Olen todella vihainen siitä, että työmarkkinatuki on niin pieni, ettei sillä pysty elämään ja samaan aikaan, samoista sosiaalivaroista kustannetaan lomanpito yhdelle maan rikkaimmista väestönosista! Olen kuullut, että yhden lomapäivän kustannukset ovat yhtä suuret kuin työttömän kuukauden työmarkkinatuki. Miten se voi olla mahdollista?! Se on hirvittävä vääryys, maanviljelijät kun eivät missään nimessä ole köyhiä, hehän omistavat maat ja mannut ja lisäksi heillä on toimiva yritys.
Mistä löytyy se poliitikko, joka uskaltaa sanoa tämän ääneen eduskunnassa ja herättää asiasta kunnon keskustelun? Tämä vääryys olisi korjattava!
Maatalouslomitus on yhteiskunnan ryöstöä!
56
5760
Vastaukset
- gdyujt
Tyypillinen Tyhmä pummi.Vai vielä rikkaita rikkaat taitaa olla SAK:n jäsenet tänäpäivänä.Niillähän on volvot ja kesämökit ja töitä tehdää alle 200 päivää vuodessa.Eikä mitään riskiä tässä elämässä.
- Köyhä pummi
Maanviljelys on kai vapaaehtoista?
- ParempaaKäyttöä
Maksaa Ammattiyhdistys maksujen verovähennysoikeus. Aika monelle työttömälle riittäisi siitä kunnon siivu parantamaan elämänlaatua. Valitettavasti työttömien oikeuksia ei ole niin tehokas koneisto ajamassa kuin Sdp tai Sak.
- mene töihin
Mitä hittoo sie sillä työmarkkinatuella elät? Mene töihin. Ja elä väitä että ei saa töitä, omista taidoista ja halusta on kiinni.
Ja noihin sinun kulemisiin. Lomittajan palkka on semmosta 8er/tunti. Siihen sosiaalikulut pällee niin ehkäsen 13eur/tunti Ja vaikka hallinnon kuluja yhtä tuntia kohti semmonen 7eur/tunti. Aika railulla kädellä ylimitoitettua. Tällöin tuntikustannus semmonen 20eur/tunti. Ja harvalla tilalla saa yksi lomittaja tehtyy täyden kahdeksan tunnin päivän. Tällöin yhden päivän kustannus semmosen 160eur. Pienimpäs on työmarkkinatuki...- Tietosi täysin päin mäntyä
Lukemasi oli ajalta kivi ja puuvasara. Tänä päivänä ilta-, yö-, lauantai, arkipyhä- , sunnuntaikorvaukset ja kokemuslisät mukaan lukien on lomittajan pelkkä bruttotuntipalkka 12 - 15 e lomatoimesta riippuen. Lisäksi tulevat matkakulut, hallinnon kulut, vahingonkorvauksista aiheutuvat kulut, koulutuskulut ja Melan kulut. Laskepa kaveri uusiksi.
Lisäksi monet tilat pitävät tuplamäärän lomia, koska teettävät lainvastaisesti lomittajalla molempien työosuuden, vaikka työselosteelle merkitään vain toisen yrittäjän nimi. Tämä lisää kuluja huomattavasti.
- kaupoi
Mulla kun jää maatalouslomat suurimmaksi osaksi pitämättä, kun en tänävuonnakaan ole lomaillut vielä yhtään päivää, niin ainakin yhden työmarkkinatukilaisen vuodentulon verran säästyy sitten niitä sossuvaroja.
- Mutta, mutta...
Monet pitävät lomat kahteen kertaan, kun ovat kumpikin poissa navetalta, vaikka vain toisen loma merkitään lomittajan työselosteelle. Siinä ne sitten tulee pidettyä sinunkin päiväsi ja moneen kertaan.
Toinen lukunsa on isot tilat, joissa on työntekijöitä. Vaikka isäntä/emäntä eivät itse (ainakaan kumpikin) ole jatkuvasti töissä, vaativat silti lomahallinnon palvelut. Törkeää hyväksikäyttöä!
- kyllä
tekevälle aina löytyy !!!!!!
- mutta ei huvita
Asiat on niin päin per**ttä, että tehköön kuka on keksinytkin. Kun tämä kerran on tämmöiseksi mennyt, niin elelenpä tällä 400 eurolla ja annan muiden juosta oravanpyörässä. Heiltä kerätyt verotulot voidaan sitten käyttää väärin, kuten lomituksessakin tehdään. Enpä halua kieroutuneen systeemin rahoittajaksi.
- eläkkeellä
mutta ei huvita kirjoitti:
Asiat on niin päin per**ttä, että tehköön kuka on keksinytkin. Kun tämä kerran on tämmöiseksi mennyt, niin elelenpä tällä 400 eurolla ja annan muiden juosta oravanpyörässä. Heiltä kerätyt verotulot voidaan sitten käyttää väärin, kuten lomituksessakin tehdään. Enpä halua kieroutuneen systeemin rahoittajaksi.
että on pieni eläke, kun olet viettänyt sohvaperuna parhaat työvuotesi.
- Eivät ne kylvä eivätkä kynnä
eläkkeellä kirjoitti:
Niin että hätäkö tässä? Ja jos ei tule vanhana eläkettä, niin nälkään kai sitä on sitten kuoltava. Se on niin yksinkertaista.
- Rahat hassattu
eläkkeellä kirjoitti:
Eläkkeelle pääsee ,mutta sitä ei makseta.Rahat tuli tuuletettua herrain toimesta.
- lomittaja
mutta ei huvita kirjoitti:
ookko jo laskennu paljonko saisit,ilman vastinetta lypsettyä tältä "kieroutuneelta systeemiltä"jos lomitus loppus?
- liity
ehdokkaaksi niin voit sanoa sitten henk. kohtaisesti;)
- EU-avustaja
http://asp.hci.fi/mela/tilastot.nsf/186017a25a6a6b3dc225715d00455161?OpenForm
http://www.mela.fi/julkaisut/til70_05_a4.pdf
tai jostain täältä
http://asp.hci.fi/mela/tilastot.nsf
löytyy ainakin lomituspäivät koko maassa ja varmaan tarkka rahankäyttö- ja toisaalta tiedän todelli...
Nämä Melan ilmoittamat luvut eivät pidä paikkaansa.
- EU-avustaja
ja toisaalta tiedän todelli... kirjoitti:
Nämä Melan ilmoittamat luvut eivät pidä paikkaansa.
Onko antaa esimerkkejä?
- esimerkiksi Melan aiheuttam...
EU-avustaja kirjoitti:
Onko antaa esimerkkejä?
Enkä muista tarkasti, onko hallinnonkaan aiheuttamia. Muistaakseni niissä on pelkästään lomittajan palkan aiheuttamat kustannukset, eikä taida muuten olla kilometrikorvauksiakaan. Eikä vahingonkorvauksista aiheutuvia menoja. Minä ainakin olen nähnyt vain sellaisia tilastoja.
- Maksaa
esimerkiksi Melan aiheuttam... kirjoitti:
Enkä muista tarkasti, onko hallinnonkaan aiheuttamia. Muistaakseni niissä on pelkästään lomittajan palkan aiheuttamat kustannukset, eikä taida muuten olla kilometrikorvauksiakaan. Eikä vahingonkorvauksista aiheutuvia menoja. Minä ainakin olen nähnyt vain sellaisia tilastoja.
Vakuutusyhtiö.
- Valtion kassasta ne maksetaan
Maksaa kirjoitti:
Vakuutusyhtiö.
Ja sattuu olemaan varmaa tietoa.
- Jaa..
Valtion kassasta ne maksetaan kirjoitti:
Ja sattuu olemaan varmaa tietoa.
Nähtävästi et tiedä mistä puhut!!!
- --------
Maksaa kirjoitti:
Vakuutusyhtiö.
Vastuuvakuutus maksaa omavastuun ylittävältä osuudelta vahingosn. Kunta maksaa tai sitten ei omavastuun päätöksensä mukaan.
- maksajaksi joutunut
-------- kirjoitti:
Vastuuvakuutus maksaa omavastuun ylittävältä osuudelta vahingosn. Kunta maksaa tai sitten ei omavastuun päätöksensä mukaan.
Harva taitaa tietää, että kuntien vastuuvakuutusten omavastuuosuudet ovat yleensä suuria, markka-aikana yleinen raja oli kymppitonni. Tämän sain kuulla ammattiliitoltani vahingon satuttua.
Oma-vastuuosuutta pienemmät summat kunta voi laskuttaa työntekijältään, varsinkin jos tämä on ei-vakituisessa työsuhteessa. Maatalousväestö on nykypäivänä hanakkaa valittamaan ja syyttelemään muita omistakin virheistään ja nylkevät säälittä kaikki korvaukset, jotka vain suinkin voivat saada.
- kiva.
että olet kuullut, tunnetusti kertomus aina muuttuu kertoja kertojalta.
- kerran .kyllä
sopisi hyvin tuon jutun aluksi. Sillä niinhän kaikki sadut alkavat.
On tainnut joku kertoa hoopolle oikein kunnon sadun. Nauranut partaansa kun on saanut jonkun noin tuohtuneeksi.
Jospa lopettaisimme sadun että " sen pituinen se".- Pelko perseessä?
Yritän vaan saada tavalliset kansalaiset kiinnostumaan näistä maatalousyrittäjien eduista. Tuista aina puhutaan, mutta tämä maatalouslomitus jää pimentoon. Se on merkittävä kuluerä sosiaalivaroissa ja erittäin epäoikeudenmukainen palvelu kaiken kaikkiaan järjestää sosiaalivaroista, jotka on tarkoitettu huonosti toimeentuleville.
- mistä se loma-etu alkujaan on
Pelko perseessä? kirjoitti:
Yritän vaan saada tavalliset kansalaiset kiinnostumaan näistä maatalousyrittäjien eduista. Tuista aina puhutaan, mutta tämä maatalouslomitus jää pimentoon. Se on merkittävä kuluerä sosiaalivaroissa ja erittäin epäoikeudenmukainen palvelu kaiken kaikkiaan järjestää sosiaalivaroista, jotka on tarkoitettu huonosti toimeentuleville.
lähtösin,(saatat yllättyä)toisin kuin työttömille *tyhjästä* maksettava korvaus, aika huonosti tuottavaa sekin valtiolle on, lomittaja sentään tuottaa siinä sivussa jollekkin syötävääkin, jota ilman ei taida kukaan kovin pitkään valittaa;))
- Terttu
Pelko perseessä? kirjoitti:
Kateutta näyttää olevan monenlaista...jokaisella alalla on lomansa, maatalousyrittäjät siinä mielessä epäedullisessa asemassa, että lomaa vain 24 päivää vuodessa, suotakoon se heille.Sairastapauksissa he itse maksava lomittajien työtunneista, monestikko jokin muu joutuu maksamaan sairastuttuaan, jotta voi parannella itsensä rauhassa.Eipä ole viikonloppuvapaita, ei joululomia, talvilomia, eikä usean viikon kesälomia.
On hienoa, kun suomessa on lomitusjärjestelmä.Ajatellaan, että yrittäjä joutuu vaikka sairaalahoitoon.Tilalla ei ole muita karjatalouden töitä taitavaa henkilöä, tai sitten on tilan ulkopuolella töissä, kuka hoitaisi eläimet? Elollinen luontokappale pitää hoitaa päivittäin 7 päivää viikossa.Eipä ole helppo löytää lypsäjää lehmälle, henkilöä, mikä taitaa eläintenhoidon.Kaupan kassalle on helpompi saada tuuraaja.
Lomittajan palkasta pidätetään myös vero, jos et sitä satu tietämään, on ainakin n.5000 henkilöä vähemmän kortistossa työttömyyskorvausta nostamassa.Ja mistä onkaan työttömyyskorvaukset kotoisin?,se koostuu osaltaan myös meidän palkasta!! Väittäisin, että olen monena aamuna startannut autoni umpihankeen ja mennyt lypsämään 50km päähän lehmiä, että työttömyyskorvauksia saa nostaa moni työhön kykenevä, mutta laiskuuttaan löhöilevä työtön, joka kyllä saisi töitä, jos työnteko sattuisi kiinnostamaan.Tämä lauselma ei koske kaikkia työttömiä, osa haluaisi töitä, mutta suuri joukko on tottunut ilmaiseen rahaan.
Lomittajaksi muuten pääsee hyvin useaan kuntaan...joten siitä sitten nauttimaan...heh
Lisäksi, kilometrikorvaus maksetaan päivässä vain puolesta matkasta, joten toisen puolen saa maksaa jokainen lomittaja omasta pussistaan... - Lissu
Terttu kirjoitti:
Kateutta näyttää olevan monenlaista...jokaisella alalla on lomansa, maatalousyrittäjät siinä mielessä epäedullisessa asemassa, että lomaa vain 24 päivää vuodessa, suotakoon se heille.Sairastapauksissa he itse maksava lomittajien työtunneista, monestikko jokin muu joutuu maksamaan sairastuttuaan, jotta voi parannella itsensä rauhassa.Eipä ole viikonloppuvapaita, ei joululomia, talvilomia, eikä usean viikon kesälomia.
On hienoa, kun suomessa on lomitusjärjestelmä.Ajatellaan, että yrittäjä joutuu vaikka sairaalahoitoon.Tilalla ei ole muita karjatalouden töitä taitavaa henkilöä, tai sitten on tilan ulkopuolella töissä, kuka hoitaisi eläimet? Elollinen luontokappale pitää hoitaa päivittäin 7 päivää viikossa.Eipä ole helppo löytää lypsäjää lehmälle, henkilöä, mikä taitaa eläintenhoidon.Kaupan kassalle on helpompi saada tuuraaja.
Lomittajan palkasta pidätetään myös vero, jos et sitä satu tietämään, on ainakin n.5000 henkilöä vähemmän kortistossa työttömyyskorvausta nostamassa.Ja mistä onkaan työttömyyskorvaukset kotoisin?,se koostuu osaltaan myös meidän palkasta!! Väittäisin, että olen monena aamuna startannut autoni umpihankeen ja mennyt lypsämään 50km päähän lehmiä, että työttömyyskorvauksia saa nostaa moni työhön kykenevä, mutta laiskuuttaan löhöilevä työtön, joka kyllä saisi töitä, jos työnteko sattuisi kiinnostamaan.Tämä lauselma ei koske kaikkia työttömiä, osa haluaisi töitä, mutta suuri joukko on tottunut ilmaiseen rahaan.
Lomittajaksi muuten pääsee hyvin useaan kuntaan...joten siitä sitten nauttimaan...heh
Lisäksi, kilometrikorvaus maksetaan päivässä vain puolesta matkasta, joten toisen puolen saa maksaa jokainen lomittaja omasta pussistaan...Työttömäksi lomittajat tuskin jäisivät! Vanhainkoteihin, päiväkoteihin, vammaisten työkeskuksiin ja sairaaloihin heidät tietysti siirrettäisiin. Heillehän maksetaan palkka sosiaalivaroista, silloin he olisivat oikeissa paikoissa töissä. Ja kouluttaminen voisi tapahtua oppisopimuksella työn ohessa. Ja jos kaikki eivät sopisi ko. aloille, niin ei muuta kuin kortistoon ja sieltä koulutettuja työttömiä tilalle em. tehtäviin.
- oikein,
Lissu kirjoitti:
Työttömäksi lomittajat tuskin jäisivät! Vanhainkoteihin, päiväkoteihin, vammaisten työkeskuksiin ja sairaaloihin heidät tietysti siirrettäisiin. Heillehän maksetaan palkka sosiaalivaroista, silloin he olisivat oikeissa paikoissa töissä. Ja kouluttaminen voisi tapahtua oppisopimuksella työn ohessa. Ja jos kaikki eivät sopisi ko. aloille, niin ei muuta kuin kortistoon ja sieltä koulutettuja työttömiä tilalle em. tehtäviin.
lomittajat ovat senverran fiksua ja työtä pelkäämätöntä porukkaa, että heidät kyllä vietäisiin käsistä. Mitenkähän olisi sitten sinun laita? Tulisikohan ent. lomittaja sinunkin tilallesi?
- Terttu
oikein, kirjoitti:
lomittajat ovat senverran fiksua ja työtä pelkäämätöntä porukkaa, että heidät kyllä vietäisiin käsistä. Mitenkähän olisi sitten sinun laita? Tulisikohan ent. lomittaja sinunkin tilallesi?
Joo, tapellen voitaisiin viedä, ovat tottuneet erikoisiin työaikoihin, monitaitoisia, sosiaalisia, koska ovat töissä toisten kotona.Ja ovat töissä, vaikka olisivat pienessä kuumeessakin, ei heti sairaslomalla pienistä naarmuista, koska tiedostavat asian,että joutuvat ehkä itse opettamaan tuuraajan talon tavoilee, kipeänäkin.
- ;) ;)
oikein, kirjoitti:
Tietäisitpä :)
- Terttu
;) ;) kirjoitti:
Tietäisitpä :)
Mutta mie tiedän.Ei tietty kaikki, mutta ne jotka ottavat työstään vastuun..
- jos lomittaja sairastuu...
Terttu kirjoitti:
Joo, tapellen voitaisiin viedä, ovat tottuneet erikoisiin työaikoihin, monitaitoisia, sosiaalisia, koska ovat töissä toisten kotona.Ja ovat töissä, vaikka olisivat pienessä kuumeessakin, ei heti sairaslomalla pienistä naarmuista, koska tiedostavat asian,että joutuvat ehkä itse opettamaan tuuraajan talon tavoilee, kipeänäkin.
Se on isäntäväki itse joka ohjauksen hoitaa just oli semmoinen tilanne. 4 päivää lomaa, ensimmäisenä päivänä lomittaja teki hommat nikotellen tuli toisena aamuna oli puolituntia ja sanoi, ettei jaksa ei ole voimia. Seuraavana päivänä saatiin uusi lomittaja jonka taas neuvoin omien töiden ohella. Itse olin kokoajan kipeänä. Flunssan takia on turha hakea 3 päivän sairaslomaa... ei sitä lomittajaa kuitenkaan saa. Ja miehellä oli suunnitelmat jotka menivät sitten pariin otteeseen uusiksi.
Voihan se olla, että jossain on hommat toiseen viisiin... - Terttu
jos lomittaja sairastuu... kirjoitti:
Se on isäntäväki itse joka ohjauksen hoitaa just oli semmoinen tilanne. 4 päivää lomaa, ensimmäisenä päivänä lomittaja teki hommat nikotellen tuli toisena aamuna oli puolituntia ja sanoi, ettei jaksa ei ole voimia. Seuraavana päivänä saatiin uusi lomittaja jonka taas neuvoin omien töiden ohella. Itse olin kokoajan kipeänä. Flunssan takia on turha hakea 3 päivän sairaslomaa... ei sitä lomittajaa kuitenkaan saa. Ja miehellä oli suunnitelmat jotka menivät sitten pariin otteeseen uusiksi.
Voihan se olla, että jossain on hommat toiseen viisiin...Joo, ei se ehkä kaikkialla toimi.Mutta silloin on pakko, kun isäntäväki on poissa kotoa ja lomittaja sairastuu, seuraava pitää opastaa hommiin.Meilläpäin on tapana, että jos lomittaja vaihtuu kesken lomituksen, siten ettei talonväki ole paikalla.On kumpikin lomittaja yhtä-aikaa illan tai aamun töissä, jolloin uusi lomittaja opastuu hommiin.Näin se kyllä tuppaa meneen silloin, kun talonväki on kotona.Ikävä kyllä.Toimivuus tuntuu vaihtelevan melkoisesti lomituspiireittäin.
- Maatalon tyttö josta tuli l...
jos lomittaja sairastuu... kirjoitti:
Voihan se olla, että jossain on hommat toiseen viisiin...taas otettu työkkärin kirjoilta alalle sopimattomimmat ihmiset töihin. Olen itse ollut kohta 5 vuotta määrä-aikaisena,ensin harjoittelin pari kuukautta ja nyt on karjatalouden ammattitutkinto taskussa .
Sitten tulee näitä joilla ei ole mitään hajuakaan eläinten käsittelystä ja hoitamisesta "kiireapulaisiksi",ja muut tekee niiden hommat.
Koko ajan saa silmät olla selässäkin ettei mene omaan piikkiin heidän mokansa.
Mutta vakituisia ei meidän alueellakaan palkata lisää,kun alkuvuodesta ei taas ole töitä kaikille vakituisillekkaan.
Mielestäni lomittajaksi aikovien pitäisi harjoitella ensin joku kuukausi, onhan kuitenkin kyse toisten elinkeinosta ja tuotannon notkahdukset eivät ole kenenkään mieleen. Ja kaikista ei tälle alalle yksinkertaisesti ole,se on huomattu.
- Ei päiväraha vaan toimeentu...
Avoliitossa asuva työtön, joka ei saa työmarkkinatukea saa toimeentulotukea saman verran kuin minkä yksi lomituspäivä maksaa. Työmarkkinatuki on vähän enenmmän, mutta ei kovin paljoa.
- paikkaansa
yksinkertainen laskutoimitus:
vuonna 2005 lmituspäiviä on ollut 1 479 900 ja jonka kustannukset ovat olleet 190 miljoonaa euroa eli päivää kohden kustannukset ovat olleet vuonna 2005 128,387 euroa. Ja tuohon summaan sisältyy kaikki sektorin menot ei vain lomittajien palkat.
Avoliitossa asuvan voi saada taas toimeentulotukea 325,30 euroa.
Kuten tiedetään toimeentulotuki tulee vasta viimeisenä tukimuotona tuen saajalle, sitä ennen hän saa muita tukia, esim. asumistukea työmarkkinatukea jne.
toimeentuloturva 2006 s.282-283
Toimeentulotukea maksettiin vuonna 2004 459,1 miljoonaa euroa.
http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Sosiaalipalvelut/Toimeentulotuki/vuositilasto.htm - Eihän tuolla rahalla makset...
paikkaansa kirjoitti:
yksinkertainen laskutoimitus:
vuonna 2005 lmituspäiviä on ollut 1 479 900 ja jonka kustannukset ovat olleet 190 miljoonaa euroa eli päivää kohden kustannukset ovat olleet vuonna 2005 128,387 euroa. Ja tuohon summaan sisältyy kaikki sektorin menot ei vain lomittajien palkat.
Avoliitossa asuvan voi saada taas toimeentulotukea 325,30 euroa.
Kuten tiedetään toimeentulotuki tulee vasta viimeisenä tukimuotona tuen saajalle, sitä ennen hän saa muita tukia, esim. asumistukea työmarkkinatukea jne.
toimeentuloturva 2006 s.282-283
Toimeentulotukea maksettiin vuonna 2004 459,1 miljoonaa euroa.
http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Sosiaalipalvelut/Toimeentulotuki/vuositilasto.htm... kuin päivän kilometrikorvaukset ja työnantajamaksut. Tuntipalkka on kunnasta riippuen 14 - 16 euroa ja tuntipalkkaa korottavat erilaiset lisät (ilta-, yö, lauantai-, sunnuntai- ja arkipyhäkorvaukset, yrittäjät kun vaativat lomittajia jopa jouluna ja juhannuksena!) Siihen pitää laskea sivukulut, hallinnon kulut, kilometrikorvaukset, lomapalkoista aiheutuvat menot, vahingonkorvauksista aiheutuvat menot, Melan aiheuttamat kustannukset, työvaatekustannukset, sairaslomien aiheuttamat ylimääräiset menot jne. jne. Hyvä jos tuo 325 euruoa kuukaudessa riittää.
Kuukausipalkkaisen lomittajan palkka on kokemuksesta riippuen 1400 - 1600 euroa. Lisäksi monissa kunnissa maksetaan erilaisia lisiä, joka voi nostaa kk-palkkaa 100 euroa. Lisäksi palkkaa nostavat erilaiset erilliskorvaukset ja kilometrikorvaus. Lomittajat saavat käteen 2000 - 2500 euroa erilliskorvausten ja kilometrien määrästä riippuen. Ja kun muistetaan, että työnantajakulut ovat 40 %, niin keskimääräinen palkkakustannus per lomittaja on n. 3300. Tämä on siis vasta pelkän palkkakulun määrä. Siihen sitten lisäksi vielä nuo yllä mainitut hallinnon kulut ja muut. Huomioitavaa on, että kustannuksia nostaa myös se, että työnsuunnittelun puutteiden takia lomittajille maksetaan paljon ylityökorvauksia eli tunnista puolentoista tunnin palkka ja toisaalta maksetaan täysi palkka lomittajille, joiden kuukauden työtunnit jäävät vajaaksi. Joskus näin toimitaan tahallisesti. Puhumattakaan siitä, että yrittäjät ovat kumpikin lomalla, vaikka vain toisen loma merkitään työselosteelle, jolloin yrittäjät pitävät tuplamäärän lomia ja lomittaja tekee huomattavasti pidempää päivää. Tästä tulee huomattavasti lisäkustannuksia, jotka revitään sosiaalivaroista eli toisin sanoen köyhien suusta.
Ehkä päivän palkasta ei vielä kerry 325 euroa, mutta kahteen lomituspäivään tärväytyy jo reippaasti enemmän kuin mitä tuo avoliitossa asuvan työttömän kuukauden toimeentulotuki on. Kyllä se kuulostaa melko epäreilulta, sanokaa mitä sanotte. Varsinkin kun toiminta on vielä sellaista kuin tuossa yllä kerroin eli aika huonosti hoidettua ja valvottua. - esittää.
Eihän tuolla rahalla makset... kirjoitti:
... kuin päivän kilometrikorvaukset ja työnantajamaksut. Tuntipalkka on kunnasta riippuen 14 - 16 euroa ja tuntipalkkaa korottavat erilaiset lisät (ilta-, yö, lauantai-, sunnuntai- ja arkipyhäkorvaukset, yrittäjät kun vaativat lomittajia jopa jouluna ja juhannuksena!) Siihen pitää laskea sivukulut, hallinnon kulut, kilometrikorvaukset, lomapalkoista aiheutuvat menot, vahingonkorvauksista aiheutuvat menot, Melan aiheuttamat kustannukset, työvaatekustannukset, sairaslomien aiheuttamat ylimääräiset menot jne. jne. Hyvä jos tuo 325 euruoa kuukaudessa riittää.
Kuukausipalkkaisen lomittajan palkka on kokemuksesta riippuen 1400 - 1600 euroa. Lisäksi monissa kunnissa maksetaan erilaisia lisiä, joka voi nostaa kk-palkkaa 100 euroa. Lisäksi palkkaa nostavat erilaiset erilliskorvaukset ja kilometrikorvaus. Lomittajat saavat käteen 2000 - 2500 euroa erilliskorvausten ja kilometrien määrästä riippuen. Ja kun muistetaan, että työnantajakulut ovat 40 %, niin keskimääräinen palkkakustannus per lomittaja on n. 3300. Tämä on siis vasta pelkän palkkakulun määrä. Siihen sitten lisäksi vielä nuo yllä mainitut hallinnon kulut ja muut. Huomioitavaa on, että kustannuksia nostaa myös se, että työnsuunnittelun puutteiden takia lomittajille maksetaan paljon ylityökorvauksia eli tunnista puolentoista tunnin palkka ja toisaalta maksetaan täysi palkka lomittajille, joiden kuukauden työtunnit jäävät vajaaksi. Joskus näin toimitaan tahallisesti. Puhumattakaan siitä, että yrittäjät ovat kumpikin lomalla, vaikka vain toisen loma merkitään työselosteelle, jolloin yrittäjät pitävät tuplamäärän lomia ja lomittaja tekee huomattavasti pidempää päivää. Tästä tulee huomattavasti lisäkustannuksia, jotka revitään sosiaalivaroista eli toisin sanoen köyhien suusta.
Ehkä päivän palkasta ei vielä kerry 325 euroa, mutta kahteen lomituspäivään tärväytyy jo reippaasti enemmän kuin mitä tuo avoliitossa asuvan työttömän kuukauden toimeentulotuki on. Kyllä se kuulostaa melko epäreilulta, sanokaa mitä sanotte. Varsinkin kun toiminta on vielä sellaista kuin tuossa yllä kerroin eli aika huonosti hoidettua ja valvottua.yhden vuoden lomitetut päivät ja sen kustannus.
Sinulla oli esittää lista mitä lomittaja saa tunnilta ja kuukaudessa ym. muita kuluja joille et hintaa antanut. Vahingonkorvauksia varten on olemassa vakuutus.
Kerro mitä saat lasketuksi yhteen ja perusteet eli mistä tulee mitäkin, nyt esityksesi näyttää hienolta on lukuja sieltä sun täälä mutta kokonaisuus puuttuu. Voit käyttää vaikka budjettia apuna vai onko se täynnä vääriä tietoja.
Se jos työsuunnittelu nostaa kustannuksia on osoitus siitä että työnjohto ei osaa asiaansa.
"Varsinkin kun toiminta on vielä sellaista kuin tuossa yllä kerroin eli aika huonosti hoidettua ja valvottua."
tuo merkitsee kahta asiaa joko kunnatyöntekijät eivät osaa asiaansa tai sinä puhut mitä sattuu. Laskelmasi todenperäisyyden hämäryys verrattuna julkisentalouden budjettiin ja sieltä löytyviin tietoihin laittaa epäilemään jälkimmäistä. Niin vaikka saat lomittjan menoiksi yli kolem tonnia niin se ei kuitenkaanmuuta sitä tosiasiaa että mitä on ollut lomatoimen kustannus vuonna 2005 ja kuinka paljon on ollut lomitettuja päiviä, kaimuuten huomioit ne summat mitä viljelijä itse maksaa?
Onhan tuosta kokonaismäärästä noin yksi kolmas osa niitä.
Ajatteles että mitään tekemättä saa 325 euroa, kuulostaako tuo reilulta? - Lomittaja
Eihän tuolla rahalla makset... kirjoitti:
... kuin päivän kilometrikorvaukset ja työnantajamaksut. Tuntipalkka on kunnasta riippuen 14 - 16 euroa ja tuntipalkkaa korottavat erilaiset lisät (ilta-, yö, lauantai-, sunnuntai- ja arkipyhäkorvaukset, yrittäjät kun vaativat lomittajia jopa jouluna ja juhannuksena!) Siihen pitää laskea sivukulut, hallinnon kulut, kilometrikorvaukset, lomapalkoista aiheutuvat menot, vahingonkorvauksista aiheutuvat menot, Melan aiheuttamat kustannukset, työvaatekustannukset, sairaslomien aiheuttamat ylimääräiset menot jne. jne. Hyvä jos tuo 325 euruoa kuukaudessa riittää.
Ehkä päivän palkasta ei vielä kerry 325 euroa, mutta kahteen lomituspäivään tärväytyy jo reippaasti enemmän kuin mitä tuo avoliitossa asuvan työttömän kuukauden toimeentulotuki on. Kyllä se kuulostaa melko epäreilulta, sanokaa mitä sanotte. Varsinkin kun toiminta on vielä sellaista kuin tuossa yllä kerroin eli aika huonosti hoidettua ja valvottua.Ensinnäkin, jotta saat 2000 euroa kuukaudessa käteen,saat tehdä aika monta pyhäpäivää siihen.Ikinä en ole saanut 2500e kouraan.
Toiseksi, jos lomittaja ei täytä tunteja, mitä on määräty tehtäväksi, vähennetään tunnit palkasta, paitsi siinä tapauksessa ei vähennetä, jos lomittaja ilmoittaa, ettei tunnit täyty.Tämä siksi, että lomittaja voidaan määrätä toiselle tilalle tekemään esim.traktorityöt, jos toisen tilan lomittaja ei ole koneenkäyttötaitoinen tai vastaavaan työtehtävään.Tyhjästä ei makseta.
Kolmanneksi, joulut ja juhannukset hoidetaan yleensä vain sijaisapulomituksessa.
Ylitöiden maksamista vältetään.Työaikaa tasataan työajan tasausvapaalla, jos ylitunteja on,mikäli tasausvapaa on mahdollisuus pitää.Ylitöistä vie verottaja ison siivun, se ei hyödytä ketään.
Kilometrikorvaukset eivät ole tuloa, ne rahat ovat palaneet bensaan ja korvaus suoritetaan vain yhdeltä edestakaiselta matkalta päivässä.Lomittaja ajaa matkan kaksi kertaa päivässä.
Kyllä lomittajia koskee samat säädökset, kuin muitakin ammattikuntia.Lomittajien kustannuksista raportoidaan kerraan vuodessa keväisin melaan.
Se on väärin, että mitään tekemättä saa rahaa valtion kassasta.On kaikenlaisia asumistukia ja toimeentulotukia sellaisille henkilöille, mitkä eivät sitä tarvitsisi.Työhaluttomia ihmisiä piisaa, mitkä siipeilevät yhteiskunnan varoilla.Töitä kyllä tekevälle aina löytyy,loppu onkin sitte itsestä kiinni.
- LOMITTAJAKSI
kun noin kadehdit.
- just navetalta kotiutunut...
ei nimittäin oo aina mukava kelillä ku kelillä lähtee aamuviideltä painamaan tuonne 50- 60km päähän töihin.
Ja pitäähän se tilallisillakin ne muutamat vapaat olla,joita on peräti 24 päivää vuodessa.
Ja joka tunti maksaa jonka hyö ottaat maksullista tai sijaisapua, tulojen mukaan.
- Fian
On se kauheaa, kun maanviljelijätkin saavat muutaman lomapäivän vuodessa ja nekin he monesti kuluttavat muita töitä tehden. Kun on eläimiä, niin on kiinni tilassaan joka päivä.
Väitän, ettet jaksaisi maatalouden töitä viikkoa pidempään.- asia
on niin että jos kerran yrittäjiksi itseännä tituleeraat hommaat ja maksat lomitukset omasta pussistasi niinkuin muut yrittäjät.ei ole tähänpäivään vielä valtiovalta mulle lomittajaa etsiny.jos lomaa oon halunnu pitää itse on pitäny tuuraajat etsiä ja maksaa.
- vinkki-
asia kirjoitti:
on niin että jos kerran yrittäjiksi itseännä tituleeraat hommaat ja maksat lomitukset omasta pussistasi niinkuin muut yrittäjät.ei ole tähänpäivään vielä valtiovalta mulle lomittajaa etsiny.jos lomaa oon halunnu pitää itse on pitäny tuuraajat etsiä ja maksaa.
Rakenna navetta ja ota karjaa täyteen, niin johan alkaa sullakin lomat pyöriä.
- kenny
ja lomittajalle maksettava palkka on veronalaista tuloa. Samaten kuin maanviljeliän kaikki tulot on veronalaista tuloa. Eli lomituksesta aihutuneista kustannuksista tulee het 40% takaisin valtion kassaan tuloverojen muodossa.
Infoa: vuoden aikana on kolme (3) sunnuntai vpaata per yrittäjä. jos et tiedä, niin normaaleilla ihmisillä on 52 vapaata pyhäpäivää. Ne sununtai lomat maksaa jottain 800€/vuosi/yrittäjä. Eihän se maajussin syy ole, että joku on keksinyt 2x palakan pyhälle. Lienee punaisen kirjan miehillä ja SAK.n poliittisella siivellä osuutensa asiaan..- Paalinpyörittäjä
Vapaita pyhäpäiviäkin taitaa palkansaajalla olla reilut 60, kun arkipyhät lasketaan mukaan.
- takaisin
et yrittäjillä ei ole sitä ensimmäistäkään sunnuntaita vapaata niinkuin maajusseilla. jos sunnuntain haluu vapaaksi niin itse etsit ja maksat tuuraajat.
- mörrimöykkyli
takaisin kirjoitti:
et yrittäjillä ei ole sitä ensimmäistäkään sunnuntaita vapaata niinkuin maajusseilla. jos sunnuntain haluu vapaaksi niin itse etsit ja maksat tuuraajat.
Päätoiminen karjatalousyrittäjä saa vuodessa 24 päivää vuosilomaa. Karjaa pitää olla vähintään neljä kotieläinyksikköä.Mitähän karjaa sulla on ?
Vähän eri asia, voit laittaa firmasi kiinni loman ajaksi. Karjaa ei voi jättää lomalla yksin. - niin jatketaan
takaisin kirjoitti:
oletko töissä
Itsenäisyyspäivän
joulupyhät
uudenvuoden päivän
Pääsiäispyhät
Juhannuksen
Joka ikisen päivän vuodessa 365 pv.?
Onneksi on lomitusjärjästelmä
elikot kun on syötettävä
oli pyhä tai arki ja
joka päivä kaksi kertaa
ja ruuatkin on niille varattava ja hankittava.
- lomittaja
arvaa mitä kulut on jo jos esim.saahan noita tiloja,jos se kerran niin,tuottoisaa on.kyllä rahaa kulkee viljeliöiden kautta,mutta ei se hänelle jää.. yhdestä lehmästä,saatava hinta,matkalla kolmin kertaistuu,joku siitä välistä vetää ja vitusti.sitä elukkaa saa kasvattaa aika pitkään, mutta välikäsillä se ei viivy kuin hetken... ajattele ennen kuin sanot jotakin. en ole viljeliä, mutta lomitan ja olen tilojen kanssa läheisessä tekemisissä.siitä vaan jos kiin. 7 päivää viikossa tehä töitä ja haluaa " rikastua".karjan pitäjällä on noin 24 päivää lomaa ja ekat päivät kuluu lomittajan opettamiseen.. ulla kun alkaa loma.niin mee vaikka mallorcalle vetää bissee........... haloo
- Paalinpyörittäjä
Silloin kun lomitusjärjestelmää kehitettiin ja maatalousyrittäjien vähenemisen takia Myel-maksutulojen lomituksiin menevä osuus ei kattanut enää koko kustannusta niin palkansaajajärjestöt demarien tuella vaativat rahaa myös palkansaajien lomatoimintaan ja syntyi ns tuetut lomat. Mistä olet luullut lomaliiton yms rahoittaneen toimintansa? Kyllä ne sieltä valtion budjetista löytyvät nekin menot.
- EU-avustaja
koko lomitustoimita kehittyi alkuvaiheessa ainakin osittan niin, että valtio tarjosi silloisessa maatalouden myyntituotteiden hintaneuvotteluissa 70-80-luvulla lomitustoimintaa maidon hinnan noston sijasta.
Eli ottakaa pari lomapäivää, mutta ei maidon hinnan nousua.
- kysyjä_
Mikset rupea maanviljelijäksi niin sitten sinäkin kuulut siihen rikkaaseen väestönosaan!!!
Tiloja kyllä löytyy senkun valitset vain!!! - kuitenkin
vai eivät viljelijät ole köyhiä??? se riippuu taysin siitä kuinka hyvä onni joillaikin on ollut kyseessä.. omat kokemukseni eivät ole kyllä tosiaan olleet mitään sellaisia että viljeliä olisi ollut mitenkään rikas, päin vastoin.. sitä sietää miettiä että kuka tässäkin maassa on rikas koska maa itsessään ei tosiaankaan ole kaikkialla mikään paras!! esimerkiksi omat vanhempani olivat ne lomapäivät tosiaankin ansainneet mitä pitivät. saivat kyllä ihan riittävästi tehdä töitä sen eteen että pöydässä oli ruokaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057