mikä polttaa sytytyksen ohjausyksikön

maku

minulla on mazda 323f vm.91 1.6 kaasutinmoottori
Onko kellään tietoa tai kokemusta.Minulla palaa
yksikkö muutaman kuukauden välein!

19

3620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 323

      Onkos virranjakajan kansi ja pyörin sekä tulpat ja johdotkin uusittu ja kunnossa?

      • maku

        tulpat on uusittu 3kk sitten pyörijä,kansi ja johdot ehkä iäkkäät,auto ollut minulla n.1,5vuotta
        Ovat kyllä asiallisen näköiset!Voiko puola lähettää jonku jännitepiikin joka söisi yksikön?


      • 323
        maku kirjoitti:

        tulpat on uusittu 3kk sitten pyörijä,kansi ja johdot ehkä iäkkäät,auto ollut minulla n.1,5vuotta
        Ovat kyllä asiallisen näköiset!Voiko puola lähettää jonku jännitepiikin joka söisi yksikön?

        Voihan se vika olla puolassakin. En tosin edes halua tietää, mitä ne pyytää Mazdalla sillä. Maksaahan ne sytty-yksikötkin aika paljon (omaan vaihdettu kertaalleen ja tarvikeosana aika paljon halvempi)
        Hetkonen...hmmm...onkos siellä jonkinlainen kondensaattori, suodattamassa liikaa virtaa (piikkejä)...vai onko niitä enää 90-luvun autoissa(Ainakin aikanaan sellainen uusittiin Datsun Sunnyyn. Siinä ei kyllä tainnut olla käretöntä sytkää!...joten enpä ole aivan varma onko noissa kärjettömissä sitä?).
        Tarkasta nyt ainakin lyökö tulpanjohdot läpi (sormille)...omassa -89 323:ssa johdot (myös puolan johto) ei kestä kun pari vuotta, kun ne alkaa lyödä läpi - josta seuraa mm. nykimistä vedätettäessä...tosin toivottovasti ostamani tupla-silikoni johdot nyt kestävät pitempään.
        Suosittelen ainakin uusimaan sen virranjakajankannen, sillä se kyllä voi aiheuttaa vaikka mitä temppuilua...maksaiskohan toi 20 egee!?


    • Automatic

      Todennäköisesti hiilijohdoista jokin murtunut sisäisesti, sytkäyksikkö laskee 3 sylinteriin esim. 6 kV ja yhteen 25 kV joka saa sytytysyksikön eristeiden antamaan periksi. Omassa mazdassa oli sama vika, oli tosin vanhempi -88 1,6 GTi mutta vika kuulostaa samalta.
      Noissa mazdan sytytyksissä kyllä riittää jännite siihen että kipinä hyppää jossain väärässä paikassa. Johdot uusi kansi pyörijä ja ei pala enää ohjausyksikkö.

      • Jaksu

        Kokemusta toisesta merkistä, mutta vastaavan tyyppinen vika. Syy oli tulpanjohdossa, joka oli erään kannakkeen kohdalta murtunut niin että "veti maihin" aina väliin, väliin taas toimi ok. Auto oli parilla eri korjamolla tutkittavana, mutta vikaa ei löydetty ja lopulta päätin vaihtaa johtimet "umpimähkään". Vasta kun sain vanhat johdot irti, huomasin missä vika oli ollut. Korjaamoilla johdot oli kyllä tarkistettu mittarilla moneen kertaan. Uusilla johdoilla sytytysjärjestelmä alkoi taas toimia normaalisti.

        (Kun sitten ostin uudet johdot niissä oli kumituttia häiriönpoistajat, ei bakeliittia niin kuin vanhoissa. Johdot tuntuivat tarttuvan ihan hyvin tulppiin, mutta kun moottori kuumeni, irtoilivat johdot yksi kerrallaan pakosarjan päälle paistumaan. No, opin tästä sen, että ko. tyyppisen johdon liitin pitää erikseen pihdeillä kiristää tulpalle sopivaksi. Seuraavat johdot jo sitten pysyivät kiinni... Motto: Mikään ei ilahduta varaosakauppiasta niin kuin "pätevä" tee-se-itse-mies.)


      • maku
        Jaksu kirjoitti:

        Kokemusta toisesta merkistä, mutta vastaavan tyyppinen vika. Syy oli tulpanjohdossa, joka oli erään kannakkeen kohdalta murtunut niin että "veti maihin" aina väliin, väliin taas toimi ok. Auto oli parilla eri korjamolla tutkittavana, mutta vikaa ei löydetty ja lopulta päätin vaihtaa johtimet "umpimähkään". Vasta kun sain vanhat johdot irti, huomasin missä vika oli ollut. Korjaamoilla johdot oli kyllä tarkistettu mittarilla moneen kertaan. Uusilla johdoilla sytytysjärjestelmä alkoi taas toimia normaalisti.

        (Kun sitten ostin uudet johdot niissä oli kumituttia häiriönpoistajat, ei bakeliittia niin kuin vanhoissa. Johdot tuntuivat tarttuvan ihan hyvin tulppiin, mutta kun moottori kuumeni, irtoilivat johdot yksi kerrallaan pakosarjan päälle paistumaan. No, opin tästä sen, että ko. tyyppisen johdon liitin pitää erikseen pihdeillä kiristää tulpalle sopivaksi. Seuraavat johdot jo sitten pysyivät kiinni... Motto: Mikään ei ilahduta varaosakauppiasta niin kuin "pätevä" tee-se-itse-mies.)

        kiitos vain kovasti neuvoista,pitää lähteä tästä
        hankintatoimiin.Niin olisin kysynyt sellaista,että
        miten voisi testata=mitata sytytysyksikön kunnon.
        Kun ostin ja asensin tämän viimeisen niin eipäs
        lähtenytkään käyntiin!Tuli mieleeni,että olikohan
        tämä yksikkö jo valmiiksi käytetty ja poltettu ja palautettu takaisin liikkeeseen sillä näissähän ei näy käytön jälki.


      • ihmettelijä
        maku kirjoitti:

        kiitos vain kovasti neuvoista,pitää lähteä tästä
        hankintatoimiin.Niin olisin kysynyt sellaista,että
        miten voisi testata=mitata sytytysyksikön kunnon.
        Kun ostin ja asensin tämän viimeisen niin eipäs
        lähtenytkään käyntiin!Tuli mieleeni,että olikohan
        tämä yksikkö jo valmiiksi käytetty ja poltettu ja palautettu takaisin liikkeeseen sillä näissähän ei näy käytön jälki.

        Miten olet päätellyt viaksi sytytysyksikön hajoamisen? Miten autosi oireilee kun arvelet sytytysyksikön hajonneen?


      • maku
        ihmettelijä kirjoitti:

        Miten olet päätellyt viaksi sytytysyksikön hajoamisen? Miten autosi oireilee kun arvelet sytytysyksikön hajonneen?

        auto toimii ajoittain,mutta hyytyy=moottori nykii
        ja sammuu.Heti käynnistäessä moottori ei käynnisty
        mutta jos odottelee jonkun minuutin moottori käynnistyy ja auto kulkee ehkä kilometrin pari.
        Ja taas uusi sykli.Tähän on auttanut tähän asti ohjausyksikön vaihto.


      • Joo
        maku kirjoitti:

        kiitos vain kovasti neuvoista,pitää lähteä tästä
        hankintatoimiin.Niin olisin kysynyt sellaista,että
        miten voisi testata=mitata sytytysyksikön kunnon.
        Kun ostin ja asensin tämän viimeisen niin eipäs
        lähtenytkään käyntiin!Tuli mieleeni,että olikohan
        tämä yksikkö jo valmiiksi käytetty ja poltettu ja palautettu takaisin liikkeeseen sillä näissähän ei näy käytön jälki.

        Jos asut eräässä Pohjois-Savolaisessa kaupungissa, niin on erittäin todennäköistä, että näin on...


    • Leevi

      Hei!

      Mulla on samanmoinen auto ja nyt meni toisen kerran toi ohjainyksikkö. En ensikerralla vaihtanut osaa itse mutta nyt aion sen tehdä itse. Missä kyseinen mokkula sijaitsee? Eikö kellään todellakaan ole tietoa mikä polttaa ohjainyksikön, ei ole hieno jäädä tienpäälle näillä pakkasilla.

      • 323

        sytytysosat samalla(kansi,tulpat,johdot,pyörin)!!! eivät niin kalliita ettei kannattais!

        Sytytysyksikkö on ainakin minun -89:ssa virranjakajan sisällä.


      • tapsa
        323 kirjoitti:

        sytytysosat samalla(kansi,tulpat,johdot,pyörin)!!! eivät niin kalliita ettei kannattais!

        Sytytysyksikkö on ainakin minun -89:ssa virranjakajan sisällä.

        uusin tieto kertoo,että puola pitäisi vaihtaa jos alkaa sytytysyksikköjä mennä!


      • 323
        tapsa kirjoitti:

        uusin tieto kertoo,että puola pitäisi vaihtaa jos alkaa sytytysyksikköjä mennä!

        mistäs moinen tieto on peräisin?


      • Mazdisti
        323 kirjoitti:

        sytytysosat samalla(kansi,tulpat,johdot,pyörin)!!! eivät niin kalliita ettei kannattais!

        Sytytysyksikkö on ainakin minun -89:ssa virranjakajan sisällä.

        Jos se sijaitsee virranjakajan sisällä niin mikä musta rasia on ainakin vm.-90 323 sedan kaasarikoneisessa BG-korimallissa keskikonsolin takana kojelaudan alla johon tulee moottoritilasta paksu johtonippu?


      • 323
        Mazdisti kirjoitti:

        Jos se sijaitsee virranjakajan sisällä niin mikä musta rasia on ainakin vm.-90 323 sedan kaasarikoneisessa BG-korimallissa keskikonsolin takana kojelaudan alla johon tulee moottoritilasta paksu johtonippu?

        Mun auto pn BF-korinen -89. Mutta oudolta kyllä kuulostaa, että kojetaulun takana olisi sytytysyksikkö!!!?? Eihän autossasi ole jälkiasennettua ajonestoa tai hälytintä?...toisaalta esim. releet löytyvät vas. etujalkatilan "taulusta"...mutta että sytty-yksikkö auton sisällä?...vaikka sinun autosi on uudempi, niin oletan sytytysyksikön löytyvän pellin alta. Omassani se pieni mötikkä sijaitsee virranjakajassa - kerran olen sen uusimaan joutunut.


      • Mazdisti
        323 kirjoitti:

        Mun auto pn BF-korinen -89. Mutta oudolta kyllä kuulostaa, että kojetaulun takana olisi sytytysyksikkö!!!?? Eihän autossasi ole jälkiasennettua ajonestoa tai hälytintä?...toisaalta esim. releet löytyvät vas. etujalkatilan "taulusta"...mutta että sytty-yksikkö auton sisällä?...vaikka sinun autosi on uudempi, niin oletan sytytysyksikön löytyvän pellin alta. Omassani se pieni mötikkä sijaitsee virranjakajassa - kerran olen sen uusimaan joutunut.

        Ei ole hälytintä eikä ajonestolaitetta, jokin musta laatikko siellä kuitenkin on lähellä rintapeltiä kojetaulun alla jonne tulee paljon johtoja ja kuoressa näkyi olevan mitsubishin merkki josta päättelin sen olevan jokin sytytykseen liittyvä osa. Mazdojen sytytysosat lienevät joissakin malleissa mitsun käsialaa.
        No, en ole kyllä perehtynyt sytytykseen sen kummemmin. Virranjakajan ulkopuolellakin näkyy olevan jokin pieni musta mötikkä, jos siellä sisälläkin on jokin ohjausyksikkö niin alkaapa olla vaikea keksiä mikä niistä on hajalla jos tulee ongelmia ;)


    • Auto temppuilee

      Miulla on 323f ja ei nyt toimi. Aiemmin sateella kävi kolmella. Nyt nyt vaihdoin tulpat ja tulpienjohot. NYT sitä ei saa enää olenkaan käyntiin virtaa tulee vain 2 pyttyyn?!
      Auttakaa miestä mäessä! :)

      • Ex-Mazdisti

        Sytytysyksikkö oireili niin että kylmänä käynnistyi kuin ei mitään mutta lämpimänä alkoi sammuilla eikä lähtenyt heti käyntiin. Saattaa tosin hajota muillakin tavoilla.

        Mulla tuolloin 10v sitten meni kaksi yksikköä sadan kilometrin välein paskaksi, syynä oli ensimmäinen heikkolaatuinen osa joka hajosi kappaleiksi jakajan sisälle sekä vaihteiston - korin maajohto oli ruostunut poikki mikä varmaan hajotti alkuperäisen yksikön.


    • Puolajohto

      Moi mulle on mazda 323f auto ei käynista korjamo sanoi ett vikka on PUOLA JOHTO yksi ei toimii missä minä voi saada käyttö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe