Kannattaako asunto-osakkeen osto?

Tiedoton

Olen ajatellut ostaa asunto-osakkeen jonka laittaisin vuokralle, mutta miten on, onko kannattavaa?

Olen ajatellut ostaa asunnon velaksi ja lyhentää velkaa vuokratuloilla.
Vuokratuloista joutuu maksamaan pääomaveron, mutta voiko korkokulut vähentää verotuksessa, kun kysymyksessä on "sijoitusasunto"

11

1144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KO

      Melkoisen suuren osan kanssa (riski on lähes 50%) vuokralaisista on odotettavissa ongelmia vuokran maksamisen yms. suhteen. Erityisen suurta huomiota tähän, mikäli aiot tuolla tavalla sijoittaa rahoja.

      • Tiedoton

        miten vapaa? Voiko sopia, esim. niin että vuokrasopimus raukeaa välittömästi, jos vuokra jää maksamatta?

        Voiko irtisanomisajan sopia haluamakseen, vai säätääkö laki sen jotenkin?

        Täytyykö vuokranantajalla olla jokin perustelu vuokrasopimuksen irtisanomiseen?


      • kokenut
        Tiedoton kirjoitti:

        miten vapaa? Voiko sopia, esim. niin että vuokrasopimus raukeaa välittömästi, jos vuokra jää maksamatta?

        Voiko irtisanomisajan sopia haluamakseen, vai säätääkö laki sen jotenkin?

        Täytyykö vuokranantajalla olla jokin perustelu vuokrasopimuksen irtisanomiseen?

        Kirjallinen vuokrasopimus kannattaa tehdä aina, koska on vaara joutua tuntemattoman tai miksei myös tutunkin vuokralaisen kanssa oikeuteen. Voit tehdä sopimuksen toistaiseksi voimassa olevaksi tai määräaikaiseksi. Määräaikainen vuokrasopimus sitoo molempia osapuolia niin, että vuokraaika päättyy vasta määräajan umpeuduttua, joka tarkoittaa, että sopimusaikana ei kumpikaan osapuoli voi sopimusta irtisanoa. Toistaiseksi tehdyssä vuokrasopimuksessa on mainittava irtisanomisaika.

        Kannattaa pyytää avaimia luovutettaessa takuuvuokra, joka voi olla esim. 3 kk vuokran suuruinen. Yleensä vuokralainen tallettaa takuuvuokran suljetulle pankkitilille ja antaa pankkikirjan vuokranantajan haltuun. Jos myöhemmin ilmenee vuokrarästejä tai asunnossa vahinkoja, niin vuokranantaja voi pyytää käräoikeutta (tai asunto-oikeutta) määräämän pankin suorittamaan vastaavan summan kyseiseltä vuokratakuutililtä. Ilman oikeuden päätöstä, vuokranantaja ei voi nostaa rahoja tililtä.

        Kun vuokralainen muuttaa pois, tehdään loppukatselmus. Jos kaikki on ok, niin takuu vuokra (pankkikirja) luovutetaan vuokralaiselle avaimia vastaan.

        Kannattaa tehdä kuntokartoitukset ja niitä osittavat pöytäkirjat vuokrasuhteen alussa ja lopussa.

        Tietääkseni sijoitusasuntoa varten otetun lainan korot voi vähentää vuokratulosta. Se tuntuisi luonnolliseslta, koska ovathan ne tulonhankkimismenoja.

        Sijoittamis mielessä hankitun asunnon suurin riski liityy varmaan asuntojen hintakehitykseen. TArkastelepa, miten hinnat käyttäytyiväåt 90-luvulla. Asuntojen hinnat ovat nyt taas ylhäällä, johtuen poikkeuksellisen halvasta lainakorosta ja siitä, että muut osakesijoitukset eivät ole kannatteneet. Asuntojen hinnat eivät voi siten tulla tulevaisuudessa kuin alaspäin? Sitten kun muut sijoituskohteet lähtevät ylös!


    • Nox

      Itse olen jättäytynyt ulos asuntomarkkinoilta, koska

      - asunnot kalliita
      - hankaluuksia vuokralaisen kanssa
      - verot
      - asuntoa joutuu remppaamaan
      - vakuutukset
      - maksaa hitaasti itsensä takaisin

      Sen takia olen itse pysynyt osakemarkkinoilla. Jos perintönä saisin asunnon, se lähtis heti myyntiin.
      Tää oli vain miun mielipide, muitakin löytyy.

      • Tiedoton

        Ajattelin kyllä itsekin noita mainitsemiasi ongelmia, mutta mikä olisi järkevä vaihtoehto?
        Osakesijoittamisesta on huonoja kokemuksia, koska tuotto on huono ja jatkuva epävarmuus markkinoilla ei paljon kiinnosta.


      • Nox
        Tiedoton kirjoitti:

        Ajattelin kyllä itsekin noita mainitsemiasi ongelmia, mutta mikä olisi järkevä vaihtoehto?
        Osakesijoittamisesta on huonoja kokemuksia, koska tuotto on huono ja jatkuva epävarmuus markkinoilla ei paljon kiinnosta.

        Nykyäänhän on paljon vaihtoehtoja rahastoista suoraan osakkeisiin. Itsellä rahat (vähäiset) kiinni osakkeissa. Tuottoa on tullut, mutta riskiäkin on haettu (tarkoituksella). Pankin henk.koht sijoitusneuvoja varmasti hyvä myös neuvomaan. Itse olen hankkinut oman tiedon/kokemuksen itse markkinoilta. Paras syytellä sitten itseään.

        osinkoja odotellen Nox.


      • BO
        Tiedoton kirjoitti:

        Ajattelin kyllä itsekin noita mainitsemiasi ongelmia, mutta mikä olisi järkevä vaihtoehto?
        Osakesijoittamisesta on huonoja kokemuksia, koska tuotto on huono ja jatkuva epävarmuus markkinoilla ei paljon kiinnosta.

        ei tarvitse välttämättä lainaa varten sitä vuokraa niin sitten voi. Muuten menee yöunet.
        On ollut sij. asunto ja mielestäni parasta on jatkuva säännöllinen tulo ja on jotain konkreettista. Mutta tarkka saa olla siinä vuokrausvaiheessa , luottotiedot ja kaikki se puoli täytyy olla kunnossa vuokralaisella.
        Pörssikokemustakin on mutta tiukan paikan tullen kaikki voi mennä tai tulee vääriä sijoituksia tms moni asia voi mennä pieleen.
        Molempi parempi jos on mahdollista.Jos täytyy valita niin asunto.
        Jaaa mikähän on pörsienkään tilanne puolen vuoden tai vuoden päästä.
        Joku mattimeikäläinen ei ihan helposti pääse kauheasti pörsseissä rikastumaan siitä pitää sisäpiiri huolen.Ja koko ajan täytyy olla ajan tasalla siihenkin kyllästyy kun on muutakin työtä.


      • Sijoitusneuvo
        Tiedoton kirjoitti:

        Ajattelin kyllä itsekin noita mainitsemiasi ongelmia, mutta mikä olisi järkevä vaihtoehto?
        Osakesijoittamisesta on huonoja kokemuksia, koska tuotto on huono ja jatkuva epävarmuus markkinoilla ei paljon kiinnosta.

        Tässä neuvo: Jos sinulla on vaimo, sijoita siihen tai jos ei niin etsi jostain nainen johon sijoittaa. Se kannattaa aina. Ja osingolle pääsee sitä useammin mitä enemmän sijoittaa.


      • Tiedoton
        Sijoitusneuvo kirjoitti:

        Tässä neuvo: Jos sinulla on vaimo, sijoita siihen tai jos ei niin etsi jostain nainen johon sijoittaa. Se kannattaa aina. Ja osingolle pääsee sitä useammin mitä enemmän sijoittaa.

        Vaimo on hyvä olla olemassa, mutta sijoituksena erittäin huono!


    • JA

      Olen sijoittanut reilusti yli 10 % vuotuisella sijoitetun pääoman tuotolla (lisäksi asunnon arvonnousu) vuokra-asuntoihin.
      Pari vinkkiä:
      -omaa pääomaa asuntoon 30-35 %, loput velkaa, asunto vakuutena
      -50000-150000 asukkaan kaupunki, paljon opiskelijoita
      -max 2,5 km keskustaan
      -kaksio, hinta noin 47000-60000 €
      -kohtuullinen yhtiövastike
      -hanki vuokralainen välitystoimiston kautta, niin että vuokralainen maksaa välityspalkkion
      -vuokraa saatava noin 400-500 €/kk

      Ja nyt taskulaskimet käteen, että kannattaako. www.etuovi.com -osoitteesta voi etsiä pari kaupunkia missä yhtälö toimii. Minähän en niitä kerro.

    • kunden

      Itse on nyt tekis ikinä noin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe