Miksi karessa säännöt perseestä!

erkkitoivonen

Lapsuudessa oli sellanen käsitys että KArate äijät ne on kovia! Niillä on respektii tai muuten ovat lajinsa parhaimpia (kamppailulajit) ja osaavat hyvin puolustaa itseään.
Kuitenkin satuin katsomaan eurosportilta karatee ja eihän siinä mitään muuta tehty kuin HALAILTIIN TOISIA JA YRITETTIIN JALKATAKLEJA!!! Painia se on!
En ole nyt varma sekotanko judoon , (pahoillani olen jos olen) Mutta kilpailusääntöjä on pehmennetty ja painettu komiteassa villasella asioita! KARATE ON NIIN PERSEESTÄ!! aina kun kasvaa isommaksi niin viisastuu asioista ja näin nää karate:N.Miksi muuttuu kaikki hyvät?
OTTakaa kantaa!

16

1942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aihamni

      Ohan ne wanhat karatejäpikät vieläkin kovia. Karatea vaan kun on niin montaa sorttia kato. On japanilaista modernia, perinteistä (lue! alkuperäinen) okinawalaista karatea, löytyy kilpakaratea ja kaikkea siltä väliltä ne kaikki jenkkilän kymppidänit :)
      Setä on nyt sitä mieltä että koetat löytää jonkun perinteistä okinawan karatea vispaavan sensein käsiisi niin varmasti käsitykset muuttuu! Ne poijjaat kun ei kilpaile kun pelkäävät että napakka bunkai vääntää joltain paskahousulta niskat nurin. Lyönitkin vedetään täysillä eikä mitään hippastelua perskule. Toivottavasti jotaki jäin hanskahan. Jotenka hyvät illanjatkot ja maitovarat

    • Ryokousha

      ... on kaikki vain. Kannattaa ottaa selvää asioista. Jos haluaa löytää toimivaa karatea, niin kannattaa etsiä tyylisuunta, jossa opetetaan nimenomaan vanhojen menetelmien ja sääntöjen mukaan. Uusissa tyylisuunnissa usein panostetaan nykyään näyttävyyteen enemmän kuin toimivuuteen, mikä minusta ei anna hyvää kuvaa karatesta. Tosin, jotkut uudet tyylisuunnat ovat syntyneet nimenomaan siksi, että "emotyylisuunta" on alkanut muuttaa perinteisiä harjoitusmenetelmiä. Monet senseit, jotka eivät ole halunneet muutoksia, ovat perustaneet tällöin oman tyylin, joka opettaa vanhoilla periaatteilla.

      • maithai

        Thaikkusalille lähtiessä homma ei ole ollenkaan tyylisuuntakohtaista. Ihan joka salilla on sama meininki, jota varten sinne tietysti mennäänkin.

        Olisikohan tyylisuunnilla nyt peiliin katsomisen paikka.


      • Ryokousha
        maithai kirjoitti:

        Thaikkusalille lähtiessä homma ei ole ollenkaan tyylisuuntakohtaista. Ihan joka salilla on sama meininki, jota varten sinne tietysti mennäänkin.

        Olisikohan tyylisuunnilla nyt peiliin katsomisen paikka.

        Johtuisiko tämä osin siitä, että minun tietojeni mukaan Thai-nyrkkeilyssä EI OLE tyylisuuntia. En mene vannomaan tätä väittämää ja puheitani saa korjata, jos puhun niitä näitä. Mutta asiahan johtuu siitä, että thaikkarin tekniikat ja niiden tekotavat ovat hieman erilaisia kuin karaten, en halua sanoa "yksinkertaisempia" koska se kuulostaisi vähättelevältä, ja tästä syystä ei ole syntynyt erimielisyyksiä tekniikoiden tekotavasta. Karatessa mm. asennot, katat ja itse erustekniikka ovat jakaneet mielipiteitä ja synnyyttäneet todella erilaisia tyylisuuntia.

        Tosin tuo nyt oli vain turhaa jaarittelua, johon minulla on tapana sortua. Mutta sanotaan, että sanoissasi on järkeä. Ainakin joidenkin tyylisuuntien tulisi katsoa peiliin.


      • Ryokousha
        Ryokousha kirjoitti:

        Johtuisiko tämä osin siitä, että minun tietojeni mukaan Thai-nyrkkeilyssä EI OLE tyylisuuntia. En mene vannomaan tätä väittämää ja puheitani saa korjata, jos puhun niitä näitä. Mutta asiahan johtuu siitä, että thaikkarin tekniikat ja niiden tekotavat ovat hieman erilaisia kuin karaten, en halua sanoa "yksinkertaisempia" koska se kuulostaisi vähättelevältä, ja tästä syystä ei ole syntynyt erimielisyyksiä tekniikoiden tekotavasta. Karatessa mm. asennot, katat ja itse erustekniikka ovat jakaneet mielipiteitä ja synnyyttäneet todella erilaisia tyylisuuntia.

        Tosin tuo nyt oli vain turhaa jaarittelua, johon minulla on tapana sortua. Mutta sanotaan, että sanoissasi on järkeä. Ainakin joidenkin tyylisuuntien tulisi katsoa peiliin.

        Ei "erustekniikka" vaan "perustekniikka". Pistetään väsymyksen piikkiin.


    • mennyt

      Minusta judokat olivat ennen älyttömän kovia. Katsoin kisoja eurosportilta. Matolla maattiin solmussa -toisella oli pukukin sininen. Eikös ennen vain vöiden väri vaihtunut? Sitten kun sai kuristuksen, niin tuomari tuli väliin?!?!? Ei saanut kuristaa kuoliaaksi. Löysää. Ennen oli kaikki kovempia.

    • pelleilyä

      Minä olen aina luullut, että nyrkkeilijät oli niitä kaikkein kovimpia jäbiä. Katsoin telkusta Tammer-turnausta. Löysää oli. Hanskatkin varmaan sata unssia ja kypärät päässä. Kukaan ei kuollut, mutta pisteitä jaettiin tiuhaan. Outoa. Aluksi ei ollut hanskoja ollenkaan. Silloin vasta oli äijät kovia.

      • sama

        ..jatkuu nyrkkeilijät laittavat karatekat pinoon, samoin judokat, painijat,... ;o)


    • lödää

      Olen aina ihaillut painijoita. Siinä vasta urhoja. Mursun viikset ja paljon mitaleita roikkuu rinnuksilla. Mutta nykypainijoilla ei enää ole mitaleita? Ne on niin huonoja vissiin. Sääntöjä ovat menneet näemmä muokkaamaan. Matsitkin jotain pari minuuttia. Pariisin kisoissa taisi matsit kestää 12 tuntia. Silloin yleisö viihtyi. Löysää on nykyään.

    • mennyt

      Bruce Lee voitti 30 äijää ja osasi kiekua ja vingahdella sellaisella hienolla tavalla. Spagaatitkin onnistuivat. Nykyään eivät treeneissä opeta kunnon Kungfu-ulinaa, jonka Lee hallitsi. Kisoihin ovat menneet sääntöjä laatimaan. Löysää. Ennen oli äijät kovia.

    • pilalla

      Maratoonaritkin jaksoivat ennen juosta yli neljä tuntia. Nyt ne vetää koko matkan kahteen tuntiin?!?! Löysäksi on mennyt. Eikö niillä kunto riitä vetää neljää tuntia? Varmaan on taas jotain sääntöjä laadittu. Aivan hanurista säännöt noin yleensä. Liikennekin olisi sujuvampaa kun ei olisi sääntöjä. Ja monopoli helpompaa.

      Kyllä ottaa kaikki pattiin.

    • löysä nykyaika

      Ennenvanhaan lihakauppiaat oli kovia teurastajia, jotka muhkeita viiksiään päristellen pilkkoivat kokonaisen sian minuutissa kysäveitsellä! Nykyään muikistellaan televisiossa ja katkarapuakaan ei voi kuoria itkemättä - löysää! Aikanaan opettajat saivat koko koulun kuriin kun vähän murisivat ja antoivat kaljun punottaa. Nykyään pidetään kehityskeskusteluja ja tuodaan limsa-automaatteja opilaille - löysäksi on mennyt! Kaikki kamppailijat oli ennen tosi kovia: söivät rautaa ja kakkivat kettinkiä. Nykyään pitää olla huppari ja kiiltävät fighting-pöksyt ja massu täynnä palautushiilariproteiiniguarana-mehukkaa, että jaksaa puoli tuntia treenata "kadulla toimivaa tekniikkaa"...

    • !!!!!

      Kyllä se ennen oli paremmin. Kaikki tekniikat vietiin täysillä perille ja ottelun voitti se joka oli viimeisenä pystyssä. Ennen oteltiin niin, että kehä oli veren ja hien peitossa. Mutta nykyään jos osuu vastustajaan niin heti on tuomari keskeyttämässä ottelua. Tosimies pyyhkii säänöillä perseensä. Jos ei kestä kipua, niin alkaa pelaamaan vaikka bingoa.

      • nykysoturi

        Suomessa oli kerran kovia jätkiä. Jukolan veljekset. Ne veti päivän mittaan 3 litraa ponua per jätkä. Illalla ne otti matsia ilman mitään sääntöjä pimeässä tuvassa aseina puukot ja kuokat. Jokainen niistä kuoli vammoihinsa. Aamulla ne heräsivät ja lähtivät duuniin. Ei krapulaa ei mitään. Illalla taas juotiin ja tapettiin. Ei siinä mitkään Brasilian veljessarjat pärjää vertailussa. Hullujen perheen veljekset ottivat mallia Jukolan veljeksistä. Valkoiset pellavat yllä ja raajoista revitään ja maassa möyritään. Haloo? Jujutsu on keksitty Suomessa!!! Brassien hullujen veljesten opittua se Jukolasta ne vei sen Japaniin.

        Nykyään Suomessa keksitään kanssa uusia lajeja. Sauvakävely?!?! Kukaan ei kuole siinä. Noloa. Sauvoittelun päälle kahvit tai terveysjuomat. Ennen litra ponua murhapainien perään.
        Nykyaika on noloo.


    • kaikkia tähän mennessä tull...

      Mutta syy tähän, että karaten ottelutyyli on muuttunut.. on se että pisteytys muuttui siten, että potkut ja hyökkäysten jatkot korostuisi.. ennen pisteet tuli käytännössä näin:
      Lyönnit ja potkut vartaloon 1p.
      potkut päähän ja kaato lyönti 2p.
      (ja aina pitää olla mahd. puhdas suoritus)
      nykyään
      lyönneistä 1p.
      potkuista vartaloon ja horjutus lyönti 2p.
      potkusta päähän ja kaato lyönti 3p.
      Eli pisteytyksellä pyrittiin monipuolistamaan ottelua... enemmän häsläystä, vähemmän puikko yakkaria(japskit tekee edelleen).. kaikki voi itse sanoa kumpi parempi....

    • tatu 6.kyu

      se on judoo mistä sä puhut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe