Tiedustelisin teiltä hieman kokemuksia kyseisen
aikakauden Skodasta, jotta me opiskelijaparat
saisimme rahoillemme vastinetta =). Voitte
verestää vanhoja muistojanne ja vuodattaa kaikki
mahdolliset kommentit tänne. Hyvät ja huonot
puolet. Ajettu 28 t.
Skoda 130 GL -88
9
1495
Vastaukset
- 120 LS electronic
Tässä kokemuksia 120 LS:n ratissa (desin
pienemmällä koneella kuin 130)
Jäähdytysjärjestelmä on ilmattava kunnolla ettei
kannentiiviste pala - ilmaus 3000r/min
kierroksilla lämmityslaite kuumalla ja kierto
täysin auki - kannetaan sankolla keulan
ilmausruuvista ulosvirtaavaa jäähdytysnetettä
paisuntasäiliöön. Kun ilmausruuvin suuttimesta
tulee yhtenäistä nestevirtaa homma on kunnossa
(näpit palaa tässä hommassa helposti ilman
rukkasia). Jäähdytysjärjestelmän letkut varsinkin
auton etupäässä on pidettä ehdottomasti ehjinä.
Sylinteriputket suoristetaan korotuspaloilla
viimeistään 100tkm:n paikkeilla.
Keulakontin etureunaan kannattaa laittaa 6-7
tiiliskiveä jotta auto pysyy tiessä kiinni
maantienopeuksilla ja muutenkin ajo-ominaisuudet
paranevat.
Kylkikotelot ruostuvat puhki takaoven kohdalla -
kuulemma maahantuojan ruosteenestosuojausvika -
ilmakanavat tukittu.
Renkaat kannattaa pitää aina tasapainotettuna
jotta ajaminen olisi hauskaa.
Elektroninen sytytyksen lisälaite (esim. kotona
värkätty tyristori/transistorisytytys) antaa
aivan uskomattomasti kopukoita koneeseen - ei
pikkujapsit pääse ohi liikenne valosta
lähdettäessä. Kulutus laskee vielä tuo litran
satasella. Tätä olisi kiva kokeilla 130: koneella.
Auto lähtee nipin napin käyntiin vielä -15 asteen
pakkasessa ilman esilämmitystä mutta tunnin
lämmityksellä helposti -30 asteen pakkasessa.
"Lohkolämmitin" sijaitsee vesiletkussa noin 10 cm
ennen vesipumppua.
Etuovien lukkomekanismi jäätyy helposti - jos ovi
aukeaa ei sitä sitten saa pysymään kiinni ilman
sytkäriä, jolla lämmitetään oven lukkosalpaa -
kilahdus kertoo lukon toiminnan palautumisesta.
Parhaimmat ajonopeudet ovat kuitenkin alle 60
km:n taajama-ajossa. Maantiellä kuski joutuu
keskittymään liikaa ohjaamiseen ja tiellä
pysymiseen.
Skodan matkustamo on iso ja tilaa on
leveyssuunnassa aivan uskomattomasti.
Koettua 120 LS:
Mutkikkaalla hiekkatiellä ei kaverin Saab 99
pysynyt perässä - kuulin jäkeenpäin, että Skodan
perä kuulemma irtosi välillä tiestä ja Skoda meni
menojaan.
Liikenteessä maatiellä kaikki haluavat ajaa ohi,
jopa taajamassa 40 km nopeuksilla. Pitkissä
ylämäissä auto kerää helposti jonoja peräänsä.
Ohittamien maantiellä on suunniteltava todella
tarkkaan. Taajamassa autoa sorsitaan
risteyksissä, ei anneta ajovuoroja kuten pitäisi,
tullaan kolmien takaan eteen liian läheltä - vain
jarrutus/väistö on auttanut, jne.
Toinen autoni Skodan aikoihin oli Ascona C joten
eron huomasi heti kun siirtyi auton ratista
toiseen. Vaihdoinkin myöhemmin Skodani
ruiskusaabiin kun hermoni menivät muiden
autoilijouden terrorista Skodaani kohtaan -
ajattelin näin lisääväni liikenneturvallisuutta
ainakin siellä missä itse liikuin tien päällä.
Rakas takatuupparini on kuitenkin sydämessäni
ikuisesti.- HOLISTI74.91
Voi vitsi :D Kiva oli lukea tositarinoita elämää 120:sen kanssa. Eipä taida nykyjupit osata ajaa takatuupparia vauhdikkaasti hiekkatiellä.
- skoda 120L
Skoda on hauska auto. Hyvä ajaa pikkuteillä ja
tosiaan jos vähänkin on ajajan vikaa vaikea on
ohitse päästä tehokkaammalla autolla.
Niin monta kertaa se on todettu.Tämä harraste auto
parhaammasta päästä tosin joltain osin hieman
epävarma esim.jäähdyttimen ilmaus on suoritettava
säännöllisesti ettei kannentiiviste pala.
Tähän hintaan mitä skodaa vielä saa ei saa saman
tasoista autoa.Mielestäni skodan omistajalla pitää
olla pieni huumorin pilke silmäkulmassa.
Tällä autollahan eivät jupit ajele. - Pääsee-perille
Luotettavin malli
- avto-skoda.ru
Ajotuntuma aika samanlainen kuin uusissa superbeissa, luotettavuudesta ei superbeista tosin ole vielä niin pitkää kokemusta mutta yleisesti siltä ei odoteta ainakaan liikoja
- kuhaKysyn
Onko siellä Kalugassa taas varastettu tehtaalta komponentteja ja laitettu feikkejä tilalle?
- Wälläri
kuhaKysyn kirjoitti:
Onko siellä Kalugassa taas varastettu tehtaalta komponentteja ja laitettu feikkejä tilalle?
Tiloissa menee heittämällä E-sarjan mersun ohi. Mutta kestävämpi pelleiltään.
- Häirikkö___
Wälläri kirjoitti:
Tiloissa menee heittämällä E-sarjan mersun ohi. Mutta kestävämpi pelleiltään.
Meneekö tosiaan?
- MaailmaKehittyy
Näillä nykypäivänä yritysten johtoasemissa olevat DI:t ja tekniikan tohtorit ajoivat opiskeluaikoinaan. Hakivat opiskellessaan tuntumaa siihen, mitä missään nimessä auton ei tulisi olla.
Nykyään eivät koske pitkällä tikullakaan Skoda-merkkisiin ajoneuvoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829