Vanhasta TM:stä, numero 9/93 löytyi mielenkiintoinen artikkeli "Tutkimusretki Euroopan sydämmeen". Tässä kiinnostuneille tietoa:
Faktoja, tekniikka:
Köli: laskettu 1990
Valmistumisvuosi: 1993 Meyer Werftin telakalla Saksan Papenburgissa
Luokitus: Bureau Veritas
Jääluokka: 1 A Super
Pääkoneiden akseliteho: 43200hv (31800kw)
Nopeus: 85 prosentin maksimiteholla 21.5 solmua
Jarrutusmatka: Noin 1000m (3min 30s)
Matkustajamäärä: 3013
Miehistö: 250
Pituus: 201,8m
Vesilinjapituus: 170,0m
Leveys: 32,0m
Korkeus kölistä savupiippuun: 62,2m
Korkeus kölistä 13. kannelle: 39,75m
Korkeus komentosillalta (10.kansi) merenpintaan: 27,0m
Lasti: Noin 5000t
Tilavuus: 59900t eli 169636,8m3(1brt = 2,832m3)
Kuollut paino: 26580t
Syväys: 6,8m
Henkilöautot: 443
Rekka-autot: 60
Lastimetrit: 926
Pelastusveneet: 8kpl Fassmer (6x150henk. ja 2x47henk.)
Pelastualautat: 90kpl (35henk/lautta)
Muuta:
Apukoneet: 3x4080hv Wärtsilä/Vasa diesel (käytössä satamassa). Iskutilavuus 225 litraa. Tukholman satama syöttää virtaa parhaimillaan 3600 ampeeria, tarve 4800 ampeeria.
Kolme eri virtapiiriä, 220v, 380v ja 660v(pumput, keulapotkurit)
13 McGregor Navire hissiä, kuusi tavarankuljetushissiä.
Ilmastointi: 5626 kilowatin Rud O Meyer ilmastointilaite
Pääkoneet: 4xMAN 6L 58/64. Yhden paino 149t. Kuusi mäntää halkaisija 58cm, männän iskutilavuus 64cm:n iskunpituudella 1014 litraa. Yksi moottori 10800hv. Tyhjäkäyntikierrosluku 250, huippukierrokset 428.
Dieselöljytankit: kooltaan 213t
Potkurit: KaMeVa säätölapapotkurit, halkaisija 5m.
Keulapotkurit: KaMeVa 3kpl.
Peräsimet: Jastram, ala 20,8m2
Vakaajat: Sisäänvedettävät Sperryn 12m2 vakaajat. Vesipainolasti, yhteenlaskettu tilavuus 1591,9cm3
Täyteläisyyskerroin: 0,67
Kulutus: Hel-Sto: 35t raskasta polttoöljyä. 242 merimailia, 450 kilometriä, kulutus 7800l / 100km.
Komentosilta leveys: 40m
Kuva: http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8919805d.jpg
m/s Silja Europa - tietoa
18
7792
Vastaukset
- Försti_
Osa Europan lautoista on sittemmin korvattu isoilla 101 hengen lautoilla. Kuinka suuri osa vaiko kaikki, en tiedä. Brygan leveydessä on selkeästi virhe, vingathan eivät ulotu kuin korkeintaan 2m aluksen kylkien molemmille puolille.
- Lueskelija
joo. Tottakai onhan noita uusittu. Olisi voinut jäättää pois nuo tiedot.
Kyllä itse väittäisin, että neljä metriä suuntaansa ei ole liioiteltu.
http://www.valkeatlaivat.net/laivasto/siljaeuropa1993/kuvat/siljaeuropa1993-56.jpg
- oikolukija
Vai on Europan painolastitankit kokonaista 1591,9 cm3 = 1,5919 litraa. Johan sillä trimmataankin tuon kokoista laivaa! Eikä tuo kuollutpainokaan (26580 t) pitäne paikkaansa. Uppouma se sen sijaan saattaa olla.
- pikkulaiva.
Luin tässä juuri sotalaivoista kertovaa teosta,siellä oli saksalaisten yli puolivuosisataa sitten tehdyt taistelulaivatkin 3 kertaa painavampia ja siten mahtavampia! Kuten Tirpitz joka painoi 75 000 tonnia
- ..............................
pikkulaiva. kirjoitti:
Luin tässä juuri sotalaivoista kertovaa teosta,siellä oli saksalaisten yli puolivuosisataa sitten tehdyt taistelulaivatkin 3 kertaa painavampia ja siten mahtavampia! Kuten Tirpitz joka painoi 75 000 tonnia
Taitaa vanhat sota alukset olla panssaroituja, joten kooltaan pienempikin paatti painaa helposti enemmän.
- Vulkan
Elin tähän asti uskossa että apukoneina on MAN:it/Burmeisterit. Papenburgista ei ole kuulemani mukaan kovin monta sellaista laivaa lähtenyt missä olisi Wärtsilän koneet, sen verran vahvasti se on MAN:in telakka. On asiakas kovasti tainnut todella kovasti haluta Wärtsilät kun on sellaiset sinne saanut.
- GT ei ole 2,831 m3
Silja Euroopan kantavuus on 4650 dw-tonnia. Tuo bruttovetoisuusluku 59 912 GT ei todellakaan ole enää sama kuin 59 912 bruttorekisteritonnia, vaan jotakin muuta.
Rekisteritonni korvattiin vuonna 1994 yksiköttömällä logaritmisesti lasketulla luvulla bruttovetoisuus (GT).
Rekisteritonni on vanha tilavuusmitta, 100 kuutiojalkaa eli 2,83168466 kuutiometriä ,jota ei voi enää käyttää suoraan kertolaskun GT-yksikön kertojana.
Aluksen lightshipweight deadweight = displacement
eli omapaino kantavuus = displasementti eli uppoama tai toisin päin displacement miinus deadweight = lightshipweight. - Lusitania
Aivan sama minkä kokoinen on joku homoja täynnä oleva
laatikko.... - TässäKohtaa
Olin neitsytmatkalla , väkisin ( vaimoni Funssan takia jäi kotiin
huono reissu , kylläkin komee laiva )
Kyllähän tuli tuolla matkalla mieleen : kun tulin Arkturuksen mukana
Anvenperistä helsinkiin 1952 ( konsulikyydillä )
Molemmat matkat " merimuistoihin " jääneet. - tax-free onassis
Laivan koko ei todellakaan ole samantekevå juttu kenellekään. Äiteen pikku Lusitania ottaa vaikka kalkulaattorin käteen - jos osaa - ja laskee, paljonko kallimpaa on seilata laivaa, joka kuluttaa esim. 51 tonnia/vrk verrattuna kiuluun, joka kuluttaa vaikkapa 50 tonnia/vrk.
Joku tuon erotuksen maksuun osallistuu aina, mutta arvaas kuka? - sdjfjsdfsdjfjh
Teknisesti Europa alkaa olla remonttikunnossa, se on sahannut lähes koko ikänsä Turun ja Tukholman väliä eli vuorokaudesta vain n. 2 tuntia seisoo satamassa. Tallinkin omistajuus ei ole ainakaan parantanut aluksen teknista kuntoa. Joitakin vuosia sitte Turun linjalla laivat seisoivat yhden vuorokauden viikosta satamassa, jolloin oli aikaa huolta laivaa. Nyt kaikki huollot pitää tehdä joko tunnin aikana satamassa tai laivan ollessa liikkeellä. Esim. viime talvena toisen pääkoneen kanssa oli ongelmia ja Europalla oli monta viikkoa vaikeuksia pysyä aikataulussa. Mm. päivittäiset Maarianhaminan käynnit vaihtuivat Långnäsiin ajan säästämiseksi.
Isabella ja Amorella nekin kulahtaneita, ja ensimmäinen meneekin vaihtoon ensi vuonna. - merimies hki
mä vihaan teitä jotka ette tiedä merenkulusta mitään , vitun maakravut
- Estonia
Europa on nyt myyty Australiaan
- Ei myyty
Ei ole mihinkään myyty. Ei ole edes alustavaa kauppasopimusta.
- weqdscxw2122
Asiasta kun uutisoitiin että menee austraaliaan niin mulla on silja europa
ollu seurannassa ja välillä aina kattellu että koska se oikein sinne menee
niin tossa se on maannu melkein koko elokuun virossa. Mitä ne siellä
oikein touhuu virossa sen silja europan kanssa?
Ais kertoo ainakin koko ajan missä europa on.- vmaki
Silja Europan pitäisi tänään lähteä Luonnonmaalle.
Mitä tekevät ?? Laittavat kiulun vuokraajan haluamaan malliin;)
- aissaaja
Nyt europa on Naantalissa, aamulla lähtenyt virosta.
- -RaS-
Mitenkähän pitkälle tuo laiva pääsee "yhdellä" tankkauksella, tietääkö kukaan?
Gibraltarissa ei ainakaan vielä mennyt laituriin.
Voiko sen lankata redillä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041939
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi541867- 151855
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa191657"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla181573Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O101360Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu261310Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak111306Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.141291Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.61242