Cynops orientalis

Draco

Sopiiko kiinankääpiötulilisko aloittelevalle tulisharrastajalle? Ja se että miten akvaterraa voi viilentää kesäisin?

11

2022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania

      Tuo lienee yleisin kaupoissa myytävä lajike ja sopii hyvin aloittelijalle.
      Kesällä vettä voi viilentää vaihtamalla sitä osan pari kertaa päivässä.

    • Liskovaa

      Nii täällä taas minä että voisiko joku kertoa siivouksesta? jos esim jollain astialla ottaa aina jonkun verran vettä pois tuliksilta ja vaihtaa puhtaaseen kerran viikossa? esim 1/3?
      Entä miten ulosteet voi raivata? Kertokaa myös ihmeessä hyviä linkkejä, siis muita kun sammakkolampi. hyvä sivu sekin on mut jotain uusia? :)

      • Zuuls

      • tania

        Pienen lapon saa helposti tehtyä limsapullosta ja vesiletkusta.(isot eivät ime matalasta vedestä)
        0,5 Pullo puoliksi ja letkuun silikonilla kiinni.(akvaariosilikonilla)
        Lapolla on helpoin poistaa kakat ja ruoan jämät pohjalta!(samalla siis tuo vesi tulee vaihdetuksi)


      • Liskovaa
        tania kirjoitti:

        Pienen lapon saa helposti tehtyä limsapullosta ja vesiletkusta.(isot eivät ime matalasta vedestä)
        0,5 Pullo puoliksi ja letkuun silikonilla kiinni.(akvaariosilikonilla)
        Lapolla on helpoin poistaa kakat ja ruoan jämät pohjalta!(samalla siis tuo vesi tulee vaihdetuksi)

        Kiitos vinkeistä! :) mutta niitä ei ole koskaan liikaa eli lisää voi aina laittaa, olisko jollain vinkkejä esim. kasveista joita voi laittaa? onko olemassa jotain sääntöä siitä mitä kasveja tulareille saa laittaa tai mitkä kasvit menestyvät keskenään jne? ja linkkejä lisää kiitos :) Hei muutes, jotain akvaario-ohjeita netissä joita voi soveltaa helposti tuliliskoille?


    • Liskovaa

      Akvaterran pH arvo? entä voiko akvaan laittaa yhen tai kaks omenakotiloa(tai jonkunn pienen kotilon) puhdistamaan levää?

      • tania

        Ph arvolla ei ole merkitystä. Älä myöskään lisää mitään "vedenparannus" aineita sillä ne voivat olla vaaraksi herkälle tularin iholle.
        Kotilon täytyy olla niin suuri (isompi tularin päätä) ettei tulari pistele sitä poskeensa. Itselläni postitorvi ja seepra kotilot..
        Kaikki akvaarioliikkeessä myytävät kasvit ovat turvallisi.(vesikasvit) Jos haluat maa-aluelle kasvillisuutta kannattaa myrkyttömyys ehdottomasti tarkistaa.


      • tania
        tania kirjoitti:

        Ph arvolla ei ole merkitystä. Älä myöskään lisää mitään "vedenparannus" aineita sillä ne voivat olla vaaraksi herkälle tularin iholle.
        Kotilon täytyy olla niin suuri (isompi tularin päätä) ettei tulari pistele sitä poskeensa. Itselläni postitorvi ja seepra kotilot..
        Kaikki akvaarioliikkeessä myytävät kasvit ovat turvallisi.(vesikasvit) Jos haluat maa-aluelle kasvillisuutta kannattaa myrkyttömyys ehdottomasti tarkistaa.

        Myrkytyskeskuksen sivuilla on listattuna huonekasvien myrkyllisyys..sieltä tarkistus käy helposti !


      • Liskovaa
        tania kirjoitti:

        Myrkytyskeskuksen sivuilla on listattuna huonekasvien myrkyllisyys..sieltä tarkistus käy helposti !

        Kiitokset sinulle tania vastauksista :)
        Lisäilen tänne aina välillä kysymyksiä..
        Mitä muuten ne ihan pienet (puolvuotiaat) tularit syö? Ja minkä kokosia on "pienet" sirkat? mun leopardigekot syö niitä niin samalla voisi antaa, kuten myös jauhikset


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        Liskovaa kirjoitti:

        Kiitokset sinulle tania vastauksista :)
        Lisäilen tänne aina välillä kysymyksiä..
        Mitä muuten ne ihan pienet (puolvuotiaat) tularit syö? Ja minkä kokosia on "pienet" sirkat? mun leopardigekot syö niitä niin samalla voisi antaa, kuten myös jauhikset

        Myrkytystietokeskuksen sivuilla listataan kasvaja jotka ovat myrkyllisiä IHMISELLE ja muille nisäkkäille, ja pääasiallisesti SYÖTYNÄ. Salamanterit eivät juurikaan kasveja syö, ja kasvien ainesosien vaikutukset voivat olla täysin erilaisia salamanterille kuin ne ovat ihmiselle. Listaa kannattaa siis lukea "luovasti". Itse henk. koht. olen aina tökkinyt salamanterialtaisiin niitä kasveja mitä vastaan on tullut, mahdollisesti myrkyllisyydestä sen kummemmin välittämättä.

        Aivan nuoret, maalle kuitenkin jo nousseet tuliliskot syövät kaikenlaisia pieniä hyönteisiä: baaanikärpäsiä, juuri kuoriutuneita (ns pinhead-sirkkoja), hyppyhäntäisiä, aivan pieniä (parin millin mittaisia) buffalomatoja tai jauhomatoja,... Meillä on tuossa hyllyssä suunnilleen juuri puolivuotiaita otuksia, ja ne saavat kaikkia noita edellä mainittuja vuorotellen, ja osa ruoista vielä pölytetään vitamiinissa. (Monipuolisuus ja vitamiinit/hivenaineen ovat tärkeitä).

        "Pieni sirkka" (S-koon sirkka) viittaa usein käsittääkseni noin sentin-parin mittaisiin sirkkoihin. Ne ovat liian suuria nuorille tulareille, mutta suurikokoiset aikuiset salamanterit voivat niitä pystyäkin syömään. Ainakin niitä kaikista pienimpiä, noin sentin mittaisia sirkkoja.

        Pienin mahdollinen sirkka puolestaan on tuota pinhead-sirkkaa, joka on nimensä mukaisesti noin nuppineulan pään kokoista. Eli millin-parin mittaista.


      • Liskovaa
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Myrkytystietokeskuksen sivuilla listataan kasvaja jotka ovat myrkyllisiä IHMISELLE ja muille nisäkkäille, ja pääasiallisesti SYÖTYNÄ. Salamanterit eivät juurikaan kasveja syö, ja kasvien ainesosien vaikutukset voivat olla täysin erilaisia salamanterille kuin ne ovat ihmiselle. Listaa kannattaa siis lukea "luovasti". Itse henk. koht. olen aina tökkinyt salamanterialtaisiin niitä kasveja mitä vastaan on tullut, mahdollisesti myrkyllisyydestä sen kummemmin välittämättä.

        Aivan nuoret, maalle kuitenkin jo nousseet tuliliskot syövät kaikenlaisia pieniä hyönteisiä: baaanikärpäsiä, juuri kuoriutuneita (ns pinhead-sirkkoja), hyppyhäntäisiä, aivan pieniä (parin millin mittaisia) buffalomatoja tai jauhomatoja,... Meillä on tuossa hyllyssä suunnilleen juuri puolivuotiaita otuksia, ja ne saavat kaikkia noita edellä mainittuja vuorotellen, ja osa ruoista vielä pölytetään vitamiinissa. (Monipuolisuus ja vitamiinit/hivenaineen ovat tärkeitä).

        "Pieni sirkka" (S-koon sirkka) viittaa usein käsittääkseni noin sentin-parin mittaisiin sirkkoihin. Ne ovat liian suuria nuorille tulareille, mutta suurikokoiset aikuiset salamanterit voivat niitä pystyäkin syömään. Ainakin niitä kaikista pienimpiä, noin sentin mittaisia sirkkoja.

        Pienin mahdollinen sirkka puolestaan on tuota pinhead-sirkkaa, joka on nimensä mukaisesti noin nuppineulan pään kokoista. Eli millin-parin mittaista.

        Sopiikos muraatti esimerkiks sille kuivalle osuudelle? vai...?
        Saako eläinkaupoista noita banaanikärpäsiä vai mistä? Ilmasta niitä on vaikea saada vaikka niitä välillä onkin tosi paljon...
        Ja muita ötyköitä?
        Käykö vitamiiniksi Nekton Rep (jota on mun leopardigekoilla) vai onko niille ihan oma vitamiini?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe