Aliravitsemus...

cosby

Kysyisin teiltä joilla on aliravitsemusta, niin millaisia oireita teille tulee siitä, vai tuleeko siitä minkään laisia oireita??? Kuulin jostain että nesteen kertyminen kroppaan on yksi oire. Kiitos jos viitsitte vastata.

9

11082

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • calmato

tässä:

Aliravitsemuksen oireita ovat turvotus, ihon kuivuus, lanugokarvoitus ja lohkeilevat kynnet.

Laboratoriolöydöksinä esiintyy leukopeniaa, lievää anemiaa, trombosytopeniaa sekä kreatiinipitoisuuden ja maksa-arvojen lievää suurenemista. Elektrolyyttihäiriöt ja EKG-muutokset viittaavat vakavaan aliravitsemukseen. Laboratorioarvot voivat olla normaalit vakavassakin nälkiintymistilassa.

lähde:
      http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=kht00002

• Psykoositar

mulla ainakin huono ääreisverenkierto (raajat aina siniset) jatkuvat kiputilat ympäri elimistöä, vaihtelevaa turvotusta. Hidastuneet liikkeet ja heikentynyt keskittymiskyky ylipäätänsä mihinkään. Ei ajatus kulje.

• .-.-.

millaista tämä turvotus on? :) onko se pelkästään vaikkapa vatsan seudula olevaa turvotusta vai millaista? kiitos jos jaksat viellä vastata :) itselläni tuntuu että ala vatsa olisi vain turvonnut, kynnet ovat niin kamalassa kunnossa että ihan hävettää ja ihoa pitää rasvailla tuon tuosta :/ vaikka mielestäni syön hyvin ja liikun terveellisissä rajoissa :) kiitos siis viellä kerran jos joku viitsii vastata :>>

• cosby
        .-.-. kirjoitti:

millaista tämä turvotus on? :) onko se pelkästään vaikkapa vatsan seudula olevaa turvotusta vai millaista? kiitos jos jaksat viellä vastata :) itselläni tuntuu että ala vatsa olisi vain turvonnut, kynnet ovat niin kamalassa kunnossa että ihan hävettää ja ihoa pitää rasvailla tuon tuosta :/ vaikka mielestäni syön hyvin ja liikun terveellisissä rajoissa :) kiitos siis viellä kerran jos joku viitsii vastata :>>

Mulla se on vatsanseudulla ja myös jaloissa ja sormissa. Kynnet mulla on ihan hyvässä kunnossa. Turvotus on erittäin epämiellyttävää kaikkein eniten häiritsee se kun vaaka näyttää niin paljo. Voi se kyllä läskiäkin olla, mutta se on tullut parissa viikossa ja lähtee välillä pois niin en tiedä mitä se on...

• .-.-.
        cosby kirjoitti:

Mulla se on vatsanseudulla ja myös jaloissa ja sormissa. Kynnet mulla on ihan hyvässä kunnossa. Turvotus on erittäin epämiellyttävää kaikkein eniten häiritsee se kun vaaka näyttää niin paljo. Voi se kyllä läskiäkin olla, mutta se on tullut parissa viikossa ja lähtee välillä pois niin en tiedä mitä se on...

vatsa on turvonnut ja paino nousi kilolla päivässä :/

• Mr Suomi

>Millaisia oireita teille tulee siitä, vai
      >tuleeko siitä minkään laisia oireita?

Ei tule oireita, kun asumme Suomessa, jossa kouluruokailukin on maailman parhainta tasoa.

- jos et pysty syömään psyykkisistä asioista johtuen, niin mene pikapikaa lääkäriin. Sairaus saattaa olla hengenvaarallista luokkaa!!

• .........

Mulla on ollut aliravitsemustila elimistössä nyt 2 kokonaista vuotta. Siitä asti kun anoreksiaan sairastuin. Eli tässä lista niistä aliravitsemuksen oireista tai ennemminkin seuraamuksista mitä mulla on ollut:

- Nesteen kertyminen helposti, turvotus.. paino saattaa nesteiden vuoksi heittää viikon aikana 7 kilolla
      -Ummetus.. maha ei toimi ja tämä kai vaan lisää sitä turvotusta
      - Kuukautiskierron epäsäännöllisyys
      - Suonenvedot ja krampit, huimaus, väsymys, päänsärky, anemia,
      -Kun puutostila oli pahimmillaan kärsin hiusten harventumisesta. Sain sen kuriin vasta kun aloin selvästi lisätä ruokamääriä ja syömään monipuolisemmin... vitamiinit
      - Iho voi myös tosi huonosti.

• Anonyymi

olen jo vanhempi mies, 45v, mutta kun painoindeksi on 18,8 niin lasken itseni alipainoiseksi. joka mielestäni johtuu aliravitsemuksesta.
      itsellä alkoi muutama vuosi sitten iskemään säännöllisesti aika huono olo. tietynlainen kuvotus päivittäin tai useammin. kahvilla ja alkoholilla ja tupakallakin oli osuutensa asiaan.
      voimat oli loppu, ihmisiä ei jaksanu nähä, ja muisti petti useaan otteeseen.
      isot kädet, isot jalat, ja isot hampaat sekä iso pää voi myös kertoa jotain mutta nuo ovat hyvin suhteellisia, ja yksilökohtaisia käsitteitä. luusto kehittyy suhteellisen varhaisessa murrosiässä. ehkä siitä voi myös jotain päätellä.

en vaan ollu ikinä oppinut syömään koska sellaista ei kotona opetettu. vain koulussa arkisin. nuorempana pyörtyilin ja verta tuli nenästä. keskittymiskyky on edelleen huono mutta sen saattoi tehdä nuo päihteetkin.
      huonolla ravinnolla voi siis selvitä aika pitkäänkin, mutta kyllä se siinä neljänkympin tietämillä sitten yleensä kostautuu jos on ollut jatkuvasti elämässään keskimäärin aliravittu. niinkuin monet päihteidenkäyttäjät esimerkiksi ovat. kehno ravinto johtaa samaan tulokseen mutta mukana on todennäköisesti lisäksi muitakin oireita.

luulen että itsellä on vielä mahdollisuus korjata asia. osittain ainakin jos ei kokonaan. pari vuotta kesti alkuunsa tajuta mikä on pielessä, ja pari vuotta opetellessa syömään jatkuvasti. siis ihan oikeasti tuntuu ettei nykyään päivässä kerkee kuin syömään. vähintään neljä kertaa päivässä. paljon proteiinia ja vitamiineja. öliiviöljyllä kannattaa läträtä niin paljon ku lompakko antaa periksi. vaikka joisi suoraan pullosta. kalanmaksaöljy kelpaa kuulemma ryystettäväksi myös. tosin en ehkä salaatinkastikkeeksi sitä laittaisi. ja pähkinöitä. paljon pähkinöitä.
      tavoite on päästä eläkeikään mennessä siihen heille laskettuun ihanteelliseen painoindeksiin. joka taitaa olla 23.
      eli alle 20kg enään....

• Anonyymi

hmmm. edellisten kommenttien aikaan olin opiskelija ja söin koulussa. kotona oli vain ruisleipää, oliiveja ja kahvia.
      mielenkiintoisia nämä vanhat blogikirjoitukset. toivottavasti ovat saaneet apua ongelmiinsa tässä viimeisen 20 vuoden aikana.
      tällasta mahdollisuutta ei muuten silloin ollut. siis että voisi tutkia historiallisia blogikirjoituksia ja vertailla niitä sen hetkiseen tulevaisuuteen ja nykypäivään. sikäli mikäli niitä ei lasketa samaksi asiaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      123
      3047
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      5
      2976
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      24
      2724
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      45
      2598
    5. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      84
      2474
    6. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      46
      2422
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      10
      2284
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      80
      1942
    9. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      197
      1796
    10. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      134
      1705
    Aihe