Muistan -60 luvulla kerrotun radiouutisissa ja lehdissä rahtilaivojen onnettomuuksista ja silloin mainittiin että kyseessä oli "pykälälaiva" ja ne tuntuivat olevan onnettomuusalttiimpia kuin jotkut muut alustyypit.
Mikä oli tuo pykälälaiva?
Mikä oli ns.Pykälälaiva -60 luvulla
14
2693
Vastaukset
- sotakamaa
En tiedä mutta valmistautuessaan Euroopan maihinnousuun länsiliittolaiset rakensivat pikavauhtia sotarahtialuksia USA:n itärannikon telakoilla , joilla sitten rahdattiin sotamateriaalia Eurooppaan ja rauhan tultua niitä ehkä rakennettiin vielä lisää tuomaan apua eurooppaan.
Ehkä -50-60 luvulla noita aluksia oli myynnissä paljonkin (hmmm. jopa tuhatkunta, joita siviilivarustamot ostivat siviilirahtiliikenteeseen halvalla ja vain pienin muutoksin ja uudelleen maalattuina.
Ehkä nuo laivat eivät olleet kovinkaan vakaita siviilirahdilla lastattuina, ja niin niille sattui myös väärilastattuina palvon havereita.- Maatruusu
Nopeasti rakennetut jenkkipaatit olivat libertyjä. Niitä seilasi Suomenkin lipun alla. Tunnetuimpia lienevät olleet Paulinin isot rohjut, esim. Verna Paulin.
Pykälälaivat olivat Itämeren liikenteen persveivareita. Kävihän ne kyllä Pohjanmeren puolellakin.
- vahtijärjestelyt
4-4-vahtia.
- kansanvälinen sopimus
joka sääteli aluksen käyttöä jne.Laiva rakennettiin kokoon bruttovetoisuus on niukasti alle 500 rekisteritonnia.Kantavuus ylittää tuhat painotonnia.Tämä on laivanrakentajien kehittämä alustyyppi jolla saadaan jonkun sopimuksen mukaan palkat,miehitys ja työaika sopivaksi.(eräitä yleissopimuksia palkasta ja työajasta ei sovelleta niihin).Ainakin v.1962 moottorilaiva Vaasa bruttovetoisuus 499 rekisteritonnia lastauskyky 1917 tonnia.Samoin mm.1961 effoan m/s vikla oli pykälälaiva.Muitakin oli.Ei pidä sotkea toisen maailmansodan laivanrakennusta pykälälaivoihin.Amerikkalainen suurteollisuusmies Henry J.Kaiser organisoi Rooseveltin käskystä yksinkertaisen laivanmallin joka oli nopea rakentaa.n,2600 Liberty ja n.560 Vigtory tyypin laivaa.Se on eri tarina!
- kohdalleen
Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
Ps. Se on Victory- tyyppi - Epä Asiallinen
kohdalleen kirjoitti:
Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
Ps. Se on Victory- tyyppivastaamatta ensi kerralla - viisaille.
-4-4-vahtia pykäläpaatissa- - Epäselvää..
kohdalleen kirjoitti:
Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
Ps. Se on Victory- tyyppiNo kun tuota vastausta muokkasin niin pohdiskelin omaa merimiesuraani.Se alkoi 60-luvun puolessa välissä moottoriava Stavoksella.En tiedä oliko se pykälälaiva.Ehkä aika lähellä sitä.Parhaiten jäi työaika mieleeni joka oli 4-4 4-4 ja 6-6 vahti. Ilman merimieskoulutusta sen aikuisten merimiesten kanssa 16 vuotiaana antoi kovan koulutuksen merimies elämään!
- ainut oikea vastaus
1/7 normaali tulos "merellä" !!!!
- ajattelen kuitenkin,,
pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?
- miksi ne tapahtui
ajattelen kuitenkin,, kirjoitti:
pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?
No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?
- Pykälälaivassa seilannut
miksi ne tapahtui kirjoitti:
No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?
Pykälälaiva oli laiva jolla oli kaksi mittakirjaa ja ns. tonnistoluukku, se mahdollisti, esim. Kielin kanavamaksujen kanssa keplottelun. Yleensä ne olivat 499 Tonnin pikkukiuluja. Voisi ajatella, että mitä pienempi laiva, sen arempi myrskyille, muutenhan ne olivat ihan OK.
- Anonyymi
Niillä kierrettiin kanavamaksuja!
- Anonyymi
Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.
Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.
Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta.brt. oli aika simppeli juttu.
Sen tilalle tuli GT, Gross Tonnage.
{GT=(0,2+0,02*log(GV))*GV}
Ihan simppeli juttu :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433643- 362314
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321915- 181658
- 171649
- 231578
- 241427
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai841378- 201349
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko891262