Eli tänä aamuna huomasin yhdellä kolmesta lasimonnistani että kidusten ja ilmeisesti myös kalan sisällä on sellaista punasta samettimaista mitälie. Ja nyt lasimonni on tosihuonossa kunnossa ,pitää suuta kaiken aikaa auki ja ei jaksa uiskennella,mielestäni vatsa on paisunut ja aivan täynnä tuota mustaa onko sitten ulostetta tai mitä! Oon kyllä aivan aloittelija näissä kalajutuissa. En kuitenkaan löytänyt mitään sopivaa sairautta joka selittäisi täysin nuo oireet kun googletin. Muutama aamu sitten herätessäni oli 3 platyani kuollut, näissä kaloissa ei näkynyt päälipuolin mitään vikaa. Kiitos jo ennakkoon vastauksista!
lasimonnin nopea sairastuminen
12
1056
Vastaukset
- RRR
Niin siittä on helpompi lähteä selvittämään
mikä altaassa mättää ;OD- nina1976
RRR kirjoitti:
Kiitos nopeasta reagoinnista. Eli akvaario on ihan tuollainen pikkuinen 100l. Mittasin viimeviikolla nuo arvot ku platyt kuoli ph oli muistaakseni 6.5. Eikä ainakaan sitä nitriittiä ollut. Vettä vaihdan 1 viikossa .alussa vaihdoin puolet ja nyt olen vaihtanut kolmasosan. Veden otan sillä "pohjaletkulla" että hiekasta lähtis pahimmat töhnät.
Kaloja on vielä siis 3 lasimonnia, 4 keltabarbia, aasianmutamonni, 5 seeprakalaa, 2 lehtikalaa, 2 imumonnia, platy ja sammakko.
Ruokaa annan 2 kertaa vrk.
oon kyllä ajatellu että onkohan noita liikaa tuohon akvaarioon että esim. ph olis laskenut sen vuoksi tai jotain.
Oon katsellut noita kalojen sairauksia tosta linkistä mitä laitettiin tuohon mutta en kyllä kekkaa,siirsin kalan toiseen kulhoon se käy kaiken aikaa pinnalla hakees happea ja taitaa vetää viimesiä.
oikeesti tosi inhottavaa ku lasten takia on tuo akvaario otettu ja nyt kaikki kalat kuolee....
on lapset vähän surullisia - RRR
nina1976 kirjoitti:
Kiitos nopeasta reagoinnista. Eli akvaario on ihan tuollainen pikkuinen 100l. Mittasin viimeviikolla nuo arvot ku platyt kuoli ph oli muistaakseni 6.5. Eikä ainakaan sitä nitriittiä ollut. Vettä vaihdan 1 viikossa .alussa vaihdoin puolet ja nyt olen vaihtanut kolmasosan. Veden otan sillä "pohjaletkulla" että hiekasta lähtis pahimmat töhnät.
Kaloja on vielä siis 3 lasimonnia, 4 keltabarbia, aasianmutamonni, 5 seeprakalaa, 2 lehtikalaa, 2 imumonnia, platy ja sammakko.
oon kyllä ajatellu että onkohan noita liikaa tuohon akvaarioon että esim. ph olis laskenut sen vuoksi tai jotain.
Oon katsellut noita kalojen sairauksia tosta linkistä mitä laitettiin tuohon mutta en kyllä kekkaa,siirsin kalan toiseen kulhoon se käy kaiken aikaa pinnalla hakees happea ja taitaa vetää viimesiä.
oikeesti tosi inhottavaa ku lasten takia on tuo akvaario otettu ja nyt kaikki kalat kuolee....
on lapset vähän surullisiakoska sen uloste ainakin on aikas "myrkkyä" kaloille....
Platyille pitäisi olla kovetettua vettä ..
Lehtikaloille liian pieni allas...
Mitä monneja noi imumonnit??Jos partiksia sopii vaan yksi per 100l
Elikkä kyllä sulla näyttäis olevan siellä hieman ahdasta....
Saatko vietyä niitä liikkeeseen tai jollekin kaverille???
Ei tietty kaikkea ;OD
Mutta se sammakko ehdottomasti pois sieltä johonkin toiseen akvaan...
Melkeen on paree saksilla niskat poikki jos ei rupea paranemaan??Vaikka tuntuukin pahalta..itse olen kans joskus joutunut lopettamaan..
Nyt kun laskeskelet että 1cm/1l vettä
siis lasket kalojen aikuis koon mukaan
Niin saadaan suurin piirtein sopiva kalasto ja sitten tietty tarvii selvittää noiden olosuhteet sopiviksi että sopivat keskenään..
Aikas sekavasti selitin mutta kysele lisää ... - RRR
nina1976 kirjoitti:
on lapset vähän surullisiaelikkä selailin tuossa hieman tietoja sulle...
lehtikaloille olisi hyvä olla 50cm korkee allas ja vähintään 250l/pariskunta
Keltabarbeille min 150 l allas
Seeprojen allas pitkänomainen ja min 6 yksilöä
Muuten jees 80l käy niille
Vesiarvoista PH/lämpö
Keltabarbi 6-8 20-25
Lasimonni 7,1 24
Lehtikala 6-7.5 24-28
Seeprakala 6-8 20-25 - RRR
RRR kirjoitti:
elikkä selailin tuossa hieman tietoja sulle...
lehtikaloille olisi hyvä olla 50cm korkee allas ja vähintään 250l/pariskunta
Keltabarbeille min 150 l allas
Seeprojen allas pitkänomainen ja min 6 yksilöä
Muuten jees 80l käy niille
Vesiarvoista PH/lämpö
Keltabarbi 6-8 20-25
Lasimonni 7,1 24
Lehtikala 6-7.5 24-28
Seeprakala 6-8 20-25PH 7.0 lämpö 10-25
Akvan minimi koko 180l mutta mieluummin 200-250l
Koko: noin 20cm, mutta jopa 30cm,luonossa 40cm. - nina1976
RRR kirjoitti:
PH 7.0 lämpö 10-25
Akvan minimi koko 180l mutta mieluummin 200-250l
Koko: noin 20cm, mutta jopa 30cm,luonossa 40cm.Niin miksköhän se akvaarioliikkeen omistaja ei kertonut mitään, esim tosta sammakosta. Meinaan ostin tuon akvaarion ja kaikki kalat sieltä.
No nyt täytyy sitten ostaa joku toinen akvaario sille meinaa tuo sammakko on mun lemppari! Nuo imumonnit on sellaisia n.3cm monneja jotka putsaa tuota lasia. Eikä nuo muut kalatkaan isoja ole (vielä)! Kiitos sinulle neuvoista. Taitaa olla niin että lasimonni ei enää kauaa eläkkään makaa vaan pohjalla eikä liiku ollenkaan, mutta tuntuu niin vaikealta lopettaa vaikka tiedän että niin pitäs varmaan tehä. - nina1976
nina1976 kirjoitti:
Niin miksköhän se akvaarioliikkeen omistaja ei kertonut mitään, esim tosta sammakosta. Meinaan ostin tuon akvaarion ja kaikki kalat sieltä.
No nyt täytyy sitten ostaa joku toinen akvaario sille meinaa tuo sammakko on mun lemppari! Nuo imumonnit on sellaisia n.3cm monneja jotka putsaa tuota lasia. Eikä nuo muut kalatkaan isoja ole (vielä)! Kiitos sinulle neuvoista. Taitaa olla niin että lasimonni ei enää kauaa eläkkään makaa vaan pohjalla eikä liiku ollenkaan, mutta tuntuu niin vaikealta lopettaa vaikka tiedän että niin pitäs varmaan tehä.se kala oli kuollut jo ,ei tarvinnut poikkasta päätä, suu auki makas pohjas ku meinasin lopettaa.mikähän tollanen tauti on kun noin nopeasti lopetti kalan.pää oli ihan punanen niinku sieltä sisältä ku siitä näky läpi ja tosiaan näytti siltä että olis kuollu siihen ettei saanu hengitettyä tai jotain sellasta.
- meitsi vaan
nina1976 kirjoitti:
se kala oli kuollut jo ,ei tarvinnut poikkasta päätä, suu auki makas pohjas ku meinasin lopettaa.mikähän tollanen tauti on kun noin nopeasti lopetti kalan.pää oli ihan punanen niinku sieltä sisältä ku siitä näky läpi ja tosiaan näytti siltä että olis kuollu siihen ettei saanu hengitettyä tai jotain sellasta.
Veikkaisin että kalan sairastumisen laukaisi stressi ja ehkä myös jonkinlainen myrkytystila, syynä hurjasti ylikansoitettu akvaario. Lasimonni ei ole kala kestävimmästä päästä, joten varsinkin ne sammakon ulosteet ovat olleet liian tujua tavaraa kalan elimistölle.
Suosittelen että perehdyt näihin linkkeihin ajan kanssa ja päivität akvaariotietouttasi, ja hävität epäsopivat kalat tai hankit niille tarpeeksi ison altaan:
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html
Äläkä enää usko eläinkauppiasta kalavalinnoissa. Sehän nyt on tunnettu tosiasia, että jos maksava asiakas löytyy niin useimmat kauppiaat myyvät mitä vaan kunhan kassakone kilisee. Valitettavaa mutta totta, oman akvaarioharrastukseni aikana olen tavannut vain pari asiantuntevaa kauppiasta jotka välittävät muustakin kuin kassakoneen kilinästä...
Niin ja niistä pienistä imumonneista vielä, olisiko kyseessä jokin otto eli nuolimonnilaji: http://kapsi.fi/~skare/akvaario/nuolimonnit.html - nina1976
meitsi vaan kirjoitti:
Veikkaisin että kalan sairastumisen laukaisi stressi ja ehkä myös jonkinlainen myrkytystila, syynä hurjasti ylikansoitettu akvaario. Lasimonni ei ole kala kestävimmästä päästä, joten varsinkin ne sammakon ulosteet ovat olleet liian tujua tavaraa kalan elimistölle.
Suosittelen että perehdyt näihin linkkeihin ajan kanssa ja päivität akvaariotietouttasi, ja hävität epäsopivat kalat tai hankit niille tarpeeksi ison altaan:
Äläkä enää usko eläinkauppiasta kalavalinnoissa. Sehän nyt on tunnettu tosiasia, että jos maksava asiakas löytyy niin useimmat kauppiaat myyvät mitä vaan kunhan kassakone kilisee. Valitettavaa mutta totta, oman akvaarioharrastukseni aikana olen tavannut vain pari asiantuntevaa kauppiasta jotka välittävät muustakin kuin kassakoneen kilinästä...
Niin ja niistä pienistä imumonneista vielä, olisiko kyseessä jokin otto eli nuolimonnilaji: http://kapsi.fi/~skare/akvaario/nuolimonnit.htmlhei kattelin tuota monnia et mikä on nimeltään kun en muistanut kunnolla no löysin netistä kuvan. sen nimi on viherimunuoliainen. Kiitos sinulle tiedoista!!!! Tässä kattelen kaikkia kalasivuja ja osui silmään että onko näin että tuolta akvaariolaaksosta voi muka tilata kaloja postin kautta, tuntuu kyllä kummalta että jotain elävää vois postin kautta lähettää.
- RRR
nina1976 kirjoitti:
Niin miksköhän se akvaarioliikkeen omistaja ei kertonut mitään, esim tosta sammakosta. Meinaan ostin tuon akvaarion ja kaikki kalat sieltä.
No nyt täytyy sitten ostaa joku toinen akvaario sille meinaa tuo sammakko on mun lemppari! Nuo imumonnit on sellaisia n.3cm monneja jotka putsaa tuota lasia. Eikä nuo muut kalatkaan isoja ole (vielä)! Kiitos sinulle neuvoista. Taitaa olla niin että lasimonni ei enää kauaa eläkkään makaa vaan pohjalla eikä liiku ollenkaan, mutta tuntuu niin vaikealta lopettaa vaikka tiedän että niin pitäs varmaan tehä.No siihen on vaan yksi syy €UROT..kone kilisee ja myyjä on tyytyväinen...
Mutta netissä on paljon hyvää tietoo ja sitten toisilta harrastajilta yleensä saa hyviä vinkkejä...Kantapään kauttakin opittuja....;OD
Joo kyllähän ne sammakot on veikeitä otuksia ...
Mä tiedän käytettyjä altaita aikas sopuhintaan ..ootko mistäpäin itse???
Ja tuolla alempana näköjään selvisikin jo tuon lasimonnin kohtalo :o( toisaalta hyvä ettei tarvinnut kauaa kitua ja säästyit lopetuspuuhilta...
ja nuo imumonneillekkin löytyi nimi ;=D
Muutama hyvä linkki mitkä kannattaa lukasta on tuossa
http://www.aqua-web.org/forum/
http://www.aquahoito.info/suomi/index.html
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto1.php
Eiköhän se siittä taas sitte kunhan saat tuon kalaston kuntoon ja ylikansoituksen pois ja "Sakulle" uus purkki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458760Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde482558- 422359
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282357- 971807
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941803Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221680Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä331171Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61116