Sinivihreät baretit

Mr. Thorne

Sinivihreät baretit kertoo suomalaisista sotilaista Vietnamin sodassa, muukalaislegioonasta USA:n ja Australian armeijoihin asti. Aihe tuntuu uskomattomalta, mutta on totta. Faktatiedot ovat mielenkiintoisia ja yllättäviäkin, koko Vietnamin sodan tausta tulee esille uudessa valossa. Jokainen luku on tarina henkilöstä, joka joutui tai lähti Vietnamiin, samalla koko sota kulkee eteenpäin. Erittäin tyylikäs ja inhimillinen lähestymistapa vaikeaan aiheeseen, uskomattoman perusteellista työtä. Lauri Törnin helikopterin onnettomuuspaikan Vietnamin viidakossa paikantaneeseen suomalais-amerikkalaiseen retkikuntaan kuulunut Kari Kallonen hallitsee suvereenisti kynänkäytön. Tämän kirjan pitäisi ehdottomasti saada Tieto-Finlandia!

22

5370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En avant la Legion!

      Joo näin haastattelun Televisiossa ja tuntui senverran fiksulta, että hain kirjankin. Jo eka lause pudottaa tuolilta: "Amerikan Yhdysvaltoja ei olisi olemassa ilman suomalaisia"! Miksei tuota opeteta enään historiantunnilla? Asia on vielä fakta! Noiden välillä äijämäisten, välillä hauskojen ja välillä traagisten henkilöjuttujen lisäksi antaisin kunniamaininnan siitä, että parinkymmenen "virallisen" armeijan Suomalaisen lisäksi on etsitty kymmenkunta Vietnamissa ollutta muukalaislegioonalaista. Myös Memorial Wallin Suomalaiset oli mielenkiintoinen juttu. En pettynyt, yllätyin positiivisesti kirjasta.

      • Liikuttunut

        Hajin kirjan heti kun olin nähnyt 45 minuuttia ohjelman. Kallonen on tehnyt jälleen perusteelista työtä. Koskettavin tarina oli Vesa Alakulpin kohtalo ja
        kertomus siitä kun Mannerheim-ristinritari Olavi Alakulppi hakee poikansa ruumiin takaisin kotimaahan.
        Kallosen ensimmäinen kirja Legenda Lauri Törni on paras lukemani sotakirja, siitä odottelen elokuvaa.


      • Vietnamin sota

        Vietnamin sota on raaimpia sotia mitä on käyty, jos sielä oli suomalaisia häkkiin koko porukka.
        En ymmärrä miksi sodista pitää tehdä kirjoja.
        Kuulin Kallosen haastatettelun radiosta, jäi mieleen loppulause, jonka olen kuulut joskus jenkeissä "sota on paha miehet eivät". Kallosen mielipiteet Vietnamin sodasta olivat kyllä realistisia.


      • Kyllä asioista voi puhua
        Vietnamin sota kirjoitti:

        Vietnamin sota on raaimpia sotia mitä on käyty, jos sielä oli suomalaisia häkkiin koko porukka.
        En ymmärrä miksi sodista pitää tehdä kirjoja.
        Kuulin Kallosen haastatettelun radiosta, jäi mieleen loppulause, jonka olen kuulut joskus jenkeissä "sota on paha miehet eivät". Kallosen mielipiteet Vietnamin sodasta olivat kyllä realistisia.

        Ja kirjoja pitää kirjoittaa sodistakin. Jos ei tunne historiaa, ei osaa tehdä tulevaisuuttakaan. Samoja virheitä tehdään uudestaan (Irak...). Nuo haastattelut löytyvät muuten netistä Ylen aamu-TV:n, Radio Suomen ja MTV3:n sivuilta. Kallonen puhuu asiaa, mm. pst traumatic stress -syndroomasta. Tuo loppulause oli muuten tarkemmin: "Sota on aina paha asia, mutta miehet voivat olla hyviä". Sehän on jo melkein aforismi.


      • Vice versa
        Kyllä asioista voi puhua kirjoitti:

        Ja kirjoja pitää kirjoittaa sodistakin. Jos ei tunne historiaa, ei osaa tehdä tulevaisuuttakaan. Samoja virheitä tehdään uudestaan (Irak...). Nuo haastattelut löytyvät muuten netistä Ylen aamu-TV:n, Radio Suomen ja MTV3:n sivuilta. Kallonen puhuu asiaa, mm. pst traumatic stress -syndroomasta. Tuo loppulause oli muuten tarkemmin: "Sota on aina paha asia, mutta miehet voivat olla hyviä". Sehän on jo melkein aforismi.

        Sanoisin että kerrankin asiallisesti tehty kirja Vietnamin sodasta, ja siitä tekee juuri mielenkiintoisen sen että siellä oli mukana suomalaisia sotilaita. Miksiköhän kukaan muu ei oo asiasta uskaltanut kertoa aikaisemmin, vaikka Suomi on täynnä historiantutkijaprofessoreita? Löysin arvostelun myös www.luetutkirjat.com


      • Kylänmiehiä
        Vice versa kirjoitti:

        Sanoisin että kerrankin asiallisesti tehty kirja Vietnamin sodasta, ja siitä tekee juuri mielenkiintoisen sen että siellä oli mukana suomalaisia sotilaita. Miksiköhän kukaan muu ei oo asiasta uskaltanut kertoa aikaisemmin, vaikka Suomi on täynnä historiantutkijaprofessoreita? Löysin arvostelun myös www.luetutkirjat.com

        Meidän kylällä asuu yksi heppu, joka on nuorena ollut muukalaislegioonassa Vietnamissa. Ei se siitä kyllä mitään puhu, vaikka ollaan koitettu juottaakin joskus.


      • Onneli
        Liikuttunut kirjoitti:

        Hajin kirjan heti kun olin nähnyt 45 minuuttia ohjelman. Kallonen on tehnyt jälleen perusteelista työtä. Koskettavin tarina oli Vesa Alakulpin kohtalo ja
        kertomus siitä kun Mannerheim-ristinritari Olavi Alakulppi hakee poikansa ruumiin takaisin kotimaahan.
        Kallosen ensimmäinen kirja Legenda Lauri Törni on paras lukemani sotakirja, siitä odottelen elokuvaa.

        Kiva kuulla "liikuttunut" kommentista. Olen Olavin siskon tyttö ja Vesan serkku. Kaikki ed.mainitut ovat jo kuolleet. Legenda elää kirjoissa ja valokuvissani.


      • onko tietoa tästä
        Onneli kirjoitti:

        Kiva kuulla "liikuttunut" kommentista. Olen Olavin siskon tyttö ja Vesan serkku. Kaikki ed.mainitut ovat jo kuolleet. Legenda elää kirjoissa ja valokuvissani.

        Onnelilta kysyisin, tietääkö anekdoottia, että O. Alakulpilla oli Elvis hlökohtaisena autonkuljettajanaan Saksan komennuksellaan. Ja tiedätkö tästä enemmän?


      • Onneli
        onko tietoa tästä kirjoitti:

        Onnelilta kysyisin, tietääkö anekdoottia, että O. Alakulpilla oli Elvis hlökohtaisena autonkuljettajanaan Saksan komennuksellaan. Ja tiedätkö tästä enemmän?

        Kyllä julkaisuja on, kunhan ne löytäis jostain. Elvis oli aivan tosi Olavin autonkuljettajana.Sai muuten Elviksen nahkatakinkin joka nyt on Sallan perukoilla, siitäkin on ollut juttua lehdissä. Tiedän paljonkin enostani, miksi kiinnostaa??!! Teetkö mahdollisesti jotain tutkimusta, selvitystä tms?? Silloin voin kyllä olla avuksesi.


      • Teahunter
        Onneli kirjoitti:

        Kyllä julkaisuja on, kunhan ne löytäis jostain. Elvis oli aivan tosi Olavin autonkuljettajana.Sai muuten Elviksen nahkatakinkin joka nyt on Sallan perukoilla, siitäkin on ollut juttua lehdissä. Tiedän paljonkin enostani, miksi kiinnostaa??!! Teetkö mahdollisesti jotain tutkimusta, selvitystä tms?? Silloin voin kyllä olla avuksesi.

        Moi Onneli.
        Olavi oli minun ukin serkku ja jos sulla on vaan jonkulaista tietoa Vesasta niin olisin kiitollinen jos voisit lähettää sitä minulle. Kyllä se on tosi että se Elviksen nahkatakki on Sallassa.


      • etelän poika
        Onneli kirjoitti:

        Kiva kuulla "liikuttunut" kommentista. Olen Olavin siskon tyttö ja Vesan serkku. Kaikki ed.mainitut ovat jo kuolleet. Legenda elää kirjoissa ja valokuvissani.

        Serkkutytölle terveisiä etelästä!


      • Onneli
        etelän poika kirjoitti:

        Serkkutytölle terveisiä etelästä!

        No, voi hyvänen aika. Terkkuja sullekin täältä pohjoisesta....?!


      • "onko tietoa tästä"
        Teahunter kirjoitti:

        Moi Onneli.
        Olavi oli minun ukin serkku ja jos sulla on vaan jonkulaista tietoa Vesasta niin olisin kiitollinen jos voisit lähettää sitä minulle. Kyllä se on tosi että se Elviksen nahkatakki on Sallassa.

        Samma här. Samoin minunkin pappani serkku. Pappani vanhemmat olivat pikkuserkkuja keskenään, joten sitä kautta olen ikään kuin kahta kautta sukua :)

        Kerran Jyrki Hämäläinen mainitsi jossain radio-ohjelmassa tästä Elvis autonkuljettajana -anekdootista. Huumori yksityiskohta.


      • "onko tietoa tästä"
        "onko tietoa tästä" kirjoitti:

        Samma här. Samoin minunkin pappani serkku. Pappani vanhemmat olivat pikkuserkkuja keskenään, joten sitä kautta olen ikään kuin kahta kautta sukua :)

        Kerran Jyrki Hämäläinen mainitsi jossain radio-ohjelmassa tästä Elvis autonkuljettajana -anekdootista. Huumori yksityiskohta.

        Edellä mainittu Kallonen näyttää kirjoittavan elämänkertaa O. Alakulpista, ainakin tietokirjailijoilta saanut jonkinlaisen apurahan.


      • PetteriA
        Onneli kirjoitti:

        Kiva kuulla "liikuttunut" kommentista. Olen Olavin siskon tyttö ja Vesan serkku. Kaikki ed.mainitut ovat jo kuolleet. Legenda elää kirjoissa ja valokuvissani.

        Terve

        Minulla kiinnostaisi tietää omasta papastani jota vaariksi kutsuin enemmän. Hän oli Olavavin kaveri Saarenkylästä, syntynyt vuonna 1917 ja mitä nyt joskus juttuja kuullut niin myös sota-aikana olivat jossain yhteistyössä.


    • Lueskelija

      Kirjoittaja väittää kirjassaan työtään ensimmäiseksi tutkimukseksi aiheesta. Tutkimus se ei kuitenkaan ole. Työstä puuttuvat viitteet, analyysi ja havaintojen sitominen osaksi laajempaan kokonaisuutta.

      Kirjassa on myös virheitä. Lisäksi siihen on todella häpeällisesti hyödynnetty pitkät pätkät muiden kirjojen tekstiä ilman, että sitä olisi tuotu tekstissä ilmi. Kirjallista varkautta siis.

      • kuppikuntia

        Tuo on just sitä tietokirjailijaliiton jäsentenvälistä vääntöä siitä, mikä on "oikea" tietokirja. Toisille kelpaa vain kuivahko yliopistotutkimuksen tyyli tuhansine alaviitteineen, baretit on taas nykyisin yleisempää "creative non-fictionia". Kustantaja on luokitellut sen 991-luokkaan eli muistelmiin ja elämäkertoihin, harvoin niissä on alaviitteitä.
        "Analyysin ja havaintojen sitomisen osaksi laajempaa kokonaisuutta" kyllä löysin (mm. epilogi) ja kahden sivun lähdeluettelo on kyllä aika kattava lista, miten niin muita kirjoja ei mainita? Ja eikö lähteitä siis muka saa hyödyntää? Niinhän tietokirjoja tehdään. Merkittävin juttu on kyllä tekijän löytämät omat tiedot eli haastattelut "tuntemattomista" sotilaista Vietnamissa.
        Se on kyllä totta, että raati yleensä arvostaa vain ortodoksisia tutkimuskirjoja, mutta ilmeisesti kansa eli tavallinen lukija tykkää.


      • Katuviisas
        kuppikuntia kirjoitti:

        Tuo on just sitä tietokirjailijaliiton jäsentenvälistä vääntöä siitä, mikä on "oikea" tietokirja. Toisille kelpaa vain kuivahko yliopistotutkimuksen tyyli tuhansine alaviitteineen, baretit on taas nykyisin yleisempää "creative non-fictionia". Kustantaja on luokitellut sen 991-luokkaan eli muistelmiin ja elämäkertoihin, harvoin niissä on alaviitteitä.
        "Analyysin ja havaintojen sitomisen osaksi laajempaa kokonaisuutta" kyllä löysin (mm. epilogi) ja kahden sivun lähdeluettelo on kyllä aika kattava lista, miten niin muita kirjoja ei mainita? Ja eikö lähteitä siis muka saa hyödyntää? Niinhän tietokirjoja tehdään. Merkittävin juttu on kyllä tekijän löytämät omat tiedot eli haastattelut "tuntemattomista" sotilaista Vietnamissa.
        Se on kyllä totta, että raati yleensä arvostaa vain ortodoksisia tutkimuskirjoja, mutta ilmeisesti kansa eli tavallinen lukija tykkää.

        Sain kirjan isänpäivälahjaksi, kiitos vaimolle. Mieletön määrä mielenkiintoista tietoa, mutta sujuvasti kirjoitettu. Huomaa heti, että tekijä on ammattikirjoittaja. Rakenne on onnistunut, kronologiset henkilötarinat vievät sotaa eteenpäin epilogin ja prologin kehystämänä. Lähteet on kattavasti ilmoitettu ja asiallisesti käsitelty (hyllyssä on niistä muutamia).
        Sinivihreät baretit on jotenkin kauhean sympaattinen kirja sota-aiheestaan huolimatta. Juuri inhimillisyyden takia ei ikävä kyllä saa "dosenteilta" tietofinlandioita. Minulle se oli sen sijaan vuoden mielenkiintoisin lukukokemus.


    • Tietokirjailijat

      Kirja on tosi hyvä, vaikei tieto Finlandiaa voittanut. Se on valittu 10 kirjan joukkoon valittaessa vuoden sotakirjaa. Vuoden sotakirjan valitsee kansa käykää ihmeessä äänestämässä.
      www.sotasankari. fi osoitteessa.

      • baretti

        Kyllä sotakirjoilla on paikkansa. Uusimmista löydät kiintoisa arviointeja ja arvosteluja Suomen laajimmalta sivustolta: www.luetutkirjat.com


      • Kustantaja

        Ja Revontuli voisi lopettaa täällä räävittömän kirjansa markkinoinnin. Tai ainakin käydä kirjoittelemassa kirjaston koneelta. IP-osoite näet paljastaa kirjoittajan.

        Koko kustannusala nauraa Revontulen manipuloimalle Vuoden sotakirja -kilpailulle.


    • Anonyymi

      Kopioitua ja liitetty muiden tarinoita ja vähän tekstiä muutettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe