verenpaine ja parkinson

riskiryhmäläinen

Minkälaisia verenpainelukemia löytyy parkinsoniin sairastuneilla?
Lähisukulaisellani on todella alhainen verenpaine, ja mieleen vaan tuli voiko liittyä sairauteen.

5

3712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks tavallinen

Parkinsonin taudin lääkke
      illä on verenpainetta alentava vaikutus.

• aihetta pelkoon

elikkä, tarkoittaako tuo, että alhaisen verenpaineen omaavat ovat altiina parkinsonintaudille??

• tarkemmin
        aihetta pelkoon kirjoitti:

elikkä, tarkoittaako tuo, että alhaisen verenpaineen omaavat ovat altiina parkinsonintaudille??

Vaikka aiempi vastaus ei ole minun niin vastaan. Ei sitä se ei tarkoita, eikä vastauksessa niin sanotakkaan.

Parkinsonin tautia sairastavat saavat oireistoa helpottavaa lääkitystä ja näillä lääkkeillä voi tai aika useinkin on verenpainetta alentava vaikutus. Esimerkiksi lääke Eldepryl on alunperin suunniteltu verenpainetta alentammaan olevaaksi lääkkeeksi. Lääkkeiden koekäytössä on huomattu kuitenkin että se on sopivampi Parkinsonin tautiin ja lähdetty kehittämään sitä tähän sairauteen.
        Verenpainetta alentava vaikutus on siis sitä perua.

Maailmalla on paljon lääkkeitä joille on muuttunut käyttötarkoitus, ennen markkinoille pääsyä. Tällainen lääke lienee myös Viekra mm.

• Kysymys?

Nimim. riskiryhmäläinen - tarkoitatko että kuuluisit riskiryhmään sairastua Parkinsonin tautiin. Millä perustelet mahdollisen epäilysi?

• maritca

Ei alhainen verenpaine tarkoita sitä, että sairastuu herkemmin parkinsonin tautiin. Itselläni todettiin verenpaineen kohaminen jo 10-v ennen parkinsonin toteamista. Sitä hoidettiin lääkkeillä. Pian 5-vuotta sitten dignosoitiin parkinsonin tauti ja lääkitys aloitettiin siihen 4-v sitten. Verenpaineeni rupesi laskemaan ja RR-lääkitystä vahennettiin. Nyt siitä on jäljellä enää nesteenpoistolääke, lähinnä turvotusten takia. Tänään arvoni oli 120/82. Parkinson lääkkeeni on Sifrol, joka ei sisällä levodopaa sekä Sinemet, joka sisältää levodopaa. Parkinson lääkkeillä on sellainen taipumus, et ne tahtovat alentaa verenpainetta. Asia on hyvin selostettu tuossa nimimerkin, tarkemmin, vastauksessa.
      Sitähän ei tiedä kuinka verenpaineeni käy, kun vuosien myötä joudutaan parkinsonin lääkeitä lisämään. Aika sen näyttää.
      Mistä sitten parkinsonin tuleminen johtuu, sitä ei vielä tiedetä. Kun se saadaan selville niin ollaankin jo pitkällä. Mutta toivossa on hyvä elää.
      Minulla se ei ole suvun perukaan, sillä kellään sukulaisellani (lähinnä kahdessa polvessa ennen minua) ei sairautta ole ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4653
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      56
      3210
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2883
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2815
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      6
      2410
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2195
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      23
      1651
    8. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1601
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      1548
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1514
    Aihe