Paljonko primeria?

Ostaja666

Olen ostamassa ensi kesäksi uuden veneen. Tilasin siihen myrkyt myyjältä. Primeriksi tulee Hempelin 2-komponenttinen. Maalikaupassa sanotaan että pohjaan pitää laittaa 4-5 krs primeria = 240um. Myyjä aikoo laittaa 2 kerrosta. Maalikauppiaan mukaan tällöin primerikerros ei viälä pidä vettä ja lasikuitu vettyy ajan oloon.

Kysymys: vedättääkö maalimyyjä suuremman kaupan toivossa maalimääriä ylös, vai veneen myyjä laiskuudessaan alas? Vai löytyykö kultainen keskitie jostakin tuolta välistä?

14

2707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostaja666

      Niin, ja mitenkäs järvellä, jossa myrkkyjä ja primereitä ei käytetä? Suojaako vaha siellä paremmin kuin pari praimeria? Vai ovatko kaikki järviveneet enemmän ja vähemmän vettyneitä?

    • -puuseppä-

      ..vedin sen 4 kerrosta. Vieläpä kerrokset kahtella eri sävyllä vuoronperään (erottaa paremmin, mihin on jo vedetty maali). Omaan veneeseeni tuli vielä näiden neljän 2K-kerroksen jälkeen 2 kerrosta 1K-primeriä ja 2 kerrosta hemppelin myrkkyä.
      Kannattanee noudattaa maalinvalmistajan ohjeita.

    • se 4 kerrosta

      Itse myöskin viime talvena kunnostin veneen pohjan ja laitoin maalikaupan suositteleman 4 kerrosta primea sekä kaksi ohutta kerrosta myrkkyä. Minun mielestä kannattaa vaatia myyjältä se 4 kerrosta, sillä on kuitenkin kyseessä uusi vene.

    • maalari.

      2 x Hard Protect
      2 x Lingt Primer
      2 x Myrkky

      Hard Protect on täysin vesitiivis todella kova vesieriste, Light Primer muodostaa maalille tartuntapinnan ja toimii kevyempänä vesieristeenä.

      Melkein maalaisin pohjan itse. Homma tulee varmasti hoidettua kunnolla. Palkollinen ei koskaan tee työtä niin hyvin kuin itselleen tekisi.

      • määrä

        Ei ratkaise vaan maalin kuiva-ainepitoisuudesta riippuun paljonko tulee paksuutta/kerta.


      • koko juttu
        määrä kirjoitti:

        Ei ratkaise vaan maalin kuiva-ainepitoisuudesta riippuun paljonko tulee paksuutta/kerta.

        Jos veneesi pohja on lasikuitua ja gell coat pohjassa kunnossa, niin sama, vaikka et käsittelisi sitä mitenkään. Mutta, jos nyt haluat töitä tehdä, niin sitten pari kertaa kaks komponenttia es. inerta, tai vast. ja sitten myrkkymaali, korkeintaan kertaalleen. Teollisuusmaaleista löytyy vastaavat tuotteet, kuin Hempeliltä, kolmasosalla Hempelin hinnoista.


      • vai tyhmä
        koko juttu kirjoitti:

        Jos veneesi pohja on lasikuitua ja gell coat pohjassa kunnossa, niin sama, vaikka et käsittelisi sitä mitenkään. Mutta, jos nyt haluat töitä tehdä, niin sitten pari kertaa kaks komponenttia es. inerta, tai vast. ja sitten myrkkymaali, korkeintaan kertaalleen. Teollisuusmaaleista löytyy vastaavat tuotteet, kuin Hempeliltä, kolmasosalla Hempelin hinnoista.

        Tiedätkö, että gelcoat imee vettä?

        Tiedätkö, että polyesteri-pohjainen muovi imee vettä?

        Jos laminointivaiheessa tehdään työvirheitä, on lasikuituruton mahdollisuus todella suuri.

        Epoksi-pohjainen muovi ei ime vettä, mutta on paljon kalliimpaa kuin polyesteri. Tämän takia lähes kaikki lujitemuoviveneet on tehty polyesterista ja lujitteesta.

        Teollisuusmaaleja voi hyvin käyttää.


    • neljä kerrosta

      Kyllä kunnollinen vedeneristys vaatii vähintään sen neljä kerrosta.

      Yleensä nuo venekauppiaat pyytävät hurjia hintoja maalauksesta. Tuttu osti keskikokoisen purkkarin, jonka pohjan MYRKKYmaalauksesta maahantuoja olisi veloittanut 1500 euroa. Myrkkymaali tuon kokoiseen veneeseen (3 purkkia) maksaa maalikaupassa 60 euroa ja maalaukseen menee noin 3 tuntia, eli tuntipalkaksi saa itse tekemällä 480 euroa/tunti! Ei ainakaan meikäläisen palkoilla kannata teettää ammattilaisella....

      • ei vedätä

        Eli se kaksi kerrosta on vallan riittävä määrä primeriä. Ja jos kysymys on siitä, että lasikuitu vettyy, niin sitten veneen rakentajaan pikasesti yhteys. Veikkaan, että maalimyyjä huijaa.


      • Olen tehnyt homman aikanaan järveltä ostamaani
        7 metriseen puoliplaanariin, jonka pohjanmuoto oli helppo.
        Maalauksissa ei niinkään ongelmaa,
        vaikka kuivumisajat ja olosuhteet pitää huomioida (aikaa menee).
        Mutta kun ennen maalausta gelcoat pitää hioa konstilla tai toisella himmeäksi ja lisäksi tarttumapinnan tulee olla oikeasti puhdas ennen maalusta, niin siinä sitä vesikoslalla käsipelillä (pölyn välttämiseksi) hiomisessa
        oli aika iso ja raskas homma!!
        Ei mahdoton ollenkaan, mutta aika p-homma... ;-)
        Kannattaa käyttää kerroksissa eri värejä, niin
        näkee, mitä tekee. Muutenkin primerin vika kerros eri väriseksi kuin eliöestomaali, niin on
        helppo tarkkailla pohjan maalien kuntoa
        jatkossa.


    • roikkuu

      Ihan siitä montako sataa vuotta aikomuksena pitää venettä.
      Hyvin tehty nykyaikainen venee pysyy kuivana ihmisiän,uusissa veneissä tuo primer vedetään useimmiten suoraan liukkaalle vahaiselle pinnalle,pyyhkäistään tinnerirätillä ja sitten primer ja myrkky jos myrkkyä tarvitaan.
      Maalikauppias myy luonnollisesti maalia mielellään,venekauppias taas mielellään maalailee koska siitäkin saa rahaa.
      Tuskinpa kukaan veneenrakentaja ihan suoraan vettyvää venettä tänäpäivänä myy,kuka muuten takaa ne maalikerrokset siellä pohjassa,rapsuttaako joku palan irti ja mittailee,kaksi kolme neljä tai seitsemän kerrosta,saattaa maalaustuntihinta olla joskus melkomoinen.

    • Asia on vaikea, koska kun saa uuden veneen keväällä, niin ei mielellään kuluta 2 viikkoa veneen maalailemiseen, varsinkin kun kauppias sanoo, että vesille vaan.
      Jos ajat sillä veneellä 5 vuotta ja sitten myyt, niin on turha maalailla sitä. Kyllä ne veneet vesitiiviiksi rakennetaan. Jos ei, niin käyttöohjeissa se kerrottaisiin.
      Jos aiot käyttää venettä loppuikäsi, kannattanee käsitellä pohja kunnolla(paitsi jos olet yli 90v).

      Homma on työläs. Sanoit, että primeriksi tulee Hempelin epoksipohjamaali. Sitähän ei voi vetää suoraan topcoatin(se veneen kiiltävä pinta, jonka tehdas on tehnyt) päälle, koska topcoat on rasvaista. Eli maali vedetään tehtaalla ennen topcoatia. Tai sitten myyjä hioo veneen mataksi ennen maalausta. Tämä on ainakin kotioloissa aikamoinen homma.
      Kyllä se 2 kerrostakin voi riittää, itsellä 3 kerrosta riitti siihen paksuuteen, minä maalasin pensselillä. Kuulemma jollain ruiskutusmenetelmällä saadaan vielä paksumpia kerroksia. Sen kerrospaksuuden voi laskea maalin litramäärästä ja veneen pohjan pinta-alasta, jos tietää maalin kuiva-ainepitoisuuden.

      • mutta työläs

        Veneen pohjassa ei ole topcoattia. Topcoat on gelcoattia ja parafiinia pari prosenttia ja se levitetään sisäpuolelle.

        Veneen ulkokuori on gelcoattia. Uuden veneen pinnassa on muottivahaa. Muottivaha pyyhitään pois rasvanpoistajalla. Siis pyyhitään usealla rätillä eikä hierota samalla, jolloin vaha vaan siirtyilee paikasta toiseen. Tämän jälkeen pohja hieotaan mataksi, jotta primeri tarttuu pohjaan. Rarvanpoisto on tehtävä ennen hiontaa, jottei muottivahaa hiota gelcoatin sisään. Hionnan jälkeen hiontapöly poistetaan ja tehdään maalaus maalinvalmistajan ohjeiden mukaan.

        Noin 8m veneen maalaamiseen menee sisätiloissa 2-3 päivää kuivumisaikoineen. Rasvanpoistoon pari tuntia, hiontaan tuplaten ja sitten maalikerrokset kuivumisaikoja noudatellen. Homma on melkoinen, mutta oikein suoritettuna se joudutaan tekemään parin kymmenen vuoden välein ja harvemminkin, jos myrkkyvärikerrokset eivät ala kasvamaan liiaksi, jolloin ne alkavat lohkeilemaan pois.


    • tuossa

      mieleen,jos hiot sen kiiltävän kauniin pinnan rikki,tuleehan sieltä vesi kuitukerrokseen.
      Eli kannattaisko miettiä mitä tekee,ei sortua kauppiaiden tarjouksiin ihan heti.
      Kokeilkaapa sormella kuinka siisti pinta noissa on,mikäli uuden veneen pohja rakkoilee kymmenessä vuodessa ja rakentamo vielä on pystyssä voit ilman muuta vaatia täysremontin kuluttajasuojaan vedoten.

      Usko tai älä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      193
      11626
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5499
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2797
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2415
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1881
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1865
    7. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      14
      1839
    8. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1764
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1516
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1498
    Aihe