Motarien nopeimmat

Viimeisten n. 10 vuoden aikana olen havainnut, että moottoriteillä muita nopeammin ajavat ovat yleensä tientukkoja moottoritien päätyttyä ja jatkuessa yksiajorataisena kaksikaistaisena. Yrittävät varmaankin moottoritiellä saavuttaa sen edun, mitä eivät muualla osaa? Huomattava osa niistä moottoritiekiitureista jää tavallisella tiellä jonon-, tai yksittäisenkin ajoneuvon taakse osaamatta ohittaa edellään ajavia.

Lukemattomia kertoja tuollaiset tilanteet ovat kohdalleni sattuneet. Aina ne hymyilyttää, kun jo motarilla ohitettavana ollessa arvaa miten käy jatkossa. Niin siinä yleensä käy, että motarilla ohittanut tulee motarin päätyttyä taholtani ohitetuksi, eikä saavuta minua enää koskaan.

Kai siinä jokin idea on sellaisessakin ajamisessa, mutta minä en vaan ole vielä hoksannut.

16

1259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rallitähti

      joka ajaa motarilla 90 vaikka rajoitus sallisi 120 nopeuden ja motarin ulkopuolella ajat saman 90 vaikka rajoitus sallii vain 80.

      • Ne tasanopeuskuskit ovat vielä oma lukunsa, ei sillekään ajotyylille oikein löydy ymmärrystä.


      • löytyy..
        Kairakettu kirjoitti:

        Ne tasanopeuskuskit ovat vielä oma lukunsa, ei sillekään ajotyylille oikein löydy ymmärrystä.

        Eikö se ole parempi noin päin, kuin että moottoritiellä 140 ja yksikaistaisella 70?

        Yksikaistaisella on paras että kaikki ajavat samaa vauhtia eikä kukaan yritä kovempaa tai hiljempaa.


    • Auto--Antero

      Vaikka motarit ovat nykyään täynnä tientukkoja hinaamassa nopeampaansa takapuskurissaan, pyrin pääsemään niistäkin eroon jo hyvissä ajoin, kun se on vielä helpompaa.
      Tien kaventuessa kaksikaistaisksi en yleensä hidasta tahtia, sillä tasaisella nopeudlla saa parhaan tuloksn sekä ajan, että kulutuksen suhteen.

      Niinpä ohittelenkin jatkuvasti pitäen ripeää tahtia. Voisin väittää, etten koskaan missaa tilaisuutta.
      Pikemminkin vedän ohituksn tiukaksi, kuin jään vatipään takapuskuriin hinattavaksi.

      Onneksi olemme saaneet tielaitokselta "taivaan lahjan", leväkaistatiet!
      Niitä pitkin tasainen ja ripeä eteneminen on nykyään mahdollista, kun vatipäärunkkarit menevät peräkanaa, kuin köyhän talon porsaat.
      Tollot, jotka motareilla ajelevat vasenta kaistaa näkemättä muuta, kuin oman egonsa, ovatkin kiltisti tien oikeassa reunassa tekmässä tilaa meille kuninkaille.
      Kerran vielä, KIITOS LEVEÄKAISTATEISTÄ!!!!

    • Audimies..

      Onhan täällä monenlaista kulkijaa. Usein näitä ohittelijoita tapaa huoltoasemien jonossa arpomassa minkä leivoksen kahvin seuraksi ottaisi. Ohitusten hyöty katoaa, kun kupeksitaan kahvilla.

      Usein lähtiessäni huoltoasemalta jäävät bemarikuskit ja autoanterot pureksimaan sämpyläänsä otsasuonet sinisinä, kun minä jo olen menossa.

      Tasainen nopeus on valttia. Huoltoasemalla voi ohittaa sisälle mennessä muutaman ja jonossa vielä näitä arpojia. Hotkimalla nopeasti lennosta saa lisää etumatkaa. Nykyään kun on noita mukaan otettavia pahvimukeja, saa ne otettua mukaan autoon. Vessassa on vielä tilaisuus ohitella, kun jättää kädet pesemättä ja pytyn vetämättä.

      Kannattaa panostaa juuri huoltoasemakäynteihin, sillä siellä se keskinopus tippuu. Harva meistä pystyy pinkomaan yli 30km/h ja viimeistään jonossa on pakko hidastaa. Usein saa käyntiin tärvääntymään jopa kaksi minuuttia, missä ajassa ajaisi jo pitkän suoran.

      Onneksi nämä kairaketut ja autoanterot viipyvät tauolla vieläkin kauemmin, sillä ohitse eivät enää ehdi toista kertaa.

      • Audimies..
        Kairakettu kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000016176097

        Kyllä tuo tankkaaminen kannattaa tehdä jo ennen lähtöä, ettei käy noin.. Yleensä tankkaan asemalla, jossa ei ole jonoja. Köyhät ja saidat kuppaavat halvan polttoaineen perässä.

        Usein seuraan huvittuneena, kun joku ns "premium"-auto kyttää halpaa polttoainetta pitkässä jonossa ja viereisellä asemalla olisi tilaa. No, kun kaikki rahansa työntää autoon, niin jossain pitää pihistää..


      • Audimies.. kirjoitti:

        Kyllä tuo tankkaaminen kannattaa tehdä jo ennen lähtöä, ettei käy noin.. Yleensä tankkaan asemalla, jossa ei ole jonoja. Köyhät ja saidat kuppaavat halvan polttoaineen perässä.

        Usein seuraan huvittuneena, kun joku ns "premium"-auto kyttää halpaa polttoainetta pitkässä jonossa ja viereisellä asemalla olisi tilaa. No, kun kaikki rahansa työntää autoon, niin jossain pitää pihistää..

        Siinä vaiheessa, kun tankilla piti käydä, niin kilometrejä oli takana jo melkoinen määrä. En muista missä tankkasin edellisen kerran, mutta Tampereelta olin jo ajanut "yhtäsoittoa" lähelle Oulua, jossa kertomani tankkaus tapahtui. Vauhdissakaan kun ei autoja voi vielä tankata kuten joitain lentokoneita, joten joskus ja aika usein joutuu poikkeamaan tankille kesken matkan. Ei auta tankkaus ennen lähtöä, sillä 102 litraa loppuu kuitenkin jossain vaiheessa ja aivan vähiin ei kannata päästää, sillä laajassa tankissa 10 litraa lainehtii maaston mukaan missä milloinkin, eikä pumput imaise soppaa kuin satunnaisesti ohimennen.


      • Audimies.. kirjoitti:

        Kyllä tuo tankkaaminen kannattaa tehdä jo ennen lähtöä, ettei käy noin.. Yleensä tankkaan asemalla, jossa ei ole jonoja. Köyhät ja saidat kuppaavat halvan polttoaineen perässä.

        Usein seuraan huvittuneena, kun joku ns "premium"-auto kyttää halpaa polttoainetta pitkässä jonossa ja viereisellä asemalla olisi tilaa. No, kun kaikki rahansa työntää autoon, niin jossain pitää pihistää..

        En katsele hintoja, sillä polttoaineen hinnalla ei ole mitään merkitystä.


      • runtunttaaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Siinä vaiheessa, kun tankilla piti käydä, niin kilometrejä oli takana jo melkoinen määrä. En muista missä tankkasin edellisen kerran, mutta Tampereelta olin jo ajanut "yhtäsoittoa" lähelle Oulua, jossa kertomani tankkaus tapahtui. Vauhdissakaan kun ei autoja voi vielä tankata kuten joitain lentokoneita, joten joskus ja aika usein joutuu poikkeamaan tankille kesken matkan. Ei auta tankkaus ennen lähtöä, sillä 102 litraa loppuu kuitenkin jossain vaiheessa ja aivan vähiin ei kannata päästää, sillä laajassa tankissa 10 litraa lainehtii maaston mukaan missä milloinkin, eikä pumput imaise soppaa kuin satunnaisesti ohimennen.

        Itse kusen sorsaan ohitellessani ja tyhjennän sitä sivuikkunasta tarvittaessa. Eväät ja juomat on tietysti autossa mukana, jotta syömäänkään ei tarvi pysähtyä. Takakonttiin olen rakentanut lisätankin, joten Suomen päästä toiseen ja takaisin ajaa kevyesti pysähtymättä yhteen menoon. Aikaahan siihen ei montaa tuntia mene kun ripeää vauhtia pitää. Aamulla kun lähtee Helsingistä Inariin, ehtii vielä kevyesti iltauutisille takaisin Helsinkiin.

        Joo. Ja kun tankkaan, maksan aina tonnin setelillä ja käsken pitää loput. Rahamiehelle ku ei bensan hinnalla merkitystä ole, enkä pikkurahoja viitsi lompsassani kanniskella.


      • ...
        Kairakettu kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000016176097

        Ottaa jonkun satunnaisen yksittäistapauksen, ja yrittää siitä vetää jotain yleispätevää johtopäätöstä.


      • gas guzzler
        Kairakettu kirjoitti:

        Siinä vaiheessa, kun tankilla piti käydä, niin kilometrejä oli takana jo melkoinen määrä. En muista missä tankkasin edellisen kerran, mutta Tampereelta olin jo ajanut "yhtäsoittoa" lähelle Oulua, jossa kertomani tankkaus tapahtui. Vauhdissakaan kun ei autoja voi vielä tankata kuten joitain lentokoneita, joten joskus ja aika usein joutuu poikkeamaan tankille kesken matkan. Ei auta tankkaus ennen lähtöä, sillä 102 litraa loppuu kuitenkin jossain vaiheessa ja aivan vähiin ei kannata päästää, sillä laajassa tankissa 10 litraa lainehtii maaston mukaan missä milloinkin, eikä pumput imaise soppaa kuin satunnaisesti ohimennen.

        "Ei auta tankkaus ennen lähtöä, sillä 102 litraa loppuu kuitenkin jossain vaiheessa ja aivan vähiin ei kannata päästää, sillä laajassa tankissa 10 litraa lainehtii maaston mukaan missä milloinkin, eikä pumput imaise soppaa kuin satunnaisesti ohimennen."

        Eihän sille mitään voi, jos ajelee ikivanhalla E32:lla, joka vie soppaa 15 litraa sadalla maantiellä. Sinähän olet rahamies, miksi et ole vaihtanut raatoasi uudempaan? Onko esim. E65:ssa mielestäsi jotain vikaa? Vaihtaisit nyt edes hieman nuorempaan E38:iin.


    • rajoitustenmukaan

      Minä saatan olla niitä, jotka ajavat 120 rajoituksella 130 mittarissa eli 120 todellista nopeutta. En jaksa uskoa, että silloin menisin sinun ohi.

      Kun moottoritie loppuu ja rajoitus on 80, niin ajan 90 mittarinopeutta. Jos nyt sattuu niin, että joku ajaa 80 mittarinopeutta, niin en ehkä mene ohi, jos matkaa on jäljellä 10 km ja ohituspaikkoja on hankala löytää esim. vastaantulevan liikenteen vuoksi.

      Ajelen tilanteen mukaan. En tee mitään hulluja ohituksia. Lisäksi minun autossani on aika heikkotehoinen moottori. Ohitus ei suju niin nopeasti kuin jollain premium-autolla.

      Rekat eivät yleensä ole tulppana siellä 80 rajoituksella. Nehän menevät minun autoni mittarin mukaan yli 90.

      Syy "nysväämiseen" voi olla se, että ei pääse turvallisesti ohi.

    • wum

      "Viimeisten n. 10 vuoden aikana olen havainnut, että moottoriteillä muita nopeammin ajavat ovat yleensä tientukkoja moottoritien päätyttyä ja jatkuessa yksiajorataisena kaksikaistaisena. Yrittävät varmaankin moottoritiellä saavuttaa sen edun, mitä eivät muualla osaa? Huomattava osa niistä moottoritiekiitureista jää tavallisella tiellä jonon-, tai yksittäisenkin ajoneuvon taakse osaamatta ohittaa edellään ajavia."

      Auton kiihtyvyys voi vaikuttaa ohitushalukkuuteen. Kyllähän pienitehoisellakin autolla pääsee 160 km/h, mikä on motarillakin jo ripeää etenemistä, mutta ohitus tavallisella maantiellä on vaikeampaa. Itselläsi on kai jokin bemari(?), jossa on satoja hevosvoimia.

    • Kallonkutistaja

      Noinhan se tuntuu menevän muuallakin kuin vain moottoriteillä. Minua ei sinällään mitenkään hetkauta, jos joku ohittaa. Mutta se vähän ihmetyttää, miksi muutaman tai viimeistään muutaman kymmenen kilometrin päässä se samainen ohittaja on kuitenkin siinä edessä etenemässä vaihtelevalla nopeudella muttei kuitenkaan vähintään rajoituksen nopeudella.

      Ohituksen helppous lienee avainasia. Moottoritiellä jokainen pääsee ohi ilman kummempia taitoja. Samoin juuri ennen rajoituksen nousua monet kokevat tilaisutensa tulleen. Esim kun rajoitus nousee 60:stä 80:een, niin ohittaja nostaa nopeutensa muutama sata metriä ennen n. 70-80km/h ja pyyhältä "tyylikkäästi" ohi. Ja jatkaa sitten "tasaista" etenemistään eli n. 70km/h, kun rajoitus on noussut.

    • se meni, kun autossa oli pieni moottori ja pienet tehot ja se kiihtyi yhtä rivakasti kuin Kontiomäen veturi. Moottoritiellä nyt sentään pääsi ohi kun ei tarvinnut kytätä ohituspaikkaa, riittihän siinä toosassa vauhtia sitten kun se kerran oli vauhtiin päässyt.

      Pikkuisen enemmän ytyä konepellin alla antaa rauhallisuutta ja varmuutta, sen huomaan selvästi nyt. "Peliä ei ole pelattu" vaikka moottoritie / ohituskaista loppuu. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe