Taksiyrittäjän kirjanpito

tutkijah

Haluaisin tutkia työnantajani yrityksen kirjanpidon jotta tietäisin kusetetaanko kustannuksellani ylisuuria voittoja yritykselle. Tietääkseni yritysten kirjanpidot ovat julkista tietoa joten mistähän ne saa?

Tällä hetkellä saan 30% ajetusta kassasta käteen, eli jos ajan 100e rahaa kassaan saa päivän jälkeen 30e. Täältä olen lukenut, että monet maksavat ja kehoittavat pyytämään 38% siivua. Työnantajani selitti kuinka hän maksaa bruttona 36% ja siihen kuuluu tel, kesäloma yms. korvauksen siihen sävyyn etteivät kaikki yrittäjät niitä maksaisi. Mikä tietysti kuulostaa lievästi kummallisilta kun eivät ne mitään vapaaehtoisuuteen perustuvia maksuja ole, mutta en nyt tuota viitsinyt päin naamaa sanoa.

18

4884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

Ja käsitteeksi työnantaja maksaa/pidättää tuossa 36% brutossa tuloveron 21% mukaan. Jos siis käsitin oikein.

• Eka karpaasi ku

tollasii haastaa ei niilä sun ajoilla rikastu seikka on saletti.

• jos saat satasen kassaan

niin siitä vähennetään Alv 8%.jonka työnantaja tilittää verottajalle.Eli satasen kassasta palkkaprosentti lasketaan arvonverottomasta tulosta.Onks sul huonot välit työnantajaan kun täällä ruikutat? Minä en vittuilevaa työntekijää ota kuskiks.Luottamus molemminpuolinen ja ongelmista keskusteleminen antaa parhaan tuloksen.Tiedän muutaman kusipään jotka haukkuu isäntää heti kun isäntä selkänsä kääntää.Irtisanomisen perusteeksi riittää kun puhuu isännästä perättömiä.

• ap.

Käsitteekseni minun palkka-% lasketaan kyllä kassa ALV.

Ei markkinataloudessa ole mitään henkilökohtaista työntekijän ja -antajan välillä - sehän opetetaan jo Kummisedissä. Koitan tietysti pitää vain huolen ettei joudu kusetettavaksi kun ei tiedä alan kuvioita.

• Haloo pojat!
        ap. kirjoitti:

Ei markkinataloudessa ole mitään henkilökohtaista työntekijän ja -antajan välillä - sehän opetetaan jo Kummisedissä. Koitan tietysti pitää vain huolen ettei joudu kusetettavaksi kun ei tiedä alan kuvioita.

jos tosiaan saat palkan alvillisesta kassasta.
        Jos näin, niin olette yhtä hukassa sinä ja työnantajasi.

Miksi oletat saavasi palkkaa verosta?
        Siis verosta, joka on työnantajallesi vain läpimenoerä, jonka hän kerää valtiolle?

No tällä alalla ei ikinä voi aliarvioida ihmisten typeryyttä ja tietämättömyyttä, joten ilmeisesti sitten saat verosta palkkaa.

Onneksi ei kuulu mulle tämän enempää, mutta työnantajaasi kehottaisin heräämään todellisuuteen

• ZZZZzzzZZ
        ap. kirjoitti:

"Käsitteekseni minun palkka-% lasketaan kyllä kassa ALV."

Olet hakoteillä. Kukaan EI SAA palkkaa verosta. Taksinkuljettajan palkka lasketann A-I-N-A ALV:tomasta kassasta. Kuinka voisit saada palkaa sellaisesta, joka ei jää isännän tuloksi, joten ei se sinunkaan tuloa voi olla!

Ota asioista selvää, ennenkuin puhut pehmosia!!!!

• takso
        ZZZZzzzZZ kirjoitti:

Olet hakoteillä. Kukaan EI SAA palkkaa verosta. Taksinkuljettajan palkka lasketann A-I-N-A ALV:tomasta kassasta. Kuinka voisit saada palkaa sellaisesta, joka ei jää isännän tuloksi, joten ei se sinunkaan tuloa voi olla!

Silloin kun itse olin renki niin sain 33% ja se oli 33% ei vähennetty alvia. Ei sitä rengin kuulu maksaa, mutta riippuhan se tosin isännän ja rengin sopimuksesta.

• Isäntä
        takso kirjoitti:

Silloin kun itse olin renki niin sain 33% ja se oli 33% ei vähennetty alvia. Ei sitä rengin kuulu maksaa, mutta riippuhan se tosin isännän ja rengin sopimuksesta.

Se, mikä on prosentti ja mistä se lasketaan, on täysin sopimuksen mukaista. Itse sain AINA renkinä prosentit (n. 35) bruttokassasta. Ja niin maksan nykyisillekin kuljettajille, ja niin tekee muuten helvetin moni muukin. Kas kun on aivan sama esim. se, sovitteko 36 % netosta vai 35,7 brutosta (likipitäen). Prosentit brutosta alkaa olla se yleisin, ainakin täällä päin.

• ei varmaankaan
        Isäntä kirjoitti:

Se, mikä on prosentti ja mistä se lasketaan, on täysin sopimuksen mukaista. Itse sain AINA renkinä prosentit (n. 35) bruttokassasta. Ja niin maksan nykyisillekin kuljettajille, ja niin tekee muuten helvetin moni muukin. Kas kun on aivan sama esim. se, sovitteko 36 % netosta vai 35,7 brutosta (likipitäen). Prosentit brutosta alkaa olla se yleisin, ainakin täällä päin.

Ollut silloin takseilla kun sä ajoit renkinä?

Minä sain muuten 40% brutosta ollessani renki. Alv:tä ei vähennetty, kas, taksit eivät olleet silloin ALV-verovelvollisia ;)

• sellaisen käsityksen
        Isäntä kirjoitti:

että kirjanpitosi on perseellään.Teetkö kirjanpitosi ihan omasta päästä????.Hölmöhän olet jos verostasi maksat palkkaa.

• Isäntä
        sellaisen käsityksen kirjoitti:

että kirjanpitosi on perseellään.Teetkö kirjanpitosi ihan omasta päästä????.Hölmöhän olet jos verostasi maksat palkkaa.

Itse asiassa ALV-velvollisuus oli jo hyvinkin silloin kun olin renki, ja tänä päivänä on ihan aikuisten oikeasti suuri osa rengeistä prosenttipalkalla, jossa palkka lasketaan brutosta.

Kirjanpitäjä on ihan ammattilainen, ei huolta. Mutta kuten jo aiemmin kerroin, se prosentti on täysin sopimuksenvaraista. Palkkasumma on yksi summa, ja sillä ei ole vitunkaan väliä laskenko minä vaikkapa 8000 euron kuukausibrutosta 33 % joka tekee 2640 euroa, vai laskenko ensin veron pois ja ilmoitan palkkakuluksi 7407,51*0,357 joka tekee sen saman summan.

Sitä, mistä summasta minä sen palkan olen laskenut, ei ilmoiteta erikseen yhtikäs minnekään.

• prosentit
        ZZZZzzzZZ kirjoitti:

On kait aivan sama jos toinen saa 35 % bruttokassasta ja toinen 38 % alv:ttomasta. Ei ne kumpainenkaan maksa veroista liksaa. Tällä alalla on eroja % suuruudessa eri isäntien välillä, mutta nuo 30-32 % kuljettajat ovat kyllä kiskuri-isäntien renkeinä. Ja nuo pikkuprossat ovat yleensä isompien invataksifirmojen liksoja.

• Wanha konkari
        Isäntä kirjoitti:

Itse asiassa ALV-velvollisuus oli jo hyvinkin silloin kun olin renki, ja tänä päivänä on ihan aikuisten oikeasti suuri osa rengeistä prosenttipalkalla, jossa palkka lasketaan brutosta.

Kirjanpitäjä on ihan ammattilainen, ei huolta. Mutta kuten jo aiemmin kerroin, se prosentti on täysin sopimuksenvaraista. Palkkasumma on yksi summa, ja sillä ei ole vitunkaan väliä laskenko minä vaikkapa 8000 euron kuukausibrutosta 33 % joka tekee 2640 euroa, vai laskenko ensin veron pois ja ilmoitan palkkakuluksi 7407,51*0,357 joka tekee sen saman summan.

Sitä, mistä summasta minä sen palkan olen laskenut, ei ilmoiteta erikseen yhtikäs minnekään.

...olet isännäksi, jos sinun renkiaikanasi oli ALV jo käytössä. Muistatkos, koska ALV-velvollisuus tuli takseille?

Muistatko?

• Isäntä
        Wanha konkari kirjoitti:

...olet isännäksi, jos sinun renkiaikanasi oli ALV jo käytössä. Muistatkos, koska ALV-velvollisuus tuli takseille?

Muistatko?

En muista, eikä tarvitsekaan, koska itsellä lupa ei ole kovin kauaa ollut, mutta paskankos väliä sillä on. Pitkälti toistakymmentä vuotta meni renkinä, ja sinäkin aikana on paperinpyöritys tullut jo tutuksi. Vai oletatko, että vanhana pieruna olet jotenkin viisaampi ?

• kun puhutaan
        prosentit kirjoitti:

On kait aivan sama jos toinen saa 35 % bruttokassasta ja toinen 38 % alv:ttomasta. Ei ne kumpainenkaan maksa veroista liksaa. Tällä alalla on eroja % suuruudessa eri isäntien välillä, mutta nuo 30-32 % kuljettajat ovat kyllä kiskuri-isäntien renkeinä. Ja nuo pikkuprossat ovat yleensä isompien invataksifirmojen liksoja.

Niin eikös yleensä kuskit maksa itse veronsa jos prosentti on siellä 38:ssa...? Mulla myös 30% käteen jäävä osuus ja isäntä maksaa verot..

• taksikupu

Taitaa olla vantaan/stadin kusettava isäntä,kun noin kimmastui otsikosta. Nykyään ei voi olla liian varma ja aina kannattaa asiat varmistaa, varsinkin taksihommissa. Isäntänä pidän aina huolen siitä, että toimintani on läpinäkyvää työntekijöille ja yhteistyökumppaneille.

• Bulix

Oletko sillä Metsälän keisarilla töissä, kun noin pientä prossaa saat?Sillä jolla on harmaita 9 paikkaisia mersuja!

• prossa!

kovanen maksaa minun tietääkseni tuota 30% palkkaa ja on niitä muitakin jotka viilaa uusia kuskeja linssiin...

irtisanot itses vaan ja mee ajaa jolleekkin joka maksaa vähintään 35% alv:tomansta. ja se on muuten helppo löytää.

älä kuuntele noita toisia jotka hyökkäävät suo vastaan ja selittelee jotain ihan paskaa, unohda sellaset isännät ja rengit. ne ei auta elämässä pätkääkään vaan saa tän kaiken maistumaan paskalta.

onnea nyt sit, mikä päätöksen teetkään...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe