Hormoonallinen hiustenlähtö naisilla?

Leena..

Mulla epäillään olevan vaikka olenkin vasta 17v, kuukautiset säännölliset ja tukka tippuu. Päänahasta ei löytynyt mitään.

Millaisia oireita teillä on ja mitä otatte hormooni lääkitykseen`?

Mitkä olivat kokeessa tulokset? Itse odotan kokeisiin pääsyä.

11

2417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ym.ym.ym

Verikokeissa voidaan ottaa testosteroni verestä, ja sen lisäksi otetaan S-SHBG (joka sitoo testosteronia), ja näistä tuloksista tehdään laskelma ja tulos on vapaan androgeenin määrä veressä.

http://www.tyks.fi/store/tykslab/ohjekirja/2735.html

Näin käsittääkseni saadaan viitteitä siis siitä onko naisella kysymys androgeeniperäisestä kaljuuntumisesta?

• nuo testit

täysin normaalit, mutta silti kyse on androgeenisestä hiustenlähdöstä, ainakin itse olen sitä mieltä. Miestyyppinen hiustenlähtö on perinnöllistä, joten geenit määräävät sen, miten hormonit vaikuttavat hiusnystyihin.

Itselläni alkoi hiustenlähtö suurinpiirtein noihin aikoihin kuin aloittajalla. Kehoittaisin häntä otattamaan kilpirauhashormonit, rauta, b12-, A-vitamiinipitoisuudet. Ja jos rahaa riittää, niin siinä tapauksessa nuo testosteroniarvot.

Ehkäpä siitä spirosta löytyisi apu vaivaan, eli Hannukselan puheille vaan.

• utelias
        nuo testit kirjoitti:

täysin normaalit, mutta silti kyse on androgeenisestä hiustenlähdöstä, ainakin itse olen sitä mieltä. Miestyyppinen hiustenlähtö on perinnöllistä, joten geenit määräävät sen, miten hormonit vaikuttavat hiusnystyihin.

Itselläni alkoi hiustenlähtö suurinpiirtein noihin aikoihin kuin aloittajalla. Kehoittaisin häntä otattamaan kilpirauhashormonit, rauta, b12-, A-vitamiinipitoisuudet. Ja jos rahaa riittää, niin siinä tapauksessa nuo testosteroniarvot.

Ehkäpä siitä spirosta löytyisi apu vaivaan, eli Hannukselan puheille vaan.

Hei,

Ajattelin kysäistä, oletko itse syönyt spiroa eli onko sinulla kokemusta lääkkeestä? Olen itse juuri aloittanut spiron syönnin,joten olisin kiinnostunut kuulemaan, auttoiko spiro sinua saamaan takaisin hiuksia niille alueille, joilta sitä oli lähtenyt?

• Nimetön
        utelias kirjoitti:

Hei,

Ajattelin kysäistä, oletko itse syönyt spiroa eli onko sinulla kokemusta lääkkeestä? Olen itse juuri aloittanut spiron syönnin,joten olisin kiinnostunut kuulemaan, auttoiko spiro sinua saamaan takaisin hiuksia niille alueille, joilta sitä oli lähtenyt?

että naisena veressäsi virtaa estrogeenia ja sitä on siis vain naisilla, joten täällä olevien miesten kommenteihin en laskisi kovin paljon painoarvoa,toki ohjeita ja vinkkejä voi antaa.
        Ylipäätänsä ihmettelen,miksi naisten hiustenlähtöön ei ole erillistä alasivua,kun lähes kaikki lääkkeet ja hoitomuodot huomioidessa katsotaan ikä,sukupuoli ja hiusten ja päänahan kunto ja tarvittaessa veriarvot.
        Aivan sama jos menisin naisten jollekin raskaus/ lastenhoito saitille kyselemään erektiosta,sperman laadusta ja parrankasvusta. Olisi varmaan aika harvassa "asiantuntijoita" Hyksin ihotautiklinikka ainakin osaisi neuvoa eteenpäin asiassasi.

• vielä kokemusta
        utelias kirjoitti:

Hei,

spirosta, mutta tällä palstalla oli juttua, että jollekin se oli auttanut.

• miten on

vatsasi toiminnan laita? Onko sinulla vatsavaivoja?

• toinen nainen

miten niin? liittyykö se jotenkin hiustenlähtöön. on vatsa ongelmia kyllä.

• saattaa aiheuttaa
        toinen nainen kirjoitti:

miten niin? liittyykö se jotenkin hiustenlähtöön. on vatsa ongelmia kyllä.

hiustenlähtöä, koska vitamiinien imeytyminen vaikeutuu suolinukan tuhoutumisen vuoksi.

• Tiikko

Olen 43 v nainen, ja hiukset alkoivat yhtäkkiä lähteä. Hiuksista on varmaan lähtenyt jo puolet, erityisesti otsalta? Kävin lääkärissä, jonka mukaan hiustenlähtö johtui pityrosporum hiivasienen liikakasvusta (??)ja määräsi lääkkeet ja kortisoni-liuoksen.Lääkkeet on syöty, mutta hiukset vaan "tippuu". Minusta on myös otettu verikokeet ja kilpirauhasarvot, kaikki ok?
      Osaisisiko kukaan auttaa, mistä on kyse ja mistä hakisin apus. On todella järkkyä, kun hiukset lähtee....:(

• Xilla

Esim. akuutti ja krooninen telogeeninen hiustenlähtö

"Tämän tukanlähdön muoto on varsin tavallista esimerkiksi ehkäisypillereiden käytön lopettamisen ja synnytyksen jälkeen. Tukanlähtö on tavallista myös vakavan tulehdussairauden tai voimakkaan stressin jälkeen. Hiusten irtoaminen loppuu kuitenkin ilman hoitoa muutamassa kuukaudessa, ja hiuksia ilmaantuu normaalimäärä muutamien viikkojen kuluessa. Täten tarkemmat tutkimukset ovat tarpeettomia.

Kroonisessa telogeenisessä tukanlähdössä hiuksia alkaa irrota äkillisesti ilman selvää syytä. Samalla hiusten läpimitta pienentyy. Hiuksia irtoaa vaihtelevasti vuosien mittaan, eniten ohimoilta kuten miestyyppisessä kaljuuntumisessa. Tämä on miltei yksinomaan keski-ikäisten ja vanhempien naisten vaiva. Kroonisen telogeenisen tukanlähdön ja pälvikaljun erottaminen toisistaan on usein vaikeaa, mutta pälvikaljussa hiuksia lähtee lyhyessä ajassa selvästi enemmän. Pitkällä aikavälillä hiukset harvenevat pysyvästi, mutta välillä hiukset saattavat lisääntyäkin. Koska kilpirauhassairaudet aiheuttavat joskus tämän tyyppistä kaljuuntumista, kroonista telogeenistä hiustenlähtöä potevilta tarkistetaan usein kilpirauhasarvot verikokein. Valitettavasti hoitoyrityksistä ei juuri ole apua."

Mieti myös, onko pari kolme kuukautta sitten tapahtunut jotain, joka on vaikuttanut sinuun voimakkaasti fyysisesti tai psyykkisesti.

Asiantuntijat ovat kiven takana; hyvällä lykyllä joku yleislääkäri osaa tehdä diagnoosin, usein tarvitaan ihotautilääkäriä - heissäkin on todella paljon eroja. Kun varaat aikaa, pyydä nimenomaan hiustenlähtöön erikoistuneelle lääkärille.

Tsemppiä. Alkushokki on pahin, mutta ahdistus hellittää ainakin vähän ajan myötä.

• tiikko
        Xilla kirjoitti:

Esim. akuutti ja krooninen telogeeninen hiustenlähtö

"Tämän tukanlähdön muoto on varsin tavallista esimerkiksi ehkäisypillereiden käytön lopettamisen ja synnytyksen jälkeen. Tukanlähtö on tavallista myös vakavan tulehdussairauden tai voimakkaan stressin jälkeen. Hiusten irtoaminen loppuu kuitenkin ilman hoitoa muutamassa kuukaudessa, ja hiuksia ilmaantuu normaalimäärä muutamien viikkojen kuluessa. Täten tarkemmat tutkimukset ovat tarpeettomia.

Kroonisessa telogeenisessä tukanlähdössä hiuksia alkaa irrota äkillisesti ilman selvää syytä. Samalla hiusten läpimitta pienentyy. Hiuksia irtoaa vaihtelevasti vuosien mittaan, eniten ohimoilta kuten miestyyppisessä kaljuuntumisessa. Tämä on miltei yksinomaan keski-ikäisten ja vanhempien naisten vaiva. Kroonisen telogeenisen tukanlähdön ja pälvikaljun erottaminen toisistaan on usein vaikeaa, mutta pälvikaljussa hiuksia lähtee lyhyessä ajassa selvästi enemmän. Pitkällä aikavälillä hiukset harvenevat pysyvästi, mutta välillä hiukset saattavat lisääntyäkin. Koska kilpirauhassairaudet aiheuttavat joskus tämän tyyppistä kaljuuntumista, kroonista telogeenistä hiustenlähtöä potevilta tarkistetaan usein kilpirauhasarvot verikokein. Valitettavasti hoitoyrityksistä ei juuri ole apua."

Mieti myös, onko pari kolme kuukautta sitten tapahtunut jotain, joka on vaikuttanut sinuun voimakkaasti fyysisesti tai psyykkisesti.

Asiantuntijat ovat kiven takana; hyvällä lykyllä joku yleislääkäri osaa tehdä diagnoosin, usein tarvitaan ihotautilääkäriä - heissäkin on todella paljon eroja. Kun varaat aikaa, pyydä nimenomaan hiustenlähtöön erikoistuneelle lääkärille.

Tsemppiä. Alkushokki on pahin, mutta ahdistus hellittää ainakin vähän ajan myötä.

Pahaa pelkään, ettei kyseessä ole mikään ohimenevä juttu. Varasin muuten tänään ajan professori Hannukselle, olisin saanut ajan jo huomiseksi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17143
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      4932
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2768
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2072
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1627
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      18
      1588
    7. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      26
      1567
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1544
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1303
    Aihe