lasimonnin nopea sairastuminen

nina1976

Eli tänä aamuna huomasin yhdellä kolmesta lasimonnistani että kidusten ja ilmeisesti myös kalan sisällä on sellaista punasta samettimaista mitälie. Ja nyt lasimonni on tosihuonossa kunnossa ,pitää suuta kaiken aikaa auki ja ei jaksa uiskennella,mielestäni vatsa on paisunut ja aivan täynnä tuota mustaa onko sitten ulostetta tai mitä! Oon kyllä aivan aloittelija näissä kalajutuissa. En kuitenkaan löytänyt mitään sopivaa sairautta joka selittäisi täysin nuo oireet kun googletin. Muutama aamu sitten herätessäni oli 3 platyani kuollut, näissä kaloissa ei näkynyt päälipuolin mitään vikaa. Kiitos jo ennakkoon vastauksista!

12

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRR

      Niin siittä on helpompi lähteä selvittämään
      mikä altaassa mättää ;OD

      • nina1976
        RRR kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001104&posting=22000000020699742

        Kiitos nopeasta reagoinnista. Eli akvaario on ihan tuollainen pikkuinen 100l. Mittasin viimeviikolla nuo arvot ku platyt kuoli ph oli muistaakseni 6.5. Eikä ainakaan sitä nitriittiä ollut. Vettä vaihdan 1 viikossa .alussa vaihdoin puolet ja nyt olen vaihtanut kolmasosan. Veden otan sillä "pohjaletkulla" että hiekasta lähtis pahimmat töhnät.

        Kaloja on vielä siis 3 lasimonnia, 4 keltabarbia, aasianmutamonni, 5 seeprakalaa, 2 lehtikalaa, 2 imumonnia, platy ja sammakko.
        Ruokaa annan 2 kertaa vrk.
        oon kyllä ajatellu että onkohan noita liikaa tuohon akvaarioon että esim. ph olis laskenut sen vuoksi tai jotain.
        Oon katsellut noita kalojen sairauksia tosta linkistä mitä laitettiin tuohon mutta en kyllä kekkaa,siirsin kalan toiseen kulhoon se käy kaiken aikaa pinnalla hakees happea ja taitaa vetää viimesiä.
        oikeesti tosi inhottavaa ku lasten takia on tuo akvaario otettu ja nyt kaikki kalat kuolee....
        on lapset vähän surullisia


      • RRR
        nina1976 kirjoitti:

        Kiitos nopeasta reagoinnista. Eli akvaario on ihan tuollainen pikkuinen 100l. Mittasin viimeviikolla nuo arvot ku platyt kuoli ph oli muistaakseni 6.5. Eikä ainakaan sitä nitriittiä ollut. Vettä vaihdan 1 viikossa .alussa vaihdoin puolet ja nyt olen vaihtanut kolmasosan. Veden otan sillä "pohjaletkulla" että hiekasta lähtis pahimmat töhnät.

        Kaloja on vielä siis 3 lasimonnia, 4 keltabarbia, aasianmutamonni, 5 seeprakalaa, 2 lehtikalaa, 2 imumonnia, platy ja sammakko.
        Ruokaa annan 2 kertaa vrk.
        oon kyllä ajatellu että onkohan noita liikaa tuohon akvaarioon että esim. ph olis laskenut sen vuoksi tai jotain.
        Oon katsellut noita kalojen sairauksia tosta linkistä mitä laitettiin tuohon mutta en kyllä kekkaa,siirsin kalan toiseen kulhoon se käy kaiken aikaa pinnalla hakees happea ja taitaa vetää viimesiä.
        oikeesti tosi inhottavaa ku lasten takia on tuo akvaario otettu ja nyt kaikki kalat kuolee....
        on lapset vähän surullisia

        koska sen uloste ainakin on aikas "myrkkyä" kaloille....
        Platyille pitäisi olla kovetettua vettä ..
        Lehtikaloille liian pieni allas...
        Mitä monneja noi imumonnit??Jos partiksia sopii vaan yksi per 100l
        Elikkä kyllä sulla näyttäis olevan siellä hieman ahdasta....
        Saatko vietyä niitä liikkeeseen tai jollekin kaverille???
        Ei tietty kaikkea ;OD
        Mutta se sammakko ehdottomasti pois sieltä johonkin toiseen akvaan...

        Melkeen on paree saksilla niskat poikki jos ei rupea paranemaan??Vaikka tuntuukin pahalta..itse olen kans joskus joutunut lopettamaan..

        Nyt kun laskeskelet että 1cm/1l vettä
        siis lasket kalojen aikuis koon mukaan

        Niin saadaan suurin piirtein sopiva kalasto ja sitten tietty tarvii selvittää noiden olosuhteet sopiviksi että sopivat keskenään..
        Aikas sekavasti selitin mutta kysele lisää ...


      • RRR
        nina1976 kirjoitti:

        Kiitos nopeasta reagoinnista. Eli akvaario on ihan tuollainen pikkuinen 100l. Mittasin viimeviikolla nuo arvot ku platyt kuoli ph oli muistaakseni 6.5. Eikä ainakaan sitä nitriittiä ollut. Vettä vaihdan 1 viikossa .alussa vaihdoin puolet ja nyt olen vaihtanut kolmasosan. Veden otan sillä "pohjaletkulla" että hiekasta lähtis pahimmat töhnät.

        Kaloja on vielä siis 3 lasimonnia, 4 keltabarbia, aasianmutamonni, 5 seeprakalaa, 2 lehtikalaa, 2 imumonnia, platy ja sammakko.
        Ruokaa annan 2 kertaa vrk.
        oon kyllä ajatellu että onkohan noita liikaa tuohon akvaarioon että esim. ph olis laskenut sen vuoksi tai jotain.
        Oon katsellut noita kalojen sairauksia tosta linkistä mitä laitettiin tuohon mutta en kyllä kekkaa,siirsin kalan toiseen kulhoon se käy kaiken aikaa pinnalla hakees happea ja taitaa vetää viimesiä.
        oikeesti tosi inhottavaa ku lasten takia on tuo akvaario otettu ja nyt kaikki kalat kuolee....
        on lapset vähän surullisia

        elikkä selailin tuossa hieman tietoja sulle...
        lehtikaloille olisi hyvä olla 50cm korkee allas ja vähintään 250l/pariskunta

        Keltabarbeille min 150 l allas
        Seeprojen allas pitkänomainen ja min 6 yksilöä
        Muuten jees 80l käy niille
        Vesiarvoista PH/lämpö
        Keltabarbi 6-8 20-25
        Lasimonni 7,1 24
        Lehtikala 6-7.5 24-28
        Seeprakala 6-8 20-25


      • RRR
        RRR kirjoitti:

        elikkä selailin tuossa hieman tietoja sulle...
        lehtikaloille olisi hyvä olla 50cm korkee allas ja vähintään 250l/pariskunta

        Keltabarbeille min 150 l allas
        Seeprojen allas pitkänomainen ja min 6 yksilöä
        Muuten jees 80l käy niille
        Vesiarvoista PH/lämpö
        Keltabarbi 6-8 20-25
        Lasimonni 7,1 24
        Lehtikala 6-7.5 24-28
        Seeprakala 6-8 20-25

        PH 7.0 lämpö 10-25
        Akvan minimi koko 180l mutta mieluummin 200-250l
        Koko: noin 20cm, mutta jopa 30cm,luonossa 40cm.


      • nina1976
        RRR kirjoitti:

        PH 7.0 lämpö 10-25
        Akvan minimi koko 180l mutta mieluummin 200-250l
        Koko: noin 20cm, mutta jopa 30cm,luonossa 40cm.

        Niin miksköhän se akvaarioliikkeen omistaja ei kertonut mitään, esim tosta sammakosta. Meinaan ostin tuon akvaarion ja kaikki kalat sieltä.
        No nyt täytyy sitten ostaa joku toinen akvaario sille meinaa tuo sammakko on mun lemppari! Nuo imumonnit on sellaisia n.3cm monneja jotka putsaa tuota lasia. Eikä nuo muut kalatkaan isoja ole (vielä)! Kiitos sinulle neuvoista. Taitaa olla niin että lasimonni ei enää kauaa eläkkään makaa vaan pohjalla eikä liiku ollenkaan, mutta tuntuu niin vaikealta lopettaa vaikka tiedän että niin pitäs varmaan tehä.


      • nina1976
        nina1976 kirjoitti:

        Niin miksköhän se akvaarioliikkeen omistaja ei kertonut mitään, esim tosta sammakosta. Meinaan ostin tuon akvaarion ja kaikki kalat sieltä.
        No nyt täytyy sitten ostaa joku toinen akvaario sille meinaa tuo sammakko on mun lemppari! Nuo imumonnit on sellaisia n.3cm monneja jotka putsaa tuota lasia. Eikä nuo muut kalatkaan isoja ole (vielä)! Kiitos sinulle neuvoista. Taitaa olla niin että lasimonni ei enää kauaa eläkkään makaa vaan pohjalla eikä liiku ollenkaan, mutta tuntuu niin vaikealta lopettaa vaikka tiedän että niin pitäs varmaan tehä.

        se kala oli kuollut jo ,ei tarvinnut poikkasta päätä, suu auki makas pohjas ku meinasin lopettaa.mikähän tollanen tauti on kun noin nopeasti lopetti kalan.pää oli ihan punanen niinku sieltä sisältä ku siitä näky läpi ja tosiaan näytti siltä että olis kuollu siihen ettei saanu hengitettyä tai jotain sellasta.


      • meitsi vaan
        nina1976 kirjoitti:

        se kala oli kuollut jo ,ei tarvinnut poikkasta päätä, suu auki makas pohjas ku meinasin lopettaa.mikähän tollanen tauti on kun noin nopeasti lopetti kalan.pää oli ihan punanen niinku sieltä sisältä ku siitä näky läpi ja tosiaan näytti siltä että olis kuollu siihen ettei saanu hengitettyä tai jotain sellasta.

        Veikkaisin että kalan sairastumisen laukaisi stressi ja ehkä myös jonkinlainen myrkytystila, syynä hurjasti ylikansoitettu akvaario. Lasimonni ei ole kala kestävimmästä päästä, joten varsinkin ne sammakon ulosteet ovat olleet liian tujua tavaraa kalan elimistölle.

        Suosittelen että perehdyt näihin linkkeihin ajan kanssa ja päivität akvaariotietouttasi, ja hävität epäsopivat kalat tai hankit niille tarpeeksi ison altaan:

        http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html

        Äläkä enää usko eläinkauppiasta kalavalinnoissa. Sehän nyt on tunnettu tosiasia, että jos maksava asiakas löytyy niin useimmat kauppiaat myyvät mitä vaan kunhan kassakone kilisee. Valitettavaa mutta totta, oman akvaarioharrastukseni aikana olen tavannut vain pari asiantuntevaa kauppiasta jotka välittävät muustakin kuin kassakoneen kilinästä...

        Niin ja niistä pienistä imumonneista vielä, olisiko kyseessä jokin otto eli nuolimonnilaji: http://kapsi.fi/~skare/akvaario/nuolimonnit.html


      • nina1976
        meitsi vaan kirjoitti:

        Veikkaisin että kalan sairastumisen laukaisi stressi ja ehkä myös jonkinlainen myrkytystila, syynä hurjasti ylikansoitettu akvaario. Lasimonni ei ole kala kestävimmästä päästä, joten varsinkin ne sammakon ulosteet ovat olleet liian tujua tavaraa kalan elimistölle.

        Suosittelen että perehdyt näihin linkkeihin ajan kanssa ja päivität akvaariotietouttasi, ja hävität epäsopivat kalat tai hankit niille tarpeeksi ison altaan:

        http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html

        Äläkä enää usko eläinkauppiasta kalavalinnoissa. Sehän nyt on tunnettu tosiasia, että jos maksava asiakas löytyy niin useimmat kauppiaat myyvät mitä vaan kunhan kassakone kilisee. Valitettavaa mutta totta, oman akvaarioharrastukseni aikana olen tavannut vain pari asiantuntevaa kauppiasta jotka välittävät muustakin kuin kassakoneen kilinästä...

        Niin ja niistä pienistä imumonneista vielä, olisiko kyseessä jokin otto eli nuolimonnilaji: http://kapsi.fi/~skare/akvaario/nuolimonnit.html

        hei kattelin tuota monnia et mikä on nimeltään kun en muistanut kunnolla no löysin netistä kuvan. sen nimi on viherimunuoliainen. Kiitos sinulle tiedoista!!!! Tässä kattelen kaikkia kalasivuja ja osui silmään että onko näin että tuolta akvaariolaaksosta voi muka tilata kaloja postin kautta, tuntuu kyllä kummalta että jotain elävää vois postin kautta lähettää.


      • RRR
        nina1976 kirjoitti:

        Niin miksköhän se akvaarioliikkeen omistaja ei kertonut mitään, esim tosta sammakosta. Meinaan ostin tuon akvaarion ja kaikki kalat sieltä.
        No nyt täytyy sitten ostaa joku toinen akvaario sille meinaa tuo sammakko on mun lemppari! Nuo imumonnit on sellaisia n.3cm monneja jotka putsaa tuota lasia. Eikä nuo muut kalatkaan isoja ole (vielä)! Kiitos sinulle neuvoista. Taitaa olla niin että lasimonni ei enää kauaa eläkkään makaa vaan pohjalla eikä liiku ollenkaan, mutta tuntuu niin vaikealta lopettaa vaikka tiedän että niin pitäs varmaan tehä.

        No siihen on vaan yksi syy €UROT..kone kilisee ja myyjä on tyytyväinen...
        Mutta netissä on paljon hyvää tietoo ja sitten toisilta harrastajilta yleensä saa hyviä vinkkejä...Kantapään kauttakin opittuja....;OD

        Joo kyllähän ne sammakot on veikeitä otuksia ...
        Mä tiedän käytettyjä altaita aikas sopuhintaan ..ootko mistäpäin itse???

        Ja tuolla alempana näköjään selvisikin jo tuon lasimonnin kohtalo :o( toisaalta hyvä ettei tarvinnut kauaa kitua ja säästyit lopetuspuuhilta...

        ja nuo imumonneillekkin löytyi nimi ;=D

        Muutama hyvä linkki mitkä kannattaa lukasta on tuossa
        http://www.aqua-web.org/forum/

        http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

        http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto1.php

        http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html
        Eiköhän se siittä taas sitte kunhan saat tuon kalaston kuntoon ja ylikansoituksen pois ja "Sakulle" uus purkki


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1403
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1063
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      999
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      974
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      881
    7. 3
      880
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      879
    9. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      868
    Aihe