vastaavista oireista. Itselläni oireet alkoivat 2004 syksyllä ja siittä lähtien minulla ei ole ollut oireetonta päivää. Omat oireeni ovat pahoinvointi ja kuvotus, jotka eivät kuitenkaan ole niin voimakkaat että ne johtaisivat oksenteluun. Minulla todettiin refluksitauti gastroskopiassa pari kuukautta oireiden alkamisen jälkeen. Mitään muuta elimistöllistä syytä ei ole todettu lukuisista tutkimuksista huolimatta.
Koska refluksi todettiin keskivaikeaksi/vaikeaksi PH-nauhoituksessa päätin huonoista ennusteista huolimatta (happosalpaaja lääkkeillä ei vaikutusta pahoinvointiin) riippumatta fundoplikaatioon, niin pirullinen tämä olotila on. Leikkauksesta ei ollut hyötyä, vaikka mahahapon nousu ruokatorveen on tutkitusti leikkauksen jälkeen loppunut ja täten minulla ei ole enää tarvetta syödä happosalpaajia tai huolehtia että kehittyisi barretin ruokatorvi.
Mikä tämä minun sairauteni sitten on? Terveyskeskuslääkäreiltä tai terveydenhoitajilta kysyttäessä se on psykosomaattista. Hoidoksi he tarjoavat liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota. Hyviä ohjeita kenen tahansa arkeen. Ikävä kyllä en ole huomannut niillä olevan vaikutusta pahoinvointiin, vaikka eihän niistä haittaakaan ole.
Olen käynyt usean sisätautilääkärin (gastroenterologin) vastaanotolla ja he ovat olleet sitä mieltä että minulla on toiminnallinen dyspepsia ja aiemmin samanaikainen refluksitauti. Jos haluatte lisää tietoa kannattaa googlettaa "toiminnallinen dyspepsia" tai enemmän tietoa halutessanne "functional dyspepsia".
Jos nyt uskon että minulla on tämä toiminallinen dyspepsia, niin hyvä puoli on että tämä ei ole vaarallinen. Huono puoli on että nyky lääketiede ei tunne tämän sairauden tarkkaa mekanismia. Siksi tähän ei ole pätevää hoitoa. Sisätautilääkärit ovat selittäneet minulle että tämä ärsyttävä olotila johtuu herkistyneistä yläruuansulatuskanavan tuntoaisteista, jotka reagoivat liian voimakkaasti, välittävät virheellistä informaatiota aivoille. Tosin mitään tyhjentävää vastausta ei voida antaa puutteellisen varman tiedon takia.
Aion vielä tutkituttaa suolen (ulostenäytteet jne.) ennenkuin hyväksyn diagnoosin. Muuten minut on tutkittu riitäävän tarkasti.
Itse en omaa minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta, joten kirjoituksiini kannattaa suhtautua varauksella. Kerroin vain omat kokemukseni. Mielestäni on naurettavaa että joku jolla ei mitä ilmeisemmin ole minkäänlaista kokemusta vastaavista oireista selaa näitä viestejä ja vielä vaivautuu kommentoimaan ilman minkäänlaista rakentavaa tietoa tai kokemusta. Miettikää nyt: Henkilö joka ei kärsi tai ole kärsinyt vastaavista oireista lukee näitä viestejä ja kommentoi että mitä te täällä jauhatte keksityistä sairauksistanne. Hän kritisoi täällä kirjoittelua kirjoittamalla tänne itse.
Toivotan voimia kaikille vastaavista vaivoista kärsiville. - badstomach
Tension kirjoitti:
Olen lueskellut useamman viestisi vuosien saatossa badstomach, sillä kärsin vastaavista oireista. Itselläni oireet alkoivat 2004 syksyllä ja siittä lähtien minulla ei ole ollut oireetonta päivää. Omat oireeni ovat pahoinvointi ja kuvotus, jotka eivät kuitenkaan ole niin voimakkaat että ne johtaisivat oksenteluun. Minulla todettiin refluksitauti gastroskopiassa pari kuukautta oireiden alkamisen jälkeen. Mitään muuta elimistöllistä syytä ei ole todettu lukuisista tutkimuksista huolimatta.
Koska refluksi todettiin keskivaikeaksi/vaikeaksi PH-nauhoituksessa päätin huonoista ennusteista huolimatta (happosalpaaja lääkkeillä ei vaikutusta pahoinvointiin) riippumatta fundoplikaatioon, niin pirullinen tämä olotila on. Leikkauksesta ei ollut hyötyä, vaikka mahahapon nousu ruokatorveen on tutkitusti leikkauksen jälkeen loppunut ja täten minulla ei ole enää tarvetta syödä happosalpaajia tai huolehtia että kehittyisi barretin ruokatorvi.
Mikä tämä minun sairauteni sitten on? Terveyskeskuslääkäreiltä tai terveydenhoitajilta kysyttäessä se on psykosomaattista. Hoidoksi he tarjoavat liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota. Hyviä ohjeita kenen tahansa arkeen. Ikävä kyllä en ole huomannut niillä olevan vaikutusta pahoinvointiin, vaikka eihän niistä haittaakaan ole.
Olen käynyt usean sisätautilääkärin (gastroenterologin) vastaanotolla ja he ovat olleet sitä mieltä että minulla on toiminnallinen dyspepsia ja aiemmin samanaikainen refluksitauti. Jos haluatte lisää tietoa kannattaa googlettaa "toiminnallinen dyspepsia" tai enemmän tietoa halutessanne "functional dyspepsia".
Jos nyt uskon että minulla on tämä toiminallinen dyspepsia, niin hyvä puoli on että tämä ei ole vaarallinen. Huono puoli on että nyky lääketiede ei tunne tämän sairauden tarkkaa mekanismia. Siksi tähän ei ole pätevää hoitoa. Sisätautilääkärit ovat selittäneet minulle että tämä ärsyttävä olotila johtuu herkistyneistä yläruuansulatuskanavan tuntoaisteista, jotka reagoivat liian voimakkaasti, välittävät virheellistä informaatiota aivoille. Tosin mitään tyhjentävää vastausta ei voida antaa puutteellisen varman tiedon takia.
Aion vielä tutkituttaa suolen (ulostenäytteet jne.) ennenkuin hyväksyn diagnoosin. Muuten minut on tutkittu riitäävän tarkasti.
Itse en omaa minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta, joten kirjoituksiini kannattaa suhtautua varauksella. Kerroin vain omat kokemukseni. Mielestäni on naurettavaa että joku jolla ei mitä ilmeisemmin ole minkäänlaista kokemusta vastaavista oireista selaa näitä viestejä ja vielä vaivautuu kommentoimaan ilman minkäänlaista rakentavaa tietoa tai kokemusta. Miettikää nyt: Henkilö joka ei kärsi tai ole kärsinyt vastaavista oireista lukee näitä viestejä ja kommentoi että mitä te täällä jauhatte keksityistä sairauksistanne. Hän kritisoi täällä kirjoittelua kirjoittamalla tänne itse.
Toivotan voimia kaikille vastaavista vaivoista kärsiville.Moikka Tension :)
Empähän ole yksin kärsimässä vaivoistani mutta aina kuitenkin ikävä kuulla että muillakin on näin paljon ongelmia vatsansa kanssa. Sullakin on näköjään kauan nämä vaivat ollut :(
Tuossa PH-nauhoituksessa en ole käynyt joten en tiedä antaisiko se jotain osviittaa. Toisaalta en nyt tiedä kuinka pahasti ruokatorven läppä on löystynyt koska toinen lääkäri sano et kohtalaisesti löysä ja toinen ilmoitti sen olevan melko pahasti löysä, että ota sitten selkoa :) Kuitenkaan mitään jatkotoimenpiteitä ei ainakaan kunnallinen ole aikonut tehdä.
Todella ikävää ettei sulla toi leikkaus auttanu vaikka varmaan toiveet siitä olivat korkealla... itsekkin olen niin monta kertaa ajatellu et "jos nyt vaikka ehkä".
Liikunta oli ennen jokapäiväistä hommaa vaikka huono olo olikin... kuntosalia 3-4 viikossa ja lenkkeilyä mutta kyllästyin siihen että aina iski niin paha kausi 1-3kk ajaksi ettei pystyny käymään. Rankalla työllä saadut tulokset ja kiinnostus lopahti sitten siihen. Mutta tosiaan liikunta siis ei parantanu mitenkään oloa.
Lueskelin tosta toiminnallisesta dyspepsiasta ja aika moninaiset oireet tosiaan sopii siihen...
ihan mielenkiinnosta siis kyselen et miten esim. syöminen sun tilanteessa muuttaa oloa? Itelläni tosiaan ennemminkin auttaa.. tai sitten voidaan ajatella toisinpäin että pahentaa, mutta vasta muutamien tuntien jälkeen, eli tässäkin on 2 eri puolta.
Diagnoosin saaminen on sinänsä mukavaa että tietää mikä tilan aiheuttaa ja saa mahd. varmuuden ettei ole vaarallista... tosin tiedän jo että oma tilani ei ole vaarallinen koska vielä hengissä näinkin monen vuoden jälkeen, mutta ois se kiva vielä elää normaaliakin elämää.
Juuh... kyllä sun kannattaa kuitenkin nyt perusteellisesti tutkituttaa ittes ennenkuin suoralta kädeltä tyydyt olotilaasi... ja ilmottele ihmeessä tänne tai tohon mun sähköpostiin [email protected].
Ois kiva kuulla löytyykö sieltä mitään yms.
Luulen että tänne kirjotetaan juurikin siksi että halutaan kuulla mitä oireita itse sairastavilla on ja että mikä on mahd. auttanut oireisiin koska muuten lukisin tosiaan suoraselkoista ja suppeaa lääkärikirjaa joka ei huimioi ihmisten eroavaisuuksia tarpeeksi. Jos saa hyvän ehdotuksen kokeiltavaksi niin miksi ei ... tuskin se ainakaan haittaa tekee :)
Kaikkea hyvää sulle Tension ja muillekkin vatsavaivaisille.
- BadStomach
Eli pääsin lisätutkimuksiin ja tässä olisi tuloksia:
Ruokatorven paineenmittaus :
Paineintekraali oli keskivaikeasti alentunut 296 mmHg 2 * cm ... ...
Löydös : Keskivaikeasti hypotoninen LES, lievästi hypotoninen UES. Runko-osassa keskiyläosiin painottuvaa hypomotiliteettia.
PH-rekisteröinti :
Happamia refluksijaksoja 77, yhteensä 39 min. Suurin osa esiintyi pystyasennossa (33 min). Refluksiosuus aterioiden aikana suurin 10.6%
Löydös : Kokonaismäärältään normaalirajoissa oleva hapan GER, joka voisi selittää närästysoireen mutta ei välttämättä pahoinvointia.
- Tosin tutkimuspäivänä tunsin närästystä vain kerran illalla ja sekin oli niin lievää ja lyhytkestoinen että lähestulkoon jätin merkitsemättä päiväkirjaan, joten en tiedä kuinka tarkan kuvan tuollainen yhden päivän rekisteröinti antaa.
Pään TT (ilman varjoainetta). Ei mitään pahoinvointia selittävää.
Kolonoskopia :
Colon biopsiat I, II ja III, Inflammatio non specifica levis.
Epiteelin ja kryptien epiteelin solujen lomassa yksittäisiä lymfosyyttejä ja lohkotumaisia leukosyyttejä. Kryptaepiteeli uusiutuu hiukan tavanomaista vilkkaammin. Kyseessä epäspesifi, lievä, mikroskooppinen koliitti.
Paljon hienoja sanoja ja numeroita joista en nyt hirveästi selkoa ota :)
Olen nyt ollut n. 3 viikon ajan sappi sekä refluksi-ruokavaliolla ja oireilu on hieman helpottanut. Tosin vielä ei hurrata... kerran aikaisemminkin ollut 2-3 viikon ajan vain lievää oireilua, mutta takaisin se pahoinvointi tuli täydellä voimalla.
jatkossa....
Jatkan dieettiä ja kokeilen Stemetil sekä Omeprazol lääkettä tarvittaessa. Kesäkuussa kertomaan kuulumisia lääkärille.
Hyviä jatkoja kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351