välilihan öljyäminen

mamma75

Kysyisin teiltä jotka olette öljynneet välilihaa raskauden aikana, että oletteko huomanneet että siitä olisi ollut mitään apua synnytyksessä? Tuliko esim vähemmän repeämiä?

13

11801

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emotus84

Käy niin sääliksi sinua, kun et saa vastauksia, että vastaan vähän aiheen vierestä. :)

Hyödyn toteamiseksi tarvitaan melkein kaksi raskautta, jossa toisessa olisi voidellut välilihaa ja toisessa ei, siksi kai vastauksetkin ovat jääneet vähiin. Itse voin todeta yhden lapsen äitinä, että en koskaan jaksanut välilihaa rasvata ja I/II-asteen repeämillä selvittiin. Kokemukseni perusteella pidän siis tuota vähän jo liioitteluna (ja pelotteluna) - siis rasvaamista.

Kukin toki taaplaa tyylillään. :)

• Miuku75

eikä koskaan ole leikattu välilihaa tai revennyt. Ekassa synnytyksessä repesi jostakin sisempää ja 3 tikkiä sain. Ja mä eniten kammoksunut ja pelännyt, sitä välilihanlaikkausta koko synnytyksessä. Mutta luin jostakin ulkomaan raskaus sivuilta, että välilihan hieronta ja rasvaus tekee siitä joustavamman...Mutta enpä tiedä,kun en ole kokeillut.

• mamma75
        Miuku75 kirjoitti:

eikä koskaan ole leikattu välilihaa tai revennyt. Ekassa synnytyksessä repesi jostakin sisempää ja 3 tikkiä sain. Ja mä eniten kammoksunut ja pelännyt, sitä välilihanlaikkausta koko synnytyksessä. Mutta luin jostakin ulkomaan raskaus sivuilta, että välilihan hieronta ja rasvaus tekee siitä joustavamman...Mutta enpä tiedä,kun en ole kokeillut.

...kun minulla on 9-vuotias poika ennestään, muuta ei siihen aikaan puhuttu rasvaamisesta mitään. Nyt kakkosta odottaessa olen lukenut ja kuullut ystäviltä, neuvolasta ja synnytyssairaalasta, että olisi hyvä öljytä välilihaa raskauden aikana, että vältyttäisiin repeämiltä, mikä oli minulle aivan uutta ja tämä tuntui vaan niin uskomattomalta, että ajattelin kysyä josko joku olisi tiennyt kertoa onko siitä mitään apua. Olen nyt kuitenkin ajatellut testata, sillä tuskin siitä haittaakaan on!!

• jadeliini,.,

Minä ainakin öljysin välilihaa(myös hiukan muutenkin alapäätä) ja ei se ainakaan varmaan haitannut.Tosi iso tyttö tuli pihalle ilman mitään repeämiä.Olisi voinut muutenkin tulla...mene ja tiedä.

Hoitajat olis halunnut leikata välilihaa,kun olivat varmoja että repee.En kuitenkaan suostunut ja kyllä se vaan veny.

Jos minulta kysyttäisiin niin suosittelisin kokeilemaan.

• Emotus84

Kuten sanottu, vautsi.
        Pitää varmaan seuraavan odotusaikana ryhtyä rasvailemaan. Ei ole tullut edes mieleen, että KOKONAAN ihan repeämiä voisi välttyä. Kiitos tästäkin avartavasta kokemuksen jaosta. :)

• kyselijä

Millä te siis sitten rasvailette/öljyätte sitä välilihaa? onko joku oikeen tietty merkki vai käykö perusrasva? Joka päiväkö? Monta kertaa? Heti raskaaksi tulosta asti vai kesken kaiken?
        Kiitos kovasti jos joku vastaa!

• manteliöljyä
        kyselijä kirjoitti:

Millä te siis sitten rasvailette/öljyätte sitä välilihaa? onko joku oikeen tietty merkki vai käykö perusrasva? Joka päiväkö? Monta kertaa? Heti raskaaksi tulosta asti vai kesken kaiken?

Rasvasin alkaen pari viikkoa ennen synnytystä ja aina kun muistin. Samoin manteliöljyä käytettiin myös synnytyssalissa, kätilö sanoi, että selvästi auttoi venymään, eikä tarvinnu tehdä episotomiaa. Kyllähän se vauvakin "luistaa" paremmin ulos. Ja kudokset antaa myöten öljyn ansiosta.

Ei varmaan kaikilla auta repeämiin, jos on iso vauva ja pienet paikat, mutta minulla auttoi.

• onnistuu
        kyselijä kirjoitti:

Aloitin rasvaamisen joskus 34 rv:lla ja käytin ihan tavallista rypsiöljyä. Oliiviöljykin kuulema käy jos ei halua ostaa Ceridalia. Ei tarvinnu välilihaa leikata eikä se repeytyny. Emättimeen tuli pieni repeämä, muutamalla tikillä selvittiin. Aion rasvailla seuraavallakin kerralla.

• yhen-äiti-80

jotain ceridan...ceridal (?)...merkkistä öljyä neuvottiin neuvolassa hieromaan välilihan alueelle jotain kuukauta ennen la:ta, tunollisesti sitä hölväilin mutta ei siitä mitään apua mun kohdalla ollu, episiotomia tehtiin joka tapauksessa.

• saanut

Pian pari viikkoa kulunut synnytyksestä, enkä rasvaillut paikkoja ennen synnytystä, mutta salissa kätilö suihkutteli välillä välilihaan ja emättimen aukon ympärille Ceridal-öljyä ja tuki synnytyksen aikana välilihaa lämpimillä, kosteilla pyyhkeillä, tuloksena ei episiotomiaa, ei repeymiä, ei edes pieniä nirhaumia!! Tiedä sitten oliko toimenpiteillä vaikutusta, mutta kokeilla kannattaa. Ei siitä haittaakaan kyllä ole!

• ..........

Tosi kiva kuulla kokemuksia tästä öljyämisestä...minäkin haluan! Kiitos kaikille!

• kaikki kätilöt

oliski noin fiksuja ja tajuais painella sitä alapäätä lämpimillä pyyhkeillä ja vielä ruiskuttaa sitä öljyä..mutta ei ainakaan ´niissä synnäreissä missä oon synnyttänyt kaks lastani ole tuommoisia tehty.vai toivoitko sinä erikseen tuomoista.??kolmas ois tulossa ens kesänä..ja pelottaa hiukan se synnytys..en viitti ´sanoa kaikkea toiveitani,ku heti saa semmosen kuvan että ne kätilöt(varsinki vanhemmat) ajattelee että älä sinä ala neuvomaan kyllä minä asiani osaan.ja sitten se vasta ois nolo synnyttää semmosen ihmisen käsille joka on ärsyyntyny...

• Äippä

ettei auta, jos on nappeasti "lihaa", niin ei siihen mikään rasvaaminen/öljyäminen auta.
      Sama homma kuin raskausarvet, hoitaja kertoi synnärillä, että toisilla on vaan sellainen kudostyyppi et joko tulee tai sitten ei. Eikä sitä välilihan leikkaamista tartte jännätä, ei tunnu miltään. Kannattaa pyytää vaan sairaalasta sitten jotain ulosteen pehmittäjää (movicol, apteekista myös himaan) niin ei mitään ongelmia. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe