Olen jostain lukenut, että varmuudella 6% suomalaisista naisista on joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi lapsuudessaan. Pojista seksuaalista hyväksikäyttöä on joutunut kokemaan 1-2% tutkimusten mukaan. Monet asiantuntijat ovat arveleet, että todellisuudesa jopa yksi kolmasosa naisista olisi kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä, koska luultavasti suurin osa tapauksista jää hämärän peittoon uhrin häpeän vuoksi.
Joten tämänkin viestin lukijoissa saattaa olla muutama prosentti hyväksikäytettyjä.
Uskovaisten keskuudessa tuskin tapahtuu yhtä paljon seksuaalista hyväksikäyttöä kuin uskosta osattomien keskuudessa, mutta niinkuin tiedämme, uskovaisetkaan eivät ole tämän ongelman ulkopuolella.
Miten siis uskovan tulisi suhtautua hyväksikäyttöön uskovien keskuudessa, jos siihen joskus törmää, ja mitä asiasta tulisi noin ylipäätään ajatella?
Tiedän sen perusteella, mitä aiheesta olen lukenut (minä luen vaikka mitä), että uskovasetkin vanhemmat tuntevat seksuaalisia vibraatioita lähestulkoon poikkeuksetta lapsiaan kohtaan, sillä seksuaalisessa halussa on osittain kyseessä fyysisyyteen perustuvat mekanimismi, joka toimii jossain tilanteissa niin, että sitä ei voi täysin tahdolla hallita.
Wilkersonkin sanoo yhdessä kirjassaan avoimesti ja peittelemättä, että ei ole ollenkaan epänormaalia, jos isä tai äiti tuntee seksuaalisia tuntemuksia lapsia kohtaan. Se on ikäänkuin langenneen luontomme yksi puoli, jota ei tetenkään saa päästää valloilleen. Wilkerson on elämäsnä aikana ollut tekemisissä sosiaaliviranomaisen kanssa, sekä niiden ihmisten kanssa, joilla kaikki ei aina ole mennyt ihan putkeen. Voi olettaa, että hän tietää mistä puhuu.
Niinpä uskon, että lähestulkoon jokainen vanhempi tuntee josain vaiheessa seksuaalista halua jotain lastaan kohtaan ja se saattaa epäilemättä kauhistuttaa vanhempaa. Minulla ei ole lapsia, enkä ole joutunut hyväksikäytön uhriksi, joten en nyt puhu itsestäni.
Tiedän, että hyväksikäyttä vaurioittaa hyvin vakavalla tavalla lasta ja monesti se suorastaan tuhoaa nuoren ihmistaimen elämän. Tiedän, että Jumala voi auttaa jokaista, mutta silti joudun minäkin olemaan hiljaa sen tietoisuuden edessä, mitä seksuaalinen hyväksikäyttö on aiheuttanut monille ihmisille. Kaikesta tästä traagisuudesta huolimatta voisimme yrittää nähdä myös sen puolen, että jossain mielessä me kaikki pystyisimme tämänkaltaiseen pahuuteen, mitä seksuaalinen hyväksikäyttö on. Me kaikki kykenemme käsittämättömään pahuuteen kunhan olosuhteet ova oikeat ja olisi hyvä muistaa tämä asia kuin farisealaisesti leimaamme hyväksikäyttäjät toivottomiksi ja riistämme heiltä ihmisarvon.
Tietenkin on mieleltään sairaita hyväksikäyttäjiä ja luonnehäiriöisiä ihmisiä, mutta ne ovatkin asia erikseen ja asiantuntijoiden tehtävä on pohtia sitä puolta asiasta.
Insesti ja sukurutsaus uskovien keskuudessa
50
2554
Vastaukset
- herramrks
Ihmiselle voi tulla "ajatus", joka kohdistuu vaikka murrosiässä olevaan tyttäreensä. Esim kaverini kertoi että sen isä ei uskaltanut enää halata kun sille alkoi kasvaa rinnat (tytölle, ei isälle :)
Ajatus on luonnollinen kuten kerroit.
Paavali muistaakseni kertoi kuvainnollisesti että meille tulee ajatuksia mutta me voidaan päättää että jääkö ajatukset "asumaan". Sama asia koskee mielestäni näitä "älä katso naista himoiten" juttuja.
Lapsena hyväksikäytetty lapsi menee melkein aina siinä touhussa rikki. Joku voi näennäisesti selvitä ja elää ehjää elämää, mutta haavat ovat usein niin perustavaa laatua että vaikuttavat moniin alueisiin elämässä hautaan asti.
Kaksi vuotta sitten lähipiiristäni, ikäiseni tyttö kaavittiin asfaltista. 8 kerrosta alle kahden sekunnin. Isänsä oli nainut sitä pienestä lähtien. Ei kestänyt enää.- Pentecostal*
nuo kaapimiset. Kyllä sitä monesti eksyy ajattelemaan, että mikä siinä on, että ihmiset aivat vaan saa lopetettua jotain asiaa. Kai se on tämä suomalainen häpeäkulttuuri, mikä sai isän ja tyttären jatkamaan...
Olen lukenut, että monesti hyväksikäytetty tuntee syyllisyyttä seksuaalisesta nautinnosta. Kauhea ajatus, mutta liittääkö sinun mielestäsi seksi isän ja tyttären välillä heidät yhdeksi siten, että eivät kykene niin helposti lopettamaan? On yhteinen salaisuus jne...? - herramrks
Pentecostal* kirjoitti:
nuo kaapimiset. Kyllä sitä monesti eksyy ajattelemaan, että mikä siinä on, että ihmiset aivat vaan saa lopetettua jotain asiaa. Kai se on tämä suomalainen häpeäkulttuuri, mikä sai isän ja tyttären jatkamaan...
Olen lukenut, että monesti hyväksikäytetty tuntee syyllisyyttä seksuaalisesta nautinnosta. Kauhea ajatus, mutta liittääkö sinun mielestäsi seksi isän ja tyttären välillä heidät yhdeksi siten, että eivät kykene niin helposti lopettamaan? On yhteinen salaisuus jne...?En usko että useinkaan on kyse mistään "hei meillä on yhteinen salaisuus". Kyse lienee enemmän aikuisen totaalisesta vallasta lasta (-an) kohtaan.
Pelko ja häpeä.
En usko että tämä tyttö olisi halunnut kertaakaan seksiä isänsä kanssa koskaa. Ei niillä ollut "meitä", vaan pelkoa ja häpeää. Syntiseksikin leimaamista, kunnes kops.
Häpeäkulttuuri on kyllä uskomatonta. Raiskattu nainenkin on häpeän varjostama useimmiten.
Kuka sen syyllisyyden luo? - Pentecostal*
herramrks kirjoitti:
En usko että useinkaan on kyse mistään "hei meillä on yhteinen salaisuus". Kyse lienee enemmän aikuisen totaalisesta vallasta lasta (-an) kohtaan.
Pelko ja häpeä.
En usko että tämä tyttö olisi halunnut kertaakaan seksiä isänsä kanssa koskaa. Ei niillä ollut "meitä", vaan pelkoa ja häpeää. Syntiseksikin leimaamista, kunnes kops.
Häpeäkulttuuri on kyllä uskomatonta. Raiskattu nainenkin on häpeän varjostama useimmiten.
Kuka sen syyllisyyden luo?Kerran luin Tapani Sopasen kirjoittaman kirjan (Ristin Voiton kustantama) aiheesta ja siinä, tosin fiktiivisessä, teoksessa Sopanen antoi ymmärtää, että usein vanhempi jollain lailla manipuloi ja antaa ymmärtää, että tämä on meidän yhteinen juttu jne... Eli hallintaa siis.
- Kadun-nainen
Toivottavasti joku tutkija vielä väittelee uudestisyntymisen ja hormonitoiminnan korrelaatioista ja niin edelleen.....
testosteronipitoisuus heilahtaa ainakin suurten tunne-elämänhäiriöiden yhteydessä miehillä, siksi
tulee katkoksia mielen ja toiminnan välillä. Nämä saattavat kerrostua ja purkautua holtittomasti, jolloin "auto vie miestä" eikä toisin päin. Tukahdetut tunteet saavat aikaan myös mielenhäiriöitä, miksei siis seksuaalisuus.
Viikkoinen Klöntti suolessa saa myös koko ihmisen elimistön toiminnan sekaisin. Tällainen on tämä keho, kemiallisesti hienosti luotu.
Ihmettelen suuresti miksi U.sassa paljastuu nykyisin melkein 1/kk ko. tapaus uskovaisessa yhteisössä.- Pentecostal*
käyttävät enemmän hyväksi lapsia? Aika rankka väite. Ja perusteeton, sillä ei-uskovein elämässä on taatusti yhtä paljon elementtejä, ellei jopa enemmän, mitkä aiheuttavat muutoksia hormonitoiminnassa ja käytöksessä sitä kautta.
Esim. alkoholi lamauttaa keskushermostoa ja heikentää siten arvostelukykyä.
Ei-uskovien sallittu ja patoutunut viha muuttaa sekin hormonitoimintaa jne... - Kadun-nainen
Pentecostal* kirjoitti:
käyttävät enemmän hyväksi lapsia? Aika rankka väite. Ja perusteeton, sillä ei-uskovein elämässä on taatusti yhtä paljon elementtejä, ellei jopa enemmän, mitkä aiheuttavat muutoksia hormonitoiminnassa ja käytöksessä sitä kautta.
Esim. alkoholi lamauttaa keskushermostoa ja heikentää siten arvostelukykyä.
Ei-uskovien sallittu ja patoutunut viha muuttaa sekin hormonitoimintaa jne...en väittänytkään kuin nuppituntumaa. ei ole tutkimuksia. Silti väittäisin, että seksuaalisuus
muuttuu mitä pienempiin lahkoihin mennään. Ihmisistä tulee mieleltään tuomitsevimpia ja
he ajautuvat "mattiin" oman seksuaalisuutensa kanssa. - Pentecostal*
Kadun-nainen kirjoitti:
en väittänytkään kuin nuppituntumaa. ei ole tutkimuksia. Silti väittäisin, että seksuaalisuus
muuttuu mitä pienempiin lahkoihin mennään. Ihmisistä tulee mieleltään tuomitsevimpia ja
he ajautuvat "mattiin" oman seksuaalisuutensa kanssa.Aivan niinkuin mihäkin tuomitsen nyt seksuaalissen hyväksikäytön, mitä kaikki luvaton seksi pohjimmiltaan on. Joko ihminen haluaa sitoutua tai sitten ei. Jumala haluaa sitoutumista, jotta meillä olisi parempi elämä tämän maan päällä.
Minä en ole matissa oman seksuaalisuuteni kanssa, eikä kukaan muukaan tuntemani ihminen. Ahdasmielisyys tietyssä mielessä on luonnekysymys, eikä johdu uskonnosta. Meitä uskoviakin on moneksi. - Kadun-nainen
Pentecostal* kirjoitti:
Aivan niinkuin mihäkin tuomitsen nyt seksuaalissen hyväksikäytön, mitä kaikki luvaton seksi pohjimmiltaan on. Joko ihminen haluaa sitoutua tai sitten ei. Jumala haluaa sitoutumista, jotta meillä olisi parempi elämä tämän maan päällä.
Minä en ole matissa oman seksuaalisuuteni kanssa, eikä kukaan muukaan tuntemani ihminen. Ahdasmielisyys tietyssä mielessä on luonnekysymys, eikä johdu uskonnosta. Meitä uskoviakin on moneksi.Jos ajateltaisiin, mitä syntiinlankeemus loppujen lopux tuotti, niin tämä on ehkä pahin juttu, mitä ihminen voi tehdä toiselle ihmiselle.
Hyväksikäyttö on monelle elämän loppu the end. , kuitenkin joutuu kitumaan koko systeemin läpi.
Minä olen joutunut katsomaan näitä ihmisiä ja kyllä itkettää vaikka pitäisi olla vakava, - Pentecostal*
Kadun-nainen kirjoitti:
Jos ajateltaisiin, mitä syntiinlankeemus loppujen lopux tuotti, niin tämä on ehkä pahin juttu, mitä ihminen voi tehdä toiselle ihmiselle.
Hyväksikäyttö on monelle elämän loppu the end. , kuitenkin joutuu kitumaan koko systeemin läpi.
Minä olen joutunut katsomaan näitä ihmisiä ja kyllä itkettää vaikka pitäisi olla vakava,voiko syntejä laittaa suuruusjärjestykseen. Pahaa jälkeä hyväksikäyttö kuitenkin saa aikaan ihmisessä. Kun ajatellaan sotia ja kansanmurhia (kuten holocausti ja sen uhrit, jotka joutuivat monesti puolustamaan itseään uudessa kotimaassaankin...) niin, kyllä kärsimys on niidenkin seurauksena suurta... Okkultismi ja muut henkimaaliman jutut vaurioittavat nekin pahasti...
- Kadun-nainen
Pentecostal* kirjoitti:
voiko syntejä laittaa suuruusjärjestykseen. Pahaa jälkeä hyväksikäyttö kuitenkin saa aikaan ihmisessä. Kun ajatellaan sotia ja kansanmurhia (kuten holocausti ja sen uhrit, jotka joutuivat monesti puolustamaan itseään uudessa kotimaassaankin...) niin, kyllä kärsimys on niidenkin seurauksena suurta... Okkultismi ja muut henkimaaliman jutut vaurioittavat nekin pahasti...
Hitlerin kaltainen maailma voidaan tuottaa
punasella napilla muutamassa sekunnissa.
Ihmisrotu on juntti ja perkele samassa kuosissa.
Toivon että tulee suuria muutoksia vielä elinaikanani. - Pentecostal*
Kadun-nainen kirjoitti:
Hitlerin kaltainen maailma voidaan tuottaa
punasella napilla muutamassa sekunnissa.
Ihmisrotu on juntti ja perkele samassa kuosissa.
Toivon että tulee suuria muutoksia vielä elinaikanani.Sitä ihminen on, täysi idiootti ja hullu samanaikaisesti. Onneksi on Jumala ja Hänen muuttava voimansa...
- Mun_Nimi
Pentecostal* kirjoitti:
käyttävät enemmän hyväksi lapsia? Aika rankka väite. Ja perusteeton, sillä ei-uskovein elämässä on taatusti yhtä paljon elementtejä, ellei jopa enemmän, mitkä aiheuttavat muutoksia hormonitoiminnassa ja käytöksessä sitä kautta.
Esim. alkoholi lamauttaa keskushermostoa ja heikentää siten arvostelukykyä.
Ei-uskovien sallittu ja patoutunut viha muuttaa sekin hormonitoimintaa jne...aloitukses väitteenomainen virke
"Uskovaisten keskuudessa tuskin tapahtuu yhtä paljon seksuaalista hyväksikäyttöä kuin uskosta osattomien keskuudessa"
ja seuraava
"Eli väität, että uskovaiset käyttävät enemmän hyväksi lapsia? Aika rankka väite. Ja perusteeton, ..."?
Jokin noissa pistää hymyilyttämään.
- Ex-Baalinpalvoja
Tietää että sukurutsaus on väärin. Vaikka ihminen suorastaan kiroaisi uskonasioita se silti pitää vääränä sukurutsausta. Mene ja kysy ihan keneltä ihmiseltä tahansa kaldulla esimerkiksi vaikka näin. Jos kysymyksessä on nuorimies kysy "Olisitko valmis rakastelemaan äitisi tai siskosi kanssa" tai jos nainen kysy vastaavasti "Olisitko valmis rakastelemaan isäsi tai veljesi kanssa?" saat luultavemmin vastauksia tyyliin "hyi öyk!" Mutta sen jälkeen voit kysyä "Onko mielestäsi Jeesus ainoa tie Taivaaseen?" vastaus kuuluu monestikin samalta henkilöltä. "ei ole -olen ateisti"
- Pentecostal*
Jokainen tietää, että se on ehdottomasti väärin. Mutta meidän on nähtävä oma mädännäisyytemme aina kun tuomitsemme synnin. Ei Jeesus syyttelisi hyväksikäyttäjää, vaan vapauttaisi.
- uskossa tänään
Pentecostal* kirjoitti:
Jokainen tietää, että se on ehdottomasti väärin. Mutta meidän on nähtävä oma mädännäisyytemme aina kun tuomitsemme synnin. Ei Jeesus syyttelisi hyväksikäyttäjää, vaan vapauttaisi.
-mites on sun kohdallasi oletko joutunut nuorena ehkä hyväksikäytetyksi seksuaalisella alueella..
-jos olet, ole kuitenkin iloinen siitä että Jeesus voi lääkitä ne haavat jotka ihmiseen tulevat tällaisen kohtelun seurauksena jne..
-seksuaalinen hyväksikäyttö on tosi rankka juttu ja monen elämä on tuhoutunut,sellaisen seurauksena jne..
-voi niitä jotka tällaista tekevät ! - Pentecostal*
uskossa tänään kirjoitti:
-mites on sun kohdallasi oletko joutunut nuorena ehkä hyväksikäytetyksi seksuaalisella alueella..
-jos olet, ole kuitenkin iloinen siitä että Jeesus voi lääkitä ne haavat jotka ihmiseen tulevat tällaisen kohtelun seurauksena jne..
-seksuaalinen hyväksikäyttö on tosi rankka juttu ja monen elämä on tuhoutunut,sellaisen seurauksena jne..
-voi niitä jotka tällaista tekevät !Ei, en ole joutunut hyväksikäytön uhriksi, joten ole rauhallisella mielellä...
Nyt kun aiheesta on puhuttu mediassa jnoin, niin ajattelin ottaa sen esille tällä palstallakin... - frihet
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...
Ja ryysyrannan maisemat toivat kodikkaan tunnelman,eiks vaan.
Eiköhän tän ajan "liitot" edistä näitä lapsiin kohdistuvia epäkohtia, kun on monia isiä ja äitejä, joista pitäs löytää isä- ja äiti hahmo, kun siinä samassa nähdään tulevan puolison hahmoja ja kaiken kukkuraksi, kun nämä "vanhemmat" kyllästyvät toisiinsa, niin jo vieraan vanhemman lapset kiinostusta herättävät, joka tosin on jo sairauttakin samalla kun rikollista hyväksi käyttöä.
Tietenkin nuo kaikenkirjavat "liitot" lisäävät vihaa, myös muiden lasten huolehtimiseen ja sitä kautta lapsiin, niistähän saa lukea päivittäin.
Eli jos Jumalan tahto saisi ihmisten avioliitoissa vaikuttaa, niin johan monet huolet poistuisi.
- Peku `
Kyllähän hyväksikäyttöä on paljon mutta mitä tulee uskonlahkoihin niin siellä se on tutkittujenkin tapausten valossa yleisempää kuin ateisteilla.
Ja onhan nittä tutkimattomiakin tapauksia joista ei tällä palstalla saa jostain syystä keskustella kun ovat yhteisön suojeluksessa ihan kuten katolisen kirkon pedofiilitapauksissakin on näinä päivinä huomattu peittelyn alkavan Paavin tasolta asti.
tuossa pari esimerkkiä.
https://www.iltasanomat.fi/arkisto/uutinen.asp?folder=/Uutiset/Ulkomaat&pvm=31.7.2004&id=822698
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000336&posting=22000000011590202
En ole kuullut yhtään ateistin tekemää hyväksikäyttöä ja muutkin rikokset on heidän kohdallaan vähäisempiä ehkä johtuen valistuneisuudesta ja omien aivojen käytöstä.- herramrks
En tiedä tutkimuksista k.o. aiheeseen, mutta luulen että uskonnollisissa piireissä tapahtuvat/ tapahtuneet raiskaukset on salattu pitämään julkisivu kunnossa.
Tervettä?
No ei TOD.
"En ole kuullut yhtään ateistin tekemää hyväksikäyttöä ja muutkin rikokset on heidän kohdallaan vähäisempiä ehkä johtuen valistuneisuudesta ja omien aivojen käytöstä."
Tuo taisi olla vitsi? - Pentecostal*
Viestistäsi paistaa läpi se, että et tiedä asiasta yhtään mitään. Meitä uskovia on noin 2% suomalaisista. Suurin osa paljastuneista tapauksista tapahtuu muiden keskuudessa. Jos kolmasosa on kokenut ahdistelua ja hyväksikäyttöä, niin se on lähestulkoon 100% ei-uskovien tekemää.
- Peku `
Pentecostal* kirjoitti:
Viestistäsi paistaa läpi se, että et tiedä asiasta yhtään mitään. Meitä uskovia on noin 2% suomalaisista. Suurin osa paljastuneista tapauksista tapahtuu muiden keskuudessa. Jos kolmasosa on kokenut ahdistelua ja hyväksikäyttöä, niin se on lähestulkoon 100% ei-uskovien tekemää.
Ei kai vaan ole teillä suppea matematiikka.
No väännän rautalangasta antamillasi luvuilla vastauksen vaikka tuskinpa sekään menee perille.
Jos 2%:n porukasta tulee julki 1 pedofiilitapaus.
Niin uskonnottomien 98%:n porukasta pitäs löytyä 49 tapausta jotta rikoksia olis sama määrä nuppia kohti. - Pentecostal*
Peku ` kirjoitti:
Ei kai vaan ole teillä suppea matematiikka.
No väännän rautalangasta antamillasi luvuilla vastauksen vaikka tuskinpa sekään menee perille.
Jos 2%:n porukasta tulee julki 1 pedofiilitapaus.
Niin uskonnottomien 98%:n porukasta pitäs löytyä 49 tapausta jotta rikoksia olis sama määrä nuppia kohti.Eikö muka löydy? Käytännössä kaikki suomalaiset luterilaiset ovat uskonnottomia. Uskonnolla ei ole mitään sijaa heidän elämässään. Ateistit hyväksikäyttävät varmasti enemmän kuin esim. luterilaiset, sillä ateismi raaistuttaa ihmisen sisimmän.
- Mun_Nimi
Pentecostal* kirjoitti:
Viestistäsi paistaa läpi se, että et tiedä asiasta yhtään mitään. Meitä uskovia on noin 2% suomalaisista. Suurin osa paljastuneista tapauksista tapahtuu muiden keskuudessa. Jos kolmasosa on kokenut ahdistelua ja hyväksikäyttöä, niin se on lähestulkoon 100% ei-uskovien tekemää.
>Jos kolmasosa on kokenut ahdistelua ja hyväksikäyttöä, niin se on lähestulkoon 100% ei-uskovien tekemää.<
Yo. lausehan edustaa varsinaisen asiantuntijan argumentointia. Vois verrata seuraavaan: "JOS Suomesa kuolee vuosittain tuhat ihmistä, NIIN puolet niistä kuolee sairaalasa". Ajatus mukana. Jos jokin muu määrä, niin silloin ei tuo puolen sääntö päde.
Käytetäänpä siis omaa argumentointityyliäs seuraavasa johtopäätöksesä: viestistäsi paistaa läpi se, että et tiedä asiasta yhtään mitään. - Tapu tap!
Pentecostal* kirjoitti:
Eikö muka löydy? Käytännössä kaikki suomalaiset luterilaiset ovat uskonnottomia. Uskonnolla ei ole mitään sijaa heidän elämässään. Ateistit hyväksikäyttävät varmasti enemmän kuin esim. luterilaiset, sillä ateismi raaistuttaa ihmisen sisimmän.
"Ateistit hyväksikäyttävät varmasti enemmän kuin esim. luterilaiset, sillä ateismi raaistuttaa ihmisen sisimmän."
Niin sitä pitää! =D =D Jatka samaan malliin... - Pentecostal*
Tapu tap! kirjoitti:
"Ateistit hyväksikäyttävät varmasti enemmän kuin esim. luterilaiset, sillä ateismi raaistuttaa ihmisen sisimmän."
Niin sitä pitää! =D =D Jatka samaan malliin...Eikö totuus ole aina vapauttavaa?
- Pentecostal*
Mun_Nimi kirjoitti:
>Jos kolmasosa on kokenut ahdistelua ja hyväksikäyttöä, niin se on lähestulkoon 100% ei-uskovien tekemää.<
Yo. lausehan edustaa varsinaisen asiantuntijan argumentointia. Vois verrata seuraavaan: "JOS Suomesa kuolee vuosittain tuhat ihmistä, NIIN puolet niistä kuolee sairaalasa". Ajatus mukana. Jos jokin muu määrä, niin silloin ei tuo puolen sääntö päde.
Käytetäänpä siis omaa argumentointityyliäs seuraavasa johtopäätöksesä: viestistäsi paistaa läpi se, että et tiedä asiasta yhtään mitään.Enkä usko, että koskaan tulen ymmärtämäänkään. Keskity niihin asioihin, joista jotain ymmärrät...
"Uskovaisten keskuudessa tuskin tapahtuu yhtä paljon seksuaalista hyväksikäyttöä kuin uskosta osattomien keskuudessa, mutta niinkuin tiedämme, uskovaisetkaan eivät ole tämän ongelman ulkopuolella."
...
Mihin perustat tämän käsityksesi? Vai haluatko vain ajatella niin?
Päinvastoin voisi hyvin kuvitella, että sellaisissa kristillisissä piireissä, joissa korostetaan RAJATONTA ARMOA ja ANTEEKSIANTAMUSTA, mm. sex. hyväksikäyttöä saattaisi esiintyä jopa enemmän kuin muualla.
Missäpäs seksuaalirikollisella olisi parempi olla kuin paikassa, jossa voi "langeta" kuinka monta kertaa tahansa, ja aina Jumalan armo riittää, kunhan vain pyytää anteeksi ja tekee "parannuksen"?
Missä muualla sex. hyväksikäyttäjällä olisi turvallisempaa olla, kuin niissä piireissä, joissa hänen tekojensa kohteiden suut suljetaan anteeksiannon vaatimuksella?
...
"... uskovasetkin vanhemmat tuntevat seksuaalisia vibraatioita lähestulkoon poikkeuksetta lapsiaan kohtaan, sillä seksuaalisessa halussa on osittain kyseessä fyysisyyteen perustuvat mekanimismi, joka toimii jossain tilanteissa niin, että sitä ei voi täysin tahdolla hallita.
Wilkersonkin sanoo yhdessä kirjassaan avoimesti ja peittelemättä, että ei ole ollenkaan epänormaalia, jos isä tai äiti tuntee seksuaalisia tuntemuksia lapsia kohtaan. Se on ikäänkuin langenneen luontomme yksi puoli, jota ei tetenkään saa päästää valloilleen."
...
Siinä vaiheessa kun aikuisen seksuaalisista haluista ja tuntemuksista lapsia kohtaan (siis pedofiliasta joka ei sanana tarkoita tekoa, vaan pelkkää kiinnostusta/taipumusta => http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_seksuaalisista_suuntautumisista)
aletaan väntää normaalia, pitäisi hälytyskellojen alkaa soimaan jokaisen terveen ihmisen päässä.
Samansuuntaisia ajatuksia esiintyy myös monien niiden ns. ammattilaisten keskuudessa jotka näihin asioihin ovat perehtyneet ja niitä tutkineet. Näköjään samaa ajatusta viljellään myös kristillisissä piireissä.
Samalla kun sitä ajatusta aletaan markkinoida NORMAALINA, että pelkkä seksuaalinen kiinnostus lapsia kohtaan on ihan OK, jos se ei johda tekoihin, mennään askel eteenpäin kohti sitä ajatusta, että lapsiin kohdistuvat seksuaaliset teotkin lopulta aletaan nähdä normaalina.
Kaikki merkittävä kehitys menee aina eteenpäin pienin ja huomaamattomin askelin, niin hyvä kuin huonokin. Tässä tapauksessa huono.
"Normaali" on käsite joka on täysin ihmisten itsensä määriteltävissä. Se mikä tässä yhteiskunnassa on "normaalia", on toisessa yhteiskunnassa epänormaalia.
NORMAALI on kaikkea sitä mihin me olemme TOTTUNEET.
Teemme suuren palveluksen lasten sex. hyväksikäyttäjille jos alamme yleisesti TOTTUA ajatukseen, että aikuisen lapsiin kohdistuvat seksuaaliset tuntemukset ovat ihan ok, ja HALUAMME tehdä siitä ajatuksesta näin ollen normaalia.
NORMAALI ei ole sama kuin IHAN OK.- Pentecostal*
kuin hyväksikäyttää. Suurin osa uskovaisista on rehellisiä itselleen ja ymmärtävät, ettei sellainen sovi uskovan elämään.
En ole muuten pätkääkään kiinnoistunut tuollaisesta tekopyhästä "siinä vaiheessa kun... pitäisi alkaa hälytyskellojen soimaan". Enkö maininnut aloituksessani, että hälytyskellot varmasti soivat, mutta ihminen on, mikä on.
Ateistikin voi näemmä olla fariseus. Et taatusti kritisoi omia virheitäsi, etkä peräänkuuluta hälytyskellojen sointia kun harrastat irrallisia sukupuolisuhteita tai juopottelet. Muissa on niin helppo nähdä virheitä ja tehän niitä mielellänne näette kun se johtaa katseen pois omasta mädännäisyydestänne. Pentecostal* kirjoitti:
kuin hyväksikäyttää. Suurin osa uskovaisista on rehellisiä itselleen ja ymmärtävät, ettei sellainen sovi uskovan elämään.
En ole muuten pätkääkään kiinnoistunut tuollaisesta tekopyhästä "siinä vaiheessa kun... pitäisi alkaa hälytyskellojen soimaan". Enkö maininnut aloituksessani, että hälytyskellot varmasti soivat, mutta ihminen on, mikä on.
Ateistikin voi näemmä olla fariseus. Et taatusti kritisoi omia virheitäsi, etkä peräänkuuluta hälytyskellojen sointia kun harrastat irrallisia sukupuolisuhteita tai juopottelet. Muissa on niin helppo nähdä virheitä ja tehän niitä mielellänne näette kun se johtaa katseen pois omasta mädännäisyydestänne.Ihmettelen asennettasi kun puhutaan näin vakavasta asiasta. Erityisesti ihmettelen tuollaista henkilökohtaisuuksiin menemistä ja noita onnettomia virheellisiä oletuksiasi minun persoonastani, jotka jostain ihmeen syystä halusit liittää tähän aiheeseen vaikka ne eivät mitenkään tähän aiheeseen liity.
"En ole muuten pätkääkään kiinnoistunut tuollaisesta tekopyhästä "siinä vaiheessa kun... pitäisi alkaa hälytyskellojen soimaan"."
Edellinen vastaukseni käsitteli asiaa yleisellä tasolla, eikä se liittynyt juuri _sinuun_ henkilökohtaisesti mitenkään.
Kun puhuin kellojen soimisesta, en tarkoittanut että juuri sinulla ne kellot eivät soisi.
...
"Muissa on niin helppo nähdä virheitä ja tehän niitä mielellänne näette kun se johtaa katseen pois omasta mädännäisyydestänne."
...
Ketkä "te"?
Muissa on niin helppo nähdä virheitä. Sanos muuta!
Eikö olekin helppo nähdä virheitä niissä ateisteissa (joihin minä EN kuulu), eikö olekin, Pentecostal?
Eikö olekin helppo mennä osoittelemaan niiden muiden "ei- uskovaisten" juopotteluja, irtosuhteita ja muita syntejä sillä pyhällä synnittömällä sormellasi, eikö olekin?
Eikö olekin niin helppoa nähdä se muiden "mädännäisyys" ja niin vaikea nähdä sitä omaa mätää jossa iha ite lilluu?
Rakentava keskustelu edellyttää kykyä irrottautua, luuloista ja oletuksista, sekä mustavalkoisuudesta. Järkevä keskustelu itse AIHEISTA ei myöskään ole mahdollista jos toinen keskustelun osapuoli ei osaa olla ottamatta kaikkea mahdollista henkilökohtaisesti ja kuvitella että jokaisessa vastauksessa viitataan juuri "minuun itseeni".
Koitappas tehdä näistä synneistäsi parannus, petecostal. =)- Pentecostal*
PakanaF kirjoitti:
Ihmettelen asennettasi kun puhutaan näin vakavasta asiasta. Erityisesti ihmettelen tuollaista henkilökohtaisuuksiin menemistä ja noita onnettomia virheellisiä oletuksiasi minun persoonastani, jotka jostain ihmeen syystä halusit liittää tähän aiheeseen vaikka ne eivät mitenkään tähän aiheeseen liity.
"En ole muuten pätkääkään kiinnoistunut tuollaisesta tekopyhästä "siinä vaiheessa kun... pitäisi alkaa hälytyskellojen soimaan"."
Edellinen vastaukseni käsitteli asiaa yleisellä tasolla, eikä se liittynyt juuri _sinuun_ henkilökohtaisesti mitenkään.
Kun puhuin kellojen soimisesta, en tarkoittanut että juuri sinulla ne kellot eivät soisi.
...
"Muissa on niin helppo nähdä virheitä ja tehän niitä mielellänne näette kun se johtaa katseen pois omasta mädännäisyydestänne."
...
Ketkä "te"?
Muissa on niin helppo nähdä virheitä. Sanos muuta!
Eikö olekin helppo nähdä virheitä niissä ateisteissa (joihin minä EN kuulu), eikö olekin, Pentecostal?
Eikö olekin helppo mennä osoittelemaan niiden muiden "ei- uskovaisten" juopotteluja, irtosuhteita ja muita syntejä sillä pyhällä synnittömällä sormellasi, eikö olekin?
Eikö olekin niin helppoa nähdä se muiden "mädännäisyys" ja niin vaikea nähdä sitä omaa mätää jossa iha ite lilluu?
Rakentava keskustelu edellyttää kykyä irrottautua, luuloista ja oletuksista, sekä mustavalkoisuudesta. Järkevä keskustelu itse AIHEISTA ei myöskään ole mahdollista jos toinen keskustelun osapuoli ei osaa olla ottamatta kaikkea mahdollista henkilökohtaisesti ja kuvitella että jokaisessa vastauksessa viitataan juuri "minuun itseeni".
Koitappas tehdä näistä synneistäsi parannus, petecostal. =)Enkä muutenkaan ymmärrä sitä, että vaadit kohtuutonta ymmärtäväisyyttä uskovaiselta. Kirjoitat viestejäsi aivan kuin joku amerikkalainen lakimies ja ilmeisesti uskot, että sanaleikit kiinnostavat minua niin, että alan puolustautumaan yhtä hämärästi kuin sinä puolustat näkemyksiäsi.
"Tiedän, että hyväksikäyttö vaurioittaa hyvin vakavalla tavalla lasta ja monesti se suorastaan tuhoaa nuoren ihmistaimen elämän."
...
Vähintäänkin yhtä suurta tuhoa kuin itse seksuaalisen hyväksikäytön kokeminen saattaa aiheuttaa, aiheuttavat nämä teon kokeneen henkilön ympärillä olevat tietäväiset ihmiset, jotka menevät julistamaan koko maailmalle, että hyväksikäytön kokeneiden elämät vaikeutuvat huomattavasti tai ovat automaattisesti aivan pilalla.
JOKAINEN SEX. HYVÄKSIKÄYTÖN KOKENUT MÄÄRITTELEE ITSE MITÄ SE KOKEMUS HÄNELLE MERKITSEE.
Aivan samalla tavalla kuin me itse määrittelemme kaikkien muidenkin kokemustemme merkitykset ihan itse.
On olemassa lapsuudessaan hyväksikäytön kokeneita jotka eivät kärsi kokemuksestaan mitenkään. Ja heillä on oikeus olla kärsimättä.
Ja sitten on niitä, jotka kärsivät paljon. Ja heillä on oikeus kärsiä.
Mutta aivan liikaa on niitä ulkopuolisia ihmisiä ja "auttajia", jotka julistautuvat hyväksikäytön kokeneen elämän asiantuntijaksi. Niitä jotka ovat lukeneet kirjoista, lehdistä, ja muista median muodoista "informaatiota" kys. asiasta ja menevät sitten ILMOITTAMAAN hyväksikäytön kokeneelle, mitä hänen tulee tuntea, mitä hänen täytyy tehdä ja mitä se kokemus hänelle merkitsee.
Pahinta on se jos pieni lapsi joutuu hyväksikäytetyksi ja hän joutuu sen jälkeen kasvamaan sellaisten aikuisten ympärillä jotka näkevät tämän lapsen nyt sitten täysin vaurioituneena ihmisen taimena. Lapsi muodostaa käsityksen itsestään muiden ihmisten, erityisesti aikuisten katseista. Siitä millä tavalla häneen suhtaudutaan. Jos lapsi huomaa että häneen suhtaudutaan vaurioituneena, jollakin tavalla vammautuneena, jopa sairaana, hän ajattelee "ai jaa, olen siis vammautunut ja sairas" ja alkaa elää sen käsityksen mukaan.
Samoin käy, jos lapseen suhtaudutaan siten että hän on aivan normaali, terve ja tavallinen lapsi.
Aikuinenkaan hyväksikäytetty ei ole immuuni ympäristön vaikutuksille siinä miten vaikkapa nyt sitten sex. hyväksikäyttön kokeneeseen suhtaudutaan. Meillä ihmisillä on taipumus alkaa käyttäytymään sen mukaan miten meitä kohdellaan.
Sex. rikoksen kokeminen on siitä erilainen muihin rikoksiin verrattuna, että siinä liikutaan hyvin intiimeillä alueilla. Tämä tarkoittaa sitä, että sex. hyväksikäytön kokeneeksi leimautuminen yhteisössä merkitsee tavallaan jatkuvassa intimiteettisuojan puutteessa elämistä.
Ja SE voi olla hyvin tuhoisaa. Jokainen sellainen katse, jossa sex. hyväksikäytetty nähdään "sinä-tyyppinä-joka-koki-sex. hyväksikäytön" on hänen intimiteettinsä loukkaus.
...
"Miten siis uskovan tulisi suhtautua hyväksikäyttöön uskovien keskuudessa, jos siihen joskus törmää, ja mitä asiasta tulisi noin ylipäätään ajatella?"
...
Eikö se ole sinulle selvää mitä asiasta tulisi noin ylipäätään ajatella? Eikö lasten sex. hyväksikäytön tuomitsemisen pitäisi olla itsestäänselvää?- Pentecostal*
esimerkiksi minä en tunne yhtäkään seksuaalisen hyväksikäytön uhria? Ei heidän kärsimyksillään retostella meidän seurakunnissamme. Hyvä, jos perheenjäsenet ja joku muu ihminen tietää, mitä on tapahtunut. Ja minusta sen myös pitää olla niin.
En todellakaan yritä olla asiantuntija, sillä ihminen on monimutkainen olento ja seksuaalinen hyväksikäyttö vaikuttaa varmasti hyvin monella tavalla erilaisiin ihmisiin.
Kai me voimme olla yhtä mieltä siitä, että ei se ainakaan hyää tee? Pentecostal* kirjoitti:
esimerkiksi minä en tunne yhtäkään seksuaalisen hyväksikäytön uhria? Ei heidän kärsimyksillään retostella meidän seurakunnissamme. Hyvä, jos perheenjäsenet ja joku muu ihminen tietää, mitä on tapahtunut. Ja minusta sen myös pitää olla niin.
En todellakaan yritä olla asiantuntija, sillä ihminen on monimutkainen olento ja seksuaalinen hyväksikäyttö vaikuttaa varmasti hyvin monella tavalla erilaisiin ihmisiin.
Kai me voimme olla yhtä mieltä siitä, että ei se ainakaan hyää tee?"esimerkiksi minä en tunne yhtäkään seksuaalisen hyväksikäytön uhria?"
Ootko varma? Voihan olla että tunnet useitakin sex. hyväksikäytön uhreja, mutta et vain tiedä sitä. Eikä sinun tarvitse tietääkään.
"Ei heidän kärsimyksillään retostella meidän seurakunnissamme."
Niin, no milläs sitä retosteltaiskaan kun "eihän sitä meidän uskovien piireissä tapahdu ainakaan yhtä paljon kuin niiden kaikkien muiden", koska "uskovaisilla on parempaakin tekemistä kuin käyttää lapsia sex. hyväksi". ;-/
Hohhoijaa. Toivotaan että nämä vastauksesi ilmentävät vain teini- ikäisen ymmärtämättömyyttä...- Pentecostal*
PakanaF kirjoitti:
"esimerkiksi minä en tunne yhtäkään seksuaalisen hyväksikäytön uhria?"
Ootko varma? Voihan olla että tunnet useitakin sex. hyväksikäytön uhreja, mutta et vain tiedä sitä. Eikä sinun tarvitse tietääkään.
"Ei heidän kärsimyksillään retostella meidän seurakunnissamme."
Niin, no milläs sitä retosteltaiskaan kun "eihän sitä meidän uskovien piireissä tapahdu ainakaan yhtä paljon kuin niiden kaikkien muiden", koska "uskovaisilla on parempaakin tekemistä kuin käyttää lapsia sex. hyväksi". ;-/
Hohhoijaa. Toivotaan että nämä vastauksesi ilmentävät vain teini- ikäisen ymmärtämättömyyttä...tunne heitä seksuaalisen hyväksikäytön uhreina.
Etkö oikeasti ymmärtänyt, mitä tarkoitin vastauksissani sinulle? Vaikka pakana oletkin, niin olisi huomattavsti tyylikkäämpää, jos kätkisit helluntailaisia kohtaan tuntemasi vastenmielisyyden paremmin.
- paikanetsijä
olen törmännyt moneen insestiuhriin,jotka ovat kotoisin uskovasta perheestä ... ehkä siitä olenkin saanut tavan kyynisyyteeen
ihan samalla tavalla suhtaudun kuin muihinkin insestiperheisiin ym. uskovaisille ei mitään erityiskohtelua.. eivät todellakaaan ole ongelman ulkopuolella - päinvastoin!- Pentecostal*
"päinvastoin" tarkoittaa? Helluntailaislisä?
Pentecostal* kirjoitti:
"päinvastoin" tarkoittaa? Helluntailaislisä?
Vaikka uskovainen oletkin, olisi huomattavasti tyylikkäämpää jos kätkisit kaikkia-muita-kuin-uskovaisia-erityisesti-ateisteja-kohtaan tuntemasi vastenmielisyyden paremmin.
No jaa, toisaalta itse arvosta rehellisyyttä - vaikka sitten ihan suoraa puolueellisuutta - enemmän kuin peiteltyä tekopyhää hymynaamalla toteutettua puolueellisuutta.
Sinä itse aloituksessasi sanot näin:
"Uskovaisten keskuudessa TUSKIN tapahtuu yhtä paljon seksuaalista hyväksikäyttöä kuin uskosta osattomien keskuudessa"
Tämä tarkoittaa siis: Meidän ei- uskovaisten keskuudessa lasten sex. hyväksikäyttöä tapahtuu enemmän kuin uskovaisten keskuudessa. Me ei- uskovaiset olemme siis mielestäsi todennäköisempiä lasten hyväksikäyttäjiä kuin uskovaiset.
Sinä siis katsot oikeudeksesi mennä leimaamaan ei- uskovaiset potentiaalisemmiksi lasten sex. hyväksikäyttäjiksi kuin uskovaiset.
Miltä sinä luulet tuollaisen leimaamisen tuntuvan meistä ei- uskovaisista?
Ja kun sinun annetaan maistaa omaa lääkettäsi; siis tehdään päinvastaisia oletuksia että hyväksikäyttöä tapahtuisikin uskovaisten keskuudessa enemmän kuin ei- uskovaisten, niin voi tuota parkua! Ei maistu oma lääke hyvältä. Eikä mene vihje perille.
Sinun on aivan turha ihmetellä "ei- uskovaisilta" saamaasi reaktiota, jos aloitat keskustelun siltä pohjalta, että julistat heti kättelyssä sen ihmisryhmän jota itse edustat, viattomammaksi ja synnittömämmäksi kuin ne "muut", ei- uskovaiset.
---
Lasten seksuaalisen hyväksikäytön yleisyydestä ei voida tehdä koskaan sellaisia tilastoja, jotka antaisivat edes viitteitä siitä missä ihmisryhmissä sitä tapahtuu eniten ja missä vähiten. Kaikki tilastot ovat mutu- tuntumaa.
Varmojen tilastojen tekemisen tekee mahdottomaksi jo pelkästään se, että sex. hyväksikäyttö käsitteenä on suhteellinen monessa mielessä. Selvien hyväksikäyttöjen lisäksi on eroavaisuuksia siinä, mitkä teot ja asiat lasketaan hyväksikäytöksi.
Siitä on monta eri mielipidettä missä menee esim. sex. häirinnän ja hyväksikäytön raja. Lasketaanko esim. pelkästään verbaalisella tasolla tapahtunut lapsen seksuaalisuuteen liittyvä vihjailu sex. hyväksikäytöksi?
Lapsi aistii myös ilmapiirin hyvin herkästi. Monet ihmiset ovat aikuisina kertoneet kokeneensa lapsuudessaan tiettyjen aikuisten läsnäolon kielteisesti nimenomaan seksuaalisessa mielessä, vaikka mitään konkreettista ei olisi tapahtunutkaan. Tai nähneet aikuisen perverssin katseen varhaisteini- iässä ja kokeneet tulevansa hyväksikäytetyiksi jo pelkästään siitä vaikka sitä ei rikosoikeudellisesti katsottaisikaan sex. hyväksikäytöksi.
Jokainen kokemus on yksilöllinen.
Vaikka rikosoikeudellisesti on olemassa selvät kriteerit joiden tulee täyttyä jotta voidaan puhua seksuaalisesta hyväksikäytöstä, asia ei ole siltikään niin yksinkertainen.- herramrks
" uskovaisille ei mitään erityiskohtelua.. eivät todellakaaan ole ongelman ulkopuolella"
Mielestäni on raskauttavaa "uskovaisuus" tällaisissa rikoksissa.
Ei minkäänlaista lievennystä vaikka olisi piispa.
Muutenkin rangaistukset ovat naurettavan lieviä seksuaalirikoksissa suomessa. - herramrks
PakanaF kirjoitti:
Vaikka uskovainen oletkin, olisi huomattavasti tyylikkäämpää jos kätkisit kaikkia-muita-kuin-uskovaisia-erityisesti-ateisteja-kohtaan tuntemasi vastenmielisyyden paremmin.
No jaa, toisaalta itse arvosta rehellisyyttä - vaikka sitten ihan suoraa puolueellisuutta - enemmän kuin peiteltyä tekopyhää hymynaamalla toteutettua puolueellisuutta.
Sinä itse aloituksessasi sanot näin:
"Uskovaisten keskuudessa TUSKIN tapahtuu yhtä paljon seksuaalista hyväksikäyttöä kuin uskosta osattomien keskuudessa"
Tämä tarkoittaa siis: Meidän ei- uskovaisten keskuudessa lasten sex. hyväksikäyttöä tapahtuu enemmän kuin uskovaisten keskuudessa. Me ei- uskovaiset olemme siis mielestäsi todennäköisempiä lasten hyväksikäyttäjiä kuin uskovaiset.
Sinä siis katsot oikeudeksesi mennä leimaamaan ei- uskovaiset potentiaalisemmiksi lasten sex. hyväksikäyttäjiksi kuin uskovaiset.
Miltä sinä luulet tuollaisen leimaamisen tuntuvan meistä ei- uskovaisista?
Ja kun sinun annetaan maistaa omaa lääkettäsi; siis tehdään päinvastaisia oletuksia että hyväksikäyttöä tapahtuisikin uskovaisten keskuudessa enemmän kuin ei- uskovaisten, niin voi tuota parkua! Ei maistu oma lääke hyvältä. Eikä mene vihje perille.
Sinun on aivan turha ihmetellä "ei- uskovaisilta" saamaasi reaktiota, jos aloitat keskustelun siltä pohjalta, että julistat heti kättelyssä sen ihmisryhmän jota itse edustat, viattomammaksi ja synnittömämmäksi kuin ne "muut", ei- uskovaiset.
---
Lasten seksuaalisen hyväksikäytön yleisyydestä ei voida tehdä koskaan sellaisia tilastoja, jotka antaisivat edes viitteitä siitä missä ihmisryhmissä sitä tapahtuu eniten ja missä vähiten. Kaikki tilastot ovat mutu- tuntumaa.
Varmojen tilastojen tekemisen tekee mahdottomaksi jo pelkästään se, että sex. hyväksikäyttö käsitteenä on suhteellinen monessa mielessä. Selvien hyväksikäyttöjen lisäksi on eroavaisuuksia siinä, mitkä teot ja asiat lasketaan hyväksikäytöksi.
Siitä on monta eri mielipidettä missä menee esim. sex. häirinnän ja hyväksikäytön raja. Lasketaanko esim. pelkästään verbaalisella tasolla tapahtunut lapsen seksuaalisuuteen liittyvä vihjailu sex. hyväksikäytöksi?
Lapsi aistii myös ilmapiirin hyvin herkästi. Monet ihmiset ovat aikuisina kertoneet kokeneensa lapsuudessaan tiettyjen aikuisten läsnäolon kielteisesti nimenomaan seksuaalisessa mielessä, vaikka mitään konkreettista ei olisi tapahtunutkaan. Tai nähneet aikuisen perverssin katseen varhaisteini- iässä ja kokeneet tulevansa hyväksikäytetyiksi jo pelkästään siitä vaikka sitä ei rikosoikeudellisesti katsottaisikaan sex. hyväksikäytöksi.
Jokainen kokemus on yksilöllinen.
Vaikka rikosoikeudellisesti on olemassa selvät kriteerit joiden tulee täyttyä jotta voidaan puhua seksuaalisesta hyväksikäytöstä, asia ei ole siltikään niin yksinkertainen.Mutta turha.
Perustelit hyvin ja asiallisesti ja voin käydä laittamassa puumerkkini sen alle. - paikanetsijä
herramrks kirjoitti:
" uskovaisille ei mitään erityiskohtelua.. eivät todellakaaan ole ongelman ulkopuolella"
Mielestäni on raskauttavaa "uskovaisuus" tällaisissa rikoksissa.
Ei minkäänlaista lievennystä vaikka olisi piispa.
Muutenkin rangaistukset ovat naurettavan lieviä seksuaalirikoksissa suomessa.ei erityiskohtelua kenellekään!
seksuaalisesti hyväksikäytetty ihminen tavallaan kuolee hyväksikäyttötilanteessa, eivätkä siinä saadut haavat ikinä täysin parane kestää todella pitkään löytää tie takasin elämään
siitä koituu uhrille elämänmittainen masennus ym. mielenterveysongelmia
hoitoon kaikki insestiä harjoittaneet pitäisi laittaa ja tuomita rikoksentekovälineet valtiolle,ninkuin muissakin rikoksissa tehdään... - paikanetsijä
Pentecostal* kirjoitti:
"päinvastoin" tarkoittaa? Helluntailaislisä?
ihan kuuluu kaikille uskoville..
ei kato uskontokuntaa eikä asemaa siinä tämä ongelma..insestiä voi olla missä tahansa..
se päinvastoin tarkoittaa että kun seksuaaliset asiat ovat tabu, ne tulevat helpommin esiin kielletyllä tavalla ja uskovilla on toisinaan vaikea suhde seksiin..(niinkuin tälläkin palstalla usein saa lukea) - uskossa tänään
paikanetsijä kirjoitti:
ei erityiskohtelua kenellekään!
seksuaalisesti hyväksikäytetty ihminen tavallaan kuolee hyväksikäyttötilanteessa, eivätkä siinä saadut haavat ikinä täysin parane kestää todella pitkään löytää tie takasin elämään
siitä koituu uhrille elämänmittainen masennus ym. mielenterveysongelmia
hoitoon kaikki insestiä harjoittaneet pitäisi laittaa ja tuomita rikoksentekovälineet valtiolle,ninkuin muissakin rikoksissa tehdään...-jos menis pilit valtiolle niin ei ainakaan tulis rikoksenuusijoita,-tällä saralla..
-se on varmasti totta että ao.erittäin vaikea toipua tuollaisesta hyväksikäytöstä ja sehän on voinut jatkua vuosikausia..perheenkin piirissä jne.. - paikanetsijä
uskossa tänään kirjoitti:
-jos menis pilit valtiolle niin ei ainakaan tulis rikoksenuusijoita,-tällä saralla..
-se on varmasti totta että ao.erittäin vaikea toipua tuollaisesta hyväksikäytöstä ja sehän on voinut jatkua vuosikausia..perheenkin piirissä jne..myös rikoksen tekijä on uhri-usein ihan konkreettisella tavalla insestitapauksissa..usein he ovat myös itse kokeneet insestiä
armoa hekin tarvitsevat Jeesusta Kristusta, ei niin suurta syntiä ettei sitä voisi anteeksi saada..tekemättömäksi ei koskaan
se vain,että kuka kykenee noin suuren synnin kantamaan / koskaan tunnustamaan, syyllisyys moisesta lienee tappavaa laatua.......... - Pentecostal*
PakanaF kirjoitti:
Vaikka uskovainen oletkin, olisi huomattavasti tyylikkäämpää jos kätkisit kaikkia-muita-kuin-uskovaisia-erityisesti-ateisteja-kohtaan tuntemasi vastenmielisyyden paremmin.
No jaa, toisaalta itse arvosta rehellisyyttä - vaikka sitten ihan suoraa puolueellisuutta - enemmän kuin peiteltyä tekopyhää hymynaamalla toteutettua puolueellisuutta.
Sinä itse aloituksessasi sanot näin:
"Uskovaisten keskuudessa TUSKIN tapahtuu yhtä paljon seksuaalista hyväksikäyttöä kuin uskosta osattomien keskuudessa"
Tämä tarkoittaa siis: Meidän ei- uskovaisten keskuudessa lasten sex. hyväksikäyttöä tapahtuu enemmän kuin uskovaisten keskuudessa. Me ei- uskovaiset olemme siis mielestäsi todennäköisempiä lasten hyväksikäyttäjiä kuin uskovaiset.
Sinä siis katsot oikeudeksesi mennä leimaamaan ei- uskovaiset potentiaalisemmiksi lasten sex. hyväksikäyttäjiksi kuin uskovaiset.
Miltä sinä luulet tuollaisen leimaamisen tuntuvan meistä ei- uskovaisista?
Ja kun sinun annetaan maistaa omaa lääkettäsi; siis tehdään päinvastaisia oletuksia että hyväksikäyttöä tapahtuisikin uskovaisten keskuudessa enemmän kuin ei- uskovaisten, niin voi tuota parkua! Ei maistu oma lääke hyvältä. Eikä mene vihje perille.
Sinun on aivan turha ihmetellä "ei- uskovaisilta" saamaasi reaktiota, jos aloitat keskustelun siltä pohjalta, että julistat heti kättelyssä sen ihmisryhmän jota itse edustat, viattomammaksi ja synnittömämmäksi kuin ne "muut", ei- uskovaiset.
---
Lasten seksuaalisen hyväksikäytön yleisyydestä ei voida tehdä koskaan sellaisia tilastoja, jotka antaisivat edes viitteitä siitä missä ihmisryhmissä sitä tapahtuu eniten ja missä vähiten. Kaikki tilastot ovat mutu- tuntumaa.
Varmojen tilastojen tekemisen tekee mahdottomaksi jo pelkästään se, että sex. hyväksikäyttö käsitteenä on suhteellinen monessa mielessä. Selvien hyväksikäyttöjen lisäksi on eroavaisuuksia siinä, mitkä teot ja asiat lasketaan hyväksikäytöksi.
Siitä on monta eri mielipidettä missä menee esim. sex. häirinnän ja hyväksikäytön raja. Lasketaanko esim. pelkästään verbaalisella tasolla tapahtunut lapsen seksuaalisuuteen liittyvä vihjailu sex. hyväksikäytöksi?
Lapsi aistii myös ilmapiirin hyvin herkästi. Monet ihmiset ovat aikuisina kertoneet kokeneensa lapsuudessaan tiettyjen aikuisten läsnäolon kielteisesti nimenomaan seksuaalisessa mielessä, vaikka mitään konkreettista ei olisi tapahtunutkaan. Tai nähneet aikuisen perverssin katseen varhaisteini- iässä ja kokeneet tulevansa hyväksikäytetyiksi jo pelkästään siitä vaikka sitä ei rikosoikeudellisesti katsottaisikaan sex. hyväksikäytöksi.
Jokainen kokemus on yksilöllinen.
Vaikka rikosoikeudellisesti on olemassa selvät kriteerit joiden tulee täyttyä jotta voidaan puhua seksuaalisesta hyväksikäytöstä, asia ei ole siltikään niin yksinkertainen.Uskovaisten leimaamista ja hymyilyä koko maailmasi täynnä...
- Pentecostal*
paikanetsijä kirjoitti:
ihan kuuluu kaikille uskoville..
ei kato uskontokuntaa eikä asemaa siinä tämä ongelma..insestiä voi olla missä tahansa..
se päinvastoin tarkoittaa että kun seksuaaliset asiat ovat tabu, ne tulevat helpommin esiin kielletyllä tavalla ja uskovilla on toisinaan vaikea suhde seksiin..(niinkuin tälläkin palstalla usein saa lukea)me seksi olisi meille tabu? Uskovainenkin kykenee seksuaaliseen kanssakäymiseen. Luonnoton seksi ja esiaviollinen seksi on vain haitaksi ja on hyvä, että uskovat kieltäytyvät siitä, koska se johtaa osaltaan seksuaaliseen kieroutumiseen. Eli olen päinvastaista mieltä siitä, mikä on syynä perversioihin. Se ei suinkaan ole normaali ja tasapainoinen seksuaalisuus.
- poikalapsi
"Wilkersonkin sanoo yhdessä kirjassaan avoimesti ja peittelemättä, että ei ole ollenkaan epänormaalia, jos isä tai äiti tuntee seksuaalisia tuntemuksia lapsia kohtaan."
Tämä säikäytti kyyllä minut nyt. Siis Wilkerson, jonka huumehuuruisen kuuloisiin homokannanottoihin muutamat hellariuskovat luottavat kuin Jumlaan, hyväksyy pedofiliset ajatukset NORMAALEINA! Huh huh! Olen Wilkersonia aina pitänyt pipipäänä, mutta tämä taitaa varmistaa asian: KUKAAN tervehenkinen aikuinen ei voi olla sitä mielttä, että insestituumat ovat NORMAALEJA!- Pentecostal*
Miksi luet näitä aloituksia, jos et voi kerta toisensa jälkeen olla järkyttymättä? Nyt ei arvatenkaan ole kyse pikkulapsista, vaan aikuisuutta lähentelevistä lapsista. En maininnut tätä aloituksessani, sillä oletin, että lukijat ymärtävät, mi8nkätyylisestä fyysisestä kiinnostuksesta on kyse. Tarkoitin normaaliin fyysisyyteen liittyvää ja sitä lähellä olevaa mekanismia fyysisesti kypsien ihmisten välillä.
- Mun_Nimi
Pentecostal* kirjoitti:
Miksi luet näitä aloituksia, jos et voi kerta toisensa jälkeen olla järkyttymättä? Nyt ei arvatenkaan ole kyse pikkulapsista, vaan aikuisuutta lähentelevistä lapsista. En maininnut tätä aloituksessani, sillä oletin, että lukijat ymärtävät, mi8nkätyylisestä fyysisestä kiinnostuksesta on kyse. Tarkoitin normaaliin fyysisyyteen liittyvää ja sitä lähellä olevaa mekanismia fyysisesti kypsien ihmisten välillä.
Oonhan minäkin ollut Wilkersonia kuuntelemasa ja kokemuksestani aikaisemmin tänne kirjoittanutkin
->
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000015459665#22000000015459665 Mun_Nimi kirjoitti:
Oonhan minäkin ollut Wilkersonia kuuntelemasa ja kokemuksestani aikaisemmin tänne kirjoittanutkin
->
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000015459665#22000000015459665Iiiiiihan ku olisin itsekin jokusen kerran kokenut jotain tuollaista......... Omituisen tutulta kuulosti tuo kertomuksesi. ;-P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846