Mitä tarkoittaa "vapaus laista"?

tiedättekös te

Täällä palstalla näkyy olevan kristittyjä jotka eivät tiedä mikä on lain tehtävä. He koettavat poistaa myös siitä jotain heille epämieluista. Nämä ihmiset toimivat kuten inhimillinen, itsekäs luonto toimii. Heidän sydämensä on vielä ympärileikkaamaton. Ilman sydämen ympärileikkausta ei voi olla Jumalalle eikä kunnioittaa hänen lakiaan.

Paavali roomalaiskirjeessään kertoo, kuinka Jumala on aina odottanut että hänen seuraajansa antaisivat leikata sydämensä, esinahan ympärileikkauksella ei ole mitään merkitystä ollutkaan. Se on todellinen juutalainen ja Jumalan lapsi jonka sydämen Jumala saa ympärileikata. Silloin lain merkityskin paljastuu.

Lailla on kaksi tehtävää: 1. ilmoittaa Jumalan tahto, miten on elettävä. 2. tuomita se, joka rikkoo Jumalan tahdon eikä elä sen mukaan - eli herättää meissä synnin tunto. On myös kolmas tehtävä - uudestisyntyneen elämän ohje, johon ensimmäinen kohta viittaakin.

Paavali julistaa (Room.2:13) vanhurskaiksi ne jotka lakia noudattavat. Jokaiselle joka niitä noudattaa, ne antavat elämän (3.Moos.18:5). Tämä oli siis Herran, ei Mooseksen, sana. Jeesus vaeltaessaan maan päällä sanoi "Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä"(Matt.19:16,17).

Missä on ongelma sitten? Ongelma on siinä ettei kukaan noudattanut lakia. "Ei ole ketään joka hyvää tekee, ei ainoatakaan"

Laki tekee vanhurskaaksi jos sitä täydellisesti noudatetaan. Se on mahdollista (Aadam ennen lankeemustaan). Jeesus mahdollistaa tämän vanhurskauden. "Hän eli synnitöntä elämää. Hän kuoli meidän tähtemme ja nyt hän tarjoutuu ottamaan syntimme ja antamaan meille vanhurskautemme."(E.G.White, Tie Kristuksen luo s.53).

Vanhurskaus saadaan lahjaksi "hänen armostaan". Joidenkin mukaan Jumala voisi antaa synnit anteeksi ilman Jeesuksen uhriakin. Mutta se ei ole evankeliumin mukaista. White kuvailee vanhurskauttamista mm. "Itsessämme olemme syntisiä, mutta Kristuksessa me olemme vanhurskaita, tehtyään meidät vanhurskaiksi siten, että on lukenut hyväksemme Kristuksen vanhurskauden, Jumala julistaa meidät vanhurskaiksi ja kohtelee meitä vanhurskaina."

Mitä sitten on vapaus laista? (Room.7.luku)

Me olemme luonnostamme "naimisissa" vanhan Aatamin, vanhan ihmisen kanssa, Miten me pääsemme eroon hänestä, tuosta syntisestä ihmisestä? Siten, että Jeesus tuli ihmiseksi, otti päälleen ihmisen synnit ja kuoli ihmisen puolesta. Nyt olemme vapaat tuosta harmillisesta miehestä, tuosta vanhasta Aatamista. Nyt voimme solmia uuden liiton uuden miehen kanssa. Kuka hän on? Hän on ylösnoussut Kristus, uusi Aadam! Näin Kristuksen kuolema ja ylösnousemus vapauttaa meidät vanhasta ja liittää uuteen liittoon.

Laki ja synti

Paavalin mukaan laki on hyvä, oikea ja pyhä. Lain julistama kuoleman tuomio ei ole lain syytä vaan synnin. Synnistä ei siis päästä eroon poistamalla laki. Synti oli maailmassa jo ennen kirjallisen lain antamista. Synti hallitsi jo Aadamista Moosekseen asti.
Paavalin ajatus on tämän kaltainen:
Me tiedämme että laki on hengellinen. Minä taas olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. En edes ymmärrä mitä teen: en tee sitä mitä tahdon, vaan sitä mitä vihaan. Myönnän siis että laki on hyvä. Niinpä sen pahan tekeekin minussa asuva synti. Turmeltuneessa luonnossani ei asu mitään hyvää. Tahtoisin tehdä hyvää mutta en pysty. Teen siis sitä pahaa mitä en tahdo, mutta sen tekeekin minussa asuva synti.

Kuka pelastaa meidät tästä kuoleman ruumiista? Jeesus Kristus!

Jos siis laki poistetaan poistuisi synti, mutta sitä Jumala ei voi tehdä, silloinhan Kristus olisi turhaan kuollut!!!!!

17

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei käsitä

      Ennenkö tulee uskoon

      • uskoa ylhäältä

        Kehotan siis pyytämään Jumalalta uskoa sinullekin. Kyllä Isä antaa!


    • mutta emme

      voi ansaita teoillamme pelastusta,vaan se on ainoastaan armosta,SE ON JUMALAN LAHJA!

      Ja OMATUNTO ON SE MITTARI,JONKA MUKAAN ELÄMME ARMON ALLA!

    • sini-silmänen

      Adventisti sanoo ===>>>/Jos siis laki poistetaan poistuisi synti, mutta sitä Jumala ei voi tehdä, silloinhan Kristus olisi turhaan kuollut!!!!!

      Raamattu sanoo =>Galatalaiskirje:
      2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

      Tuossa noita kahta verrattaessa on kiteytettynä ero adventismin ja kristinuskon välillä. Ero on päätähuimaavan suuri.

      • kirjoitettu on

        Aivan. Jos laki olisi poistettu, Kristus olisi turhaan kuollut. Kristushan kuoli, koska laki vaatii syntisen kuolemaa. Ymmärrättekö edes tätä perusasiaa kristinuskosta?


      • olipa hyvä esimerkki, kiitos
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Aivan. Jos laki olisi poistettu, Kristus olisi turhaan kuollut. Kristushan kuoli, koska laki vaatii syntisen kuolemaa. Ymmärrättekö edes tätä perusasiaa kristinuskosta?

        Etkö huomaa miten teillä on asia muutettu adventitiseen tyyliinne eri asiaksi?
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000020816567

        Eikä ainoastaan tässä, vaan every kohdassa.


      • usko että

        KUKAAN VOISI PELASTUA LAIN KAUTTA!

        Lopettakaa tuo vänkäys ja valehtelu!

        Me uskomme että ainut pelastus on Jumalan armo KRISTUKSESSA!

        Olen tämän"parikertaa" aiemminkin sanonut.Mutta te olette sulkeneet korvanne kuulemasta totuutta.

        Vahvuutemme on uskon muuttava voima!

        Todellinen kristinusko NÄKYY muussakin,kun suurissa sanoissa,se näkyy täydellisenä elämän muutoksena,ei enää halua tehdä mitään väärää,koska nyt en enää elä yksin minä lihallinen ihminen,vaan uudesti syntynythengellinen ihminen,Kristus minussa.

        Ja totisesti, Kristus EI vie minua laittomuuteen,vaan antaa voiman korkeudesta taistella kaikkea pahaa vastaan,

        koska Jumalan oikeamielisyys on nyt hänen Pyhän Henkensä kautta minussa,minun sydämessäni,niinkauan kun haluan kuulua Jeesukselle ja riippua hänessä kiini!


      • hyvä ystävä
        usko että kirjoitti:

        KUKAAN VOISI PELASTUA LAIN KAUTTA!

        Lopettakaa tuo vänkäys ja valehtelu!

        Me uskomme että ainut pelastus on Jumalan armo KRISTUKSESSA!

        Olen tämän"parikertaa" aiemminkin sanonut.Mutta te olette sulkeneet korvanne kuulemasta totuutta.

        Vahvuutemme on uskon muuttava voima!

        Todellinen kristinusko NÄKYY muussakin,kun suurissa sanoissa,se näkyy täydellisenä elämän muutoksena,ei enää halua tehdä mitään väärää,koska nyt en enää elä yksin minä lihallinen ihminen,vaan uudesti syntynythengellinen ihminen,Kristus minussa.

        Ja totisesti, Kristus EI vie minua laittomuuteen,vaan antaa voiman korkeudesta taistella kaikkea pahaa vastaan,

        koska Jumalan oikeamielisyys on nyt hänen Pyhän Henkensä kautta minussa,minun sydämessäni,niinkauan kun haluan kuulua Jeesukselle ja riippua hänessä kiini!

        Tuo päätelmä jota protestoit, on tehty teidän oppinne perusteella.
        Saatat tietämättömyyttäsi uskoa evankeliumiin oikeinkin, mutta oppienne kautta tulemme eri vastaukseen VÄKISIN.
        Teidän kirkkonne oppi perustuu sellaiseen Jeesuksenaikaiseen tilanteeseen, että siinä tilanteessa Jeesus ei voisi olla Uuden Testamentin kertomana syntiemme sovittajana lainkaan.
        Tämän ristiriitaisen oppinne vuoksi teidän kirkkoanne ei hyväksytä.
        Onneksi sovitus ei tapahdukaan kirkkonne oopien perusteella, ja siksi tekin olette muiden kanssa yhtäläisessä asemassa.
        Tämä oppikysymys on vain maallikolle niin vaikeaa tajuta, että en siksi ihmettele teidän käytöstänne.
        Kirkkonne oppia on sen virheet tietäen AIVAN mahdotonta hyväksyä.


      • Punaposkinen

        Os sinä fiksuna kaverina voit vastata asiaan,
        jota minä en käsnää. Kun on noilla koptikirkon
        piirissä semmonen käsitys, että Jeesuksen viimeisin ihmeteko olikin sellainen muodon
        vaihdos. Näet Juudas Iskariot oli tullut Jeesuksen näköiseksi ja näin ollen hän joutui tuomittavaksi Jeesuksena ja hänet tuomittiin ristille naulittavaksi ja hän kuoli Jeesuksena. Pilatus ja hänen vaimonsa olivat tästä tietoisia, jollan tapaa koska Heistä on tehty ikonit Koptik kirkkoihin Egyptiin ja Etiopiaan. Ja sitten Simon kyrenealainen oli hirttänyt
        itsensä Juudaksena. Otaooa selvä mikä tään asian takana piilee?????


      • Lakia ei voi poistaa, mutta koska sitä ei voi noudattaakaan, niin juuri siksi tarvitaan Kristusta.


      • sini-silmänen
        nettihiiri kirjoitti:

        Lakia ei voi poistaa, mutta koska sitä ei voi noudattaakaan, niin juuri siksi tarvitaan Kristusta.

        Viestissäni oli verrattuna kaksi eri määritelmää joista toinen perustui adventismin uskontoon ja toinen Raamattuun.
        Huomasitko kuinka ne olivat merkityksiltään erilaiset?
        Tarkoitatko nyt, että pitää valita se, "joka hyvää on" ja siten adventismin mukaisesti tässä kohden?
        Itsehän en ottanut mitään kantaa niiden paremmuuteen.


      • sini-silmänen kirjoitti:

        Viestissäni oli verrattuna kaksi eri määritelmää joista toinen perustui adventismin uskontoon ja toinen Raamattuun.
        Huomasitko kuinka ne olivat merkityksiltään erilaiset?
        Tarkoitatko nyt, että pitää valita se, "joka hyvää on" ja siten adventismin mukaisesti tässä kohden?
        Itsehän en ottanut mitään kantaa niiden paremmuuteen.

        Toinen ei voi olla ilman toista.


    • Jep.

      Lisää Paavalin sanoihin;

      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/4e.html

      Siunausta
      jari laurila

      • turhaa

        Paavali puhuu niin selvää tekstiä laista, että siihen ei ainakaan adventistin lisut käy.

        Room.2:23 joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa?
        7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

        Gal.2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

        Lakia tutkimalla, vaikka emme olekaan lain alaisia, voimme oppia Jumalan suunnitelman ymmärtämistä.
        Tätä Paavali tarkoitaa lailla opettajanamme.
        Se ei ole muuta kuin opetuskäytössä asioden syvempään ymmärtämiseen.
        Adventistien selittelyt ovat uudelleen rakentamista sille järjestelmälle, jonka Paavali kertoo purkaneensa.
        Galatalaiskirje:
        2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        Eihän Paavali tuossa mistään poistuneista säädöksistä puhu, joiden uudelleenpystytystä hän vastustaa.
        Adventisti osoittaa ,ettei hän ole päässyt uskon salaisuuteen sisälle, kun hän ei ymmärrä Paavalia. Ja te jouduitte tuohon tilanteeseenne hyväksymällä opettajaksenne VÄÄRÄN PROFEETAN.


      • luepa se
        turhaa kirjoitti:

        Paavali puhuu niin selvää tekstiä laista, että siihen ei ainakaan adventistin lisut käy.

        Room.2:23 joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa?
        7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

        Gal.2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

        Lakia tutkimalla, vaikka emme olekaan lain alaisia, voimme oppia Jumalan suunnitelman ymmärtämistä.
        Tätä Paavali tarkoitaa lailla opettajanamme.
        Se ei ole muuta kuin opetuskäytössä asioden syvempään ymmärtämiseen.
        Adventistien selittelyt ovat uudelleen rakentamista sille järjestelmälle, jonka Paavali kertoo purkaneensa.
        Galatalaiskirje:
        2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        Eihän Paavali tuossa mistään poistuneista säädöksistä puhu, joiden uudelleenpystytystä hän vastustaa.
        Adventisti osoittaa ,ettei hän ole päässyt uskon salaisuuteen sisälle, kun hän ei ymmärrä Paavalia. Ja te jouduitte tuohon tilanteeseenne hyväksymällä opettajaksenne VÄÄRÄN PROFEETAN.

        niin uskot että sinä et määrää ketkä saavat olla Kristuksessa!Ja MUISTA:

        KRISTUS ON KUOLLUT KAIKKIEN IHMISTEN EDESTÄ ja ETENKIN HEIDÄN JOTKA OVAT HÄNEN ARMOONSA TURVAUTUNEET.

        Mitä Paavaliin tulee,niin hän on rakkauden apostoli myöskin adventisteille,ja kaikista eniten luvettu!

        Paavali sanoi muumuassa tämänkin,"ettei ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään,vaan Jumalan käskyjen pitäminen."

        Paavali antoi myöskin hyvän vastauksen siihen,kun häneltä kysyttiin että pitäisikö meidän jotka olemme nyt uskossa hyljätä laki?

        Niin hän vastasi ja sanoi:"Päinvastoin,me vahvistamme lain!"

        Turhia väittämiä nuo tuollaiset!Mutta sinua kehottaisin myöskin Paavalin lisäksi lukemaan Uutta testamenttia ja sieltä myöskin rakkauden apostoli

        Johanneksen kirjeet kokonaisuudessaan,että sinulle selviäisi sekin että:"Rakkaus Jumalaan on se,että pidämme HÄNEN käskynsä."


      • tossa noin---->
        luepa se kirjoitti:

        niin uskot että sinä et määrää ketkä saavat olla Kristuksessa!Ja MUISTA:

        KRISTUS ON KUOLLUT KAIKKIEN IHMISTEN EDESTÄ ja ETENKIN HEIDÄN JOTKA OVAT HÄNEN ARMOONSA TURVAUTUNEET.

        Mitä Paavaliin tulee,niin hän on rakkauden apostoli myöskin adventisteille,ja kaikista eniten luvettu!

        Paavali sanoi muumuassa tämänkin,"ettei ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään,vaan Jumalan käskyjen pitäminen."

        Paavali antoi myöskin hyvän vastauksen siihen,kun häneltä kysyttiin että pitäisikö meidän jotka olemme nyt uskossa hyljätä laki?

        Niin hän vastasi ja sanoi:"Päinvastoin,me vahvistamme lain!"

        Turhia väittämiä nuo tuollaiset!Mutta sinua kehottaisin myöskin Paavalin lisäksi lukemaan Uutta testamenttia ja sieltä myöskin rakkauden apostoli

        Johanneksen kirjeet kokonaisuudessaan,että sinulle selviäisi sekin että:"Rakkaus Jumalaan on se,että pidämme HÄNEN käskynsä."

        Tuossa yläpuolella on vastaus valmiina.
        Siinä sanotaan se mikä sinun ymmärrykseltäsi puuttuu.
        Adventismi ja adventisti on eri asia.
        Kun puhumme adventismista harhaoppina, ei puhutasinaisesti adventistista tai sinusta.
        Luet oikein Raamatun lupaukset.
        Mutta ADVENTISMIN OPIN KAUTTA ei päästä tuohon jota esittelet.
        Täällä on siis käynnissä keskustelu opin asioista ja ovatko ne oikeita.
        Ei meitä ketään tulla tuomitsemaan väärien oppien mukaan; ei edes adventisteja.


      • PietISMISTÄ
        tossa noin----> kirjoitti:

        Tuossa yläpuolella on vastaus valmiina.
        Siinä sanotaan se mikä sinun ymmärrykseltäsi puuttuu.
        Adventismi ja adventisti on eri asia.
        Kun puhumme adventismista harhaoppina, ei puhutasinaisesti adventistista tai sinusta.
        Luet oikein Raamatun lupaukset.
        Mutta ADVENTISMIN OPIN KAUTTA ei päästä tuohon jota esittelet.
        Täällä on siis käynnissä keskustelu opin asioista ja ovatko ne oikeita.
        Ei meitä ketään tulla tuomitsemaan väärien oppien mukaan; ei edes adventisteja.

        Helvetin saarnaajien harhaoppina?Joka kyseenalaistaa Jumalan rakkauden ja tekee Jumalasta iankaikkisen kiduttajan,sensijaan että Jumala on Rakkaus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko nainen siis

      Ihastunut vai rakastunut?
      Ikävä
      75
      2287
    2. Mies rakkain

      Meidän rakkaus ei pala tulessakaan❤️‍🔥
      Ikävä
      48
      2038
    3. Sointu Borg keikistelee vartaloa nuolevassa mekossa -Kohukaunotar Marika Fingerroos kuittaa "Mikä.."

      Sointu Borg ei jätä kylmäksi edes aikansa kohukaunotarta, Marika Fingerroosia. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1947
    4. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      74
      1919
    5. Karpo kujalla

      PrimeTimessä joku demari pyörittää Karpoa 100-0.
      Ähtäri
      48
      1846
    6. Näytit minulle

      aivan uudenlaisen maailman. Sellaisen, jossa peilien pinta ei ole säröillä. Ihastuin sinuun mitä paremmin opin sinut tun
      Ikävä
      49
      1499
    7. Persut eivät lähde mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan

      Ja sekö on sille yhdelle hallitusta johtavalle töppöselle ihan ok? 🤪 https://www.is.fi/politiikka/art-2000010657169.htm
      Maailman menoa
      300
      1391
    8. Lapinlahtelaisessa koulussa laulettiin virsiä ja ruokarukouksia, rehtorille vakava huomautus

      Suomen kulttuuriin kuuluu jo kristillisyys. Käsittämättömäksi on aika muuttunut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/la
      Helluntailaisuus
      170
      1316
    9. Kuka huijasi Suomea hakemaan NATO jäsenyyttä?

      Huh huh huh… Nuoret sotaintoilijat eivät ymmärrä mitä kirjoittavat. Suomella on mennyt aina hyvin, kun suhteet itäiseen
      Maailman menoa
      462
      1313
    10. Mä oon niin patti tilanteessa

      Vaikeassa sellaisessa!!
      Ikävä
      26
      1260
    Aihe