Kuka oli Melkisedek?

Mitä ajatuksia

nämä lauseet herättää teissä vai herättääkö mitään? Mistä järjestyksestä tässä puhutaan? Olisi mukava kuulla ajatuksianne näistä.

Hepr. 6:19
"Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti, jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti."

I Moose. 14:18
"Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi."

Hebr. 7:1
"Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet; "

Hebr.7:10
"sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan."

Hepr. 11:20
"Uskon kautta antoi Iisak Jaakobille ja Eesaulle siunauksen, joka koski "tulevaisiakin".

24

2189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksia.

Aabraham, joka sai siunauksen Melkisedekiltä, eli 175 vuotiaaksi kun taas Melkisedek eli vain 169 vuotiaaksi.

Hebrealaisten kirjeessä Raamatussa puhutaan "Saalemin kuninkaan" Melkisedekin luomisesta ja sukulaisuussuhteista taivaassa näin (tuolla kohdallahan ei voida tarkoittaa hänen maanpäällisen elämänsä aikana eläneitä vanhempia, koska Melkisedek syntyi maan päällä ollessaan ihmisvanhemmista eli isästä ja äidistä ja hänellä oli maan päällä eläessään sukua) eli
      tuo lause viittaa siihen että lauseessa puhutaan Melkisedekin taivaallisesta olemassolosta.

7:3 jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti.

Taivaassahan on luotu/siinnyt olemassoloon suoraan Jumalan Voimasta Pyhästä Hengestä ainoastaan kaksi persoonaa (Sana ja Pyhä Henki), joista voidaan sanoa että heillä on pysyvä pappeus (pappeus jota he eivät ole saaneet toiselta, esim. että Sana olisi saanut pappeuden Pyhältä Hengeltä tai toisinpäin) ja joilla ei ole päivien alkua eikä loppua ja yksi persoona (Pyhä Henki) josta voidaan sanoa että hän on Jumalan Poikaan verrattava,joten ei voi erehtyä siitä kuka Melkisedek oli taivaassa.

Pyhä Henki joka luotiin/sikisi olemassaoloon Jumalan Voimasta Pyhästä Hengestä heti Sanan jälkeen sai 2 ja 3 luomispäivän aikana nimen Gabriel.

• on elänyt

noin vanhaksi?

• ihmiskunnan
        on elänyt kirjoitti:

noin vanhaksi?

lihallinen esiisä eli 930-vuotiaaksi ja vedenpaisumuksen jälkeen Jumala "määräsi" ihmisten iäksi 120-vuotta mutta monet saattoivat elää pitempäänkin.

Vanhin maan päällä elänyt ihminen, Metusalah, Nooan isänisä, eli 969-vuotiaaksi ja kuoli 3 vuotta ennen vedenpaisumusta.

• itse tuohon?
        ihmiskunnan kirjoitti:

lihallinen esiisä eli 930-vuotiaaksi ja vedenpaisumuksen jälkeen Jumala "määräsi" ihmisten iäksi 120-vuotta mutta monet saattoivat elää pitempäänkin.

Vanhin maan päällä elänyt ihminen, Metusalah, Nooan isänisä, eli 969-vuotiaaksi ja kuoli 3 vuotta ennen vedenpaisumusta.

että noin vanhaksi on joku elänyt?

• uskon ja
        itse tuohon? kirjoitti:

että noin vanhaksi on joku elänyt?

nuo ihmiskunnan jättiläiset elävät parhaillaan maan päällä uudessa ruumiissa ja tunnen heidät kummatkin keitä he ovat. Heidän nykyisiä nimiään en tosin voi laittaa tähän koska se rikkoisi heidän intimiteettisuojaansa.

• höpönassu taas
        uskon ja kirjoitti:

nuo ihmiskunnan jättiläiset elävät parhaillaan maan päällä uudessa ruumiissa ja tunnen heidät kummatkin keitä he ovat. Heidän nykyisiä nimiään en tosin voi laittaa tähän koska se rikkoisi heidän intimiteettisuojaansa.

Höpöilöö

• puhutaankin
        ihmiskunnan kirjoitti:

monensadan vuoden ikäisistä ihmisistä alussa, mutta sitten Jumala lyhensi ihmisen elinikää. Tämä kyllä pitää Raamatun mukaan paikkaansa.

• joku uskotonkin
        höpönassu taas kirjoitti:

Höpöilöö

eksynyt palstalle.

• ajatuksia ?

Tietoa? Minulle tämä on mysteeri, vaikka kuinka yritän lukea näitä lauseita. Tarvittaisiin selittäjää.

• metaskeema

Olen itse sitä mieltä, ettei Raamattua kanata yrittääkään liikaa ymmärtää, koska se on niin ristiriitainen.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html

Aapeli Saarisalo:
        Melkisedek
        (hepr. vanhurskauden kuningas), Saalemin kuninkaallinen pappi, Aabrahamin aikalainen, «1. Moos. 14:18-20». Kun Aabraham oli voittanut Kedorlaomerin ja pelastanut Lootin tavaroineen, kunnioitti häntä paluumatkalla Saalemin kuningas M. Aabraham puolestaan antoi tälle kymmenykset saaliistaan. Saalem, M:in kaupunki, on samastettu Jerusalemin kanssa, joten tällä kertomuksella on juutalaisten mielestä sitäkin suurempi merkitys. «Ps. 110:4»:ssä luvattu kuningas saa esikuvakseen M:in, koska hän on yhdistävä kuninkaan ja papin virat. Hebrealaiskirje on käyttänyt «Ps. 110:4»:ää todistuksena sen puolesta, että Jeesuksen pappeus on paljon korkeammalla Aabrahamista polveutuneen Leevin (Aaronin) pappeutta. Pääkohtana on, että lupaus antaa Kristukselle iankaikkisen pappeuden, jollainen M:illäkin on. Hebrealaiskirje ei puhu mitään siitä, miten on käsitettävä M:in pappeuden iankaikkisuus, koska se ei tähdennä uskoa M:iin, vaan yksinomaan Jeesukseen, «Hepr. 6:20»; «Hepr. 7:1-22».

• metaskeema

• oli kyllä

selityksetkin, mutta annetaan ne vielä selvemmin.

Jumala loi Sanan (Jeesus) 6 2/3 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen materian eli aineen luomisen aloittamisesta ja 4 vuorokauden pituisen ajanjakson jälkeen Sanan luomisesta Hän loi Pyhän Hengen (jumaluuden kolmas persoona).

6 vuorokauden pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen (jumaluuden kolmas persoona) luomisesta maapallo asettui paikoilleen avaruudessa ja tuolloin alkoi ensimmäinen luomispäivä joka oli pituudeltaan 270 vuorokauden pituinen ajanjakso.

Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272 vuorokauden pituinen ajanjakso ja kolmas luomispäivä oli pituudeltaan 272 vuorokauden pituinen ajanjakso.

Pyhä Henki (jumaluuden kolmas persoona) sai toisen ja kolmannen luomispäivän aikana nimen Gabriel siirrettyään Jumalan Voimalla Pyhällä Hengellä, joka oli hänessä, uutta mannerta noin 2000 km kauemmas vanhasta mantereesta.

Pyhä Henki eli Gabriel syntyi myöhemmin Terahin pojan Aabrahamin aikana ja sai tuolloin nimen Melkisedek ja toimi tuolloin Jumalan korkeimman pappina.

Onko nyt helpompi ymmärtää?

• menin enemmän ulalle
        oli kyllä kirjoitti:

selityksetkin, mutta annetaan ne vielä selvemmin.

Jumala loi Sanan (Jeesus) 6 2/3 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen materian eli aineen luomisen aloittamisesta ja 4 vuorokauden pituisen ajanjakson jälkeen Sanan luomisesta Hän loi Pyhän Hengen (jumaluuden kolmas persoona).

6 vuorokauden pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen (jumaluuden kolmas persoona) luomisesta maapallo asettui paikoilleen avaruudessa ja tuolloin alkoi ensimmäinen luomispäivä joka oli pituudeltaan 270 vuorokauden pituinen ajanjakso.

Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272 vuorokauden pituinen ajanjakso ja kolmas luomispäivä oli pituudeltaan 272 vuorokauden pituinen ajanjakso.

Pyhä Henki (jumaluuden kolmas persoona) sai toisen ja kolmannen luomispäivän aikana nimen Gabriel siirrettyään Jumalan Voimalla Pyhällä Hengellä, joka oli hänessä, uutta mannerta noin 2000 km kauemmas vanhasta mantereesta.

Pyhä Henki eli Gabriel syntyi myöhemmin Terahin pojan Aabrahamin aikana ja sai tuolloin nimen Melkisedek ja toimi tuolloin Jumalan korkeimman pappina.

Onko nyt helpompi ymmärtää?

>>>>Onko nyt helpompi ymmärtää?>>>>
        Mistäs nuo luvut ja nimet keksit?

• itse olen
        menin enemmän ulalle kirjoitti:

>>>>Onko nyt helpompi ymmärtää?>>>>
        Mistäs nuo luvut ja nimet keksit?

tuo Pyhä Henki (Gabriel) joka luotiin heti Sanan (Jeesus) jälkeen ja olen pystynyt palauttamaan muistiin/mieleeni erittäin kaukaisia asioita aikojen alusta alkaen.

Jos et usko minun sanoihini, niin uskotko Jeesuksen sanoihin (Johannes 14:16 ja 17 jae sekä Johannes 16:7 ja 13 jae) jossa Jeesus sanoo että Pyhä Henki eli Puolustaja tulee ihmisten keskelle ja johdattaa heidät kaikkeen totuuteen eli hän paljastaa kaiken tiedon luomisen alusta asti.

• höpöjä
        itse olen kirjoitti:

tuo Pyhä Henki (Gabriel) joka luotiin heti Sanan (Jeesus) jälkeen ja olen pystynyt palauttamaan muistiin/mieleeni erittäin kaukaisia asioita aikojen alusta alkaen.

Jos et usko minun sanoihini, niin uskotko Jeesuksen sanoihin (Johannes 14:16 ja 17 jae sekä Johannes 16:7 ja 13 jae) jossa Jeesus sanoo että Pyhä Henki eli Puolustaja tulee ihmisten keskelle ja johdattaa heidät kaikkeen totuuteen eli hän paljastaa kaiken tiedon luomisen alusta asti.

Toinen kappale uskottavampi.

• uskoton,
        höpöjä kirjoitti:

Toinen kappale uskottavampi.

joka kieltää Jeesuksen opetukset, seikkailee jälleen palstalla.

• linkeistä
        metaskeema kirjoitti:

Olen itse sitä mieltä, ettei Raamattua kanata yrittääkään liikaa ymmärtää, koska se on niin ristiriitainen.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html

Aapeli Saarisalo:
        Melkisedek
        (hepr. vanhurskauden kuningas), Saalemin kuninkaallinen pappi, Aabrahamin aikalainen, «1. Moos. 14:18-20». Kun Aabraham oli voittanut Kedorlaomerin ja pelastanut Lootin tavaroineen, kunnioitti häntä paluumatkalla Saalemin kuningas M. Aabraham puolestaan antoi tälle kymmenykset saaliistaan. Saalem, M:in kaupunki, on samastettu Jerusalemin kanssa, joten tällä kertomuksella on juutalaisten mielestä sitäkin suurempi merkitys. «Ps. 110:4»:ssä luvattu kuningas saa esikuvakseen M:in, koska hän on yhdistävä kuninkaan ja papin virat. Hebrealaiskirje on käyttänyt «Ps. 110:4»:ää todistuksena sen puolesta, että Jeesuksen pappeus on paljon korkeammalla Aabrahamista polveutuneen Leevin (Aaronin) pappeutta. Pääkohtana on, että lupaus antaa Kristukselle iankaikkisen pappeuden, jollainen M:illäkin on. Hebrealaiskirje ei puhu mitään siitä, miten on käsitettävä M:in pappeuden iankaikkisuus, koska se ei tähdennä uskoa M:iin, vaan yksinomaan Jeesukseen, «Hepr. 6:20»; «Hepr. 7:1-22».

>>>>>Olen itse sitä mieltä, ettei Raamattua kanata yrittääkään liikaa ymmärtää, koska se on niin ristiriitainen.>>>>

Minusta Raamattu on aina vaan mielenkiintoisempi kirja, mitä enemmän sitä lukee. Sieltä löytyy jatkuvasti uutta, varsinkin kun sitä uskossa lukee, luottaen siihen, että se on alusta loppuun Jumalan sanaa.
        Todella mielenkiintoinen kirja.
        Ilm. 22:6-7
        "6 Minulle sanottiin: "Nämä sanat ovat luotettavat ja todet. Herra Jumala, joka antaa Henkensä profeetoille, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva. [Ilm. 19:9, 21:5 | Ilm. 1:1]
        7 Minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa varteen tämän kirjan ennussanat."

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1162934422740&search=kirjoita&rng=0&submit1=Hae&ref=&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

• metaskeema
        linkeistä kirjoitti:

>>>>>Olen itse sitä mieltä, ettei Raamattua kanata yrittääkään liikaa ymmärtää, koska se on niin ristiriitainen.>>>>

Minusta Raamattu on aina vaan mielenkiintoisempi kirja, mitä enemmän sitä lukee. Sieltä löytyy jatkuvasti uutta, varsinkin kun sitä uskossa lukee, luottaen siihen, että se on alusta loppuun Jumalan sanaa.
        "6 Minulle sanottiin: "Nämä sanat ovat luotettavat ja todet. Herra Jumala, joka antaa Henkensä profeetoille, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva. [Ilm. 19:9, 21:5 | Ilm. 1:1]

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1162934422740&search=kirjoita&rng=0&submit1=Hae&ref=&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

Itse en pidä Raamattua sen ristiriitojen vuoksi luotettavana. Tosin täytyy myöntää, että oli mielenkiintoista havaita, kuinka Raamatun illuusio vähävähältä romahti, kun siihen perehdyin.

Jos sinua kiinnostaa Raamattu enemmänkin, niin kannattaa perehtyä erilaisiin lukutapoihin. Oletko perehtynyt redaktiohistorialliseen lukutapaan?

http://www.helsinki.fi/teol/hyel/VTesittely.htm

• metaskeema
        itse olen kirjoitti:

Vaikutat kipeältä. Voisitko mennä kertomaan lääkärille, että olet itse enkeli Gabriel jne...

• metaskeema
        linkeistä kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_historiallisuus
        http://godisimaginary.com/index.htm
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000012&posting=22000000021096746

• tietoa...

"Qumranin apokalyptisissä teksteissä esiintyy puolestaan Melkisedek, pelastajahahmo, jonka tehtävät eivät ensinkään koske temppeliä. Yhdennentoista luolan katkelmassa (11QMelch) Melkisedek on eskatologinen vapahtaja, joka tuo maailmalle rauhan ajan. Aikaa kuvataan Israelin viimeiseksi riemuvuodeksi. Melkisedek on ensinnäkin tuomari, joka toteuttaa Jumalan tuomion. Samalla hän on myös rauhan tuoja, joka pelastaa valitut Belialin vallasta. Tekstin kirjoittaja lainaa tässä kohden Jesajan "ilosanomaa" Jumalan kuninkuudesta (Jes. 52:7). Lainaus on hieman yllättävä, koska Uudessa testamentissa sama teksti sovelletaan Jeesukseen. Jesajan mukaan pelastuksen ajan merkki on siinä, että Jumala hallitsee jälleen Siionia (Israelia). Qumranin yhteisön opettajille Siion merkitsi yhteisön valittuja, jotka pitävät liiton. Jumala, joka hallitsee, on puolestaan Melkisedek itse.

Tekstissä nimitetään Melkisedekiä Jumalan nimellä Elohim. Sillä ei juutalaisen teologian yhteydessä kuitenkaan tarkoiteta Melkisedekin jumalallistamista. Häneen saatetaan liittää samoja piirteitä kuin messiaaniseen Daavidin jälkeläiseen, Jumalan "adoptiopoikaan". Samaan tapaan kuningasta kutsutaan Jumalan pojaksi tekstissä 4Q246 "hänen nimensä on Jumalan poika, häntä kutsutaan Korkeimman pojaksi...". Melkisedek on kuitenkin vain enkelihahmo, arkkienkeli Mikael. Hän toimittaa taivaassa jumalallisia tehtäviä aikojen lopulla. Qumranin teksteissä esiintyy useita enkeleitä, joiden sanotaan toteuttavan Jumalan asioita sekä taivaassa että maan päällä. "

http://www.teolinst.fi/luennot/apokalyp.html

• Kuvaako

Melkisedek mahdollisesti Jeesusta vai Jumalaa? Olihan Jeesus jo Hengessä Israelin lastenkin mukana korven matkalla:
        1 Kor.1-11
        "Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
        2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
        3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

• Melkisedekillä

on suuri merkitys. Tutustu netissä Urantia-kirjaan!

• Anonyymi

Alkupuolella mainittiin, että Melkisedek oli taivaassa. Tämähän ei pitäne paikkaansa, sillä hän oli "Saalemin kuningas". Raamatun opetuksen mukaan Jeesus nousi eskoisena kuoloon nukkuneista. Eihän Raamatussa mainita, että esim. sellaiset Jumalan palvelijat kuin Daavid ja Johnnes Kastaja menneet taivaasen, koska he kuolivat ennen Jeesusta. Näin ollen Melkisedek oli maan päällä. On totta, että hänen suvustaan ei mainita.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      22
      2868
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1992
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      56
      1850
    4. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      67
      1789
    5. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1743
    6. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      121
      1684
    7. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      75
      1503
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1255
    9. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1242
    10. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      1198
    Aihe