Mikä oli ns.Pykälälaiva -60 luvulla

maakrapu

Muistan -60 luvulla kerrotun radiouutisissa ja lehdissä rahtilaivojen onnettomuuksista ja silloin mainittiin että kyseessä oli "pykälälaiva" ja ne tuntuivat olevan onnettomuusalttiimpia kuin jotkut muut alustyypit.

Mikä oli tuo pykälälaiva?

14

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sotakamaa

      En tiedä mutta valmistautuessaan Euroopan maihinnousuun länsiliittolaiset rakensivat pikavauhtia sotarahtialuksia USA:n itärannikon telakoilla , joilla sitten rahdattiin sotamateriaalia Eurooppaan ja rauhan tultua niitä ehkä rakennettiin vielä lisää tuomaan apua eurooppaan.
      Ehkä -50-60 luvulla noita aluksia oli myynnissä paljonkin (hmmm. jopa tuhatkunta, joita siviilivarustamot ostivat siviilirahtiliikenteeseen halvalla ja vain pienin muutoksin ja uudelleen maalattuina.
      Ehkä nuo laivat eivät olleet kovinkaan vakaita siviilirahdilla lastattuina, ja niin niille sattui myös väärilastattuina palvon havereita.

      • Maatruusu

        Nopeasti rakennetut jenkkipaatit olivat libertyjä. Niitä seilasi Suomenkin lipun alla. Tunnetuimpia lienevät olleet Paulinin isot rohjut, esim. Verna Paulin.
        Pykälälaivat olivat Itämeren liikenteen persveivareita. Kävihän ne kyllä Pohjanmeren puolellakin.


    • vahtijärjestelyt

      4-4-vahtia.

    • kansanvälinen sopimus

      joka sääteli aluksen käyttöä jne.Laiva rakennettiin kokoon bruttovetoisuus on niukasti alle 500 rekisteritonnia.Kantavuus ylittää tuhat painotonnia.Tämä on laivanrakentajien kehittämä alustyyppi jolla saadaan jonkun sopimuksen mukaan palkat,miehitys ja työaika sopivaksi.(eräitä yleissopimuksia palkasta ja työajasta ei sovelleta niihin).Ainakin v.1962 moottorilaiva Vaasa bruttovetoisuus 499 rekisteritonnia lastauskyky 1917 tonnia.Samoin mm.1961 effoan m/s vikla oli pykälälaiva.Muitakin oli.Ei pidä sotkea toisen maailmansodan laivanrakennusta pykälälaivoihin.Amerikkalainen suurteollisuusmies Henry J.Kaiser organisoi Rooseveltin käskystä yksinkertaisen laivanmallin joka oli nopea rakentaa.n,2600 Liberty ja n.560 Vigtory tyypin laivaa.Se on eri tarina!

      • kohdalleen

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi


      • Epä Asiallinen
        kohdalleen kirjoitti:

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi

        vastaamatta ensi kerralla - viisaille.

        -4-4-vahtia pykäläpaatissa-


      • Epäselvää..
        kohdalleen kirjoitti:

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi

        No kun tuota vastausta muokkasin niin pohdiskelin omaa merimiesuraani.Se alkoi 60-luvun puolessa välissä moottoriava Stavoksella.En tiedä oliko se pykälälaiva.Ehkä aika lähellä sitä.Parhaiten jäi työaika mieleeni joka oli 4-4 4-4 ja 6-6 vahti. Ilman merimieskoulutusta sen aikuisten merimiesten kanssa 16 vuotiaana antoi kovan koulutuksen merimies elämään!


    • ainut oikea vastaus

      1/7 normaali tulos "merellä" !!!!

      • ajattelen kuitenkin,,

        pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?


      • miksi ne tapahtui
        ajattelen kuitenkin,, kirjoitti:

        pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?

        No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?


      • Pykälälaivassa seilannut
        miksi ne tapahtui kirjoitti:

        No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?

        Pykälälaiva oli laiva jolla oli kaksi mittakirjaa ja ns. tonnistoluukku, se mahdollisti, esim. Kielin kanavamaksujen kanssa keplottelun. Yleensä ne olivat 499 Tonnin pikkukiuluja. Voisi ajatella, että mitä pienempi laiva, sen arempi myrskyille, muutenhan ne olivat ihan OK.


    • Anonyymi

      Niillä kierrettiin kanavamaksuja!

      • Anonyymi

        Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.

        Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.

        Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta.

        brt. oli aika simppeli juttu.

        Sen tilalle tuli GT, Gross Tonnage.

        {GT=(0,2+0,02*log(GV))*GV}

        Ihan simppeli juttu :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1460
    3. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1161
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1079
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1047
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      942
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      819
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      807
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe