roaccutan ja ohut iho?

kannattaako?

Mulla on kosmetologin mukaan tosi ohut ja kuiva iho. Vaikka se rasvoittuu helposti, mut muuten pintakuiva ja alkaa kiristää jos en laita kosteusvoidetta. Uskallanko pyytää roaccutan kuuria, kun sehän kuulemma ohentaa ihoa paljon? Mulla on vähintään lievä akne.

12

4446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kääntäjä

Hei!

Itse olen syönyt Roaccutan-kuurin nuorempana, monta vuotta sitten. Tänä syksynä kävin jälleen ihotautilääkärillä, ja kysyin, pitäisikö ottaa taas Roaccutan-kuuri. Ei kuulemma kannata, koska ihoni vaivana on lähinnä komedotyyppinen akne - toisin sanoen vaivana ovat lähinnä mustapäät ja sensellaiset, finnejä ei ole paljon. Sain Skinoren-voidetta ja Dalacinia. Sinunkin aknesi on varmaan se verran lievä, joten Roaccutan ei ole tarpeen.

• kannattaako?

mä kysyin kyl kuivasta ihosta enkä aknetyyppistä, mulla on kystinen akne. Eli ihonalaisia kipeitä kystejä.

• oli myös
        kannattaako? kirjoitti:

mä kysyin kyl kuivasta ihosta enkä aknetyyppistä, mulla on kystinen akne. Eli ihonalaisia kipeitä kystejä.

Mulla oli myös kystia ja todella tulehduksellinen sitkeä akne, vaikka rajoittuikin lähinnä vain poskiin. Roa auttoi hyvin ja toivon tämän vaikutuksen kestävän. Jos sinua todella häiritsee akne, se on tulehduksellinen ja sinulla on syviä finnejä, niin mikset söisi kuuria. On siinä paljon riskejä ja sivuvaikutuksia, mutta ainahan voi lopettaa kuurin kesken, jos siltä tuntuu. Mutta ota huomioon, että sivuvaikutukset eivät välttämättä lopu kuurin jälkeen heti, vaan joudut ehkä kärsimään tässäkin ketjussa kerrotusta ohuesta ihosta pitkään. Iho kuitenkin uusiutuu, joten ei ole pelkoa, että se jää elottomaksi ja ohueksi kuurin jälkeen. Ainakaan oma ihoni ei ole jäänyt, eikä ystävienikään. Minulla kuurista nyt noin 4kk, tosin vieläkin iho on ohut, mutta ei sellainen silkkipaperimainen kuin kuurin aikaan. Hiljalleen se vahvistuu, myös ruokavaliolla ja ravintolisillä voi nopeuttaa ihon uudistumista ja toipumista.

• kuurin syönyt

Roan ei pitäisi ohentaa ihoa pysyvästi, mutta ihon paksuuntumiseen kuurin jälkeen menee aikaa. Mulla iho ohentui valtavasti, kuurista nyt 2,5kk ja nyt alkaa jo vähän vahvistua iho. Kuulemma vasta ensi kesänä alkaa iho olla voimissaan. Mulla oli sitkeä ja tulehduksellinen akne kasvoissa, pääsin siitä eroon (ainakin toistaiseksi), mutta sain tilalle paperin ohuen ihon. Ystäväpiirissäni on kuurin syöneitä, mutta kaikilla on ihosta tullut ajan mittaan norm.paksuinen, tosin siihen on voinut mennä aikaa jopa vuosi.

• näppis

syön kuuria kanssa ja iho on ohentunut todella pahasti, lisäksi se on tosi punainen ja kuiva...pitääkö vaan kestää vai onko kukaan löytänyt jotain punaisuutta lieventävää kosteusvoidetta/meikkivoidetta? Siis semmosta joka pysyis myös naamassa ilman että hilseilisi kuivuuden takia poies? Oon nyt käyttänyt kasvorasvana aqualan plussaa, aluksi oli humektan mutta ei se enää tässä vaiheessa kuuria käy kun naama on niin kuiva. Mä en tiedä kun koskaan ei oo ollut iho kuiva...mitä tahansa en uskalla tähän laittaa kun kuitenkin noita finnejä on...

Muutenkin kuurista sen verran, että mulla on vissiin nyt se vaihe että iho menee huonompaan suuntaan, oon syönyt n.1 1/2kk...eka kuukausi meni tosi hyvin, mutta nyt kun sain tän uuden kuurin...kuivuuden lisäksi nimittäin näppyjä on tullut lisää ja naama on kokoajan kuin tulessa...(ja kaikki muut haittavaikutukset, mutta eipä niistä sen enempää.) Kuinka kauan tällasta pitää kestää? rauhottuuko iho jossain vaiheessa vai onko se tätä koko kuurin loppuun asti?

• kokenut oon
        näppis kirjoitti:

syön kuuria kanssa ja iho on ohentunut todella pahasti, lisäksi se on tosi punainen ja kuiva...pitääkö vaan kestää vai onko kukaan löytänyt jotain punaisuutta lieventävää kosteusvoidetta/meikkivoidetta? Siis semmosta joka pysyis myös naamassa ilman että hilseilisi kuivuuden takia poies? Oon nyt käyttänyt kasvorasvana aqualan plussaa, aluksi oli humektan mutta ei se enää tässä vaiheessa kuuria käy kun naama on niin kuiva. Mä en tiedä kun koskaan ei oo ollut iho kuiva...mitä tahansa en uskalla tähän laittaa kun kuitenkin noita finnejä on...

Muutenkin kuurista sen verran, että mulla on vissiin nyt se vaihe että iho menee huonompaan suuntaan, oon syönyt n.1 1/2kk...eka kuukausi meni tosi hyvin, mutta nyt kun sain tän uuden kuurin...kuivuuden lisäksi nimittäin näppyjä on tullut lisää ja naama on kokoajan kuin tulessa...(ja kaikki muut haittavaikutukset, mutta eipä niistä sen enempää.) Kuinka kauan tällasta pitää kestää? rauhottuuko iho jossain vaiheessa vai onko se tätä koko kuurin loppuun asti?

Juu, tuo kuuluu asiaan.

Aluksi iho kuivuu, hilseilee, ohenee -ja yleensä myös pahenee. Mulla alkoi paheneminen noin kk kohdalla ja kesti varmaan pari kk. Ja täytyy sanoa, että molemmat posket olivat aivan hirveät, luulin että sitä jatkuu loputtomiin. Noh, noin 3kk kohdalla iho alkoi parantua, uusia finnejä ei sen jälkeen tullut ja vähitellen vanhat kuivuivat pois. Ikävä kyllä, aika usein pahenemisvaiheen finneistä jää arvet, niin kävi minullekin. Onneksi eivät ole pahoja kuoppa-arpia, punaisia mutta kovasti ovat jo vaalenemaan päin (kuuri loppui 2kk sitten). Kärsivällisyyttä siis tarvitaan, tuloksia on odotteavissa yleensä vasta kuurin toisella puoliskolla.

Itse käytin apteekin sebamed-kosteusvoiteita, jotka kosteuttivat ihoa tarpeeksi. Kuurin jälkeen ei ole yhtään finniä tullut, iho alkaa jo vähän rasvoittumaan (mikä on hyvä juttu!). Odottelen että arvet vaalenevat ja että iho paksuuntuisi. Ohut iho alkaa olla jo ongelma, kun ei voi käydä esim. lenkillä, koska lenkkarit hankaavat ihon rikki... Ja inhottavasti kuultavat verisuonet läpi keinovalossa etenkin. Noh, ihon pitäisi paksuuntua, tiedän ettei se käy 7kk kuurin jälkeen 2kk:ssa. Vaikka normaalisti iho uusiutuu n. kk, mutta se ei tarkoita että kk kuurin jälkeen iho olisi norm.paksuinen. Erittäin kokenut ja hyvä ihotautilääkäri sanoi, että saan odotella vuoden, jotta iho on voimissaan. Siksipä ei suositella esim. hiontoja vuoteen kuurin loputtua. Jos roa-kuurista jotain opin, niin kärsivällisyyttä!

• kuivuudesta
        kokenut oon kirjoitti:

Juu, tuo kuuluu asiaan.

Aluksi iho kuivuu, hilseilee, ohenee -ja yleensä myös pahenee. Mulla alkoi paheneminen noin kk kohdalla ja kesti varmaan pari kk. Ja täytyy sanoa, että molemmat posket olivat aivan hirveät, luulin että sitä jatkuu loputtomiin. Noh, noin 3kk kohdalla iho alkoi parantua, uusia finnejä ei sen jälkeen tullut ja vähitellen vanhat kuivuivat pois. Ikävä kyllä, aika usein pahenemisvaiheen finneistä jää arvet, niin kävi minullekin. Onneksi eivät ole pahoja kuoppa-arpia, punaisia mutta kovasti ovat jo vaalenemaan päin (kuuri loppui 2kk sitten). Kärsivällisyyttä siis tarvitaan, tuloksia on odotteavissa yleensä vasta kuurin toisella puoliskolla.

Itse käytin apteekin sebamed-kosteusvoiteita, jotka kosteuttivat ihoa tarpeeksi. Kuurin jälkeen ei ole yhtään finniä tullut, iho alkaa jo vähän rasvoittumaan (mikä on hyvä juttu!). Odottelen että arvet vaalenevat ja että iho paksuuntuisi. Ohut iho alkaa olla jo ongelma, kun ei voi käydä esim. lenkillä, koska lenkkarit hankaavat ihon rikki... Ja inhottavasti kuultavat verisuonet läpi keinovalossa etenkin. Noh, ihon pitäisi paksuuntua, tiedän ettei se käy 7kk kuurin jälkeen 2kk:ssa. Vaikka normaalisti iho uusiutuu n. kk, mutta se ei tarkoita että kk kuurin jälkeen iho olisi norm.paksuinen. Erittäin kokenut ja hyvä ihotautilääkäri sanoi, että saan odotella vuoden, jotta iho on voimissaan. Siksipä ei suositella esim. hiontoja vuoteen kuurin loputtua. Jos roa-kuurista jotain opin, niin kärsivällisyyttä!

kannattaa iloita kuivasta ihosta! itselläni on todella rasvainen iho ja saan taas pelätä, että iho alkaa päivän mittaan kiiltämään. antaisin mitä vain, että saisin kuivan ihon

• arjal
        kuivuudesta kirjoitti:

kannattaa iloita kuivasta ihosta! itselläni on todella rasvainen iho ja saan taas pelätä, että iho alkaa päivän mittaan kiiltämään. antaisin mitä vain, että saisin kuivan ihon

Itse antaisin mitä tahansa että ihoni edes kiiltäisi mieluummin, kun lähtisi pois. Pieninä, pieninä palasina. Rapisee nenän pielistä, poskista, otsasta -kaikkialta! Koska on niin niiin kuiva. Ja ohentunut tosiaan tästä _lääkkeestä_ josta nyt puhumme. Verisuonet kuultaa läpi ja paperinohut iho punoittaa. Lenkillä ollessa lenkkitossut hankaavat jalan ihon rikki hetkessä.

Joten kannattaa miettiä mitä järkevää päästää suustaan...

• kuurilla
        arjal kirjoitti:

Itse antaisin mitä tahansa että ihoni edes kiiltäisi mieluummin, kun lähtisi pois. Pieninä, pieninä palasina. Rapisee nenän pielistä, poskista, otsasta -kaikkialta! Koska on niin niiin kuiva. Ja ohentunut tosiaan tästä _lääkkeestä_ josta nyt puhumme. Verisuonet kuultaa läpi ja paperinohut iho punoittaa. Lenkillä ollessa lenkkitossut hankaavat jalan ihon rikki hetkessä.

Joten kannattaa miettiä mitä järkevää päästää suustaan...

Oletko parhaillaan roa-kuurilla? Kun kerroit että sinullakin iho on niin ohut, että verisuonet kuultavat läpi... Vai oletko jo lopettanut kuurin? Olisi mielenkiintoista kuulla muilta kuurin jo lopettaneilta, että koska tämä ohut iho alkaa olla normaali... Syön biotiinia, vividaa, sinkkiä, monivitamiinia ja omega-3:sta, jotta saisin ihon nopeammin toipumaan, kuurista nyt 2,5kk.

• infoa

Tässä infoa:

"Terveen ihon kuivapainosta on noin 70% kollageenia. Kollageenisäikeet ovat hyvin kestäviä, ja niitä pystyvät hajoittamaan vain eräät määrätyt entsyymit. Ihon kollageeni uusiutuu 1-2 vuodessa, siis varsin hitaasti. Kollageenien tärkeästä merkityksestä ihon joustavuudelle on hyvä esimerkki kortisoniyhdisteiden aiheuttama ihon oheneminen, mikä johtuu juuri kollageenien synnyn estymisestä"

Roahan estää myös ihon kollageenien muodostumista ja ihon sarveistumista, joka on syy ihon ohentumiselle. Eli ohut iho ei johdu talirauhasten toiminnan sammumisesta. Kollageenia muodostuu hitaasti, joten iho paksuuntuukin erittäin hitaasti roan jälkeen. Neuvoisin olemaan hätäilemättä ja odottamaan ainakin vuoden, ennenkuin alkaa tuskailla ohuen ihon vuoksi. Eikä kannata mennä esim. arpien laserhoitoihin ennenkuin vuosi on kulunut, iho ei toivu normaaliin tapaan heti kuurin jälkeen.

• Roaa takana aika monta kuuria

Mä olen syönyt herra ties kuinka monta roa-kuuria, tosin kaikki hyvin matalalla annostuksella ja pitkään. Yhteensä olen roaillut semmoiset 6 vuotta, välillä taukoa välissä tietysti. Nyt iho-ongelmat alkaa olla takanapäin, ikää on 29-vuotta. Finnejä ei enää tule, tosin iho rasvoittuu suht.herkästi, mutta ei sillä tavalla että se häiritsisi kun iho on muuten puhdas. Minulla roa kyllä ohensi ihoa mielestäni pysyvästi, viimeisestä kuurista on aikaa kolmisen vuotta ja edelleen ihoni näyttää hauraalta ja läpikuultavalta. SInänsä siinä ei ole mitään pahaa, ihmiset kehuvat aina ihoani kuulakkuudesta ja puhtaudesta, eli olen ihan tyytyväinen, vaikka tämän takia saisinkin ryppyjä vähän enemmän...

• ohenee jos
        Roaa takana aika monta kuuria kirjoitti:

Mä olen syönyt herra ties kuinka monta roa-kuuria, tosin kaikki hyvin matalalla annostuksella ja pitkään. Yhteensä olen roaillut semmoiset 6 vuotta, välillä taukoa välissä tietysti. Nyt iho-ongelmat alkaa olla takanapäin, ikää on 29-vuotta. Finnejä ei enää tule, tosin iho rasvoittuu suht.herkästi, mutta ei sillä tavalla että se häiritsisi kun iho on muuten puhdas. Minulla roa kyllä ohensi ihoa mielestäni pysyvästi, viimeisestä kuurista on aikaa kolmisen vuotta ja edelleen ihoni näyttää hauraalta ja läpikuultavalta. SInänsä siinä ei ole mitään pahaa, ihmiset kehuvat aina ihoani kuulakkuudesta ja puhtaudesta, eli olen ihan tyytyväinen, vaikka tämän takia saisinkin ryppyjä vähän enemmän...

No varmasti ohenee pysyvästi, jos on syönyt roaa yhteensä 6 vuotta! Hui kauhistus! Mulle erittäin hyvä ihotautilääkäri Hannu-Pekka Happonen sanoi, ettei iho ohene roan vaikutuksesta pysyvästi. Uusiutuminen ja vahvistuminen tapahtuu tosin hitaasti, eli jos jo vuoden päästä syöt uuden kuurin, niin iho ei pääse paksuuntumaan. Iho on uusiutuva "elin", mutta uskon että monta roa-kuuria jo vaikuttaa ihon paksuuteen pysyvästi, vaikka ne syötäisiinkin pienellä annoksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe