Kysyisin teiltä joilla on aliravitsemusta, niin millaisia oireita teille tulee siitä, vai tuleeko siitä minkään laisia oireita??? Kuulin jostain että nesteen kertyminen kroppaan on yksi oire. Kiitos jos viitsitte vastata.
Aliravitsemus...
9
10999
Vastaukset
- calmato
tässä:
Aliravitsemuksen oireita ovat turvotus, ihon kuivuus, lanugokarvoitus ja lohkeilevat kynnet.
Laboratoriolöydöksinä esiintyy leukopeniaa, lievää anemiaa, trombosytopeniaa sekä kreatiinipitoisuuden ja maksa-arvojen lievää suurenemista. Elektrolyyttihäiriöt ja EKG-muutokset viittaavat vakavaan aliravitsemukseen. Laboratorioarvot voivat olla normaalit vakavassakin nälkiintymistilassa.
lähde:
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=kht00002- Psykoositar
mulla ainakin huono ääreisverenkierto (raajat aina siniset) jatkuvat kiputilat ympäri elimistöä, vaihtelevaa turvotusta. Hidastuneet liikkeet ja heikentynyt keskittymiskyky ylipäätänsä mihinkään. Ei ajatus kulje.
- .-.-.
millaista tämä turvotus on? :) onko se pelkästään vaikkapa vatsan seudula olevaa turvotusta vai millaista? kiitos jos jaksat viellä vastata :) itselläni tuntuu että ala vatsa olisi vain turvonnut, kynnet ovat niin kamalassa kunnossa että ihan hävettää ja ihoa pitää rasvailla tuon tuosta :/ vaikka mielestäni syön hyvin ja liikun terveellisissä rajoissa :) kiitos siis viellä kerran jos joku viitsii vastata :>>
- cosby
.-.-. kirjoitti:
millaista tämä turvotus on? :) onko se pelkästään vaikkapa vatsan seudula olevaa turvotusta vai millaista? kiitos jos jaksat viellä vastata :) itselläni tuntuu että ala vatsa olisi vain turvonnut, kynnet ovat niin kamalassa kunnossa että ihan hävettää ja ihoa pitää rasvailla tuon tuosta :/ vaikka mielestäni syön hyvin ja liikun terveellisissä rajoissa :) kiitos siis viellä kerran jos joku viitsii vastata :>>
Mulla se on vatsanseudulla ja myös jaloissa ja sormissa. Kynnet mulla on ihan hyvässä kunnossa. Turvotus on erittäin epämiellyttävää kaikkein eniten häiritsee se kun vaaka näyttää niin paljo. Voi se kyllä läskiäkin olla, mutta se on tullut parissa viikossa ja lähtee välillä pois niin en tiedä mitä se on...
- .-.-.
cosby kirjoitti:
Mulla se on vatsanseudulla ja myös jaloissa ja sormissa. Kynnet mulla on ihan hyvässä kunnossa. Turvotus on erittäin epämiellyttävää kaikkein eniten häiritsee se kun vaaka näyttää niin paljo. Voi se kyllä läskiäkin olla, mutta se on tullut parissa viikossa ja lähtee välillä pois niin en tiedä mitä se on...
vatsa on turvonnut ja paino nousi kilolla päivässä :/
- Mr Suomi
>Millaisia oireita teille tulee siitä, vai
>tuleeko siitä minkään laisia oireita?
Ei tule oireita, kun asumme Suomessa, jossa kouluruokailukin on maailman parhainta tasoa.
- jos et pysty syömään psyykkisistä asioista johtuen, niin mene pikapikaa lääkäriin. Sairaus saattaa olla hengenvaarallista luokkaa!! - .........
Mulla on ollut aliravitsemustila elimistössä nyt 2 kokonaista vuotta. Siitä asti kun anoreksiaan sairastuin. Eli tässä lista niistä aliravitsemuksen oireista tai ennemminkin seuraamuksista mitä mulla on ollut:
- Nesteen kertyminen helposti, turvotus.. paino saattaa nesteiden vuoksi heittää viikon aikana 7 kilolla
-Ummetus.. maha ei toimi ja tämä kai vaan lisää sitä turvotusta
- Kuukautiskierron epäsäännöllisyys
- Suonenvedot ja krampit, huimaus, väsymys, päänsärky, anemia,
-Kun puutostila oli pahimmillaan kärsin hiusten harventumisesta. Sain sen kuriin vasta kun aloin selvästi lisätä ruokamääriä ja syömään monipuolisemmin... vitamiinit
- Iho voi myös tosi huonosti. - Anonyymi
olen jo vanhempi mies, 45v, mutta kun painoindeksi on 18,8 niin lasken itseni alipainoiseksi. joka mielestäni johtuu aliravitsemuksesta.
itsellä alkoi muutama vuosi sitten iskemään säännöllisesti aika huono olo. tietynlainen kuvotus päivittäin tai useammin. kahvilla ja alkoholilla ja tupakallakin oli osuutensa asiaan.
voimat oli loppu, ihmisiä ei jaksanu nähä, ja muisti petti useaan otteeseen.
isot kädet, isot jalat, ja isot hampaat sekä iso pää voi myös kertoa jotain mutta nuo ovat hyvin suhteellisia, ja yksilökohtaisia käsitteitä. luusto kehittyy suhteellisen varhaisessa murrosiässä. ehkä siitä voi myös jotain päätellä.
en vaan ollu ikinä oppinut syömään koska sellaista ei kotona opetettu. vain koulussa arkisin. nuorempana pyörtyilin ja verta tuli nenästä. keskittymiskyky on edelleen huono mutta sen saattoi tehdä nuo päihteetkin.
huonolla ravinnolla voi siis selvitä aika pitkäänkin, mutta kyllä se siinä neljänkympin tietämillä sitten yleensä kostautuu jos on ollut jatkuvasti elämässään keskimäärin aliravittu. niinkuin monet päihteidenkäyttäjät esimerkiksi ovat. kehno ravinto johtaa samaan tulokseen mutta mukana on todennäköisesti lisäksi muitakin oireita.
luulen että itsellä on vielä mahdollisuus korjata asia. osittain ainakin jos ei kokonaan. pari vuotta kesti alkuunsa tajuta mikä on pielessä, ja pari vuotta opetellessa syömään jatkuvasti. siis ihan oikeasti tuntuu ettei nykyään päivässä kerkee kuin syömään. vähintään neljä kertaa päivässä. paljon proteiinia ja vitamiineja. öliiviöljyllä kannattaa läträtä niin paljon ku lompakko antaa periksi. vaikka joisi suoraan pullosta. kalanmaksaöljy kelpaa kuulemma ryystettäväksi myös. tosin en ehkä salaatinkastikkeeksi sitä laittaisi. ja pähkinöitä. paljon pähkinöitä.
tavoite on päästä eläkeikään mennessä siihen heille laskettuun ihanteelliseen painoindeksiin. joka taitaa olla 23.
eli alle 20kg enään.... - Anonyymi
hmmm. edellisten kommenttien aikaan olin opiskelija ja söin koulussa. kotona oli vain ruisleipää, oliiveja ja kahvia.
mielenkiintoisia nämä vanhat blogikirjoitukset. toivottavasti ovat saaneet apua ongelmiinsa tässä viimeisen 20 vuoden aikana.
tällasta mahdollisuutta ei muuten silloin ollut. siis että voisi tutkia historiallisia blogikirjoituksia ja vertailla niitä sen hetkiseen tulevaisuuteen ja nykypäivään. sikäli mikäli niitä ei lasketa samaksi asiaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24045271Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12326006SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32515677Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3011213Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy17310814Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229717Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369691Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858498Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2426824Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236491