Uskallan väittää, että liukkaasta radasta on hyötyä. Tänään jouduin ensimmäistä kertaa käyttämään lukkojarrutusta LIIKENTEESSÄ! Onneksi ei kolahtanut, mutta aika paljon sain pumpata jarrua ennen kuin pysähtyi. (Ajoin 60 km/h alueella 50, mutta eräissä valoissa oli pitkä jono ja kukkula esti näkyvyyden näin pitkään jonoon ja yhtäkkiä näinkin vain pysähtyneen auton punaiset takavalot ja tuli hieman kiire). Oli näköjään liikenne "vähän" tampannut liukkaaksi tienpinnan. Siitä jarrutuksesta lähtien ajoinkin kiltisti loppumatkan kotiin 40km/h, niin ainakin oli turvallista.
Kyllä liukkaastaradasta oli hyötyä!
15
2133
Vastaukset
- timppa13
Jos jo pienellä koulutuksella osasit toimia oikein, niin miksiköhän monet pitää sitä pelkkänä rahastuksena.
Ehkä siksi, että he eivät osaa omassa pikku mielessään ajatella asioita yhtään eteenpäin.- Näin on!
Hankalahan sitä on ajatella kesähelteellä tarvitsevansa joskus taitoa jarruttaa liukkaalla oikein.
Ikävä kyllä kun olen jutellut muiden ihmisten kanssa, on sellaisia, jotka ovat sanoneet, kun kysyn miten toimisivat jos jarrut menisivät lukkoon --> kädet irti ratista ja kiljuisivat itsensä hengiltä. Ja näitä on liikenteessä! :O tämä liukkaankelin ja pimeän ajon harjoittelu on.
Esimerkiksi HAKK:n radalla Huittisissa kaks tuntia liukasta maksaa yhteensä vain 40 € ja samassa yhteydessä suoritettu pimeä siihen vain 10 € päälle.
Ei kai tuota nyt voi kukaan rahastukseksi moittia, onhan se niin pieni osa koko kortin hinnasta.- OppiiX
tai sitte voi olla niin huono opettaja ettei saa mitään irti koko radalla ajamisesta. Itse en oo viel ajanu liukkaankelinradalla, mut tuli tällanen juttu mieleen.
- kiellettiin
Ennen omaan autoonsa sai tutustua liukkaissa olosuhteissa järädalla. Nykyään oppi tulee kantapään kautta ajoradalla, kun jääratoja ei ole, ja liukkaan kelin radat ovat tolkuttoman kalliita. Jos osaat ajaa yhtä autoa liukkaalla, niin se ei tarkoita sitä, että hallitsisit kaikki autot. Jokaisen auton käytös on opeteltava erikseen. Nykyään se on vain niin pirun hankalaa.
- ...
Mitä muuten tarkottaa se lukkojarrutus? Sitäkö että painaa jarrun pohjaa ja sit tapahtuu jotain ja ohjattavuus menee..?
Entä mitä sitte jos nii käy, miten saa taas hallittua auton?
Ja miten se menikää että jos auto lähtee luisuu liukkaalla vaikkapa ojaa kohti ni menikö se niin että kytkin pohjaan ja ei saa jarruttaa vai miten? Vai menikö se noin jos ajaa vesiliirtoon?
Ei enää muista noita kaikkia juttuja.. ... kirjoitti:
Mitä muuten tarkottaa se lukkojarrutus? Sitäkö että painaa jarrun pohjaa ja sit tapahtuu jotain ja ohjattavuus menee..?
Entä mitä sitte jos nii käy, miten saa taas hallittua auton?
Ja miten se menikää että jos auto lähtee luisuu liukkaalla vaikkapa ojaa kohti ni menikö se niin että kytkin pohjaan ja ei saa jarruttaa vai miten? Vai menikö se noin jos ajaa vesiliirtoon?
Ei enää muista noita kaikkia juttuja..Lukkojarrutus on sitä,että saat jokaisen pyörän lukkoon. Ja se ei ole helppo asia.
Koko homma alkaa jo penkin säädöstä...
Ohjattavuus tosiaan menee heti. Autojen jarrut on tehty niin, että ensin lukkiutuu aina etupyörät, koska silloin auto ei lähde heittelehtimään.
Takajarrut jos saat lukkoon, niin auto lähtee tien kallistuksen suuntaan tai paremman kitkapinnan suuntaan.
Loppuihin kysymyksiin annoitkin jo vastauksen. Eli kytkin alas ja ei jarrua.
Pelkkä ohjaus riittää.
Sit heitit kummallisen!!!
Se Ei naurata edes takapenkkiläisiä!!
Eli em. tilanteissa jarru pois!! MUTTA ajatteleppa kuinka vaikeaa on luopua jarrusta hätätilanteessa, kun este lähestyy??
Siis jarruttamisen osaa kaikki, mutta ne jotka osaavat luopoa jarrusta kauhun hetkillä...Niitä on vähän.
TÄHÄNKIN pitää yleensä se sääntö, että PUDOTAT AJONOPEUTTASI RISKIKELEILLÄ VAIKKA YHDEN NELJÄNNEKSEN, nin silloin jos sattuu vaaratilanne, niin jarrutusmatka on tasan puolet vähemmän.
Jos taas sattuu onnettomuus, niin törmäysvoimat ovat tasan puolta pienemmät!!
Tää on fysiikkaa, jota et voi kumota.
Ja Tielaitos käyttää samaa kaavaa esim. risteysalueilla. Normaalin 80-kympin kohdalle ne laittaa 60-kympin lätkän. Eikä se varmaankaan hidasta pääsyäsi perille pisteeseem B.
Kerroit jo itse vastauksen kysymyksiisi. Eli kytkin pohjaan eikä kaasua eikä jarrua, jos auto lähtee käsistä. Pelkkä ohjaus riittää. Mutta se ei tule olemaan helppoa.
Sit heitit kummallisen!!
"Jos ajaa vesiliirtoon"???
No siihen tilanteeseen ei varmaan joudu(tai voi joutua tahallaan ajamalla huonoilla renkailla liian kovaa vaikkapa ajouriin).
Jos kuitenkin "joudut!" vesiliirtoon, niin kytkin pohjaan ja ohjauspyörä SUORASSA.
Edellä sinua huolestuttavat kysymykset ovat kyllä kiinni vian ajotavasta.
JOS SE ON TURVALLINEN, niin et joudu kyseisiin tilanteisiin.
et. sillai...- timppa13
Tosiaan ne kiellettiin jo aikoja sitten muka saastuttavuudesta johtuen.
Nykyisin kuitenkin liki jokaisella on jopa soutuveneessä kiinni 2-tahti perämoottori, joka työntää pakokaasut suoraan veden alle.
Jos taas ajelis ja harjoittelis jäällä(joka on mielestäni ainut ja paras paikka saada persetuntumaa liukkaaseen),niin eipä sieltä pakoputken päästä nyky- eikä vanhoillakaan normeilla liattaisi vesistöjä.
Luonnonsuojelun ymmärrän, mutta en millään saa päähäni, että turvallisuuden "laiminlyönti" kiellettiin.
Ja miks v....u sit perämoottorit saa ajella rauhassa.
NJET PONIMAI... - kilpakuski
Kun väännät tietokoneella erilaisia ajosimulaattoreita pari tuntia joka viikko parin vuoden ajan, niin olet aika paljon parempi kuski kuin pari jääratarundia vetänyt.
Itse opettelin ajamaan tietokoneella, ja nykyään olen tien päällä nopea ja turvallinen olosuhteiden mukaan ajava kuski. Kaikki tulee selkäytimestä. Alustan pidon tunnen ihan itsestään, sitä ei tarvitse edes kokeilla. Ja ennakointi on tullut takaraivoon, olen aina ohjausliikkeissä muutaman tilanteen edellä tilannetta ja edellä ajavia autoilijoita. Sen verran olen harjoitellut maksimijarruttaminsta lukkiutumattomilla jarruilla, ja samanaikaisesti mutkaan kääntämistä, ettei tavallinen pulliainen voi vastaavanlaista osaamista mitenkään saada reaalimaailmassa. - näin opetettiin
TEERISS kirjoitti:
Lukkojarrutus on sitä,että saat jokaisen pyörän lukkoon. Ja se ei ole helppo asia.
Koko homma alkaa jo penkin säädöstä...
Ohjattavuus tosiaan menee heti. Autojen jarrut on tehty niin, että ensin lukkiutuu aina etupyörät, koska silloin auto ei lähde heittelehtimään.
Takajarrut jos saat lukkoon, niin auto lähtee tien kallistuksen suuntaan tai paremman kitkapinnan suuntaan.
Loppuihin kysymyksiin annoitkin jo vastauksen. Eli kytkin alas ja ei jarrua.
Pelkkä ohjaus riittää.
Sit heitit kummallisen!!!
Se Ei naurata edes takapenkkiläisiä!!
Eli em. tilanteissa jarru pois!! MUTTA ajatteleppa kuinka vaikeaa on luopua jarrusta hätätilanteessa, kun este lähestyy??
Siis jarruttamisen osaa kaikki, mutta ne jotka osaavat luopoa jarrusta kauhun hetkillä...Niitä on vähän.
TÄHÄNKIN pitää yleensä se sääntö, että PUDOTAT AJONOPEUTTASI RISKIKELEILLÄ VAIKKA YHDEN NELJÄNNEKSEN, nin silloin jos sattuu vaaratilanne, niin jarrutusmatka on tasan puolet vähemmän.
Jos taas sattuu onnettomuus, niin törmäysvoimat ovat tasan puolta pienemmät!!
Tää on fysiikkaa, jota et voi kumota.
Ja Tielaitos käyttää samaa kaavaa esim. risteysalueilla. Normaalin 80-kympin kohdalle ne laittaa 60-kympin lätkän. Eikä se varmaankaan hidasta pääsyäsi perille pisteeseem B.
Kerroit jo itse vastauksen kysymyksiisi. Eli kytkin pohjaan eikä kaasua eikä jarrua, jos auto lähtee käsistä. Pelkkä ohjaus riittää. Mutta se ei tule olemaan helppoa.
Sit heitit kummallisen!!
"Jos ajaa vesiliirtoon"???
No siihen tilanteeseen ei varmaan joudu(tai voi joutua tahallaan ajamalla huonoilla renkailla liian kovaa vaikkapa ajouriin).
Jos kuitenkin "joudut!" vesiliirtoon, niin kytkin pohjaan ja ohjauspyörä SUORASSA.
Edellä sinua huolestuttavat kysymykset ovat kyllä kiinni vian ajotavasta.
JOS SE ON TURVALLINEN, niin et joudu kyseisiin tilanteisiin.
et. sillai...Mulle sanottiin 1 vaiheen luikkalla: Voit painaa kaasua, kun yritin laittaa jalkaa polkimen alle, mutta jarrullehan se paniikissa meni.
Jarrusta luopuminen hätätilanteessa ei ole helppoa. Kun kokeilin kaasutusta. Se toimi. Kytkimen ka kaasun painamisesta ei haittaa oo. Ja ainakaan minä en radalla pystynyt peklästään ohjaamaan ja painamaan kytkintä.
Täytyi "kuvitella" kaasu jarruksi. (siis vain hätätilanteessa) Siksi on kehitelty abs:sät. Abs-jarruilla varustetut autot niin kalliita että ei oo varaa ainakaan vielä. - autostani ei mennyt
kilpakuski kirjoitti:
Kun väännät tietokoneella erilaisia ajosimulaattoreita pari tuntia joka viikko parin vuoden ajan, niin olet aika paljon parempi kuski kuin pari jääratarundia vetänyt.
Itse opettelin ajamaan tietokoneella, ja nykyään olen tien päällä nopea ja turvallinen olosuhteiden mukaan ajava kuski. Kaikki tulee selkäytimestä. Alustan pidon tunnen ihan itsestään, sitä ei tarvitse edes kokeilla. Ja ennakointi on tullut takaraivoon, olen aina ohjausliikkeissä muutaman tilanteen edellä tilannetta ja edellä ajavia autoilijoita. Sen verran olen harjoitellut maksimijarruttaminsta lukkiutumattomilla jarruilla, ja samanaikaisesti mutkaan kääntämistä, ettei tavallinen pulliainen voi vastaavanlaista osaamista mitenkään saada reaalimaailmassa.Kaikki pyörät lukkoon, etupyörät vain lukkiutuivat. Mutta jos tulee lukkojarrutus, kuka estää nostamatta jalkaa jarrulta ja painamatta sitä taas takaisin jarrulle? Kun monta kertaa "pumppaa" jarrua, niin auto pysähtyy aika tehokkaasti myös liukkaalla ja ohjauskyky kuitenkin säilyy. Tämähän on suoraan abs-jarruttoman auton omatekoinen abs-jarru.
- kilpakuski
autostani ei mennyt kirjoitti:
Kaikki pyörät lukkoon, etupyörät vain lukkiutuivat. Mutta jos tulee lukkojarrutus, kuka estää nostamatta jalkaa jarrulta ja painamatta sitä taas takaisin jarrulle? Kun monta kertaa "pumppaa" jarrua, niin auto pysähtyy aika tehokkaasti myös liukkaalla ja ohjauskyky kuitenkin säilyy. Tämähän on suoraan abs-jarruttoman auton omatekoinen abs-jarru.
Itsekin periaatteessa matkin lukkiutumatonta jarrua, eli kevitän jarrua jos menee lukkoon jne.. mutta pyrin jarruttamaan tasaisesti niin ettei ihan mene lukkoon. Tuo pumppaus on kyllä eräs hätävara mutta omasta mielestäni rauhallisemmat auton painojakaumaa ja pitoa järkyttämättömät ohjausliikkeet ovat tehokkaammat.
- että...
kilpakuski kirjoitti:
Itsekin periaatteessa matkin lukkiutumatonta jarrua, eli kevitän jarrua jos menee lukkoon jne.. mutta pyrin jarruttamaan tasaisesti niin ettei ihan mene lukkoon. Tuo pumppaus on kyllä eräs hätävara mutta omasta mielestäni rauhallisemmat auton painojakaumaa ja pitoa järkyttämättömät ohjausliikkeet ovat tehokkaammat.
on aivan eri asia, uskaltaako jarruttaa hienovaraisesti kun huomaa ettei ole paljoa matkaa peräänajoon. Siinä melkein väkisin yrittää saada autoa pysähtymään ajoissa keinolla millä hyvänsä ennen kuin rysähtää. Tietenkin harjoitus tekee mestarin, mutta ei siinä ole paljoa aikaa reagoida, niin helposti rupeaa pumppaamaan jarrua kun pyörät lukkiutuvat liukkaalla.
- nankang
että... kirjoitti:
on aivan eri asia, uskaltaako jarruttaa hienovaraisesti kun huomaa ettei ole paljoa matkaa peräänajoon. Siinä melkein väkisin yrittää saada autoa pysähtymään ajoissa keinolla millä hyvänsä ennen kuin rysähtää. Tietenkin harjoitus tekee mestarin, mutta ei siinä ole paljoa aikaa reagoida, niin helposti rupeaa pumppaamaan jarrua kun pyörät lukkiutuvat liukkaalla.
se nyt vaan ei hyödytä mitään painaa jarrua lujempaa, jos renkaat ovat jo lievästi lukossa. Jäällä ei saada käyttöön sitä kaikkea voimaa, mitä jarruissa on. Lukkojarrutuksen aikaan ei voi ohjata ja kiertää estettä.
- mutta...
nankang kirjoitti:
se nyt vaan ei hyödytä mitään painaa jarrua lujempaa, jos renkaat ovat jo lievästi lukossa. Jäällä ei saada käyttöön sitä kaikkea voimaa, mitä jarruissa on. Lukkojarrutuksen aikaan ei voi ohjata ja kiertää estettä.
Eri asiahan on, jos päästää jarrusta kun pyörät menevät lukkoon ja jarruttaa uudestaan. Mutta näinhän opetettiin, että liukkaalla jarrutetaan ja kun pitää väistää, hellitetään jarrusta, väistetään, jonka jälkeen jarrutetaan. Väistön aikana ei voi siis jarruttaa, ellei sitten ole ABS-jarruja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .744344Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503085Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333055Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3952136Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171249Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111193- 741176
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291045- 611032
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973