Mikä oli ns.Pykälälaiva -60 luvulla

maakrapu

Muistan -60 luvulla kerrotun radiouutisissa ja lehdissä rahtilaivojen onnettomuuksista ja silloin mainittiin että kyseessä oli "pykälälaiva" ja ne tuntuivat olevan onnettomuusalttiimpia kuin jotkut muut alustyypit.

Mikä oli tuo pykälälaiva?

14

2744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sotakamaa

      En tiedä mutta valmistautuessaan Euroopan maihinnousuun länsiliittolaiset rakensivat pikavauhtia sotarahtialuksia USA:n itärannikon telakoilla , joilla sitten rahdattiin sotamateriaalia Eurooppaan ja rauhan tultua niitä ehkä rakennettiin vielä lisää tuomaan apua eurooppaan.
      Ehkä -50-60 luvulla noita aluksia oli myynnissä paljonkin (hmmm. jopa tuhatkunta, joita siviilivarustamot ostivat siviilirahtiliikenteeseen halvalla ja vain pienin muutoksin ja uudelleen maalattuina.
      Ehkä nuo laivat eivät olleet kovinkaan vakaita siviilirahdilla lastattuina, ja niin niille sattui myös väärilastattuina palvon havereita.

      • Maatruusu

        Nopeasti rakennetut jenkkipaatit olivat libertyjä. Niitä seilasi Suomenkin lipun alla. Tunnetuimpia lienevät olleet Paulinin isot rohjut, esim. Verna Paulin.
        Pykälälaivat olivat Itämeren liikenteen persveivareita. Kävihän ne kyllä Pohjanmeren puolellakin.


    • vahtijärjestelyt

      4-4-vahtia.

    • kansanvälinen sopimus

      joka sääteli aluksen käyttöä jne.Laiva rakennettiin kokoon bruttovetoisuus on niukasti alle 500 rekisteritonnia.Kantavuus ylittää tuhat painotonnia.Tämä on laivanrakentajien kehittämä alustyyppi jolla saadaan jonkun sopimuksen mukaan palkat,miehitys ja työaika sopivaksi.(eräitä yleissopimuksia palkasta ja työajasta ei sovelleta niihin).Ainakin v.1962 moottorilaiva Vaasa bruttovetoisuus 499 rekisteritonnia lastauskyky 1917 tonnia.Samoin mm.1961 effoan m/s vikla oli pykälälaiva.Muitakin oli.Ei pidä sotkea toisen maailmansodan laivanrakennusta pykälälaivoihin.Amerikkalainen suurteollisuusmies Henry J.Kaiser organisoi Rooseveltin käskystä yksinkertaisen laivanmallin joka oli nopea rakentaa.n,2600 Liberty ja n.560 Vigtory tyypin laivaa.Se on eri tarina!

      • kohdalleen

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi


      • Epä Asiallinen
        kohdalleen kirjoitti:

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi

        vastaamatta ensi kerralla - viisaille.

        -4-4-vahtia pykäläpaatissa-


      • Epäselvää..
        kohdalleen kirjoitti:

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi

        No kun tuota vastausta muokkasin niin pohdiskelin omaa merimiesuraani.Se alkoi 60-luvun puolessa välissä moottoriava Stavoksella.En tiedä oliko se pykälälaiva.Ehkä aika lähellä sitä.Parhaiten jäi työaika mieleeni joka oli 4-4 4-4 ja 6-6 vahti. Ilman merimieskoulutusta sen aikuisten merimiesten kanssa 16 vuotiaana antoi kovan koulutuksen merimies elämään!


    • ainut oikea vastaus

      1/7 normaali tulos "merellä" !!!!

      • ajattelen kuitenkin,,

        pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?


      • miksi ne tapahtui
        ajattelen kuitenkin,, kirjoitti:

        pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?

        No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?


      • Pykälälaivassa seilannut
        miksi ne tapahtui kirjoitti:

        No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?

        Pykälälaiva oli laiva jolla oli kaksi mittakirjaa ja ns. tonnistoluukku, se mahdollisti, esim. Kielin kanavamaksujen kanssa keplottelun. Yleensä ne olivat 499 Tonnin pikkukiuluja. Voisi ajatella, että mitä pienempi laiva, sen arempi myrskyille, muutenhan ne olivat ihan OK.


    • Anonyymi

      Niillä kierrettiin kanavamaksuja!

      • Anonyymi

        Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.

        Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.

        Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta.

        brt. oli aika simppeli juttu.

        Sen tilalle tuli GT, Gross Tonnage.

        {GT=(0,2+0,02*log(GV))*GV}

        Ihan simppeli juttu :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2294
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2000
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1767
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1731
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      494
      1567
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1540
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1370
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1275
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      76
      1268
    Aihe