Ajokorttiikä

Rattimies

mielestäni ajokortille vois laittaa ylörajan eli nämä yli 50v nysvärit vois Nissaneineen jo poistaa liikenteestä, sivistyneiden autoilijoiden ajonautintoa haittaamasta.

Samalla päästäisiin eroon asennevammaisista.

Mitäs mieltä olette?

10

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suur-ajuri

      Kortti pitäisi ottaa pois kaikilta jotka ovat olleet liikenteessä alle 5 vuotta.

    • akakakakakzz

      Ei kai se ikä tai merkki tee nysväriä.

      • NYSVÄRIÄ!

        "Nysväys" on opittu elämäntapa tai luonteenpiirre, jota ei saa karsittua kokonaan pois koulutuksellakaan. Siitä syystä ajokortin HALLINTAAN pitäisi olla vaikuttamassa myös psykologinen testaus samaan tapaan kuin yksi osa kokeesta lentäjillä. Reaktiokyky ja tapa ratkaista ongelmia ovat erittäin tärkeitä. Kaikki tietohan on opetettavissa, mutta se miten sitä käytetään sovellutuksissa, ratkaisee liikenteen toimivuuden ja onnettomuuksien määrän. Onhan sillä vaikutusta myös ajoneuvojen kuntoon ja sitä kautta itse liikenteeseen. Eli jos halutaan radikaalisti parantaa liikenteen toimivuutta ja vähentää ratkaisevalla lukemalla onnettomuuksia, otetaan käyttöön testit joilla karsitaan ratin takaa ne joilla ei riitä havaintokyky, reagointinopeus, eikä yllättävän tilanteen sovellutusäly-"hoksaaminen" oikean eli turvallisen toiminnan nopeaan toteuttamiseen edes yleensä. Sellaiset kuskit jotka näkevät aina tilanteen kehittymisen liian hitaasti, jotka eivät tajua muuta kuin lukkojarrutukset, ja joilla ei ole n.s. liikenne- ja nopeuden arviointisilmää, eivät kuulu ratin taakse, vaan yleisen kulkuneuvon penkille. Ja ne tietysti, jotka muutaman kerran töppäävät, menettävät ajo-oikeuden, kunnes osoittavat nuo edellä esitetyt kriteerit täyttyviksi.


      • nakki
        NYSVÄRIÄ! kirjoitti:

        "Nysväys" on opittu elämäntapa tai luonteenpiirre, jota ei saa karsittua kokonaan pois koulutuksellakaan. Siitä syystä ajokortin HALLINTAAN pitäisi olla vaikuttamassa myös psykologinen testaus samaan tapaan kuin yksi osa kokeesta lentäjillä. Reaktiokyky ja tapa ratkaista ongelmia ovat erittäin tärkeitä. Kaikki tietohan on opetettavissa, mutta se miten sitä käytetään sovellutuksissa, ratkaisee liikenteen toimivuuden ja onnettomuuksien määrän. Onhan sillä vaikutusta myös ajoneuvojen kuntoon ja sitä kautta itse liikenteeseen. Eli jos halutaan radikaalisti parantaa liikenteen toimivuutta ja vähentää ratkaisevalla lukemalla onnettomuuksia, otetaan käyttöön testit joilla karsitaan ratin takaa ne joilla ei riitä havaintokyky, reagointinopeus, eikä yllättävän tilanteen sovellutusäly-"hoksaaminen" oikean eli turvallisen toiminnan nopeaan toteuttamiseen edes yleensä. Sellaiset kuskit jotka näkevät aina tilanteen kehittymisen liian hitaasti, jotka eivät tajua muuta kuin lukkojarrutukset, ja joilla ei ole n.s. liikenne- ja nopeuden arviointisilmää, eivät kuulu ratin taakse, vaan yleisen kulkuneuvon penkille. Ja ne tietysti, jotka muutaman kerran töppäävät, menettävät ajo-oikeuden, kunnes osoittavat nuo edellä esitetyt kriteerit täyttyviksi.

        pelisilmä on sentään kehittyvä ominaisuus sen reagtionopeuden korreloijana eli taito lukea keliä ja liikennettä kehittyy - sorry vaan - vasta autokoulun jälkeen
        Tosin jotkut oppivat sen vasta koheltamisen seurauksina - kuka pyörätuolissa istuen, kuka muuten syyllisyyttä kantaen...


      • nakki kirjoitti:

        pelisilmä on sentään kehittyvä ominaisuus sen reagtionopeuden korreloijana eli taito lukea keliä ja liikennettä kehittyy - sorry vaan - vasta autokoulun jälkeen
        Tosin jotkut oppivat sen vasta koheltamisen seurauksina - kuka pyörätuolissa istuen, kuka muuten syyllisyyttä kantaen...

        voi aloittaa jo isukin kyydissä ollen. Eikä mitään sorrya, ethän oikeastaan ollut eri mieltä, et vain kokonaan tajunnut edellistä. Ei kokemus muuta useimmilta yhtään mitään, koska tiedän valtavan määrän paljon ajaneita, joilla ei silti ole minkäännäköistä tajua liikenteestä, eli seilaavat vähän niinkuin laivatkin...! Muuttaa se joiltakin jotka ovat "kehityskykyisiä". Tuollainen testi kyllä paljastaa kehitysmahdollisuudet aika tarkkaan. Joku voi olla nero miettiessään yön jotain asiaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että että ratkaisu on tehtävä neljännessekunnissa! Ennakoivasta näkemyksestä puhumattakaan! Ja vielä tietenkin oltava tarvittaessa nopea jalka ja käsi! Oppimaan, mars!


      • nakki
        Skola kirjoitti:

        voi aloittaa jo isukin kyydissä ollen. Eikä mitään sorrya, ethän oikeastaan ollut eri mieltä, et vain kokonaan tajunnut edellistä. Ei kokemus muuta useimmilta yhtään mitään, koska tiedän valtavan määrän paljon ajaneita, joilla ei silti ole minkäännäköistä tajua liikenteestä, eli seilaavat vähän niinkuin laivatkin...! Muuttaa se joiltakin jotka ovat "kehityskykyisiä". Tuollainen testi kyllä paljastaa kehitysmahdollisuudet aika tarkkaan. Joku voi olla nero miettiessään yön jotain asiaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että että ratkaisu on tehtävä neljännessekunnissa! Ennakoivasta näkemyksestä puhumattakaan! Ja vielä tietenkin oltava tarvittaessa nopea jalka ja käsi! Oppimaan, mars!

        ...se sunkin oivalluksesi...
        Ennakoivasta näkemyksestä puhumattakaan!
        Ja se kyll - sorry vaan -kehittyy vasta autokoulun jälkeen tai ITSE ajamalla, ei isin sylissä istuen eikä äiskän mahassa uiden...


    • kielimies

      Kirjoitustaidottomia ei myöskään pitäisi päästää tänne tarinoimaan.

      • pikkuvirheet,

        koska näitä juttuja pyritään mättämään äkkiä, ei siinä joka kirjainta, viivaa ja pilkkua jaksa vahtia. Eri asia on ne kirjoittajat, jotka joka kerta tekevät samat puutteet. Pääasia että liikenteestä keskustellaan, nimenomaan, eikä jaaritella muuta!


    • nakki

      Tota mieltä minäkin olin pentuna, että 'kaikki yli viiskymppiset vois lahdata' turhina koppeloina
      ...mutt enpä oo enää... sattuneesta syystä
      Tarkoitan siis oppineeni sitt pentuiän jotain mitä silloin ei ollut edes mahdollista tietää
      ...oppia ikä kaikki... toivon sitä sinullekin!

    • Jotain tolkkua liikenteeseen

      Mielestäni ei pitäisi määritellä mitään tiettyjä rajoja, josta kortti lähtee, vaan jatkuvaa karsintaa.

      Ylinopeusesta kortti pois vuodeksi.
      Punaisia päin ajosta kahdeksi.
      Samoin keltaisella viivalla ohituksesta.
      Kännissä/huumeissa ajosta lopullisesti.
      Ja niin edelleen.

      Johan alkaisi olla tilaa liikenteessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe