Vanhoillislestadiolainen herätysliike on paljon lähempänä reformoitua kirkkoa kuin luterilaista kirkkoa. Monet Jean Calvinin opetukset käyvät yksiin nykyisen vanhoillislestadiolaisuuden kanssa. Opit kasteesta ja ehtoollisesta ovat ei-luterilaisia vl-liikkeesä. Samoin monet ulkoiset "käyttäytymissäännöt" muistuttavat reformoidusta kristillisyydestä haetuilta.
Kalvinilaisuus vl-liikkeessä
21
1723
Vastaukset
- tuntematonta Suomessa
Ulkonaiset tavat ainakin.
Harmi vain, että monikaan ei edes tiedä mitä kalvinilaisuus on.
Taisit yrittää samasta aiheesta keskustelua aiemminkin. - vl.
Ehtoollisella me nautimme Kristuksen totisen ruumiin ja veren "uskon vahvistukseksi syntien anteeksiantamuksesta", kuten wanha, 1700-luvun kirkkokäsikirja sanoo.
Ihminen pelastuu ja saa synnit anteeksi uskomalla evankeliumin Kristuksesta. Ehtoollinen ei vanhurskauta. Ehtoollisella käyvän tulee olla jo vanhurskautettu, sillä uskottomat nauttivat ehtoollisen tuomiokseen, opettaa Luther Katekismuksessa. Ehtoollinen vahvistaa tätä vanhurskaaksi tekevää uskoa.
Alttarin sakramentti ei siis ole rituaali, jolla itsestään selvästi saadaan synnit anteeksi; se tulee ottaa vastaan uskolla. Kun ehtoollinen otetaan uskolla vastaan, se vahvistaa uskoa ja siten myös syntien anteeksiantamusta.
Reformoiduthan opettavat, että ehtoollinen on vain vertauskuva ja että leipä ja viini ovat vain Kristuksen ruumiin ja veren symboleita. Kuten edeltä voi lukea, me emme opeta näin.
Kaste on Raamatun mukaan hyvän omantunnon armoliitto Jumalan kanssa. Siinä mielessä kaste on pelastukselle välttämätön, että kasteen tietoinen halveksiminen kadottaa. Mutta jos vanhemmat jättävät lapsensa kastattamatta, ei Jumalan rangaistus kohtaa lasta, vaan vanhempia. Lapsi kuuluu Jeesuksen lunastamaan ihmissukuun ja pelastuu Jumalan armosta. Pieni lapsi uskoo, vaikkakin meiltä salatulla tavalla.- uskontotutkija
Luterilaisia siinä mielessä olette, että kuulutte luterilaiseen kirkkoon. Mutta opillisesti olette lähempänä reformoitua kristillisyyttä. Paras nimitys teille on protestantit.
- Hynde.
uskontotutkija kirjoitti:
Luterilaisia siinä mielessä olette, että kuulutte luterilaiseen kirkkoon. Mutta opillisesti olette lähempänä reformoitua kristillisyyttä. Paras nimitys teille on protestantit.
Luterilainen kirkko on opetuksessaan kauempana luterilaisuutta kuin vanhoillislestadiolaiset.
Kirkon päälinjan luterilaisuudelle voisi keksiä parempi nimi vaikka reformoiva luterilaisuus. Kirkon yleinen oppi on kokenut rajuja reformaatioita historiansa aikana. Laidasta laitaan tiukan lakihenkisen puhdasppisuuden noitavaino-häpeäpuu-seurakielto luterilaisuudesta aina ääriliberaaliseen filosofiseen nykyluterilaisuuteen. - vl.
uskontotutkija kirjoitti:
Luterilaisia siinä mielessä olette, että kuulutte luterilaiseen kirkkoon. Mutta opillisesti olette lähempänä reformoitua kristillisyyttä. Paras nimitys teille on protestantit.
"Luterilaisia siinä mielessä olette, että kuulutte luterilaiseen kirkkoon. Mutta opillisesti olette lähempänä reformoitua kristillisyyttä. Paras nimitys teille on protestantit."
Olen tuonut edellisessä viestissäni mielestäni kohtuullisen hyvin ilmi, että oppimme on luterilaista. Siksi on hieman ärsyttävää, kun vastaat vain "te olette reformoituja", etkä lainkaan perustele väitettäsi.
Luepa esim. Philip Melanchtonin kirja "Ydinkohdat", niin huomaat, mikä on oikeaa luterilaisuutta ja mikä ei. - kanssasi, olen el
Juuri tuolla tavalla uskomme myös esikoisuudessa.
Meillähän on sama "juuri". - tarkoitettu
kanssasi, olen el kirjoitti:
Juuri tuolla tavalla uskomme myös esikoisuudessa.
Meillähän on sama "juuri".olen luterilainen vl. Hänen kanssaan siis samaa mieltä sakramenteistä.
- uskontotutkija
vl. kirjoitti:
"Luterilaisia siinä mielessä olette, että kuulutte luterilaiseen kirkkoon. Mutta opillisesti olette lähempänä reformoitua kristillisyyttä. Paras nimitys teille on protestantit."
Olen tuonut edellisessä viestissäni mielestäni kohtuullisen hyvin ilmi, että oppimme on luterilaista. Siksi on hieman ärsyttävää, kun vastaat vain "te olette reformoituja", etkä lainkaan perustele väitettäsi.
Luepa esim. Philip Melanchtonin kirja "Ydinkohdat", niin huomaat, mikä on oikeaa luterilaisuutta ja mikä ei.On aivan selvää, että vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon piirteitä luterilaisuudesta. Mutta enemmän on piirteitä reformoidusta kristillisyydestä. Luterilainen kirkko ei ole paljoakaan muuttunut, mutta ympäröivä yhteiskunta on muuttunut. Luterilaisuuteen kuuluu aina halu seurata aikaa ja olla edistyksellinen. Uskonpuhdistushan oli edistystä.
Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys. Calvin oli lakihenkinen. Calvinin mukaan usko ilmenee menestyksenä maallisissakin asioissa. Sama käsitys on vl-liikkeessäkin. Ehjät runsaslapsiset perheet ja usein johtavat asemat ja mukana olo kuntien ja valtion hallintotehtävissä sekä yritysmaailmassa ilmentävät menestystä, joka koetaan siunauksena ja uskon hedelmänä. Myös predestinaatio-oppi eli usko on Jumalan teko ja siitä johtuva lähetystyön minimoiminen on kalvinistiseen ajatusmaailmaan kuuluvia.
Calvin on henkilönä suomalaiselle paljon vieraampi kuin Luther. Siksi konservatiivisesti ja ahtaasti ajatteleva uskovainen ei helpolla hyväksy väitettä vanhoillislestadiolaisuuden kalvinilaisuudesta. Vaikka esimerkiksi menestyvät maat, kuten Sveitsi ja USA ovat olleet ja ovat paljolti reformoidun, kalvinistisen kristillisyyden ohjaamina. - Hynde.
uskontotutkija kirjoitti:
On aivan selvää, että vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon piirteitä luterilaisuudesta. Mutta enemmän on piirteitä reformoidusta kristillisyydestä. Luterilainen kirkko ei ole paljoakaan muuttunut, mutta ympäröivä yhteiskunta on muuttunut. Luterilaisuuteen kuuluu aina halu seurata aikaa ja olla edistyksellinen. Uskonpuhdistushan oli edistystä.
Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys. Calvin oli lakihenkinen. Calvinin mukaan usko ilmenee menestyksenä maallisissakin asioissa. Sama käsitys on vl-liikkeessäkin. Ehjät runsaslapsiset perheet ja usein johtavat asemat ja mukana olo kuntien ja valtion hallintotehtävissä sekä yritysmaailmassa ilmentävät menestystä, joka koetaan siunauksena ja uskon hedelmänä. Myös predestinaatio-oppi eli usko on Jumalan teko ja siitä johtuva lähetystyön minimoiminen on kalvinistiseen ajatusmaailmaan kuuluvia.
Calvin on henkilönä suomalaiselle paljon vieraampi kuin Luther. Siksi konservatiivisesti ja ahtaasti ajatteleva uskovainen ei helpolla hyväksy väitettä vanhoillislestadiolaisuuden kalvinilaisuudesta. Vaikka esimerkiksi menestyvät maat, kuten Sveitsi ja USA ovat olleet ja ovat paljolti reformoidun, kalvinistisen kristillisyyden ohjaamina."Luterilaisuuteen kuuluu aina halu seurata aikaa ja olla edistyksellinen. Uskonpuhdistushan oli edistystä."
Uskonpuhdistukseen kuuluu perustavasti palata entisten Pyhien uskolle. Uskonpuhdistus oli kirkon paluuta siihen entiseen agustinuksen ym. perusteille.
Luther perustelee puhdistusta huomattavasti kirkkoisillä, etenkin augustinuksella.
Uskonpuhditus ei seurannut aikansa enemmistön hengellistä epäraamatullisuutta. Nykyinen allianssinen meno ilman usko&raamattuperiaatetta on juuri päinvastaista kuin uskonpuhdistus.
"Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys."
Väitteillä ei ole Lutherin perusteita.
Sen sijaan kirjallisia todistukset ovat puolellamme;kirkon tunnustuksiin kuuluu tietty lakihenkisyys. Nykyinen suuntaus on taasen kirkon antinomistinen käytäntö se ettei lakia saa saarnata. Suostittelen lukemaan Lutherin antinomistiriidan aikana kirjoitettu laki ja evankeliumi. Se kumoaa ortodoksiluterilaisuuden lain3.käytön ja nykyajan antinomistiset 'vanhoillislestadiolaisten lakihenki'- väiteet.
Lutherin kanta ja VL kanta on selvä mihin laki kuuluu. Nykykirkkolaisten, eikä sen ammoisen puhdasoppisen eriseuran käsitys ole Lutherin mukaista.
"Calvinin mukaan usko ilmenee menestyksenä maallisissakin asioissa. Sama käsitys on vl-liikkeessäkin."
Kun väität VL opettavan menestysteologiaa niin meni lopullinen uskottavuutesi esiintyessäsi uskontotutkijana. Väitteesi on kardinaalimöhläys ja osoittaa ammattitaidon puutetta. Olethan esiintynyt jo ennenkin jonkun alan ammattilaisena:-]? Muuten en voisi kuin hämmästellä teologisen tiedekunnan tuottamien tutkijoiden heikkoa tasoa.
Lutherin mukaan usko näkyy käytännössä, sen vuoksi hän toimi niinkuin opetti avioliiton asiassa ja jos sen sekoitat menestykseen on .
Myös predestinaatio-oppi väite taas uskomatonta hölynpöly väitteitä.
Tutustu nyt edes Lutherin oppiin tässä asiassa .
Siinä on selvä ero.
Väitteesi vanhoillislestadiolaisuuden kalvinilaisuudesta on todella kömpelösti esittämäsi väite. Väitteesi perustuu omaan mielikuvitukseesi, eikä tosiasioihin. - vl.
uskontotutkija kirjoitti:
On aivan selvää, että vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon piirteitä luterilaisuudesta. Mutta enemmän on piirteitä reformoidusta kristillisyydestä. Luterilainen kirkko ei ole paljoakaan muuttunut, mutta ympäröivä yhteiskunta on muuttunut. Luterilaisuuteen kuuluu aina halu seurata aikaa ja olla edistyksellinen. Uskonpuhdistushan oli edistystä.
Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys. Calvin oli lakihenkinen. Calvinin mukaan usko ilmenee menestyksenä maallisissakin asioissa. Sama käsitys on vl-liikkeessäkin. Ehjät runsaslapsiset perheet ja usein johtavat asemat ja mukana olo kuntien ja valtion hallintotehtävissä sekä yritysmaailmassa ilmentävät menestystä, joka koetaan siunauksena ja uskon hedelmänä. Myös predestinaatio-oppi eli usko on Jumalan teko ja siitä johtuva lähetystyön minimoiminen on kalvinistiseen ajatusmaailmaan kuuluvia.
Calvin on henkilönä suomalaiselle paljon vieraampi kuin Luther. Siksi konservatiivisesti ja ahtaasti ajatteleva uskovainen ei helpolla hyväksy väitettä vanhoillislestadiolaisuuden kalvinilaisuudesta. Vaikka esimerkiksi menestyvät maat, kuten Sveitsi ja USA ovat olleet ja ovat paljolti reformoidun, kalvinistisen kristillisyyden ohjaamina."Luterilaisuuteen kuuluu aina halu seurata aikaa ja olla edistyksellinen. Uskonpuhdistushan oli edistystä."
Uskonpuhdistus oli konservatismia puhtaimmillaan. Luther ym. halusivat palata entiseen, puhtaaseen uskoon, joka oli menetetty, kun uskoon oli hyväksytty uusia maailman vaikutteita.
"Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys."
Tuo on yleinen näkemys, mutta me vl-kristillisyydessä sisällä olevat emme hyväksy sitä. Uskomme pelastuvamme yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.
"Myös predestinaatio-oppi eli usko on Jumalan teko ja siitä johtuva lähetystyön minimoiminen on kalvinistiseen ajatusmaailmaan kuuluvia."
Itse asiassa myös Luther kannatti predestinaatiota. Jollei usko olisi kokonaan Jumalan lahjaa, emme pelastuisi yksin armosta, vaan (ainakin osittain) omalla voimallamme. Tällainen pelagiolaisuus on luterilaisuudelle täysin vierasta. - vl minäkin
vl. kirjoitti:
"Luterilaisuuteen kuuluu aina halu seurata aikaa ja olla edistyksellinen. Uskonpuhdistushan oli edistystä."
Uskonpuhdistus oli konservatismia puhtaimmillaan. Luther ym. halusivat palata entiseen, puhtaaseen uskoon, joka oli menetetty, kun uskoon oli hyväksytty uusia maailman vaikutteita.
"Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys."
Tuo on yleinen näkemys, mutta me vl-kristillisyydessä sisällä olevat emme hyväksy sitä. Uskomme pelastuvamme yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.
"Myös predestinaatio-oppi eli usko on Jumalan teko ja siitä johtuva lähetystyön minimoiminen on kalvinistiseen ajatusmaailmaan kuuluvia."
Itse asiassa myös Luther kannatti predestinaatiota. Jollei usko olisi kokonaan Jumalan lahjaa, emme pelastuisi yksin armosta, vaan (ainakin osittain) omalla voimallamme. Tällainen pelagiolaisuus on luterilaisuudelle täysin vierasta."Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys."
"Tuo on yleinen näkemys, mutta me vl-kristillisyydessä sisällä olevat emme hyväksy sitä. Uskomme pelastuvamme yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden."
Puhu sinä vaan itsestäsi. On meitä rehellisiäkin vanhoillislestadiolaisia, jotka kyllä hyväksytään tosiasiat. Ja yksi semmonen on, että vl on luisunut pahasti lakivanhurskauden puolelle. Herra meitä armahtakoon. - Helsinkipoitsu
vl minäkin kirjoitti:
"Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys."
"Tuo on yleinen näkemys, mutta me vl-kristillisyydessä sisällä olevat emme hyväksy sitä. Uskomme pelastuvamme yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden."
Puhu sinä vaan itsestäsi. On meitä rehellisiäkin vanhoillislestadiolaisia, jotka kyllä hyväksytään tosiasiat. Ja yksi semmonen on, että vl on luisunut pahasti lakivanhurskauden puolelle. Herra meitä armahtakoon.Näin se vaan paljolti on jos ollaan ihan rehellisiä, sääntöja vaikkakin kirjoittamattomia on jo lähes yhtä paljon ja yhtä monimutkaisesti kuin ortodoksijuutalaisilla. Eli minustakin on kyllä menty vaarallisen pitkälle tekojen oppiin.
- uskontotutkija
vl minäkin kirjoitti:
"Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu tietty lakihenkisyys."
"Tuo on yleinen näkemys, mutta me vl-kristillisyydessä sisällä olevat emme hyväksy sitä. Uskomme pelastuvamme yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden."
Puhu sinä vaan itsestäsi. On meitä rehellisiäkin vanhoillislestadiolaisia, jotka kyllä hyväksytään tosiasiat. Ja yksi semmonen on, että vl on luisunut pahasti lakivanhurskauden puolelle. Herra meitä armahtakoon.Calvin oli koulutukseltaan lakimies. Hän pyrki luomaan Genevestä protestanttisen Rooman. Calvin piti yllä tiukkaa kirkkokuria eli antoi monenlaisia sääntöjä, joita ihmisten piti noudattaa.
- kalle
uskontotutkija kirjoitti:
Luterilaisia siinä mielessä olette, että kuulutte luterilaiseen kirkkoon. Mutta opillisesti olette lähempänä reformoitua kristillisyyttä. Paras nimitys teille on protestantit.
"uskontotutkija" ja mitä se Sinulle tarkoittaa.
Jos tarkoitat että opiskelet (ilmeisesti ensimmäistä syksyäsi) uskontotieteen laitoksella tai humanistisessa tiedekunnassa, kannattaa jatkaa opiskelua ja kerätä hiukan lisätietoa.
Kannattaa myös käydä systemaattisen teologian peruskurssi ja kurssi johdatus dogmatiikkaan. Ehkäpä herätysliikkeiden ja luterilaisuuden yhteydet sitten aikaa myöten selviävät.
Opillisesti väitteesi ei kestä kriittistä tarkastelua.
Ulkoisestihan voi toki löytää mistä ryhmittymästä tahansa ihan mitä tahansa piirteitä kun sopivan värisillä silmälaseilla niitä etsii.
- ei sinne päinkään
kalvinilaisväitteen tekijälle on sanottava suorat sanat: lestadiolaisuus on ydintä luterilaisuudessa.Se on kaukana kalvinilaisuudesta. Miten ilkeät tehdäkin tuollaisia väitteitä.Olet kaukana oikeasta tutkijasta.
- vl.
Avaus oli asiallinen ja keskustelu on ollut mielenkiintoista. Tällaisilla keskusteluilla voimme ehkä oikoa kristillisyyteen kohdistuvia ennakkoluuloja. Vaikkei avaaja selvästikään tunne syvällisemmin kristillisyyttämme, oli hyvä, että hän teki tästä asiasta avauksen. :)
- on niin kaukana totuudesta
vl. kirjoitti:
Avaus oli asiallinen ja keskustelu on ollut mielenkiintoista. Tällaisilla keskusteluilla voimme ehkä oikoa kristillisyyteen kohdistuvia ennakkoluuloja. Vaikkei avaaja selvästikään tunne syvällisemmin kristillisyyttämme, oli hyvä, että hän teki tästä asiasta avauksen. :)
Nuhtelijalleni "eipä räkytetä". Palaan työjärjestykseen, mutta kun väite kalvinilaisuudesta on niin kaukana totuudesta, että väitteen voi tulkita keskustelunavaukseksi josta ei voi enää jatkaa. Panen käden suulleni eli en jatka enää.
- maxno
Martti Luther ei olisi varmaan koskaan hyväksynyt kirkkoomme tulleita herätysliikkeitä, ei vanhoillislestadiolaisuuttakaan. Luther halusi pohjinmiltaan uudistaa katolista kirkkoa eikä luoda uutta kirkkokuntaa. Pelastukseen olisi Lutherin ajatusmaailman mukaan riittänyt kuuluminen luterilaiseen kirkkoon ja toimiminen suht-koht tavallisena rivikristittynä. Herätysliikkeet ovat Lutherin ajatusmaailman mukaan eriseuraisuutta. Voi vain kuvitella, minkälaisen tuomion äänen olisivat kaikki suomalaisetkin herätysliikkeet saanet Martti Lutherin huulilta.
- etäämmällä
Kun Jean Calvin kirjoitti saarnojaan ja tutkielmiaan, niin ei hän niitä omasta järjestään tehtaillut. Oli Pyhä Henki opastamassa, ja näyttämässä, mikä kirkon perinteessä oli kelvollista ja mikä kelvotonta.
Se, mikä Lestadiolaisuudessa näyttää "kalvinilaisuudelta", onkin sitä, mitä Pyhä Henki tuo esiin ajasta ja paikasta riippumatta. Siksi oikeat uskovat uskovat aina samalla tavalla. Onhan se kivaa, kun historioista löytyy kautta kirkko- ja maallikkohistorian niin paljon samaa.- "calvinisti"
Kaikessa on perustana Raamattu. Mikä tahansa liike alkaa näyttää kalvinilaiselta, jos liikkeen lähtökohtana on toteuttaa Raamatun määräyksiä ja ilmoituksia.
- muistaako joku tämän kirjan?
"calvinisti" kirjoitti:
Kaikessa on perustana Raamattu. Mikä tahansa liike alkaa näyttää kalvinilaiselta, jos liikkeen lähtökohtana on toteuttaa Raamatun määräyksiä ja ilmoituksia.
julkaisemassa kirjassa jo ikämiehenä vl-liikkeeseen liittynyt Zidbäck esitti ajatuksenaan jotakin seuraavanlaista: suomalaiset herätysliikkeet omaksuivat jotakin pietismistä joka puolestaan sisältää jotakin reformoidusta ajattelumaailmasta, joka on sama kuin Calvin´in ja Zwinglin muodostama protestanttinen liike.
Pietistiset suuntaukset olivat käytännön toiminnassaan paljon jyrkempiä kuin Luther, kuten historiansa lukeneet tietävät. Tämä näkyy monissa yhteyksissä, joita en kuitenkaan esitä koska en ole uskonnontutkija, niinkuin vaikkapa edellämainittu Zidbäck.
Joitakin yksityiskohtia: Reformoidut kirkot maalattiin kalkkimaalilla, ts katolisesta kirkosta muistuttavat kuvat maalattiin piiloon. Calvin oli musikaalisesti lahjakas, mutta suhtautui kuitenkin torjuvasti musiikin erilaisiin muotoihin. (tässä suhteessa muistuttaa vl-ajattelua)
Se, mitä vl-ajattelusta sanotaan täällä vl-ajattelun puolustukseksi, on tietenkin jokaisen ajattelevan lukijan pääteltävissä, (ko väitteiden paikkansapitävyys siis), mutta allekirjoittanut on taipuvainen myöntymään siihen käsitykseen että suomalainen herätyskristillisyys on omaksunut hyvin monta asiaaa reformoidusta ajattelumaailmasta.
Tämä asia tuli mielestäni esille mm Kotimaa-lehden artikkelissa äskettäin kun eräs tutkija painotti Väinö Linnan erehtyneen esittäessään "Täällä Pohjan Tähden alla"-trilogian pappilan kuvauksessa niin, että papit olisivat olleet yläluokkaista ja korkeampaa sivistystä edustaneita ihmisiä.
Keskusteluun liittyen totean, että ko tutkija painotti tuon ajan pappien olleen koulutukseltaan maalaisoloista, käsityöläistaustaisia ja sen seurauksena he vierastivat kulttuuririentoja, kuten teatteria, musiikkiesityksiä, oopperaa, jne.
Eli 1900-luvun papiston maailmankuva oli aika samanlainen kuin vl-liikkeen ihmisillä. Tämä oli kiinnostava linkki vl-ajattelun, reformoidun kirkon ja suomalaisen "alatien kristillisyyden" (körtit) ja yleensäkin suomalaisen tavallisen evlut-maailman juurista.
Lukekaa se, yritys linkittää ko artikkeli seuraa tässä:
http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307