Mäkikuismaa masennukseen?

Mäkikuisma

Niin eli onko kellään kokemusta mäkikuismasta ja sen vaikutuksesta syys/kaamos-väsymykseen/masennukseen???
Aloitin kyseisen rohdoksen syönnin reilu viikko sitten ja odottelen innolla tuloksia.
Lisäksi syön kalaöljyvalmistetta.
Muita lääkkeitä en käytä joten yhteisvaikutuksia en pelkää.
Mut kertokaa hei jotka tiedätte mäkikuisman tehosta jotain. Olen innokas kuulemaan onko siitä ollut kellekään oikeasti hyötyä koska jotenkin tuntuu että ainakaan apteekissa sen tehoon ei uskottu!
Kiitos paljon vastanneille!!!

18

1634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäkikuisma

Tietääkseni mäkikuisman tehosta ei ole päästy edelleenkään yksimielisyyteen tutkimusten perusteella. Joidenkin (varmasti ainakin lääkäreiden yms.) mielestä mäkikuisma varmastikin on yhtä tyhjän kanssa mutta sitten on tutkimuksia joissa mäkikuisma on auttanut selvästi lumelääkettä paremmin ja parhaimmillaan jopa yhtä hyvin kuin mielialalääke. Ainakin lievempiin masennuksiin tuosta voisi olla apua. Onhan se mäkikuisma tietenkin vanhimpia masennuslääkkeitä maailmassa (jos nyt ei alkoholia siihen lasketa...) eli varmasti se joihinkin tehoaa. Muistaakseni sillä on myös lievä rauhoittava ja unen laatua parantava vaikutus. Tuo kalaöljyvalmiste kuulostaa hyvältä, samoin kannattaisi kokeilla B- ja C-vitamiineja ravintolisänä. Itse olen käyttänyt mäkikuismaa reilu vuosi sitten, mutta myöhemmin minulla diagnosoitiin vaikeampi masennus eli ehkä sen takia luontaistuote ei riittänyt auttamaan minua. Jos luontaistuotteet eivät auta, suosittelen sinullekin lääkärissä käyntiä. Hyvää syksyn jatkoa!

• Mäkikuisma

Kiitos sinulle!!
        Niin olin miettinytkin että jos parin viikon sisällä ei yhtään helpota niin käyn lääkärissä.
        Sellaista vielä mietin että onkohan alkoholilla ja mäkikuismalla yhteisvaikutuksia!?!?
        En ota enempää kuin siiderin tai 2 saunan jälkeen, mutta nyt jäin miettimään että uskaltaakohan sitä edes sen vertaa ottaa!

• itse taistellut
        Mäkikuisma kirjoitti:

Kiitos sinulle!!
        Niin olin miettinytkin että jos parin viikon sisällä ei yhtään helpota niin käyn lääkärissä.
        Sellaista vielä mietin että onkohan alkoholilla ja mäkikuismalla yhteisvaikutuksia!?!?
        En ota enempää kuin siiderin tai 2 saunan jälkeen, mutta nyt jäin miettimään että uskaltaakohan sitä edes sen vertaa ottaa!

Vaikean masennuksen sairastaneena kerron muutamia asioita. Lopetin mielialalääkityksen muutaman kuukauden kuluttua, koska minusta ei apua. Siirryin omegaan ja mäkikuismaan, ei vaikutusta.
        Kun oloni vain paheni, niin viimein tajusin, että mistään lääkkeestä ei ole apua, ne vain helpottavat olotilaani jotta pystyn joten kuten toimimaan. Lopullista elämän hallintaa ne eivät anna. Minun oli kuitenkin itse tehtävä jotakin, ensin viiden minuutin ulkoilu ja omasta hygieniasta huolehtiminen ja pikkuhiljaa vaikeimpiin asioihin, ihmissuhteisiin, työpaikalla jaksamiseen ja lopulta aivan itse mietittävä, mikä tekee minut tyytyväiseksi. Vihdoin uskallus sanoa ei ja läheisriippuvuudesta selviäminen.
        Tällä haluan sanoa, että mäkikuisma voi helpottaa oloa, mutta ellet itse muuta mitään elämässäsi, niin ei onnellisuutta tule.
        Nuo saunakaljat riippuu siitä, miten usein käyt saunassa, jos pari kertaa viikossa, ei mitään merkitystä. Kuitenkin mikäli päädyt lääkäriin ja mielialalääkkeisiin, niin kehottaisin ottamaan jaffapullon mukaan. Monetkaan lääkärit eivät kerro, että kaksi huppelia viikossa, ei siis edes mitään sammumiskänniä, torpedoivat mielialalääkityksen. Minä halusin parantua ja en juonut tippaakaa koko kolmen vuoden helvetin aikana. Nytkin käytän todella kohtuullisesti, koska muutama paukku aivan selvästi vie surumielisyyteen.

• mäkikuisma
        Mäkikuisma kirjoitti:

Kiitos sinulle!!

Tervehdys jälleen :)

Riippuen milloin olet sen mäkikuisman käytön aloittanut, ei vielä parin viikon päästä kannattaisi heittää toivoaan sen tehon suhteen sillä tavallisillakin masennuslääkkeillä vaikutus alkaa tavallisesti 2 viikon kuluttua ja masennus on usein tiessään ehkä vasta parin kuukauden päästä. Sitä ennen tosin mieliala kevenee jo huomattavasti. Alkoholia varmasti voi kohtuudella ottaa (kuten myös joidenkin masennuslääkkeiden kanssa) jos nyt ei ihan samaan aikaan sitä mäkikuismanappia ota. Itse asiassa alkoholilla melko harvoin on vaikutuksia lääkkeisiin, pahimpia taitaa olla unilääkkeet ja rauhoittavat. Kannattaa kuitenkin muistaa että humalatila, varsinkin kunnon "lärvit" tavallaan tyhjentää keskushermoston serotoniinivarastot ja niiden palautuminen kestää aikansa. Siitä kai se krapulapäivän morkkiskin johtuu sitten...

Toivon todella että saat avun siitä mäkikuismasta mutta on tietenkin tärkeää hakea ammattiapua jos epätoivo ottaa vallan. Itselläni ainakin pahimpina päivinä liikunta auttaa, joskus myös hemmottelen itseäni herkuilla ja vain lepäilen.

• Mäkikuisma
        mäkikuisma kirjoitti:

Tervehdys jälleen :)

Riippuen milloin olet sen mäkikuisman käytön aloittanut, ei vielä parin viikon päästä kannattaisi heittää toivoaan sen tehon suhteen sillä tavallisillakin masennuslääkkeillä vaikutus alkaa tavallisesti 2 viikon kuluttua ja masennus on usein tiessään ehkä vasta parin kuukauden päästä. Sitä ennen tosin mieliala kevenee jo huomattavasti. Alkoholia varmasti voi kohtuudella ottaa (kuten myös joidenkin masennuslääkkeiden kanssa) jos nyt ei ihan samaan aikaan sitä mäkikuismanappia ota. Itse asiassa alkoholilla melko harvoin on vaikutuksia lääkkeisiin, pahimpia taitaa olla unilääkkeet ja rauhoittavat. Kannattaa kuitenkin muistaa että humalatila, varsinkin kunnon "lärvit" tavallaan tyhjentää keskushermoston serotoniinivarastot ja niiden palautuminen kestää aikansa. Siitä kai se krapulapäivän morkkiskin johtuu sitten...

Toivon todella että saat avun siitä mäkikuismasta mutta on tietenkin tärkeää hakea ammattiapua jos epätoivo ottaa vallan. Itselläni ainakin pahimpina päivinä liikunta auttaa, joskus myös hemmottelen itseäni herkuilla ja vain lepäilen.

Tekstisi voisi olla minun kirjoittamani!!!
        Mulle on liikunta ollut aina tosi tärkeä latautumistapa! Käyn kävelylenkillä ainaki 4-5 krt. viikossa ja lisäksi jumppaan säännöllisen epäsäännöllisesti ja todentotta, mieliala kohenee heti!
        Herkuttelu kuuluu myös siihen itsensä hyvänäpitoon.
        Samoin vietän sillointällöin päiviä jotka otan ihan levonkannalta.Silloin en edes ajattele mitään mitä ei ole pakko tehdä vaan annan kehoni ja mieleni levätä- herkuttelen samalla jolloin vaikutus on kaksinkertainen =)
        Sellaista kännäämistä en harrasta kuin pari kertaa vuodessa, joten alkoholi ei ole minulle mikään ongelma...käyn saunassa 1-2 kertaa viikossa enkä tosiaankaan ota kuin sen pullon tai kaksi saunan päälle ( vastauksena sinulle joka mietit monestiko saunassa käyn :) se muuten pisti hymyilyttämään! )
        Kiitos ihanasta suhtautumisesta! Eräällä toisella palstalla kun asiasta kysyin niin vastauksena tuli suunnilleen "olet hullu, hakeudu pöpilään" :(
        Musta tuntuu että tämä masennukseni on aika lievää ainakin vielä. Yleensä pahin olo tulee kuukatisten edellä ja reilun viikon olen todella allapäin ja toivoton. Nyt syksyllä tämä on voimakkaampaa. Toivottomuudentunteen lisäksi koen surumielisyyttä, itsetuntoni ja omanarvontuntoni on ihan nollassa...inhoan itseäni ja ajattelen ettei minusta ole mihinkään. Sitten taas helpottaa ja oireet lievenee jolloin jäljelle jää väsymys, jonkunasteen surullisuus ja aikaansaamattomuus. Väsymys on ollut nyt ihan hirveää. Ei jaksas aamulla nousta ollenkaan normaaliaikaan ja alan "herätä" vasta klo. 10 - 11 mutta silti koko päivän on sellainen väsymys päällä.
        Kaipaan niin kesää, valoa ja lämpöä! Silloin elämä tuntuu ihan erilaiselta eikä pikkumurheet tunnu miltään. Jaksaa tehdä vaikka mitä ja mieli on iloinen ja luotan itseeni paljon enemmän.
        Pimeys ja kylmyys ahdistaa ja kokonaisvaltaisesti oloni on kurja :( ja tosiaan ne menkat pahentaa tilannetta aina väliaikaisesti.
        Mutta jospa se tästä, en ole vielä luopunut toivosta saada apua tästä mäkikuismasta ja kalaöljystä...monivitamiinitkin aloitin tässä muutama päivä sitten.
        Jatkoja kaikille!!

• mäkikuismasta apua?

Olen myös itse harkinnut mäkikuisman kokeilua... Paljonkohan tuollainen valmiste maksaa suunnileen?Efexor ja Optipar -lääkkeet kokeiltu, sivuvaikutusten takia lopetin, ja nyt voin taas huonosti ja lääkitystä ei ole lainkaan...

• apua

Pakko oli alkaan syömään Cipralexii. Hyvä sille kelle apu löytyy mäkikuismasta.

Kuitenkin muistakaa jos on lääkitys...mikä hyvänsä...päällä niin kannattaa olla varovainen mäkikuisman käytön kanssa.

• muistaakseni

Mäkikuisman hinta on kyllä moninkertainen verrattuna edullisimpiin masennuslääkkeisiin, jos oikein muistan niin se pienehkö purkillinen maksaa pitkälle toista kymppiä (jollei jopa parinkympin paikkeilla ollut hinta). Ja olisikohan tuo riittänyt kuukaudeksi tms. Mutta tietysti on hintansa väärtti jos siitä löytää avun, eikä sivuvaikutuksia mulle ainakaan ilmennyt. Itse tosin jouduin siirtymään masennuslääkkeisiin myöhemmin.

• Mäkikuisma
        muistaakseni kirjoitti:

Mäkikuisman hinta on kyllä moninkertainen verrattuna edullisimpiin masennuslääkkeisiin, jos oikein muistan niin se pienehkö purkillinen maksaa pitkälle toista kymppiä (jollei jopa parinkympin paikkeilla ollut hinta). Ja olisikohan tuo riittänyt kuukaudeksi tms. Mutta tietysti on hintansa väärtti jos siitä löytää avun, eikä sivuvaikutuksia mulle ainakaan ilmennyt. Itse tosin jouduin siirtymään masennuslääkkeisiin myöhemmin.

Ne mitä minä ostin, maksoivat n.18 eur. ja siinä oli 60 tablettia (mäkikuismaa).Annostus on 1-2 tabl. 1-2 krt/vrk.(Itse aloitin ja vieläkin otan 2 tabl. 2 krt/vrk.)
        En osaa sanoa ovatko kalliita verrattuna ns. oikeisiin mielialalääkkeisiin kun en ole käyttänyt sellaisia. Paljonkos ne oikeat lääkkeet maksavat noin suunnilleen?

• sanoa...

Vaikutat jo nyt aika pirtsakalta...

• niksu

vaikeaan masennukseen, mutta lievään saattaa auttaa.

• ........

Äskettäin julkaistiin saksalaistutkimus, jonka mukaan mäkikuisman käyttö saattaa lisätä masennusta.

Kannattaa käyttää kunnon tuotteita, joiden teho perustuu muuhunkin kuin uskoon. Sillä ei mäkikuismakaan ilmaista ole. Ja jos se todella auttaisi masennukseen, kaikki lääkärit suosittelisivat sitä auliisti.

• jaajaa.

Mäkikuismasta on tutkimuksia olemassa aika tolkuttomasti eli ei kannata liikaa noteerata mitään yksittäistä tutkimusta. Toisaalta en tiedä ensimmäistäkään lääkeainetta jonka ei väitettäisi ainakin jonkin tutkimuksen pohjalta olevan vaarallinen. Tutkimuksiakin kun voi tehdä niin monella eri tavalla. Uskaltaisin myös väittää että näissä "oikeissakin" masennuslääkkeissä osa tehosta on siinä uskossa. Kyllähän pelkät laktoosinapitkin joissain tutkimuksissa ovat parantaneet masennusta yhtä hyvin kuin oikeat lääkkeet, kyse on placebo-vaikutuksesta eli ns. lumelääkkeestä. Ihminen kun tarvitsee sitä uskoa jopa parantumisessaan, erityisesti masennuksessa se joutuu koettelemuksiin.

Tuli muuten mieleen tapaus kun briteissä eräs tutkija vaati parasetamolin poistamista markkinoilta sen (maksa)toksisuuden vuoksi vaikka kysehän on ihan varteenotettavasta kipulääkkeestä. Kuitenkin jokainen meistä tietää miten hyvin Panadol poistaa kolotusta vaikka sen vaikutusmekanismia ei edelleenkään kunnolla tunneta. Siitä huolimatta tiedetään varmuudella että parasetamolilla voi tappaa itsensä varmemmin kuin ibuprofeenilla, vaan eipä sitä ole kukaan kaduilla kuuluttamassa. Panadolia suositellaan edelleen vähän kaikille "turvallisena" lääkkeenä.

Lääkerintamalla ei siis oikein ole mitään yksiselitteistä sääntöä sille mikä lääke kannattaa ja mikä ei. Mielestäni mäkikuisma voi ihan hyvin olla jollekin se oikea lääke kun toiselle siitä saattaisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Niinkuin missä tahansa lääkkeessä...

• eivät

todellakaan puolusta mitään luonnonlääkkeitä,vaikka niistä on monelle apua,kerran pyysin psykiatrilta melatoniinia,kun olin kuullut,että se auttaa unettomuuteen,lääkäri sanoi,että kun se ei ole lääke,eikä kirjoittanut,unilääkkeitä sen sijaan kirjoitti,lääkäri ei kirjoita ja apteekista ei saa ilman reseptiä,oliskohan virossa myytävänä melatoniinia ilman reseptiä,en haluaisi jäädä unilääke koukkuun.

• härkä

Moi!
      Mäkikuisma on erittäin maksatoksinen rohdos, joten suosittelen sinulle sen lopettamista. Jos vielä käytät alkoholia riski on suuri. Se on rohdos, jota on tutkittu epämääräisesti, vaikka puolustajat väittävät sen olevan turvallinen. Meidän osaston psykiatri pitää sitä lähinnä plasepo lääkkeenä. Suoraan sanottuna mene lääkäriin ja saat kunnon lääkkeet. Mäkikuisma on erityisen vaarallinen muiden lääkkeiden kanssa. Vaikka sanot, ettet syö muita lääkkeitä, mutta joskus saattaa tulla asioita, että on pakko ottaa jotain lääkettä esim. särkylääkettä.

• Mäkikuisma

"on erittäin maksatoksinen rohdos" "jota on tutkittu epämääräisesti"

Onkos tutkimustuloksissa kuitenkin todettu varmaksi se että rohdos on maksatoksinen?

Särkylääke ei apteekin mukaan ole vaarallinen mäkikuisman kanssa.

Sehän tässä onkin kun jokainen lääke / rohdos on mielestäni aine jota ilman kun pärjäisi niin olisi kaikkein paras.
        "Oikeat" lääkkeet pelottavat minua sivuvaikutuksiensa takia ja muutenkin pelkään että muutun "erilaiseksi" -eli persoonallisuuteni muuttuisi.
        Pelot voi olla turhia mutta mieluumin kokeilen ensin josko kevyemmistä rohdoista olisi apua.

• härkä
        Mäkikuisma kirjoitti:

"on erittäin maksatoksinen rohdos" "jota on tutkittu epämääräisesti"

Onkos tutkimustuloksissa kuitenkin todettu varmaksi se että rohdos on maksatoksinen?

Särkylääke ei apteekin mukaan ole vaarallinen mäkikuisman kanssa.

Sehän tässä onkin kun jokainen lääke / rohdos on mielestäni aine jota ilman kun pärjäisi niin olisi kaikkein paras.
        "Oikeat" lääkkeet pelottavat minua sivuvaikutuksiensa takia ja muutenkin pelkään että muutun "erilaiseksi" -eli persoonallisuuteni muuttuisi.
        Pelot voi olla turhia mutta mieluumin kokeilen ensin josko kevyemmistä rohdoista olisi apua.

Tri Snaider on tutkinut pitkään työ ryhmineen mäkikuisman vaarallisuutta maksaan. Testitulokset on nähtävissä kirjassa rohdokset käypä valmisteena, jossa yksiselitteisesti kirjotetaan muistakin rohdos valmisteista. Useat voidaan laskea plasepoiksi ja moni valmiste sisälsi maksa entsyymien suurta kohoamista. Kokeissa käytettiin vielä ravintoa, joiden ei pitänyt aiheuttaa maksalle ja munuaisille kovaa rasitusta, mutta toisin kävi. Suurin nousija oli S-AFOS, S-GT ja S-AMYL, joka on haimatutkimus ja kaikilta kokeeseen osallistujilta tutkimukset lopetettiin heti ja niistä kuultiin vasta vuosien päästä. Kokeeseen osallistujat saivat syödä normaalisti useita poikkeuksia lukuunottamatta. Eräälle jouduttiin maksan siirtoon, myönsi juoneensa reilusti viiniä. Että sellasia rohtoja. Kyllä se vaan niin on, että ottaa riskejä jos panadolia ja mäkikuismaa ottaa yhtä aikaa ja siihen vielä alkoholia.

• lääkäri

Älä puhu paskaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe