Cynops orientalis

Draco

Sopiiko kiinankääpiötulilisko aloittelevalle tulisharrastajalle? Ja se että miten akvaterraa voi viilentää kesäisin?

11

1940

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania

      Tuo lienee yleisin kaupoissa myytävä lajike ja sopii hyvin aloittelijalle.
      Kesällä vettä voi viilentää vaihtamalla sitä osan pari kertaa päivässä.

    • Liskovaa

      Nii täällä taas minä että voisiko joku kertoa siivouksesta? jos esim jollain astialla ottaa aina jonkun verran vettä pois tuliksilta ja vaihtaa puhtaaseen kerran viikossa? esim 1/3?
      Entä miten ulosteet voi raivata? Kertokaa myös ihmeessä hyviä linkkejä, siis muita kun sammakkolampi. hyvä sivu sekin on mut jotain uusia? :)

      • Zuuls

      • tania

        Pienen lapon saa helposti tehtyä limsapullosta ja vesiletkusta.(isot eivät ime matalasta vedestä)
        0,5 Pullo puoliksi ja letkuun silikonilla kiinni.(akvaariosilikonilla)
        Lapolla on helpoin poistaa kakat ja ruoan jämät pohjalta!(samalla siis tuo vesi tulee vaihdetuksi)


      • Liskovaa
        tania kirjoitti:

        Pienen lapon saa helposti tehtyä limsapullosta ja vesiletkusta.(isot eivät ime matalasta vedestä)
        0,5 Pullo puoliksi ja letkuun silikonilla kiinni.(akvaariosilikonilla)
        Lapolla on helpoin poistaa kakat ja ruoan jämät pohjalta!(samalla siis tuo vesi tulee vaihdetuksi)

        Kiitos vinkeistä! :) mutta niitä ei ole koskaan liikaa eli lisää voi aina laittaa, olisko jollain vinkkejä esim. kasveista joita voi laittaa? onko olemassa jotain sääntöä siitä mitä kasveja tulareille saa laittaa tai mitkä kasvit menestyvät keskenään jne? ja linkkejä lisää kiitos :) Hei muutes, jotain akvaario-ohjeita netissä joita voi soveltaa helposti tuliliskoille?


    • Liskovaa

      Akvaterran pH arvo? entä voiko akvaan laittaa yhen tai kaks omenakotiloa(tai jonkunn pienen kotilon) puhdistamaan levää?

      • tania

        Ph arvolla ei ole merkitystä. Älä myöskään lisää mitään "vedenparannus" aineita sillä ne voivat olla vaaraksi herkälle tularin iholle.
        Kotilon täytyy olla niin suuri (isompi tularin päätä) ettei tulari pistele sitä poskeensa. Itselläni postitorvi ja seepra kotilot..
        Kaikki akvaarioliikkeessä myytävät kasvit ovat turvallisi.(vesikasvit) Jos haluat maa-aluelle kasvillisuutta kannattaa myrkyttömyys ehdottomasti tarkistaa.


      • tania
        tania kirjoitti:

        Ph arvolla ei ole merkitystä. Älä myöskään lisää mitään "vedenparannus" aineita sillä ne voivat olla vaaraksi herkälle tularin iholle.
        Kotilon täytyy olla niin suuri (isompi tularin päätä) ettei tulari pistele sitä poskeensa. Itselläni postitorvi ja seepra kotilot..
        Kaikki akvaarioliikkeessä myytävät kasvit ovat turvallisi.(vesikasvit) Jos haluat maa-aluelle kasvillisuutta kannattaa myrkyttömyys ehdottomasti tarkistaa.

        Myrkytyskeskuksen sivuilla on listattuna huonekasvien myrkyllisyys..sieltä tarkistus käy helposti !


      • Liskovaa
        tania kirjoitti:

        Myrkytyskeskuksen sivuilla on listattuna huonekasvien myrkyllisyys..sieltä tarkistus käy helposti !

        Kiitokset sinulle tania vastauksista :)
        Lisäilen tänne aina välillä kysymyksiä..
        Mitä muuten ne ihan pienet (puolvuotiaat) tularit syö? Ja minkä kokosia on "pienet" sirkat? mun leopardigekot syö niitä niin samalla voisi antaa, kuten myös jauhikset


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        Liskovaa kirjoitti:

        Kiitokset sinulle tania vastauksista :)
        Lisäilen tänne aina välillä kysymyksiä..
        Mitä muuten ne ihan pienet (puolvuotiaat) tularit syö? Ja minkä kokosia on "pienet" sirkat? mun leopardigekot syö niitä niin samalla voisi antaa, kuten myös jauhikset

        Myrkytystietokeskuksen sivuilla listataan kasvaja jotka ovat myrkyllisiä IHMISELLE ja muille nisäkkäille, ja pääasiallisesti SYÖTYNÄ. Salamanterit eivät juurikaan kasveja syö, ja kasvien ainesosien vaikutukset voivat olla täysin erilaisia salamanterille kuin ne ovat ihmiselle. Listaa kannattaa siis lukea "luovasti". Itse henk. koht. olen aina tökkinyt salamanterialtaisiin niitä kasveja mitä vastaan on tullut, mahdollisesti myrkyllisyydestä sen kummemmin välittämättä.

        Aivan nuoret, maalle kuitenkin jo nousseet tuliliskot syövät kaikenlaisia pieniä hyönteisiä: baaanikärpäsiä, juuri kuoriutuneita (ns pinhead-sirkkoja), hyppyhäntäisiä, aivan pieniä (parin millin mittaisia) buffalomatoja tai jauhomatoja,... Meillä on tuossa hyllyssä suunnilleen juuri puolivuotiaita otuksia, ja ne saavat kaikkia noita edellä mainittuja vuorotellen, ja osa ruoista vielä pölytetään vitamiinissa. (Monipuolisuus ja vitamiinit/hivenaineen ovat tärkeitä).

        "Pieni sirkka" (S-koon sirkka) viittaa usein käsittääkseni noin sentin-parin mittaisiin sirkkoihin. Ne ovat liian suuria nuorille tulareille, mutta suurikokoiset aikuiset salamanterit voivat niitä pystyäkin syömään. Ainakin niitä kaikista pienimpiä, noin sentin mittaisia sirkkoja.

        Pienin mahdollinen sirkka puolestaan on tuota pinhead-sirkkaa, joka on nimensä mukaisesti noin nuppineulan pään kokoista. Eli millin-parin mittaista.


      • Liskovaa
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Myrkytystietokeskuksen sivuilla listataan kasvaja jotka ovat myrkyllisiä IHMISELLE ja muille nisäkkäille, ja pääasiallisesti SYÖTYNÄ. Salamanterit eivät juurikaan kasveja syö, ja kasvien ainesosien vaikutukset voivat olla täysin erilaisia salamanterille kuin ne ovat ihmiselle. Listaa kannattaa siis lukea "luovasti". Itse henk. koht. olen aina tökkinyt salamanterialtaisiin niitä kasveja mitä vastaan on tullut, mahdollisesti myrkyllisyydestä sen kummemmin välittämättä.

        Aivan nuoret, maalle kuitenkin jo nousseet tuliliskot syövät kaikenlaisia pieniä hyönteisiä: baaanikärpäsiä, juuri kuoriutuneita (ns pinhead-sirkkoja), hyppyhäntäisiä, aivan pieniä (parin millin mittaisia) buffalomatoja tai jauhomatoja,... Meillä on tuossa hyllyssä suunnilleen juuri puolivuotiaita otuksia, ja ne saavat kaikkia noita edellä mainittuja vuorotellen, ja osa ruoista vielä pölytetään vitamiinissa. (Monipuolisuus ja vitamiinit/hivenaineen ovat tärkeitä).

        "Pieni sirkka" (S-koon sirkka) viittaa usein käsittääkseni noin sentin-parin mittaisiin sirkkoihin. Ne ovat liian suuria nuorille tulareille, mutta suurikokoiset aikuiset salamanterit voivat niitä pystyäkin syömään. Ainakin niitä kaikista pienimpiä, noin sentin mittaisia sirkkoja.

        Pienin mahdollinen sirkka puolestaan on tuota pinhead-sirkkaa, joka on nimensä mukaisesti noin nuppineulan pään kokoista. Eli millin-parin mittaista.

        Sopiikos muraatti esimerkiks sille kuivalle osuudelle? vai...?
        Saako eläinkaupoista noita banaanikärpäsiä vai mistä? Ilmasta niitä on vaikea saada vaikka niitä välillä onkin tosi paljon...
        Ja muita ötyköitä?
        Käykö vitamiiniksi Nekton Rep (jota on mun leopardigekoilla) vai onko niille ihan oma vitamiini?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe