Mitä järkeä on 9-akselisessa yhdistelmässä, autossa neljä akselia ja kärryssä viisi, näin kuorma-autoista mitään ymmärtämättömänä ihmettelen vain sitä että miksi kiskoa ylimääräistä turhaa painoa kun se pienentää merkittävästi mukaan otettavaa kuormaa, ja on kait aika paljon kalliimpi hankkiakin, mutta onko se jokin näytön paikka???? Sattu tuossa tienpäällä sellainen rahtipeli liikkumaan.
9-akselinen
30
10592
Vastaukset
- väliaikainen
,eli alkuperänen veto-auto remontissa,ym.
- toinen ihmettelijä
8-akselisessa sitten mitään järkeä, en tiedä olenko oikeassa siinä että jo 7-akselisella saa täydet 60 tonnia kokonaispainoa, siis yksi akseli viemässä pois hyötykuormaa, ja näitä yhdistelmiähän näkyy vaikka kuinka paljon turpeen ja hakkeen ajossakin, eikä ole mitään dolly kärrejä, mutta kait rahti hinnat on sen verran korkeat että kannattaa pitää turvekärrissäkin viidellä akselilla pyörät pyörimässä, onhan se komeampaa kun on alla paljon pyöriä.
- ...........
5 akselisessa kärryssä saa akselipainot paremmin kohdallee ku 4 akselisessa... 4 akselisessa o aina kantavuus kuormilla taka akselit yli jos o keulasta takaoviin asti tavaraa ainakin yli 13m kärryis
- tienataan meillä
Noita 9-akselisia näkee yllättävän paljon. Eivätkä ne monestikaan ole mitään väliaikaisratkaisuja.
Saman hyötykuorman saa 6-akseliseen ja kulut ovat huomattavasti pienemmät!!!- on keksitty!
Kun on aluvanteet joka pyörässä, niin painonlisäys 9-akselisessakin jää minimaaliseksi. Kannattais teidänkin laittaa.
- säästöä
on keksitty! kirjoitti:
Kun on aluvanteet joka pyörässä, niin painonlisäys 9-akselisessakin jää minimaaliseksi. Kannattais teidänkin laittaa.
Ihan noin merkittävä ei painonsäästö sentään ole. Samansuuntainen säästö tulee tietenkin 6-akselisessakin aluvanteilla. Lisäksi ne aluvanteet tarvitsee hankkia ja hukata teräsvanteet.
- stycke
Itse pohdin samaa asiaa, kunnes sitten sain kuulla selityksen. Eräs eteläpohjalainen kuljetusliike noita käyttää ja selitys on lopulta aivan järkevä, nimittäin se on Norjan liikenne. Aivan oikein.
Norja sallii 6-akseliselle yhdistelmälle 50t kokonaismassan. Laitetaan vierekkäin 4-akselinen kuorma-auto, jonka perässä on dollyn päällä puoliperävaunu ja 3-akselinen rekkaveturi, jonka perässä on puoliperävaunu ja sen perässä vasikka. Joko alkaa sytyttää? Aivan niin. Rajan pinnassa yhdistelmät pätkitään. Se 4-akselinen auto ottaa sen vasikan peräänsä ja lähtee Norjaan, rekkaveturi lähtee sen pelkän puolikkaansa kanssa niinikään. Pp-yhdistelmä purkaa, lastaa ja palaa Ruotsiin, ottaa toisen puoliperävaunun peräänsä ja eikun kohti javielskerdettelandetia. Kun molemmat ovat purkaneet ja lastanneet, kasataan moduliyhdistelmät taas Ruotsin puolella ja lähdetään kotimaata kohti. 4-akselisella autolla saadaan 2-akselisen vasikan kanssa hyödynnettyä se 50t kokonaismassa!- Rukkikuski
Ihan fiksulta kuulostaa, mutta eikö 3-akselinen vasikka ajaisi saman asian? Tulisi vähän säästöä auton verossa kun akseleita tarvittaisiin vain kolme? Toisaalta onhan se ajettavuuden kannalta hyvä että autoon saa enemmän painoa.
Samaa systeemiä käytetään kuulemma myös Viron liikenteessä. Kaksi moduulia (ka ppv kapv ja ka dolly ppv) ajetaan satamaan, dolly jää rantaan, ppv:t vedetään laivaan vetomestarilla ja toinen auto ottaa vasikan perään. Lahden toisella puolella paikalliset irtoperämiehet hoitavat sitten ppv:t.
Sama liikenne hoituisi toki myös pelkillä irtoperillä, mutta silloin tarvittaisiin Suomessa yksi auto enemmän, että sama kalusto (tai kapasiteetti) saataisiin satamaan. Toisaalta nyt yksi kuski ja auto ovat tuottamattomassa työssä laivalla. Ehkä homma kannattaa jos lepoajat saadaan kohdalleen tällä järjestelyllä.
Toinen asia joka tuli mieleen on, että ETA-maihin kuuluvaan Viroon rekisteröity auto saanee liikennöidä Suomessa moduulimitoilla. Kun "tpv-moduulissa" kalusto ja kuski ovat virolaisia, eivät seisontakustannukset välttämättä olekaan enää kovin pahat.
Joko jollain on B-junia ulkomaanajossa? - stycke
Rukkikuski kirjoitti:
Ihan fiksulta kuulostaa, mutta eikö 3-akselinen vasikka ajaisi saman asian? Tulisi vähän säästöä auton verossa kun akseleita tarvittaisiin vain kolme? Toisaalta onhan se ajettavuuden kannalta hyvä että autoon saa enemmän painoa.
Samaa systeemiä käytetään kuulemma myös Viron liikenteessä. Kaksi moduulia (ka ppv kapv ja ka dolly ppv) ajetaan satamaan, dolly jää rantaan, ppv:t vedetään laivaan vetomestarilla ja toinen auto ottaa vasikan perään. Lahden toisella puolella paikalliset irtoperämiehet hoitavat sitten ppv:t.
Sama liikenne hoituisi toki myös pelkillä irtoperillä, mutta silloin tarvittaisiin Suomessa yksi auto enemmän, että sama kalusto (tai kapasiteetti) saataisiin satamaan. Toisaalta nyt yksi kuski ja auto ovat tuottamattomassa työssä laivalla. Ehkä homma kannattaa jos lepoajat saadaan kohdalleen tällä järjestelyllä.
Toinen asia joka tuli mieleen on, että ETA-maihin kuuluvaan Viroon rekisteröity auto saanee liikennöidä Suomessa moduulimitoilla. Kun "tpv-moduulissa" kalusto ja kuski ovat virolaisia, eivät seisontakustannukset välttämättä olekaan enää kovin pahat.
Joko jollain on B-junia ulkomaanajossa?Kyllähän se 3-akselinen vasikka saman asian ajaisi, mutta kun Norjaan mennään ja joskus siellä vaikkapa Stavangeriin talvella, silloin on varmaan aika mukava että sitä painoa on auton päällä.
B-junia ei vielä paljoa Suomen puolella näe, yhden vyökapelli-linkin olen nähnyt Suomen rekisterissä olevan punaisen DAFin vetämänä, tosin molemmilla kerroilla Ruotsin puolella, Sundsvallin pohjoispuolella molemmilla kerroilla. Lisäksi tiedän grännalaisen Stoltzen käyneen K&N:n keikalla Suomessa b-junalla viime viikolla, kun haastattelin itse isäntää Kapellskärissä. Piti kysyä miten sellainen lastataan jotta saadaan järkevä painojakauma. Jönköpingin messuilla tuli saman firman autoa koeajettua kun PNO oli järjestänyt tilaisuuden. Ihan järkevän tuntuinen kapine monella tavalla. - Rukkikuski
stycke kirjoitti:
Kyllähän se 3-akselinen vasikka saman asian ajaisi, mutta kun Norjaan mennään ja joskus siellä vaikkapa Stavangeriin talvella, silloin on varmaan aika mukava että sitä painoa on auton päällä.
B-junia ei vielä paljoa Suomen puolella näe, yhden vyökapelli-linkin olen nähnyt Suomen rekisterissä olevan punaisen DAFin vetämänä, tosin molemmilla kerroilla Ruotsin puolella, Sundsvallin pohjoispuolella molemmilla kerroilla. Lisäksi tiedän grännalaisen Stoltzen käyneen K&N:n keikalla Suomessa b-junalla viime viikolla, kun haastattelin itse isäntää Kapellskärissä. Piti kysyä miten sellainen lastataan jotta saadaan järkevä painojakauma. Jönköpingin messuilla tuli saman firman autoa koeajettua kun PNO oli järjestänyt tilaisuuden. Ihan järkevän tuntuinen kapine monella tavalla.Joo, kaikki paino mitä saadaan vetävien päälle on varmasti tarpeen siellä päin. Suomessakin siirtyminen 4-akselisiin autoihin muissakin kuin sorakuljetuksissa olisi ihan hyvä suuntaus, mutta mikä sitten neuvoksi kun kantavuutta olisi vetäjässä vielä jäljellä mutta tilaa ei...
Minkäslaisia kuormausvinkkejä sait b-junaan? Äkkiseltään tulisi mieleen, että etummaisessa vaunussa painopisteen pitäisi olla niin edessä kuin akselipainojen rajoissa mahdollista ja takimmaisessa takana. Painot kai menevät helpoimmin yli etummaisen vaunun telillä, eikös ne ole aika usein 2-akselisia? - tulossa.
Rukkikuski kirjoitti:
Joo, kaikki paino mitä saadaan vetävien päälle on varmasti tarpeen siellä päin. Suomessakin siirtyminen 4-akselisiin autoihin muissakin kuin sorakuljetuksissa olisi ihan hyvä suuntaus, mutta mikä sitten neuvoksi kun kantavuutta olisi vetäjässä vielä jäljellä mutta tilaa ei...
Minkäslaisia kuormausvinkkejä sait b-junaan? Äkkiseltään tulisi mieleen, että etummaisessa vaunussa painopisteen pitäisi olla niin edessä kuin akselipainojen rajoissa mahdollista ja takimmaisessa takana. Painot kai menevät helpoimmin yli etummaisen vaunun telillä, eikös ne ole aika usein 2-akselisia?Keski-Euroopassa puuhailevat tulevan moduuli-standardinsa kanssa.
Yksi hilpeä (ja järkevä) versio on tämä Hollannissa jo yleinen b-juna, joka muodostuu kolmesta puoliperävaunusta. Kaksi viimeistä kärryä liitetään kiinteästi yhteen ja ylimääräiset renkaat nostetaan ilmaan. Suurin piirtein joka toinen akseli on lisäksi kääntyvä. Johto- ja letkumäärä on hirmuinen.
Perillä on sitten näppärä jaella kärry kerrallaan.
http://iks.rdw.nl/NR/rdonlyres/1A8DC793-D20E-4220-BC0D-89EBAA566959/0/LZV_395.jpg - tutumman näköinen
tulossa. kirjoitti:
Keski-Euroopassa puuhailevat tulevan moduuli-standardinsa kanssa.
Yksi hilpeä (ja järkevä) versio on tämä Hollannissa jo yleinen b-juna, joka muodostuu kolmesta puoliperävaunusta. Kaksi viimeistä kärryä liitetään kiinteästi yhteen ja ylimääräiset renkaat nostetaan ilmaan. Suurin piirtein joka toinen akseli on lisäksi kääntyvä. Johto- ja letkumäärä on hirmuinen.
Perillä on sitten näppärä jaella kärry kerrallaan.
http://iks.rdw.nl/NR/rdonlyres/1A8DC793-D20E-4220-BC0D-89EBAA566959/0/LZV_395.jpgTässä samanlainen kahdesta yhteen liitetty kärry dollyn perässä http://www.naptransport.nl/images/LZV2_groot.jpg
- Rukkikuski
tulossa. kirjoitti:
Keski-Euroopassa puuhailevat tulevan moduuli-standardinsa kanssa.
Yksi hilpeä (ja järkevä) versio on tämä Hollannissa jo yleinen b-juna, joka muodostuu kolmesta puoliperävaunusta. Kaksi viimeistä kärryä liitetään kiinteästi yhteen ja ylimääräiset renkaat nostetaan ilmaan. Suurin piirtein joka toinen akseli on lisäksi kääntyvä. Johto- ja letkumäärä on hirmuinen.
Perillä on sitten näppärä jaella kärry kerrallaan.
http://iks.rdw.nl/NR/rdonlyres/1A8DC793-D20E-4220-BC0D-89EBAA566959/0/LZV_395.jpgEli tuo vehje koostuu kolmesta 1-akselisesta city-trailerista. Takimmaisen alle ajetaan dolly, jonka aisa lukitaan keskimmäisessä olevaan koloon, eli tehdään tavallaan yksi normaalimittainen puolikas. Keskimmäisen kärryn alle laitetaan sitten normaali dolly, joka kytketään etummaisen puolikkaan perään. Tuohan olisi siis se paljon puhuttu täysperävaunullinen rekka :)
Jossain englantilaisessa alan lehdessä oli mainos konttikärrystä, joka koostui kahdesta osasta. Ne liitettiin yhteen samalla tavalla kuin (ilmeisesti) nuo kaksi takimmaista kärryä. Takimmainen (eli vasikka) voitiin jättää purettavaksi ja lyhyt puolikas vetää muualle. Akseleita oli kummassakin kärryssä kaksi, joista osa kääntyviä. Yhdessä ne olivat ihan "normaali" konttikärry.
Paljonkos tuommoisiin virityksiin sitten saa painoa? Yhdeksän akselia näyttäisi tuossa toisessa olevan, eli se kai riittää maksimiin elleivät Michelin, Alcoa ja BPW ala yhdessä lobata tuota ilmeisesti suunnitteluvaiheessa olevaa standardia. - monimutkaista
Rukkikuski kirjoitti:
Eli tuo vehje koostuu kolmesta 1-akselisesta city-trailerista. Takimmaisen alle ajetaan dolly, jonka aisa lukitaan keskimmäisessä olevaan koloon, eli tehdään tavallaan yksi normaalimittainen puolikas. Keskimmäisen kärryn alle laitetaan sitten normaali dolly, joka kytketään etummaisen puolikkaan perään. Tuohan olisi siis se paljon puhuttu täysperävaunullinen rekka :)
Jossain englantilaisessa alan lehdessä oli mainos konttikärrystä, joka koostui kahdesta osasta. Ne liitettiin yhteen samalla tavalla kuin (ilmeisesti) nuo kaksi takimmaista kärryä. Takimmainen (eli vasikka) voitiin jättää purettavaksi ja lyhyt puolikas vetää muualle. Akseleita oli kummassakin kärryssä kaksi, joista osa kääntyviä. Yhdessä ne olivat ihan "normaali" konttikärry.
Paljonkos tuommoisiin virityksiin sitten saa painoa? Yhdeksän akselia näyttäisi tuossa toisessa olevan, eli se kai riittää maksimiin elleivät Michelin, Alcoa ja BPW ala yhdessä lobata tuota ilmeisesti suunnitteluvaiheessa olevaa standardia.Olen koittanut löytää aiheesta lisätietoa esimerkiksi hakusanoilla `modul´ ja `euro-kombi´, mutta käsittämättömän vähän olen viisastunut...
60 tonnista yleisesti puhutaan.
Sattumalta käsiini osuneessa venäläisessä Auto-Revuu-lehdessä (19/06) oli artikkeli aiheesta (ymmärrän vain kuvat). Toivottavasti Auto, tekniikka ja kuljetus tarttuu aiheeseen.
Kyseinen yhdistelmä koostuu:
-kääntyvävälitelinen rekkaveturi
-kääntöpöydällä varustettu kolmiakselinen puoliperävaunu, johon siis mahtuu yksi 20-jalan kontti etuosaan ja kääntöpöytä. Kenties sen viimeinen akseli liikkuu mahdollistaen 40-jalan kontin kuljetuksen.
-yksiakselinen puoliperävaunu, jonka ainoa akseli sekä kääntyy, että nousee ilmaan. Tähän tulee toinen kontti.
-kolmiakselinen puoliperävaunu, jonka etupää työntyy edellisen yksiakselisen kärryn rungon sisään. Tässä on viimeinen akseli kääntyvä. Viimeiseenkin kärryyn menee 20-jalkainen, mutta kahteen viimeiseen yhdessä voi siis laittaa 40-jalkaisenkin kontin.
Tuota keskimmäistä kärryä ajetaan vain teollisuusalueilla ja pihoissa. - monimutkaista
monimutkaista kirjoitti:
Olen koittanut löytää aiheesta lisätietoa esimerkiksi hakusanoilla `modul´ ja `euro-kombi´, mutta käsittämättömän vähän olen viisastunut...
60 tonnista yleisesti puhutaan.
Sattumalta käsiini osuneessa venäläisessä Auto-Revuu-lehdessä (19/06) oli artikkeli aiheesta (ymmärrän vain kuvat). Toivottavasti Auto, tekniikka ja kuljetus tarttuu aiheeseen.
Kyseinen yhdistelmä koostuu:
-kääntyvävälitelinen rekkaveturi
-kääntöpöydällä varustettu kolmiakselinen puoliperävaunu, johon siis mahtuu yksi 20-jalan kontti etuosaan ja kääntöpöytä. Kenties sen viimeinen akseli liikkuu mahdollistaen 40-jalan kontin kuljetuksen.
-yksiakselinen puoliperävaunu, jonka ainoa akseli sekä kääntyy, että nousee ilmaan. Tähän tulee toinen kontti.
-kolmiakselinen puoliperävaunu, jonka etupää työntyy edellisen yksiakselisen kärryn rungon sisään. Tässä on viimeinen akseli kääntyvä. Viimeiseenkin kärryyn menee 20-jalkainen, mutta kahteen viimeiseen yhdessä voi siis laittaa 40-jalkaisenkin kontin.
Tuota keskimmäistä kärryä ajetaan vain teollisuusalueilla ja pihoissa.No nyt nappasi! Tutkikaa tarkasti näitä kuvia. Erilaisia moduulimittaisia testiyhdistelmiä. Joukossa myös kahden keskiakselikärryn versioita.
Harmi vaan, että yhtään kolmen kärryn yhdistelmää ei näy malliksi purettuna.
http://www.lkw-infos.eu/lkw-niederlande-60-tonnen.htm - Rukkikuski
monimutkaista kirjoitti:
No nyt nappasi! Tutkikaa tarkasti näitä kuvia. Erilaisia moduulimittaisia testiyhdistelmiä. Joukossa myös kahden keskiakselikärryn versioita.
Harmi vaan, että yhtään kolmen kärryn yhdistelmää ei näy malliksi purettuna.
http://www.lkw-infos.eu/lkw-niederlande-60-tonnen.htmMielenkiintoisia kuvia, kiitos linkistä!
"-kolmiakselinen puoliperävaunu, jonka etupää työntyy edellisen yksiakselisen kärryn rungon sisään. Tässä on viimeinen akseli kääntyvä. Viimeiseenkin kärryyn menee 20-jalkainen, mutta kahteen viimeiseen yhdessä voi siis laittaa 40-jalkaisenkin kontin."
Olisiko tuo takimmainen kuitenkin keskiakseliperävaunu? Näiden parin kuvan perusteella vaikuttaisi siltä:
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/Scania-164-G-580-Vloet-Fleischmann-130205-02.jpg
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/Scania-164-G-580-Vloet-Fleischmann-130205-05.jpg
Systeemi vaikuttaa samalta kuin täällä:
http://www.containertrailers.com/combitrailer.htm
Tämä on juuri se systeemi mistä aiemmin puhuin. Näyttää siltä, että joku on keksinyt liittää siihen vielä yhden puolikkaan eteen. D-Tecin sivuilla on muitakin kiinnostavia ratkaisuja.
Tuossa pisti silmään kärryn etupäässä oleva jalka. Ilmeisesti pelkkä tuki, vai onko joku keksinyt muuttaa merikontin jalkakontiksi?
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/DAF-XF-NAP-Levels-240905-03.jpg
Tähän seuraavaan tasonostolaitteet ja jalkakontit, ja vot: moduulimittainen keskustajakari. Kuskikin on varmasti kovasti kiitollinen talven tullessa.
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/DAF-CF-75-Plieger-Klomp-080605-01.jpg
Vielä yksi linkki, ja sitten saa riittää:
http://www.evolutionbuilder.com/combi-trailer/
Tuolta ContainerQUICKLOCK. Saattaa olla vanha juttu, mutta ainakaan itse en ole ennen nähnyt vetopöytää trukkipiikeille asennettuna. - monimutkaista
Rukkikuski kirjoitti:
Mielenkiintoisia kuvia, kiitos linkistä!
"-kolmiakselinen puoliperävaunu, jonka etupää työntyy edellisen yksiakselisen kärryn rungon sisään. Tässä on viimeinen akseli kääntyvä. Viimeiseenkin kärryyn menee 20-jalkainen, mutta kahteen viimeiseen yhdessä voi siis laittaa 40-jalkaisenkin kontin."
Olisiko tuo takimmainen kuitenkin keskiakseliperävaunu? Näiden parin kuvan perusteella vaikuttaisi siltä:
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/Scania-164-G-580-Vloet-Fleischmann-130205-02.jpg
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/Scania-164-G-580-Vloet-Fleischmann-130205-05.jpg
Systeemi vaikuttaa samalta kuin täällä:
http://www.containertrailers.com/combitrailer.htm
Tämä on juuri se systeemi mistä aiemmin puhuin. Näyttää siltä, että joku on keksinyt liittää siihen vielä yhden puolikkaan eteen. D-Tecin sivuilla on muitakin kiinnostavia ratkaisuja.
Tuossa pisti silmään kärryn etupäässä oleva jalka. Ilmeisesti pelkkä tuki, vai onko joku keksinyt muuttaa merikontin jalkakontiksi?
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/DAF-XF-NAP-Levels-240905-03.jpg
Tähän seuraavaan tasonostolaitteet ja jalkakontit, ja vot: moduulimittainen keskustajakari. Kuskikin on varmasti kovasti kiitollinen talven tullessa.
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/lkw-weltweit/niederlande/60-t-lkw/DAF-CF-75-Plieger-Klomp-080605-01.jpg
Vielä yksi linkki, ja sitten saa riittää:
http://www.evolutionbuilder.com/combi-trailer/
Tuolta ContainerQUICKLOCK. Saattaa olla vanha juttu, mutta ainakaan itse en ole ennen nähnyt vetopöytää trukkipiikeille asennettuna.Jep, keskiakselikärry hyvinkin. Ajattelin, että olisi näppärää jaella kolme lyhyttä kärryä, mutta hoituuhan se viimeinen kärry tietenkin keskimmäiseen liitettynä. Siksi keskimmäisessä on vain se yksi akseli (tuossa yhdessä kuvassa on siinäkin kaksi akselia).
Olisiko tuo konttijalka korvaamassa perinteisen veivattavan jalan. Kenties nopeuden takia, kenties tilanpuutteen takia. - Rukkikuski
monimutkaista kirjoitti:
Jep, keskiakselikärry hyvinkin. Ajattelin, että olisi näppärää jaella kolme lyhyttä kärryä, mutta hoituuhan se viimeinen kärry tietenkin keskimmäiseen liitettynä. Siksi keskimmäisessä on vain se yksi akseli (tuossa yhdessä kuvassa on siinäkin kaksi akselia).
Olisiko tuo konttijalka korvaamassa perinteisen veivattavan jalan. Kenties nopeuden takia, kenties tilanpuutteen takia.Mutta eikös tuossa kärryssä kuitenkin ole myös veivattavat jalat? Heti vetopyörän vasemmalla puolella. Toispuoleisesti kuormattu kontti päällä tuota kärryä voisi olla ikävä jättää yksinään seisomaan, kun painopiste olisi aika lähellä jalkaa tai jopa sen etupuolella. Etupäässä olevat jalat ovat ehkä vain estämässä kärryä keinahtamasta renkaanvaihtoasentoon. Varsinkin silloin kun joku hölmö vielä reuhaa trukilla kontin sisällä.
Kuinka vanha keksintö veivattavat jalat mahtaa olla? Eikös niitä ole ollut suurinpiirtein aina? Voi olla vaikeaa keksiä parempaa korvaavaa tuotetta. - Luin lehdestä
Rukkikuski kirjoitti:
Mutta eikös tuossa kärryssä kuitenkin ole myös veivattavat jalat? Heti vetopyörän vasemmalla puolella. Toispuoleisesti kuormattu kontti päällä tuota kärryä voisi olla ikävä jättää yksinään seisomaan, kun painopiste olisi aika lähellä jalkaa tai jopa sen etupuolella. Etupäässä olevat jalat ovat ehkä vain estämässä kärryä keinahtamasta renkaanvaihtoasentoon. Varsinkin silloin kun joku hölmö vielä reuhaa trukilla kontin sisällä.
Kuinka vanha keksintö veivattavat jalat mahtaa olla? Eikös niitä ole ollut suurinpiirtein aina? Voi olla vaikeaa keksiä parempaa korvaavaa tuotetta.Edellä olleissa kuvissa esiintynyttä katkaistavaa 4-aks puolikasta on jo tutkittu suomessakin viranomais toimesta. Oli vaunu kauppias esittänyt viranomaisille et jos sellainen sallittaisiin täälläkin. Eka vastaus oli et missään nimessä ei tule, mut lisä selvitysten jälkeen olivat suhtautuneet jo myöteisemmin. Voi sittenkin tulla, kenties. Kummallekin palaselle tulee sama rekisteri numero ilmeisesti.
- keksitään
Luin lehdestä kirjoitti:
Edellä olleissa kuvissa esiintynyttä katkaistavaa 4-aks puolikasta on jo tutkittu suomessakin viranomais toimesta. Oli vaunu kauppias esittänyt viranomaisille et jos sellainen sallittaisiin täälläkin. Eka vastaus oli et missään nimessä ei tule, mut lisä selvitysten jälkeen olivat suhtautuneet jo myöteisemmin. Voi sittenkin tulla, kenties. Kummallekin palaselle tulee sama rekisteri numero ilmeisesti.
Onkos tuollaiselle sitten paljonkaan käyttöä?
- pitkiä rekkoja
tulossa. kirjoitti:
Keski-Euroopassa puuhailevat tulevan moduuli-standardinsa kanssa.
Yksi hilpeä (ja järkevä) versio on tämä Hollannissa jo yleinen b-juna, joka muodostuu kolmesta puoliperävaunusta. Kaksi viimeistä kärryä liitetään kiinteästi yhteen ja ylimääräiset renkaat nostetaan ilmaan. Suurin piirtein joka toinen akseli on lisäksi kääntyvä. Johto- ja letkumäärä on hirmuinen.
Perillä on sitten näppärä jaella kärry kerrallaan.
http://iks.rdw.nl/NR/rdonlyres/1A8DC793-D20E-4220-BC0D-89EBAA566959/0/LZV_395.jpgRuotsissahan on runsaasti kuorma-autoja, joissa on hytin takana kuormatila ja sen perässä kääntöpöytä:
http://www.mellistruckpics.com/veckans/2006/v42-43-06/23.JPG
Lisää aiheesta:
http://de.wikipedia.org/wiki/Überlanger_LKW#A-Train - Rukkikuski
keksitään kirjoitti:
Onkos tuollaiselle sitten paljonkaan käyttöä?
20-jalkaisten konttien kuljetuksessa tuon luulisi olevan aika kätevä kun molemmat kontit saa yhtä aikaa laituriin, vaikka eri paikkoihin. Haittapuolina tietty hinta, paino ja suurempi määrä paikkoja jotka voivat mennä särki.
Kyllä se Suomessakin sallitaan parinkymmenen vuoden sisällä, kunhan ovat väsyneet tappelemaan niistä viidestä sentistä. - keksitään
Rukkikuski kirjoitti:
20-jalkaisten konttien kuljetuksessa tuon luulisi olevan aika kätevä kun molemmat kontit saa yhtä aikaa laituriin, vaikka eri paikkoihin. Haittapuolina tietty hinta, paino ja suurempi määrä paikkoja jotka voivat mennä särki.
Kyllä se Suomessakin sallitaan parinkymmenen vuoden sisällä, kunhan ovat väsyneet tappelemaan niistä viidestä sentistä.Ollaanhan me toisaalta pärjätty jo sata vuotta ilman tuota ominaisuutta.
Sehän vierittää vain lisää työvastuuta rekkakuskeille, jotka jo nyt ovat vaikeuksissa ajoaikalain puristuksessa. - Rattimies
keksitään kirjoitti:
Onkos tuollaiselle sitten paljonkaan käyttöä?
...olisikohan ollut Rahtari-lehti tai Ajolinja, että Hollannissa eivät juurikaan sinivuokot katsele tuon kokonaismassan perään vaakaratsioissa, mutta pienistäkin akselimassaylityksistä tulee isot rapsut. Sen vuoksi autoissa käsittämättömiä määriä akseleita, kun kokonaismassaa saa käytännössä ylittää ihan surutta.
Poliisit siis vain sanovat hyi, hyi ja naureskelevat, kun kokonaismassa on ylitetty 20 tonnilla, mutta annas olla jos jollain akselilla on tonnikin ylimääräistä niin kyllä sakkoja tulee isoilla numeroilla. - Rattimies
stycke kirjoitti:
Kyllähän se 3-akselinen vasikka saman asian ajaisi, mutta kun Norjaan mennään ja joskus siellä vaikkapa Stavangeriin talvella, silloin on varmaan aika mukava että sitä painoa on auton päällä.
B-junia ei vielä paljoa Suomen puolella näe, yhden vyökapelli-linkin olen nähnyt Suomen rekisterissä olevan punaisen DAFin vetämänä, tosin molemmilla kerroilla Ruotsin puolella, Sundsvallin pohjoispuolella molemmilla kerroilla. Lisäksi tiedän grännalaisen Stoltzen käyneen K&N:n keikalla Suomessa b-junalla viime viikolla, kun haastattelin itse isäntää Kapellskärissä. Piti kysyä miten sellainen lastataan jotta saadaan järkevä painojakauma. Jönköpingin messuilla tuli saman firman autoa koeajettua kun PNO oli järjestänyt tilaisuuden. Ihan järkevän tuntuinen kapine monella tavalla.Entäs kun sieltä Norjasta tullaan takaisin. Ainakaan Suomessa kahden perävaunun yhdistelmissä takimmainen perävaunu ei saa painaa enempää, kuin etummainen perävaunu (tuli Konginkankaan jälkeen tämä sääntö), joten kyllä sen vetäjän on oltava neliakselinen, että painot saadaan niin että sitä vasikkaa voidaan Suomessa taas kiskoa siellä puolikkaan perässä ja halutaan hyödyntää Norjassa se 50 t.
- jusu
Rattimies kirjoitti:
Entäs kun sieltä Norjasta tullaan takaisin. Ainakaan Suomessa kahden perävaunun yhdistelmissä takimmainen perävaunu ei saa painaa enempää, kuin etummainen perävaunu (tuli Konginkankaan jälkeen tämä sääntö), joten kyllä sen vetäjän on oltava neliakselinen, että painot saadaan niin että sitä vasikkaa voidaan Suomessa taas kiskoa siellä puolikkaan perässä ja halutaan hyödyntää Norjassa se 50 t.
eikös se olekkin kevyempi se vasikka kuin traileri!
- Rattimies
jusu kirjoitti:
eikös se olekkin kevyempi se vasikka kuin traileri!
Kolmiakselinen täysperänvetäjä -> kokonaismassa 26 tonnia, eli Norskeissa pitäisi olla vasikan kokonaismassan 24 tonnia, jotta päästäisiin 50 tonnin painoon. Ei siis mitenkään voi Suomessa vetää puolikkaan perässä laillisesti.
Siis jos puolikkaan veturin kokonaismassa on 18 tonnia ja vasikan 24 tonnia, niin eihän trailerille jää massaa enää kuin 18 tonnia, kun 60 tonnin kokonaismassassa pitää pysyä. Tai tietysti jos vetäjä ei ole täydessä kokonaismassassa, mutta kyllä aika vaikea on kuitenkin saada trailerin renkaille 24 tonnia ja vetäjän kokonaismassa jäämään 12 tonniin. Ainakaan kukaan ei halua tällaista yhdistelmää enää ajaa. Eihän vetopöytään kohdistuvaa painoa kai lasketa puolikkaassa kuuluvaksi perävaunuun? - Rukkikuski
Rattimies kirjoitti:
Entäs kun sieltä Norjasta tullaan takaisin. Ainakaan Suomessa kahden perävaunun yhdistelmissä takimmainen perävaunu ei saa painaa enempää, kuin etummainen perävaunu (tuli Konginkankaan jälkeen tämä sääntö), joten kyllä sen vetäjän on oltava neliakselinen, että painot saadaan niin että sitä vasikkaa voidaan Suomessa taas kiskoa siellä puolikkaan perässä ja halutaan hyödyntää Norjassa se 50 t.
Oikeassa olet, ei tullut ajateltua noin pitkälle. Kyllä auton täytyy olla 4-akselinen.
- ei järkeä
Siellähän ne 9-akseliset näyttivät olevan mäissä kiinni, kun minä 6-akselisella posotin menemään (tosin vastakkaissuuntaan).
- ennakointia.
Voi olla et suomalaiset hätiköi, kun pari vuotta sitte oli scanian ja vägverketin (ruottin tielaitos) kokeilu 27,5 m ja 72 t yhdistelmistä ja nyt nämä kromi/aluvanne kiilloittajat odottaa et se saatais läpi suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767