Finnbirch upposi

Skönäri..

Nyt, klo 22.30 on onneksi 12 miehistön jäsentä 14:sta saatu vinssattua ylös... kusiset paikat pojilla olluta. Toivottavasti nyt loputkin saadaan..

57

22045

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Micke28

      Yritin hakea tietoa tuolta suomalaisesta fcbs laivafoorumista tämänhetkisestä tilanteesta, mutta siellä keskitytään johonkin laivan reittisuunnnitelmiin yms. epäoleelliseen paskaan.

      Maalla ollaan viisaita, kun merellä sattuu vahinko

      • valintaan

        Reitin valinta on kyllä ehkä tärkein turvallisuustekijä - sitä ei pidä unohtaa
        huviveneilyssääkään.


      • turpourpo
        valintaan kirjoitti:

        Reitin valinta on kyllä ehkä tärkein turvallisuustekijä - sitä ei pidä unohtaa
        huviveneilyssääkään.

        tolla linjalla ei paljon löydy reittivaihtoehtoja


      • 52443
        turpourpo kirjoitti:

        tolla linjalla ei paljon löydy reittivaihtoehtoja

        Onko ahtaajien ammattitaito hukassa vai meneekö aika lakkojen suunnitteluun?


      • vastaa joku muu
        52443 kirjoitti:

        Onko ahtaajien ammattitaito hukassa vai meneekö aika lakkojen suunnitteluun?

        kuin ahtaaja.


      • Repez

        FCBS forumin väki on nuorta ja pääosin merenkulkua tuntematonta valokuvaajaporukkaa, joten kyseinen foorumin ei välttämättä ole paras paikka tällaisten asioiden seuraamiseen faktapohjalta. Siellä "tiedot" perustuvat oletuksiin ja muutamien "viisaiden" yleispäteviin lausuntoihin. Ammattimerenkulusta tai laivatekniikasta foorumilla on häviävän vähän tietoa.

        Mutta linkkejä loistaviin kuviin sieltä löytyy ja hienoa historiikkiasiaa. Näissä jutuissa faktat on kohdallaan. Itse ammattimerimiehenä lukee mielellään juttuja vanhoista laivoista ja muusta merenkulun historiasta.

        Mutta tällainen laivan kaatuminen ja merimiesten kuolema merellä on aina pysäyttävä hetki.Jokainen merimies pelkää merta jossain vaiheessa ja osaa siksi suhtautua siihen kunnioittavasti, niin se ei aina riitä. Meri ottaa ja meri antaa silloin kun se haluaa. Kovinkaan jätkä ei sille loppupeleissä pärjää.

        Rauha kadonneitten sieluille.


      • loppupeleis
        vastaa joku muu kirjoitti:

        kuin ahtaaja.

        yliperämies vastaa.. se hyväksyy lastisuunnitelman silloin kun joku stuuvausfirma sen tekee. joissain laivoissa försti myös tekee lastilistan, mutta uskoisin että tuon firman lastaukset suunnitellaan satamassa.


      • voitas
        52443 kirjoitti:

        Onko ahtaajien ammattitaito hukassa vai meneekö aika lakkojen suunnitteluun?

        korvata kans ex-neuvostoliittolaisilla, niin näin kuvan Finnbirchistä, ja kansilasti oli paikallaan, vaikka laiva oli kallellaan, ruumasta en tiedä.


      • Jakz
        Repez kirjoitti:

        FCBS forumin väki on nuorta ja pääosin merenkulkua tuntematonta valokuvaajaporukkaa, joten kyseinen foorumin ei välttämättä ole paras paikka tällaisten asioiden seuraamiseen faktapohjalta. Siellä "tiedot" perustuvat oletuksiin ja muutamien "viisaiden" yleispäteviin lausuntoihin. Ammattimerenkulusta tai laivatekniikasta foorumilla on häviävän vähän tietoa.

        Mutta linkkejä loistaviin kuviin sieltä löytyy ja hienoa historiikkiasiaa. Näissä jutuissa faktat on kohdallaan. Itse ammattimerimiehenä lukee mielellään juttuja vanhoista laivoista ja muusta merenkulun historiasta.

        Mutta tällainen laivan kaatuminen ja merimiesten kuolema merellä on aina pysäyttävä hetki.Jokainen merimies pelkää merta jossain vaiheessa ja osaa siksi suhtautua siihen kunnioittavasti, niin se ei aina riitä. Meri ottaa ja meri antaa silloin kun se haluaa. Kovinkaan jätkä ei sille loppupeleissä pärjää.

        Rauha kadonneitten sieluille.

        Ammattimerimiehenä olen täysin samaa mieltä kanssasi.

        Rauha kadonneen ja menehtyneen sieluille, olkoon tuulet tyyniä ja laineet mielyttävän pehmeitä siellä missä seilaatte nykyään.

        Olen noitten tyyppien kans joskus ottanut kuppia kans heidän ollessa Sörkän kaijas.

        Jani


      • välitäkinpuosu
        Repez kirjoitti:

        FCBS forumin väki on nuorta ja pääosin merenkulkua tuntematonta valokuvaajaporukkaa, joten kyseinen foorumin ei välttämättä ole paras paikka tällaisten asioiden seuraamiseen faktapohjalta. Siellä "tiedot" perustuvat oletuksiin ja muutamien "viisaiden" yleispäteviin lausuntoihin. Ammattimerenkulusta tai laivatekniikasta foorumilla on häviävän vähän tietoa.

        Mutta linkkejä loistaviin kuviin sieltä löytyy ja hienoa historiikkiasiaa. Näissä jutuissa faktat on kohdallaan. Itse ammattimerimiehenä lukee mielellään juttuja vanhoista laivoista ja muusta merenkulun historiasta.

        Mutta tällainen laivan kaatuminen ja merimiesten kuolema merellä on aina pysäyttävä hetki.Jokainen merimies pelkää merta jossain vaiheessa ja osaa siksi suhtautua siihen kunnioittavasti, niin se ei aina riitä. Meri ottaa ja meri antaa silloin kun se haluaa. Kovinkaan jätkä ei sille loppupeleissä pärjää.

        Rauha kadonneitten sieluille.

        "FCBS forumin väki on nuorta ja pääosin merenkulkua tuntematonta.." Niinpä,ne forumin palstoilla kirjoittelevat kipparit,perämiehet,luotsit,ym.eivät tietenkään koskaan saavuta sinun tietotasoa.


      • Puhoksenjenkki
        välitäkinpuosu kirjoitti:

        "FCBS forumin väki on nuorta ja pääosin merenkulkua tuntematonta.." Niinpä,ne forumin palstoilla kirjoittelevat kipparit,perämiehet,luotsit,ym.eivät tietenkään koskaan saavuta sinun tietotasoa.

        puhut


      • paskan marjat!
        Repez kirjoitti:

        FCBS forumin väki on nuorta ja pääosin merenkulkua tuntematonta valokuvaajaporukkaa, joten kyseinen foorumin ei välttämättä ole paras paikka tällaisten asioiden seuraamiseen faktapohjalta. Siellä "tiedot" perustuvat oletuksiin ja muutamien "viisaiden" yleispäteviin lausuntoihin. Ammattimerenkulusta tai laivatekniikasta foorumilla on häviävän vähän tietoa.

        Mutta linkkejä loistaviin kuviin sieltä löytyy ja hienoa historiikkiasiaa. Näissä jutuissa faktat on kohdallaan. Itse ammattimerimiehenä lukee mielellään juttuja vanhoista laivoista ja muusta merenkulun historiasta.

        Mutta tällainen laivan kaatuminen ja merimiesten kuolema merellä on aina pysäyttävä hetki.Jokainen merimies pelkää merta jossain vaiheessa ja osaa siksi suhtautua siihen kunnioittavasti, niin se ei aina riitä. Meri ottaa ja meri antaa silloin kun se haluaa. Kovinkaan jätkä ei sille loppupeleissä pärjää.

        Rauha kadonneitten sieluille.

        Meinaatko sitten, että kannattaa tulla Suomi24:n palstoille etsimään faktoja, ja asiantuntemusta???
        Aivan tuppaa naurattamaan. En tiedä mitään parempaa paskanlässyttämisen kehtoa, kuin Suomi24!!! Minkäköhän sortin ammattimies meillä täällä on asialla, jos täältä faktoja löytää, kysympä vain...


      • apinapuomi
        välitäkinpuosu kirjoitti:

        "FCBS forumin väki on nuorta ja pääosin merenkulkua tuntematonta.." Niinpä,ne forumin palstoilla kirjoittelevat kipparit,perämiehet,luotsit,ym.eivät tietenkään koskaan saavuta sinun tietotasoa.

        en tiedä kenellä on ammattitaitoa ja missä foorumissa,mutta pisti silmään tuolla fcbs foorumilla kirjottelussa yksikin kirjotus mieheltä joka tituleeraa itseään pursimieheksi:ykkösen luukku onkin nykyään vitosenluukku!!!! voitte lukea sen osiosta arkadian matkat. en kyllä enään yhtään ihmettele kun joku tulee laivassa puhumaan työasioista aivan täysin p....a!!!!!


      • välitäkin poosu.....
        apinapuomi kirjoitti:

        en tiedä kenellä on ammattitaitoa ja missä foorumissa,mutta pisti silmään tuolla fcbs foorumilla kirjottelussa yksikin kirjotus mieheltä joka tituleeraa itseään pursimieheksi:ykkösen luukku onkin nykyään vitosenluukku!!!! voitte lukea sen osiosta arkadian matkat. en kyllä enään yhtään ihmettele kun joku tulee laivassa puhumaan työasioista aivan täysin p....a!!!!!

        ...mutta mikä on lastin irtoamisen syynä ja mikä lienee ollut gm, eikös saman tyyppisissä rollareissa Canobus tms. ollut mahdollista kaataa väärällä lastauksella laiva...


      • ...Finnforest, ex Rolita?
        välitäkin poosu..... kirjoitti:

        ...mutta mikä on lastin irtoamisen syynä ja mikä lienee ollut gm, eikös saman tyyppisissä rollareissa Canobus tms. ollut mahdollista kaataa väärällä lastauksella laiva...

        Niin kyllä - tarkistin asian sen ex-kipparilta, sanoi laivan olleen sen verran kapea ja korkea, että lastatessakin piti käyttää kuulemma painolastitankkeja oikomiseen, kun vetomestari meni trailerin kanssa toiselle reunalle.

        Oli kuulemma vielä aluskohtaisia eroja sisaraluksiin Bore Sky ja Bore Suniin verrattuna, eli lastinottokyky oli aavistuksen huonompi - jostain syystä...


      • Linkittäjä

        Tuo sveitsiläislinkki oli laajempi liittäessäni sen mukaan. Nyt sitä on näköjään typistetty eikä siinä puhuta Itämeren laivaturmasta enää mitään.


    • Manitsella

      Seurasin Ruotsin teksti-tv:tä ja ruotsin uutistoimistoja niin siellä kerrottiin jo 20 minuuttia laivan uppoamisen jälkeen että alus on kokonaan kaatunut ja uponnut. Suomessa ei tiedetty yhtään mitään reaaliajassa..

      • Ihmettelevä veneilijä

        vaikka säätietojen ja uutisten mukaan tuulta oli n.20m/s ja aallokko n.4m.

        Tällaiset olosuhteet ei lienee kovinkaan kohtuuttomia rahti ja matkustaja laivoille?

        Lieneekö syynä virheellinen lastaus tai heikko lastin kiinnitys?


      • pysähtyminen
        Ihmettelevä veneilijä kirjoitti:

        vaikka säätietojen ja uutisten mukaan tuulta oli n.20m/s ja aallokko n.4m.

        Tällaiset olosuhteet ei lienee kovinkaan kohtuuttomia rahti ja matkustaja laivoille?

        Lieneekö syynä virheellinen lastaus tai heikko lastin kiinnitys?

        voisi olla yksi mahdollinen tapahtumaketjun alkuun pannut tekijä?


      • pate77
        pysähtyminen kirjoitti:

        voisi olla yksi mahdollinen tapahtumaketjun alkuun pannut tekijä?

        jos pitäis veikata niin, kone stoppi,laiva kääntyy sivu aallokkoon, alkaa rullaan ,lastia irtoo, laiva kallistuu, jokin luukku vuotaa, vettä pääsee sisään, alus kallistuu lisää ja uppoaa lopulta


      • jepujepu00
        Ihmettelevä veneilijä kirjoitti:

        vaikka säätietojen ja uutisten mukaan tuulta oli n.20m/s ja aallokko n.4m.

        Tällaiset olosuhteet ei lienee kovinkaan kohtuuttomia rahti ja matkustaja laivoille?

        Lieneekö syynä virheellinen lastaus tai heikko lastin kiinnitys?

        Tänään SVT Europan uutisissa kuitenkin Ruotsin merivartioston komentaja sanoi aallokon olleen 8-metristä, eikä 4-5 / 4,5 niin kuin yleisesti on sanottu, ja tuossa ei siis puhuttu mistään huipuista...


      • Puhoksenjenkki
        pate77 kirjoitti:

        jos pitäis veikata niin, kone stoppi,laiva kääntyy sivu aallokkoon, alkaa rullaan ,lastia irtoo, laiva kallistuu, jokin luukku vuotaa, vettä pääsee sisään, alus kallistuu lisää ja uppoaa lopulta

        Apukärrit oli ainakin päällä, koska paatti oli valaistu kuin joulukuusi, se että molemmat pääko-
        neet putoo samaan aikaan tuntuu aika mahdottomalta.


      • qvekki
        jepujepu00 kirjoitti:

        Tänään SVT Europan uutisissa kuitenkin Ruotsin merivartioston komentaja sanoi aallokon olleen 8-metristä, eikä 4-5 / 4,5 niin kuin yleisesti on sanottu, ja tuossa ei siis puhuttu mistään huipuista...

        Tuuli oli n.20m/s,ei se vielä tuollaisia aaltoja nosta.Pohjois Itämerellä aallonkorkeus samoihin aikoihin oli 3.7m.


      • polttoaineen
        Puhoksenjenkki kirjoitti:

        Apukärrit oli ainakin päällä, koska paatti oli valaistu kuin joulukuusi, se että molemmat pääko-
        neet putoo samaan aikaan tuntuu aika mahdottomalta.

        joukossa?


      • ldldldldl
        polttoaineen kirjoitti:

        joukossa?

        laivan polttoaineessa on aina vettä(ja ties mitä muuta) seassa etenkin kun raskaalla ajetaan, sitä varten siellä on separit ja muut vimpaimet..

        enempi alkaa olla haittaa jos vettä ja muita epäpuhtauksia on voiteluöljyn seassa..mistä muun muassa tais johtua Camillan haveri atlantilla..


      • pysähtyminen
        ldldldldl kirjoitti:

        laivan polttoaineessa on aina vettä(ja ties mitä muuta) seassa etenkin kun raskaalla ajetaan, sitä varten siellä on separit ja muut vimpaimet..

        enempi alkaa olla haittaa jos vettä ja muita epäpuhtauksia on voiteluöljyn seassa..mistä muun muassa tais johtua Camillan haveri atlantilla..

        , varsinkin molempien, vaikuttaisi kyllä enempi polttoaine ongelmaan kun voiteluöljyyn. Mikäli siellä nyt kone stoppia ennen kallistumaa on tullut. Nyt on kyllä vettä voiteluöljyssä ja valvomon pulpetissa.


      • Monivaiheista
        ldldldldl kirjoitti:

        laivan polttoaineessa on aina vettä(ja ties mitä muuta) seassa etenkin kun raskaalla ajetaan, sitä varten siellä on separit ja muut vimpaimet..

        enempi alkaa olla haittaa jos vettä ja muita epäpuhtauksia on voiteluöljyn seassa..mistä muun muassa tais johtua Camillan haveri atlantilla..

        Ei sitä separoimalla saanut kaikkea pois - sitä kertyi jopa päivätankkien pohjalle, josta se valutettiin pois ja merenkäynnissä tuppasivat ottamaan paikkansa polttoaineen syötössä.

        Näin ennen - nykyisestä en tiedä.


      • ldldldldl
        pysähtyminen kirjoitti:

        , varsinkin molempien, vaikuttaisi kyllä enempi polttoaine ongelmaan kun voiteluöljyyn. Mikäli siellä nyt kone stoppia ennen kallistumaa on tullut. Nyt on kyllä vettä voiteluöljyssä ja valvomon pulpetissa.

        joo en nyt väitäkkään että olisi konestoppi tullut voiteluongelmien seurauksena(jos sitä nyt ylipäätänsä tuli), kunhan totesin että pa:n seassa tosiaan aina on vettä, ja että vö:n seassa se on suurempi haitta.. ja totta, tuollaisessa vatkauksessa varmasti sekoittuu nesteet niin ettei vesitys suuremmin auta..


    • Skönäri..

      Vanhanmalliset, avoimet pelastusveneet ja lautat kelvottomia kovassa kelissä. Pudotettavat paatit pitäisi pistää pakollisiksi jäljellä oleviin 70-80- luvun paskoihinkin. Olisi pari henkeä todennäköisesti taas säästynyt.

      • tuhansia

        vuosia on liikuttu vesien halki, ja vielä niitä prkeleen taavettiveneitä rassaillaan; siis näitähän oli varmasti jo 1800-luvulla, eikä nää nykyisetkään välttämättä henkeä pelasta, tappaa vielä nekin, kun oikeen tuuri käy.


      • ldldld
        tuhansia kirjoitti:

        vuosia on liikuttu vesien halki, ja vielä niitä prkeleen taavettiveneitä rassaillaan; siis näitähän oli varmasti jo 1800-luvulla, eikä nää nykyisetkään välttämättä henkeä pelasta, tappaa vielä nekin, kun oikeen tuuri käy.

        lauttoihin kyllä itte loppupeleissä luottaisin kun taitaa olla tosiaan nykyaikaiset pelastusveneet tappaneet enemmän ihmisiä kuin pelastaneet..


    • kysynpähän vain

      laivassa vesirajassa on ikäänkuin sivuponttoonit?Onkos olleet alusta asti?

      • rakennettiin

        79. Laiva valmistu 78.Oiskohan ollu kiikkerä?


      • Perämies

        kyseessä ns. pallekölit,jotka rakennettiin myöhemmin alukseen...


      • demoritc
        Perämies kirjoitti:

        kyseessä ns. pallekölit,jotka rakennettiin myöhemmin alukseen...

        Ei tuossa kanaalissa, yhtiön tuulle, tuonkokoisen laivan lasti irtoa, vaikka se olisi surattu paperinaruin.


      • Pena4
        Perämies kirjoitti:

        kyseessä ns. pallekölit,jotka rakennettiin myöhemmin alukseen...

        Kuules "perämies", pallekölit ovat ihan eri paikassa kuin nuo sponsoonit.


      • ne ovat...
        Pena4 kirjoitti:

        Kuules "perämies", pallekölit ovat ihan eri paikassa kuin nuo sponsoonit.

        nenääs kaivava amispelle


      • ammattilainen
        Pena4 kirjoitti:

        Kuules "perämies", pallekölit ovat ihan eri paikassa kuin nuo sponsoonit.

        vai että ihan "perämies". Osaatko edes atlasta spleissata, vai onko herra "pallekölin" suurin huoli
        että kahvi loppuu brykalta... Siis mitä vitun idiootteja sieltä koulusta työnnetään ammattilaisten
        sekaan... Mene luuseri pasiseereihin "pätemään".


      • ahtaaja10
        Perämies kirjoitti:

        kyseessä ns. pallekölit,jotka rakennettiin myöhemmin alukseen...

        Joo kyllä. "ponttoonit" on tehty samaan aikaan kun laivaan on rakennettu ylin kansi. verratkaapa laivaa sen sisaralukseen global carrieriin näette eron. http://www.hhlweb.biz/00-finnbirch.htm


      • Master-
        ne ovat... kirjoitti:

        nenääs kaivava amispelle

        Palleköli (bilge keel) on pitkä ja ohut köli, joka sijaitsee laivan keulan ja perän välisellä keskiosalla. Palleköli sijoitetaan palteen kohdalle laivan molemmille puolille virtaviivojen suuntaisesti mahdollisimman kauaksi keinuntakeskiöstä.

        Palleköli on vanha ja halpa keino vaimentaa aluksen keinuntaa, joskin se lisää aluksen kulkuvastusta. Sen pituus on yleensä 25–50 prosenttia laivan pituudesta ja se kiinnitetään 90 asteen kulmaan laivan laidoitukseen nähden. Palleköli ei saisi kuitenkaan ulottua keskiköliä syvemmälle, ettei laivan syväys suurenisi, eikä laidoitusta leveämmälle, ettei aluksen leveys kasvaisi


      • olekkaan

        alusta on korotettu ja sen seurauksena joutuivat nuo sponsonit lisäämään että pysyis pysttyssä.


      • Perämies
        ammattilainen kirjoitti:

        vai että ihan "perämies". Osaatko edes atlasta spleissata, vai onko herra "pallekölin" suurin huoli
        että kahvi loppuu brykalta... Siis mitä vitun idiootteja sieltä koulusta työnnetään ammattilaisten
        sekaan... Mene luuseri pasiseereihin "pätemään".

        johan nyt otit herneen nenään......muuten spleissasin atlasta jo esthel laivassa v.1977,joten siitä poika voit pitää nassusi liinni,ja hae vaikka kahvia......

        t. junkista förstiksi


      • A-tlas
        ammattilainen kirjoitti:

        vai että ihan "perämies". Osaatko edes atlasta spleissata, vai onko herra "pallekölin" suurin huoli
        että kahvi loppuu brykalta... Siis mitä vitun idiootteja sieltä koulusta työnnetään ammattilaisten
        sekaan... Mene luuseri pasiseereihin "pätemään".

        Atlaksen peissaamisessa ei ole mitään ihmeellistä. On helppo käsitellä jne. Tunnissa se onnistuu ison pryylan kanssa.


    • filppareita?

      Vai minkäslainen miehitysmeininki tolla kalikalla oli? Eikös se finnlinesin paatteja ollut?

      • rahdattu..

        Se ajoi Finnlinesin rahtia Ruotsin lipun alla; 10 filippiinoa ja 4 swedupelleä. Kumpiakin menehtyi yksi.


      • sanoo...
        rahdattu.. kirjoitti:

        Se ajoi Finnlinesin rahtia Ruotsin lipun alla; 10 filippiinoa ja 4 swedupelleä. Kumpiakin menehtyi yksi.

        Suomijuntti.


    • Eero-M. K.

      Sisarlaivat vetelee ainakin viimeisiään ja jäävät vähän väliä port staten nalkkiin. Koneisto ja täkitkin eräistä kohdista naulatehdaskunnossa.

      • sieltähän se tuli....

        taasen oikein ammattilausunto.

        Port-State control jos nalkkaa niin siinä ei yleensä ole kuin kysymys pilkunnussijoista.

        Harvemmin todellisista vioista.

        Sisaraivoja on myös hyvässä kunnossa.

        Tämä onnettomuus tuskin johtui laivan kunnosta.

        Todennäköisin syy löytyy ammattitaidosta tai ammattitaidottomuudesta.


      • heko1
        sieltähän se tuli.... kirjoitti:

        taasen oikein ammattilausunto.

        Port-State control jos nalkkaa niin siinä ei yleensä ole kuin kysymys pilkunnussijoista.

        Harvemmin todellisista vioista.

        Sisaraivoja on myös hyvässä kunnossa.

        Tämä onnettomuus tuskin johtui laivan kunnosta.

        Todennäköisin syy löytyy ammattitaidosta tai ammattitaidottomuudesta.

        Puristelkaa pallejanne kun ette ollu mukana. SIITÄASTI KUN EKA UKKO SAI PUUN KUMOON JA OKSA KÄTEEN, NIIN PORUKKAA ON MENNY. kUN SATTUMIEN SUMMA ON NIOUSSA EI AUTA AMMATTITAITO TAI PÄÄN AUKOMINEN MAISSA. JOKUNEN VUOSI SITTEN OLIS MENNY KOKO PORUKKA. NYT JO SENTÄÄN PELASTAUTUMISPUVUT.


      • muuten
        heko1 kirjoitti:

        Puristelkaa pallejanne kun ette ollu mukana. SIITÄASTI KUN EKA UKKO SAI PUUN KUMOON JA OKSA KÄTEEN, NIIN PORUKKAA ON MENNY. kUN SATTUMIEN SUMMA ON NIOUSSA EI AUTA AMMATTITAITO TAI PÄÄN AUKOMINEN MAISSA. JOKUNEN VUOSI SITTEN OLIS MENNY KOKO PORUKKA. NYT JO SENTÄÄN PELASTAUTUMISPUVUT.

        Finnbirchin sisaralus joka on maannut pari päivää Sompasaaressa.


    • teistä

      idiooteista saisi edes pulpetti veneen pois laiturista ilman pohja kosketusta, kyllä kippari on viimeiseen asti koittanut pitää paatin pinnalla vaarantamatta miehistön henkeä

      • ååååliko herra...

        ite paikalla...


      • E.H.K.

        on parhaansa yrittänyt, kun kippo on jo laaksiidassa. Nyt onkin pohdittu toimia/toimimatta jättämisiä ennen tapahtumaa.


      • turiset..
        E.H.K. kirjoitti:

        on parhaansa yrittänyt, kun kippo on jo laaksiidassa. Nyt onkin pohdittu toimia/toimimatta jättämisiä ennen tapahtumaa.

        Myöhäistä se sitten on kun on jo paskat housussa


      • muttaku

        laivaa oli tarpeeks vuosien saatossa muuteltu ja ikävä kyllä eniten ylöspäin rahdin maksimoimiseks pienet sponsonit eivät jaksa jos jotain yllättävää tapahtuu.
        Kipparikin valitettavasti omaa palkkaa ajattelee niin pitkään kun kaikki menee hyvin.


      • pulpettivene

        sinulla on ongelmana,voin tulla avittamaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe