Tieliikelaitos....

oli TAAS auttamatta myöhässä töistään eilen illalla ja tänä aamuna. Iltapäivälehdissä oli isoilla kirjaimilla, että valmiina oltiin. Mutta mihin? Eipä näkyny 6-tiellä eikä Mli-Lpr välillä minkään näköstä kalustoa, ennenkuin liikenne pysähtyi parin itäisen "virkaveljen" jäätyä kiinni. Siellä odoteltiin 2 ja puol tuntia. Ei auta valmiina oleminen, pitäskö sitä tehdäkkin jotain? Mutta onpa hyvä , että säästöjä saadaan, ja kai ne lumet sieltä itekseen sulaa pois, viimestään tossa huhtikuulla...

11

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi olla.

      Suomessa ei sentään tarvitse ajella kolonnassa niin,kuin Norjassa jossa vuorten ylitys monestikkin auraauton perässä ajelua jonossa ja odottelua tuntikausia.

      • aura-auto saatiin paikalle n. kahden tunnin odottelun jälkeen. Ei varmasti joka kohtaan riitä samaan aikaan, mutta eikö päätiet kuitenkin olisi tärkeä pitää suht puhtaana? Ja se on jo nähty useampana talvena, että talvi yllättää myös TL:n.Jos pääväylällä on lunta kahlata asti, eikö joku ole sillon tullut myöhässä töihin?


      • Sohvatiikeri
        SMC kirjoitti:

        aura-auto saatiin paikalle n. kahden tunnin odottelun jälkeen. Ei varmasti joka kohtaan riitä samaan aikaan, mutta eikö päätiet kuitenkin olisi tärkeä pitää suht puhtaana? Ja se on jo nähty useampana talvena, että talvi yllättää myös TL:n.Jos pääväylällä on lunta kahlata asti, eikö joku ole sillon tullut myöhässä töihin?

        Joo-o... jos asia oikein painaa, kannattaa tuttustua Tiehallinnon sivuihin ja siellä talvihoidon toimintalinjoihin.

        Tämä lumipyry on poikkeuksellinen ja se selätti suomalaisen auraajan. Ei tällaisia kelejä ole tarkoitettukaan hoitaa viimeisen päälle. Eihän semmoista kenenkään perse kestä, ei edes valtion.


      • kesti perse
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Joo-o... jos asia oikein painaa, kannattaa tuttustua Tiehallinnon sivuihin ja siellä talvihoidon toimintalinjoihin.

        Tämä lumipyry on poikkeuksellinen ja se selätti suomalaisen auraajan. Ei tällaisia kelejä ole tarkoitettukaan hoitaa viimeisen päälle. Eihän semmoista kenenkään perse kestä, ei edes valtion.

        valtiolla ja paljon onnettomalla kalustolla kuin nyt.mutta silloin oli äijät rautaa eikä ollut kelikameroita ja tietsikkoja.


      • Sohvatiikeri
        kesti perse kirjoitti:

        valtiolla ja paljon onnettomalla kalustolla kuin nyt.mutta silloin oli äijät rautaa eikä ollut kelikameroita ja tietsikkoja.

        Vai oli 70-luvulla parempaa tienhoitoa... joopajoo.

        Se on kyllä totta, että miehiä ja vehkeitä oli enemmän. Tiehöyliäkin oli joitakin satoja, nyt taitaa valtion teitä olla höyläilemässä jotain 50 höylää. Eikä nekään tietenkään liiku nyt kun niihin ei riitä miehiä.


    • Sohvatiikeri

      Mitenkäs usein se pitäisi aurata?

      • ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?


      • Sohvatiikeri
        SMC kirjoitti:

        ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?

        Joo, sinne laitetaan suolaa. Mutta ei tuollaista valtatietä niin kovin usein aurata. Kahden - kolmen tunnin välein. Jos on niin kova pyry, että menee tukkoon niin menee tukkoon. Minkäs sille voi.

        Eihän sitä usein satu. Minä olen ajanut jotain 700 000 km ja olen kerran jäänyt valtion tiellä lumen takia kiinni. Se oli 1.1.1982 kello 04.


      • sinivilkku
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Joo, sinne laitetaan suolaa. Mutta ei tuollaista valtatietä niin kovin usein aurata. Kahden - kolmen tunnin välein. Jos on niin kova pyry, että menee tukkoon niin menee tukkoon. Minkäs sille voi.

        Eihän sitä usein satu. Minä olen ajanut jotain 700 000 km ja olen kerran jäänyt valtion tiellä lumen takia kiinni. Se oli 1.1.1982 kello 04.

        Maanantaina ei vielä ollut lumimyräkkää, silti jopa useissa radiouutisissa mainittiin, että 3-tie on aivan peilijäässä ja kesti muuten monta tuntia, ennenkuin sinne saatiin suolaa.

        Että kyllä nyt on todella ollut heikko esitys tieliikelaitokselta. Tulikohan tehtyä liian kireä urakka YIT:n kanssa?


      • Sohvatiikeri
        sinivilkku kirjoitti:

        Maanantaina ei vielä ollut lumimyräkkää, silti jopa useissa radiouutisissa mainittiin, että 3-tie on aivan peilijäässä ja kesti muuten monta tuntia, ennenkuin sinne saatiin suolaa.

        Että kyllä nyt on todella ollut heikko esitys tieliikelaitokselta. Tulikohan tehtyä liian kireä urakka YIT:n kanssa?

        Voihan se suolaus olla ollut myöhässä.

        Mutta mistä urakasta puhut? Tieliikelaitos YIT:n aliurakoitsijana? Vai toisinpäin? Yleensä sekä TLL että YIT ovat sopimussuhteessa Tiehallintoon, joka teettää alueurakat.

        YIT hoitaa Tampereen, Hämeenlinnan, Hyvinkään ja Espoon alueurakoita, siis koko kolmostietä Helsinki-Tampere.


      • auraajaksi
        SMC kirjoitti:

        ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?

        jos se on niin helppoa. Sellaisen firman voi perustaa kuka tahansa. Hyvistä auraajista on ihan tolkuton pula...

        Auraamisen tiheys riippuu viime päivien kaltaisessa tilanteessa vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon kalustoa on ylipäätään mahdollista saada liikkeelle. Tietysti kaikki mahdollinen laitetaan tuollaisessa tilanteessa peliin, ja silloin sen on vain riitettävä. Eihän palokuntiakaan ole niin paljoa että ne riittäisivät jos kaupungin jokainen talo syttyy yhtä aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      196
      22532
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      89
      9757
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      50
      7697
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      93
      6479
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      190
      6196
    6. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      63
      5805
    7. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      56
      5290
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5193
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      121
      4853
    10. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4539
    Aihe