N --> PE?

savut karkas

Miten käy, jos kolmivaihemoottorin nollajohto (N) on kytketty suojamaan (PE) kanssa yhteen? Oliko siinä syy lämöreleen kärähtämiseen?

Muut piuhat olivat seuraavasti: L1 -> U1, L2 -> V1, L3 -> W1

31

13810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moottorissa

      ei ole nollajohtoa.

    • ole siinä

      vaan jossain muualla.

      • savut karkas

        Eli sininen N-johto voi huoleti olla kytkettynä suojamaan (PE) kanssa tässä tapauksessa??

        Kysymyksessä on hakestokerin syöttöruuvin moottorin uusittu kytkentä. Sekä moottori että lämpörele olivat pakasta vedettyjä. Katsoin juuri poksahtaneen lämpöreleen (ABB T7DU) virta-aluetta ja se oli 0,4 - 0,6 A. Moottorin teho näyttää olevan 0,25 kW/1,35 A.

        Kävikö tässä niin, että tuo lämpörele oli yksinkertaisesti liian pieni tähän tarpeeseen? Sen on kyllä toimittanut kyseisen stokerin valmistaja nimenomaan tähän tarpeeseen. Vanhan alkuperäisen, joskus muinoin hajonneen lämpöreleen virta-alue näyttää olevan 0,8 - 1,2 A! Paljonkohan mahtaa ottaa tuo moottori virtaa tyhjää ruuvia pyörittäessään?


      • savunjälkeen
        savut karkas kirjoitti:

        Eli sininen N-johto voi huoleti olla kytkettynä suojamaan (PE) kanssa tässä tapauksessa??

        Kysymyksessä on hakestokerin syöttöruuvin moottorin uusittu kytkentä. Sekä moottori että lämpörele olivat pakasta vedettyjä. Katsoin juuri poksahtaneen lämpöreleen (ABB T7DU) virta-aluetta ja se oli 0,4 - 0,6 A. Moottorin teho näyttää olevan 0,25 kW/1,35 A.

        Kävikö tässä niin, että tuo lämpörele oli yksinkertaisesti liian pieni tähän tarpeeseen? Sen on kyllä toimittanut kyseisen stokerin valmistaja nimenomaan tähän tarpeeseen. Vanhan alkuperäisen, joskus muinoin hajonneen lämpöreleen virta-alue näyttää olevan 0,8 - 1,2 A! Paljonkohan mahtaa ottaa tuo moottori virtaa tyhjää ruuvia pyörittäessään?

        moottorin kytkentäkopassa oliko toisella puolella
        kaikki kolme yhdessä? Mikä oli moottorin kilven jännitearvot?


      • savut karkas
        savunjälkeen kirjoitti:

        moottorin kytkentäkopassa oliko toisella puolella
        kaikki kolme yhdessä? Mikä oli moottorin kilven jännitearvot?

        ...olleet "poikittain" vaiheiden välissä, vaan pitkittäin (siis ei Y vaan kolmiokytkentä).

        Moottorin kilvestä löysin nämä tiedot:

        Merkki ja malli: KEB ZG13 DL71K4
        0,25 kW IP 55
        125/104 Nm IM B3
        50 Hz kolmio/Y: 220-240/380-420 V 1,35/0,80 A cos φ 0,72 1385/20 1/min

        Oli myös arvot 60 Hz:lle, mutta lieneekö tarpeellisnen tieto tässä yhteydessä.


      • savut karkas
        savunjälkeen kirjoitti:

        moottorin kytkentäkopassa oliko toisella puolella
        kaikki kolme yhdessä? Mikä oli moottorin kilven jännitearvot?

        sen verran lisätietoa tuosta moottorista, että pyöri hyvin, kun kytkin sen johdonpätkällä suoraan verkkoon ohi stokerin automatiikan.


      • kärähti?
        savut karkas kirjoitti:

        sen verran lisätietoa tuosta moottorista, että pyöri hyvin, kun kytkin sen johdonpätkällä suoraan verkkoon ohi stokerin automatiikan.

        Tuon mukaan se on tähteen kytkettävä. 380-420V. nimellisvirta 0,8A. Eli moottorissa yhdyskiskot välille Z-X-Y ja sähköä liittimiin U-V-W


      • saattoi käämit palaa
        kärähti? kirjoitti:

        Tuon mukaan se on tähteen kytkettävä. 380-420V. nimellisvirta 0,8A. Eli moottorissa yhdyskiskot välille Z-X-Y ja sähköä liittimiin U-V-W

        Tähtikytkettävä tuo on ja kuvauksen mukaan liuskat väärin sekä lämpörele väärä.
        Jotain on kytkennässäkin sählätty, kun lämpörele ei ole toiminut. Kyllä sen olisi pitänyt toimia, vaikka se on liian pieni.


      • savut karkas
        kärähti? kirjoitti:

        Tuon mukaan se on tähteen kytkettävä. 380-420V. nimellisvirta 0,8A. Eli moottorissa yhdyskiskot välille Z-X-Y ja sähköä liittimiin U-V-W

        kärähtänyt moottori. Sen verran kuitenkin polla säteili, että ymmärsin kytkeä sen ensin ruuvista irti ja pyörittää ilman kuormaa.

        Onko siis johtopäätös se, että lämpöreleen hajoamisen aiheutti kolmiokytkentä 220 V:lle? Tällä kytkennällä moottorin nimellisvirta nousi niin suureksi, että lämpörele ei ainoastaan lauennut vaan uhrautui moottorin puolesta poistumalla keskuudestamme ankarasti savuten? Mutta eikö se siltikin ollut mitoitettu alakanttiin (virta-alue 0,4-0,6 A)?

        Ohjeistit seuraavasti: "Eli moottorissa yhdyskiskot välille Z-X-Y ja sähköä liittimiin U-V-W". Väli Z-X-Y tarkoittanee moottorissani väliä U2-V2-W2.

        Paljon kiitoksia avusta. Nyt ei muuta kun odottelemaan uutta lämpörelettä ;)


      • savut karkas
        saattoi käämit palaa kirjoitti:

        Tähtikytkettävä tuo on ja kuvauksen mukaan liuskat väärin sekä lämpörele väärä.
        Jotain on kytkennässäkin sählätty, kun lämpörele ei ole toiminut. Kyllä sen olisi pitänyt toimia, vaikka se on liian pieni.

        Se tässä tosiaan ihmetyttää, että lämpörele antoi niin helposti periksi. Ei luulisi tyhjän ruuvin aiheuttavan sellaista kuormaa, että vähän alakanttiin mitoitettukaan rele poksahtaa totaalisesti.


      • kärähti?
        savut karkas kirjoitti:

        Se tässä tosiaan ihmetyttää, että lämpörele antoi niin helposti periksi. Ei luulisi tyhjän ruuvin aiheuttavan sellaista kuormaa, että vähän alakanttiin mitoitettukaan rele poksahtaa totaalisesti.

        noin pienissä ylivirtareleissä on vastuslanka aika ohutta. Kuumenee ja menee poikki helposti. Ko. tapauksessa kun moottori on kytketty väärälle jännitteelle ottaa se reippaasti ylivirtaa oli siinä kuormaa tai ei. Ylivirtareleen pitäis katkaista tuossa tapauksessa n. 5 sekunnissa. Moottori voisi pyöriä minuutin verran kunnes savu pöllahtää.
        Onhan se varmasti 3-vaiheinen käyttö. Se voisi olla myös 230/1-vaiheinen jolloin siinä on mukana kondensaattori. Mötikkä siinä kytkinkopan kyljessä tai sisäpoulella.


      • Paksusähkömies
        savut karkas kirjoitti:

        kärähtänyt moottori. Sen verran kuitenkin polla säteili, että ymmärsin kytkeä sen ensin ruuvista irti ja pyörittää ilman kuormaa.

        Onko siis johtopäätös se, että lämpöreleen hajoamisen aiheutti kolmiokytkentä 220 V:lle? Tällä kytkennällä moottorin nimellisvirta nousi niin suureksi, että lämpörele ei ainoastaan lauennut vaan uhrautui moottorin puolesta poistumalla keskuudestamme ankarasti savuten? Mutta eikö se siltikin ollut mitoitettu alakanttiin (virta-alue 0,4-0,6 A)?

        Ohjeistit seuraavasti: "Eli moottorissa yhdyskiskot välille Z-X-Y ja sähköä liittimiin U-V-W". Väli Z-X-Y tarkoittanee moottorissani väliä U2-V2-W2.

        Paljon kiitoksia avusta. Nyt ei muuta kun odottelemaan uutta lämpörelettä ;)

        Eihän sulla vaan ole siinä kaksinopeusmoottori? Kun on tuollaiset liitintunnukset.


      • savut karkas
        Paksusähkömies kirjoitti:

        Eihän sulla vaan ole siinä kaksinopeusmoottori? Kun on tuollaiset liitintunnukset.

        mikä moottori KEB ZG13 DL71K4 on? Edelliseen viestiin sen verran, että se ei kuitenkaan liene 230/1 vaiheinen, ainakaan kondensaattoria siinä ei ole.

        Oheinen dokumentti sivulla 36 esittelee koko alennusvaihde & moottoripaketin tarkalleen: http://toimisait.toimiva.net/user_data/vem/doc/hinnastot/vaihteet_2006_2.pdf


      • ISO-Jorkki
        Paksusähkömies kirjoitti:

        Eihän sulla vaan ole siinä kaksinopeusmoottori? Kun on tuollaiset liitintunnukset.

        Varmaan väärin, mutta eikös ne tunnukset 1-nopeuksisessa 3 vaihe oikosulkumoottorissa ole U,V,W ja X,Y,Z. Jos tuo ruuvin moottori nyt on kaksoiskäämityksellä oleva kone ja siinä on nuo liuskat laitettu kolmiokytkentään niin molempien nopeuksien kentäthän siinä on pyörinyt yhtäaikaa. Voisi kuvitella, että se ohkaisemmalla langalla tehty käämitys on kärynnyt.


      • savut karkas
        ISO-Jorkki kirjoitti:

        Varmaan väärin, mutta eikös ne tunnukset 1-nopeuksisessa 3 vaihe oikosulkumoottorissa ole U,V,W ja X,Y,Z. Jos tuo ruuvin moottori nyt on kaksoiskäämityksellä oleva kone ja siinä on nuo liuskat laitettu kolmiokytkentään niin molempien nopeuksien kentäthän siinä on pyörinyt yhtäaikaa. Voisi kuvitella, että se ohkaisemmalla langalla tehty käämitys on kärynnyt.

        mottorin kytkentäboksin kannen sisäpinnalla olivat kyllä molemmat vaihtoehdot esitetty mahdollisiksi. Siis sekä kolmiokytkentä (U1->U2, V1->V2, W1->W2) että tähtikytkentä (U2->V2-W2).

        Pyöriikö moottori tähtikytkennällä, jos jokin käämityksistä on kärynnyt?


      • savut karkas
        savut karkas kirjoitti:

        mottorin kytkentäboksin kannen sisäpinnalla olivat kyllä molemmat vaihtoehdot esitetty mahdollisiksi. Siis sekä kolmiokytkentä (U1->U2, V1->V2, W1->W2) että tähtikytkentä (U2->V2-W2).

        Pyöriikö moottori tähtikytkennällä, jos jokin käämityksistä on kärynnyt?

        edelliseen viestiin: Kolmiokytkentähän menee U1->W2, V1-U2, W1-W2 eikä niin kuin äskeisessä viestissä väitin. Muutoinhan sitä on noilla liuskoilla aika vaikea kytkeä...


      • kärähti?
        savut karkas kirjoitti:

        edelliseen viestiin: Kolmiokytkentähän menee U1->W2, V1-U2, W1-W2 eikä niin kuin äskeisessä viestissä väitin. Muutoinhan sitä on noilla liuskoilla aika vaikea kytkeä...

        näyttäis olevan tuollaiset merkinnät. Toi 1385/20 1/min tarkoittanee moottorin kierrosluku 1385 ja vaihteen akselilla 20rpm. Luulisin.


      • ...se on ollut
        ISO-Jorkki kirjoitti:

        Varmaan väärin, mutta eikös ne tunnukset 1-nopeuksisessa 3 vaihe oikosulkumoottorissa ole U,V,W ja X,Y,Z. Jos tuo ruuvin moottori nyt on kaksoiskäämityksellä oleva kone ja siinä on nuo liuskat laitettu kolmiokytkentään niin molempien nopeuksien kentäthän siinä on pyörinyt yhtäaikaa. Voisi kuvitella, että se ohkaisemmalla langalla tehty käämitys on kärynnyt.

        Tässä on näemmä pyöritetty kaksinopeuskonetta molemmat käämit jännitteisinä. Toinen käämi on yrittänyt saavuttaa suurempaa kierrosnopeutta, ja toinen on jarruttanut sitä matalampaan kierrosnopeuteen. Mootorin ottama virta on ollut reilusti jotain suurempaa kuin suuremman nopeuden nimellisvirta. Ja lämppäri näemmä oli se, joka tässä kytkennässä sitten petti ensimmäiseksi.


      • savunjälkeen
        savut karkas kirjoitti:

        mottorin kytkentäboksin kannen sisäpinnalla olivat kyllä molemmat vaihtoehdot esitetty mahdollisiksi. Siis sekä kolmiokytkentä (U1->U2, V1->V2, W1->W2) että tähtikytkentä (U2->V2-W2).

        Pyöriikö moottori tähtikytkennällä, jos jokin käämityksistä on kärynnyt?

        1-nopeuksinen moottori tuntuu olevan ja se tulee
        kytkeä tähteen (Y), moottoreiden kytkennästä hieman: käämin yli vaikuttava jännite ei saa olla suurempi kuin mikä kilvessä on pienin merkitty jännite (220/380V:n moottorissa käämin jännite on 220(230V) jolloin 380/400V:n jännitteellä se kytketään tähteen. (380/660V moottoreissa kääminjännite on 380(400V) jolloin se kytketään kolmioon. (660V:n verkossa vaihejännite on 380V).Y/D käynnistimille pitää olla 380/660V:n moottorit ja 1-vaiheisille taajuusmuuttaja (3x230V) ohjatuille 220/380V (kytketään D).


      • te tuota
        ...se on ollut kirjoitti:

        Tässä on näemmä pyöritetty kaksinopeuskonetta molemmat käämit jännitteisinä. Toinen käämi on yrittänyt saavuttaa suurempaa kierrosnopeutta, ja toinen on jarruttanut sitä matalampaan kierrosnopeuteen. Mootorin ottama virta on ollut reilusti jotain suurempaa kuin suuremman nopeuden nimellisvirta. Ja lämppäri näemmä oli se, joka tässä kytkennässä sitten petti ensimmäiseksi.

        kaksinopeutta väännätte? Kyllä yksinopeuksisissakin toiset päät merkitään U2-V2-W2.


      • savut karkas
        kärähti? kirjoitti:

        noin pienissä ylivirtareleissä on vastuslanka aika ohutta. Kuumenee ja menee poikki helposti. Ko. tapauksessa kun moottori on kytketty väärälle jännitteelle ottaa se reippaasti ylivirtaa oli siinä kuormaa tai ei. Ylivirtareleen pitäis katkaista tuossa tapauksessa n. 5 sekunnissa. Moottori voisi pyöriä minuutin verran kunnes savu pöllahtää.
        Onhan se varmasti 3-vaiheinen käyttö. Se voisi olla myös 230/1-vaiheinen jolloin siinä on mukana kondensaattori. Mötikkä siinä kytkinkopan kyljessä tai sisäpoulella.

        sitten valmistaja on tohtinut kilpeen esittää kolmiokytkentää..? Eikös P=U x I, jossa P=0,25 kW, U=220V virta ole silloin 1,14 A, oli lämpörelettä tai ei? Takuu varmaan kattaa, jos pamahtaa 5 sekunnin käytön jälkeen käytettäessä ilman kuormaa.


      • savut karkas
        savunjälkeen kirjoitti:

        1-nopeuksinen moottori tuntuu olevan ja se tulee
        kytkeä tähteen (Y), moottoreiden kytkennästä hieman: käämin yli vaikuttava jännite ei saa olla suurempi kuin mikä kilvessä on pienin merkitty jännite (220/380V:n moottorissa käämin jännite on 220(230V) jolloin 380/400V:n jännitteellä se kytketään tähteen. (380/660V moottoreissa kääminjännite on 380(400V) jolloin se kytketään kolmioon. (660V:n verkossa vaihejännite on 380V).Y/D käynnistimille pitää olla 380/660V:n moottorit ja 1-vaiheisille taajuusmuuttaja (3x230V) ohjatuille 220/380V (kytketään D).

        Kiitos asiantuntevasta viestistä. Moottori on nyt kytketty tähteen ja uuden lämpöreleen (0,6 - 1,1 A) kera tuntuu pyörittävän tyhjää ruuvia mainiosti :)

        Huomenna paiskaan säiliön täyteen haketta ja katson mitä tapahtuu kunnon kuorman kanssa. Vielä en nuolaise, ennen kuin tipahtaa: Pelottelivat nuo kaverit sen verran hyväksi, että tiedä vaikka tuo konna on vain pelaavinaan :|


      • kärähti?
        savut karkas kirjoitti:

        sitten valmistaja on tohtinut kilpeen esittää kolmiokytkentää..? Eikös P=U x I, jossa P=0,25 kW, U=220V virta ole silloin 1,14 A, oli lämpörelettä tai ei? Takuu varmaan kattaa, jos pamahtaa 5 sekunnin käytön jälkeen käytettäessä ilman kuormaa.

        käy kolmioon kytkettynä 220V jännitteelle. Se jännite on aika harvinainen 3-vaiheisena. Kumminkin voidaan kondensaattorin avulla käyttää 1-vaiheella (valovirralla)


      • 5rurty
        kärähti? kirjoitti:

        näyttäis olevan tuollaiset merkinnät. Toi 1385/20 1/min tarkoittanee moottorin kierrosluku 1385 ja vaihteen akselilla 20rpm. Luulisin.

        no eikä tarkoita !

        se tarkoittaa kolmiossa 1385 1/min ja tähdessä 20 1/min.
        eihän nyt ruuvi voi tarvitse pyöriä 1300 kierrosta minuutissa.


    • Pe johdin

      on kytketty yhteen ainakin pääkeskuksella potentiaalin tasaukseen. Ei ole käräyttänyt lämpörelettä.

    • savut karkas

      Homma pelaa nyt. Teidän avullanne selvisin lopulta siedettävillä oppirahoilla; vain yhden lämpöreleen käryämisellä. Ja opin yhtä sun toista.

      Pysykää palstalla: Meitä tumpeloita, jotka eivät malta pitää näppejään erossa sähköstä, on varmaan muitakin ;)

      • sulakkeiden koko

        Valitettavan usein pienet moottoritkin asennetaan esim. 10A sulakkeiden "taakse". Jos moottori menee oikosulkuun hajoaa lämpörele ennenkuin sulakkeet toimivat. Eli sulakkeet mitoitetaan moottorin mukaan.


      • savut karkas
        sulakkeiden koko kirjoitti:

        Valitettavan usein pienet moottoritkin asennetaan esim. 10A sulakkeiden "taakse". Jos moottori menee oikosulkuun hajoaa lämpörele ennenkuin sulakkeet toimivat. Eli sulakkeet mitoitetaan moottorin mukaan.

        näkyi olevan peräti 25 A.


      • etusulakkeet
        sulakkeiden koko kirjoitti:

        Valitettavan usein pienet moottoritkin asennetaan esim. 10A sulakkeiden "taakse". Jos moottori menee oikosulkuun hajoaa lämpörele ennenkuin sulakkeet toimivat. Eli sulakkeet mitoitetaan moottorin mukaan.

        valita, lämpöreleen mukaan. Mitataan moottorin ottama virta ja valitaan lämpörele, jossa on kilvessä mainittu sulakkeen suuruus.


      • lähinnä
        etusulakkeet kirjoitti:

        valita, lämpöreleen mukaan. Mitataan moottorin ottama virta ja valitaan lämpörele, jossa on kilvessä mainittu sulakkeen suuruus.

        sitä että valitettavan usein esim. 1,5 mm kaapelilla johdotettaessa pientä moottoria valitaan sulakkeiksi 10A. Eli ajatellaan että sulakkeet ovat lähinnä johdon suojana. Ja näissä tapauksissa moottorin mennessä oikosulkuun hajoaa usein ensimmäisenä lämpörele mikä ei suinkaan ole tarkoitus.


      • johdinpoikkipinta
        lähinnä kirjoitti:

        sitä että valitettavan usein esim. 1,5 mm kaapelilla johdotettaessa pientä moottoria valitaan sulakkeiksi 10A. Eli ajatellaan että sulakkeet ovat lähinnä johdon suojana. Ja näissä tapauksissa moottorin mennessä oikosulkuun hajoaa usein ensimmäisenä lämpörele mikä ei suinkaan ole tarkoitus.

        ei määrää moottorin etusulaketta vaan lämpöreleen etusulakkeen kestoisuus / mitattu moottorin ottama virta ja sille valittu oikea etusulake. Löytyy lämpöreleen arvokilvestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe