Toivoisin neuvoa lintujenbongaukseen

kaukoputki+ kamerasta

Onko siellä netin äärellä tietoviisaita ihmisiä jotka osaavat neuvoa minua lintujen ystävää. Asun paikassa jossa olisi bongattavaa kokoajan ja minulla on nyt kiikareina Zenith 7x50 (ostin käytettynä vuosia sitten) ja kaukoputkena Kowa TS-501 eli 20-40x50 (ostin instrumentariumista 2 vuotta ja se oli ainoa mikä niillä oli silloin heh heh ei tullut valinnan vaikeutta). Tuntuu että noiden teho ei vain riitä eli en saa tarpeeksi hyvin zoomailtua lintuja. Lisäksi haluaisin digitaalikameran kaukoputken yhteyteen. Saako tuohon Kowan vekottimeen kameran jotenkin ja mitä nuo myyttiset 20-40x50 tarkoittavat. Eli mitä minun pitäisi tietää kun hankin uusia, vai ovatko nuo ihan hyviä (eli riittäisikö käynti optikolla...)vai löytyykö selkeästi tehokkaampia ja ehdottoman hyviä? Pelkään meneväni ojasta allikkoon kun menen johonkin erikoisliikkeeseen ja ne puhuvat mulle silmät ja suut täyteen erikoisoptiikasta josta en tajua mitään. Sitten lähden kaupasta monta tuhatta euroa köyhempänä laitteet kädessä jota en osaa käyttää tai joilla ei kuitenkaan näe entistä paremmin. Onko jotain perusopasta/kirjaa jonka lukemalla oppisin paremmin? Paljon olen koettanut hakea tietoa digiscopingista mutta se on ihan hepreaa alusta loppuun saakka maallikolle. Lintujen tiirailu ja kuvaus ei voi olla niin vaikeaa, vai voiko? Neuvo minua, niin teet minut todella iloiseksi ja kiitolliseksi. :)

19

6207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

Kannattaisikohan sun mennä Birdlifen sivuille? Sieltä saisit varmaan tietoa ja sieltää löytyy varmaan neuvojiakin.

• myöskin

Arto Juvosen sivut. Löytyy lujasti tietoa digiskouppauksesta. Tosin voi olla aloittelijalle kuiten kova paketti. Mutta hiljaa hyvää tulee.

• monta

hyvää kysymystä. Ensinnäkin kiikarissasi 7x tarkoittaa sitä, kuinka monta kertaa lähemmäksi se tuo kohteen eli montako kertaa se suurentaa. 50 taasen tarkoittaa objektiivin eli etulinssin halkaisijaa millimetreinä.

Voisit ajatella, millaisen rahasumman olet valmis laittamaan optiikkaan. Rahalla nimittäin saa. Vakavampaa lintujen/luonnon harrastamista ajatellen molemmat välineesi voisit vaihtaa. On olemassa merkittävästi parempia laitteita kuin omistamasi. Toinen asia on, kuinka aktiivisesti harrastat tai olet ajatellu tulevaisuudessa harrastavasi. Jos oletetaan, että hinnasta viis ja harrastaminen sen kuin lisääntyy: Hyviä lintukiikareita ovat 30-50mm objektiivilla eli etulinssillä varustetut ja 7-10 kertaisen suurennuksen omaavat laitteet. Älä missään tapauksessa osta zoom-kiikaria. Merkkejä, jotka ovat markkinoiden parhaimmistoa: Zeiss, Swarovski, Leica, Nikon, Docter... hyviä ovat myös mm. Olympus, Opticron ja Swift. Näistä esim. 8x32, 8x42, 10x32, 10x42 tms. Hyvä kiikari maksaa mielestäni vähintää 400 euroa. Toki halvemmallakin tulee toimeeen. Oma kiikarini maksaa noin 650 ja on Nikon 8x30 EII. Kuva on loistava.

Kaukoputkessa pätee sama asia että isolla rahalla saa hyvän tuotteen. Monilla kaukoputkien valmistajilla on mallistossaan sekä tavallisella akromaattilinssillä että ns. apokromaatti-/ fluoriitti-/ ED- linssillä varustettuja versioita. Näistä kolme jälkimmäistä ovat kalliimpia ja kuvaltaan parempia. Hyvä kaukoputki maksaa mielestäni vähintään 1000 euroa ja niihin joutuu yleensä ostamaan okulaarin (se linssi johon katsotaan) erikseen. Itselläni on Zeiss Diascope 65 T* FL. Maksoi okulaarin kanssa n. 1500 euroa. Kaukoputkissa samat merkit kuin kiikareissakin edustavat alan parhaimmistoa.

Okulaareista sen verran, että niitä on olemassa kahta eri tyyppiä; zoom-okulaarit ja kiinteäsuurennoksiset okulaarit. Ensinmainituista yleisin on 20-60x suureentava ja jälkimmäisistä lienee noin 30x suurentava. Zoom-okulaarin kuva-ala on reilusti kapeampi kuin muiden ja siksi vähemmän miellyttävä katsella, mutta vastaavasti monikäyttöisempi ja joissakin tilanteissa suorituskykyisempi.

Lisäksi joudut ehdottomasti ostamaan riittävän tukevan jalustan ja sen päälle videopään, muuten hyvän putken ominaisuudet menevät sen sileän tien. Hyvä jalusta päineen maksaa mielestäni vähintään 200 euroa.

Jos tämän tekstin luettuasi olet edelleen optiikan vaihdon kannalla, käy alan liikkeessä, jossa saat ammattitaitoista opastusta oikean laitteen löytymiseen ja voit kokeilla eri vaihtoehtoja paikan päällä. Näitä kauppoja ovat mm. Lintuvaruste Helsingin Viikissä http://www.birdlife.fi/lintuvaruste/index.shtml, Foto Fennica Helsngissä http://www.fotofennica.fi, ja Rajalacamera mm. Turussa www.rajalacamera.fi. Edullinen nettikauppa on Villen Kello www.villenkello.fi (ja siellä Lintuville), mutta suosittelen sellaista kauppaa, jossa saat opastusta ja voit itse kokeilla laitteita.

• nämä tiedot auttavat jo paljon

ihan päivittäin lintuja katselen. Minulla on niin mahtavat näkymät kotini ikkunasta että ei tarvitse mihinkään lähteä vaan linnut tulevat minun luo. :) Eli harrastus jatkuu ja "pahenee" vain. Kyllä olen valmis sijoittamaan ihan tuhansia euroja jotta tiirailu ja bongaus olisi miellyttävämpää. Kirjoitan kaikki mainitsemasi suositukset ylös. Kiitos tosi paljon neuvoista! Villen kello olisi aika lähellä minua ja voisin siellä poiketa paikan päällä. Sillä Villen kellolla on tosi paljon edullista myytävävänä, mutta sieltäkö saa myös laatutavaraa? Pitääpä käydä katsomassa nettisivuja uudestaan antamiesi tietojen kanssa. Osaisitko vielä neuvoa kuinka saisin otettua digikameralla kuvia kaukoputken näkymistä? :) ja mikä on hyvä kamera siihen yms

• sama kyselijä

Luettelit erilaisia merkkejä jotka ovat laadukkaita. Siinä et maininnut tällaista kuin Kite. Villen kellon sivuilla on sellainen kuin Kite SP-ED 80 body. Jaksaisitko vilkaista miltä se vaikuttaa? Zoom okulaari 20-60x, etulinssi 80mm. kuulemma monissa testeissä pärjännyt mm. Swarovski, Nikon, Kowa, Zeiss putkille, mutta halvempi. Mutta kannattaako "köyhän ostaa halpaa" eli unohdanko Kiten? Paikan päälle toki menen kauppoihin ihmettelemään mutta tarvii ensin saada perustietoa kartoitettua.
        kiitos vielä, kun olit niin valtavan hyvin ja paljon jaksanut kirjoittaa hyviä neuvoja minulle. :)

• vielä!
        sama kyselijä kirjoitti:

Luettelit erilaisia merkkejä jotka ovat laadukkaita. Siinä et maininnut tällaista kuin Kite. Villen kellon sivuilla on sellainen kuin Kite SP-ED 80 body. Jaksaisitko vilkaista miltä se vaikuttaa? Zoom okulaari 20-60x, etulinssi 80mm. kuulemma monissa testeissä pärjännyt mm. Swarovski, Nikon, Kowa, Zeiss putkille, mutta halvempi. Mutta kannattaako "köyhän ostaa halpaa" eli unohdanko Kiten? Paikan päälle toki menen kauppoihin ihmettelemään mutta tarvii ensin saada perustietoa kartoitettua.
        kiitos vielä, kun olit niin valtavan hyvin ja paljon jaksanut kirjoittaa hyviä neuvoja minulle. :)

Scouppaamisesta: Tietääkseni hyviä scouppauskameroita ovat esim Nikon Coolpix 4500 (saattaa olla jo hieman vanha malli) ja muut Coolpixit. Foto Fennica myy varmasti käyttökelpoisia settejä, jotka sisältävät kameran, kaukoputkisovitteen, muistikortin ym. ja uskoisin niiden olevan hinnaltaan kilpailukykyisiä. Toinen vaihtoehto olisi ostaa digijärkkäri esim. Canon EOS 350d tai 400d (mulla on Canon EOS 350d) ja siihen canon EF 50 mm F 1.8 II- objektiivi sekä sovite Foto Fennicasta (n. 170€). EOS 400d maksaa Pixmaniassa 705€ ja objektiivi 112€ pk. Kameran ja objektiivin voi saada käytettynä edullisesti esim. Rajalacamerasta!

Kaukoputkista: Mainitsemasi Kiten putki on varmaan ihan OK (testeissä pärjännyt mutta kuitenkin hävinnyt kaikille huippuputkille), mutta Swarovski, Nikon, Kowa, Zeiss ja Leica ovat mun mielestä parhaita ja toimivat varmasti scouppauksessa hyvin. Esimerkkejä huippuputkista: Zeiss Diascope 85 T*FL 20-60x zoom suojalaukku, Villenkellossa 1840€. Swarovski ATS 80 HD 20-60x zoom Villenkellossa 2235€. Leica APO-Televid 77 20-60x zoom Villenkellossa 1889€. Nikon Fieldscope ED82A 25-75x zoom (Nikonin zoomin näkökentta kapeampi kuin Zeississä, Leicassa ja Swarovskissa, mutta suurentaa enemmän) Telefotossa 1485€. Näissä putkissa näkymä on taivaallinen! Plus että ne ovat täysin vesitiiviitä, typpitäytteisiä ja käytännöllisesti muotoiltuja. Jos haluat todella hyvän putken, unohda Kite. Ja muista hankkia riittävän hyvä jalusta!!

Kiikareissa valikoima on melkoinen, mutta osta joku mainitsemistani parhaista merkeistä niin tuskin petyt.

Käy katsomassa www.alula.fi ja klikkaa "optiikkatestejä". Siellä on hieman iltalukemista :)

Kysy vain jos vielä askarruttaa jokin!

• sama hoo moilanen
        vielä! kirjoitti:

Scouppaamisesta: Tietääkseni hyviä scouppauskameroita ovat esim Nikon Coolpix 4500 (saattaa olla jo hieman vanha malli) ja muut Coolpixit. Foto Fennica myy varmasti käyttökelpoisia settejä, jotka sisältävät kameran, kaukoputkisovitteen, muistikortin ym. ja uskoisin niiden olevan hinnaltaan kilpailukykyisiä. Toinen vaihtoehto olisi ostaa digijärkkäri esim. Canon EOS 350d tai 400d (mulla on Canon EOS 350d) ja siihen canon EF 50 mm F 1.8 II- objektiivi sekä sovite Foto Fennicasta (n. 170€). EOS 400d maksaa Pixmaniassa 705€ ja objektiivi 112€ pk. Kameran ja objektiivin voi saada käytettynä edullisesti esim. Rajalacamerasta!

Kaukoputkista: Mainitsemasi Kiten putki on varmaan ihan OK (testeissä pärjännyt mutta kuitenkin hävinnyt kaikille huippuputkille), mutta Swarovski, Nikon, Kowa, Zeiss ja Leica ovat mun mielestä parhaita ja toimivat varmasti scouppauksessa hyvin. Esimerkkejä huippuputkista: Zeiss Diascope 85 T*FL 20-60x zoom suojalaukku, Villenkellossa 1840€. Swarovski ATS 80 HD 20-60x zoom Villenkellossa 2235€. Leica APO-Televid 77 20-60x zoom Villenkellossa 1889€. Nikon Fieldscope ED82A 25-75x zoom (Nikonin zoomin näkökentta kapeampi kuin Zeississä, Leicassa ja Swarovskissa, mutta suurentaa enemmän) Telefotossa 1485€. Näissä putkissa näkymä on taivaallinen! Plus että ne ovat täysin vesitiiviitä, typpitäytteisiä ja käytännöllisesti muotoiltuja. Jos haluat todella hyvän putken, unohda Kite. Ja muista hankkia riittävän hyvä jalusta!!

Kiikareissa valikoima on melkoinen, mutta osta joku mainitsemistani parhaista merkeistä niin tuskin petyt.

Käy katsomassa www.alula.fi ja klikkaa "optiikkatestejä". Siellä on hieman iltalukemista :)

Kysy vain jos vielä askarruttaa jokin!

Kynä sauhuten kirjoitin kaikki vinkkisi ylös. Melkoista hepreaa on. Hih. Kiitos kovasti, kun näit vaivaa selvittää ja kirjoittaa minulle neuvoja. Se helpottaa jo kovasti nyt, kun kerrot mikä on varmasti hyvä, etten sitten menisi laittamaan isoja summia vääriin laitteisiin (esim kite). Tuota juuri olen pelännyt, että kun mistään ei mitään tiedä ja myyjä alkaa suositella jotain niin sitten uskoo sen suosituksia ja ostaa "ei niin hyvää". Kävin Alulan sivuilla ja näyttää siltä, että minulla menee useampikin ilta sitä lukiessani ja tulkitessani. Mutta opiskelu kannattaa kun on tuon hintaluokan investoinnista kysymys. Hyvää jatkoa sinulle ja kiitos vielä! Kunpa voisin pistää hyvän kiertämään takaisin sinulle. No, ainakin toivottelen hienoja lintuhavaintoja! :)

• ..kiitos..
        sama hoo moilanen kirjoitti:

Kynä sauhuten kirjoitin kaikki vinkkisi ylös. Melkoista hepreaa on. Hih. Kiitos kovasti, kun näit vaivaa selvittää ja kirjoittaa minulle neuvoja. Se helpottaa jo kovasti nyt, kun kerrot mikä on varmasti hyvä, etten sitten menisi laittamaan isoja summia vääriin laitteisiin (esim kite). Tuota juuri olen pelännyt, että kun mistään ei mitään tiedä ja myyjä alkaa suositella jotain niin sitten uskoo sen suosituksia ja ostaa "ei niin hyvää". Kävin Alulan sivuilla ja näyttää siltä, että minulla menee useampikin ilta sitä lukiessani ja tulkitessani. Mutta opiskelu kannattaa kun on tuon hintaluokan investoinnista kysymys. Hyvää jatkoa sinulle ja kiitos vielä! Kunpa voisin pistää hyvän kiertämään takaisin sinulle. No, ainakin toivottelen hienoja lintuhavaintoja! :)

..samoin, hyviä havaintoja! Kiva kun oli apua neuvoista :)

• Kaija
        ..kiitos.. kirjoitti:

..samoin, hyviä havaintoja! Kiva kun oli apua neuvoista :)

Sillä Villen Kellossa on myytävänä vain kelloja ja hopealusikoita. Kaukoputkia oli myymälässä vain muutama erilainen, eivätkä myyjät niistä paljoakaan olleet kiinnostuneita. Eli kyllä Villen Kello on näiden tavaroiden osalta selkeästi nettikauppa!

Pst. Olen 100% varma, että myymälän alakerrassa se varasto, mutta eivät myy suoraan!

• hyvä
        Kaija kirjoitti:

Sillä Villen Kellossa on myytävänä vain kelloja ja hopealusikoita. Kaukoputkia oli myymälässä vain muutama erilainen, eivätkä myyjät niistä paljoakaan olleet kiinnostuneita. Eli kyllä Villen Kello on näiden tavaroiden osalta selkeästi nettikauppa!

Pst. Olen 100% varma, että myymälän alakerrassa se varasto, mutta eivät myy suoraan!

tieto! Mulla ei ole Villenkellosta muuta tietoa kuin mitä olen netissä verrannut hintoja ja tutkinut tarjontaa. Muutenkin suosittelen ehdottomasti mainitsemaani Lintuvarustetta, joka sijaitsee Helsingin Viikissä: palvelu on asiantuntevaa, kohteliasta ja saat kokeilla laitteita liikkeesä mielin määrin! Tosin Lintuvaruste ei ole halvin. Itse ostin silti Zeissini sieltä. Meneehän osa rahoista linnustonsuojelun hyväksi :)

• Lintuputki
        hyvä kirjoitti:

tieto! Mulla ei ole Villenkellosta muuta tietoa kuin mitä olen netissä verrannut hintoja ja tutkinut tarjontaa. Muutenkin suosittelen ehdottomasti mainitsemaani Lintuvarustetta, joka sijaitsee Helsingin Viikissä: palvelu on asiantuntevaa, kohteliasta ja saat kokeilla laitteita liikkeesä mielin määrin! Tosin Lintuvaruste ei ole halvin. Itse ostin silti Zeissini sieltä. Meneehän osa rahoista linnustonsuojelun hyväksi :)

Villen Kello on tosiaan pelkkä nettikauppa optiikan osalta, mutta jos otsikosta sen näkee jossa mainostavat itseään nettikauppana.

Itse tein niin, että hain tiedot ja testasin tuotetta lintuvarusteessa ja tilasin tuotteen Villeltä, näin helppoa kun sen osaa ja säästin heti 200€ :)

• taablaa
        Lintuputki kirjoitti:

Villen Kello on tosiaan pelkkä nettikauppa optiikan osalta, mutta jos otsikosta sen näkee jossa mainostavat itseään nettikauppana.

Itse tein niin, että hain tiedot ja testasin tuotetta lintuvarusteessa ja tilasin tuotteen Villeltä, näin helppoa kun sen osaa ja säästin heti 200€ :)

tyylillään...

• KJP

Tilasin Villen Kellosta 21.1.-13 sääaseman,joka tuli alta viikossa.Palautin sen 4.2.-13 omalla kustannuksellani (firmalla ei ole asiakaspalautussopimusta)huoltoon (sääasema ei toiminut)kun sain useamman kyselyn jälkeen lopulta huollon osoitteen.Odotin laitetta huollosta lähes kuukauden ilman tulosta.Ilmoitin tänään 28.2.-13 s-postilla kääntyväni kuluttajasuojaviranomaisten puoleen.Silloin firma ilmoittikin lähettäneensä sääasemani toiselle asiakkaalle (?) ja lupasivat palauttaa kaikki kuluni ilmoittamalleni tilille.Saapas nähdä tapahtuuko näin ja millä aikataululla.Näillä kokemuksillani en tule koskaan asioimaan ko. firman kanssa ja itse kukin voi ottaa vetää tästä viestistä omat johtopäätöksensä. Lieneekö Suomessa yhtään muuta firmaa,jossa asiakaspalvelun puhelin on maksullinen eikä sähköpostiviesteistä ilmene edes kuka on epämääräisen "vastauksen" käsittelijä?

• Varokaa

Kiertäkää Villen Kello ja mikä lie Lintuville kaukaa. Myy olematonta tavaraa. Ei vastaa puheluihin, eikä sähköposteihin. Takuuasioissa kaikilla ongelmia heidän kanssaan.

• nakke1

Aikaisemmissa viesteissä on useammassakin mainittu Helsingissä toimiva Foto Fennica. Suosittelen yritystä, sillä omistaja on ammattilainen ja pitää maineestaan kiinni eli ei myy paskaa. Soita sinne ja kerro tarpeesi, niin uskon sinun saavan alan parasta palvelua. Foto Fennicassa on välillä myytävänä myös käytettyjä putkia ja okulaareja.
      Villen Kelloa en suosittele. Voisit myös käydä eri lintuyhdistysten sivuilla, sillä sieltä voi löytää myynnissä olevaa käytettyä optiikkaa.

• juuso

Moi,
      jos haluat tämän hetken parhaan kaukoputken, tutustu Swarovski ATX 30-70x95. Vaikkapa lintuvaruste.fi
      On kallis mutta hintansa väärti

• Hawke

Ja kun siellä päin asut, niin Häijään urheilutarvike Mouhijärven Sastamalassa on hyvä paikka myös. Kerran olin kaverin mukana, niin putkea sai testata ulkona ajokortin myyjälle jätettyään. Tämä on hyvä siinä mielessä, että kiikarit ja putket ovat yksilöitä eli saa ainakin jonkin näköisen kuvan putkesta.

Ja Villen kello kannattaa kyllä kiertää kaukaa.

• Mara/Masa

Olen osa-aikainen lintuharrastaja ja käynyt monesti Kelloville-sivuilla. Olenkin ihmetellyt miten firma myy miljoonaa erilaista putkea mutta nettisivustolta puuttuu kaikki ominaisuudet: ei minkäänlaista lisäinfoa, ei lajittelumahdollisuuksia hinnan, koon, lajin tai minkään muunkaan ominaisuuksien mukaan. Em. seikka kertoo jo mistä on kysymys; myyjä on liikkeellä ns. "rahatpois"-periaatteella. Varokaaa......

• Hawkettaja
        Mara/Masa kirjoitti:

Olen osa-aikainen lintuharrastaja ja käynyt monesti Kelloville-sivuilla. Olenkin ihmetellyt miten firma myy miljoonaa erilaista putkea mutta nettisivustolta puuttuu kaikki ominaisuudet: ei minkäänlaista lisäinfoa, ei lajittelumahdollisuuksia hinnan, koon, lajin tai minkään muunkaan ominaisuuksien mukaan. Em. seikka kertoo jo mistä on kysymys; myyjä on liikkeellä ns. "rahatpois"-periaatteella. Varokaaa......

Kyllä Villenkellosta aina on tuotteet tullut perille.Toimitusajat ovatkin pitkiä, koska valikoimassa on paljon tuotteita, joista vain pieniosa on varastossa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5407
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3612
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2116
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1931
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      33
      1864
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1823
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1673
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19