Viinin lipittäjä

8 pulloa viikossa

Olen viimeisen 3 vuoden ajan juonut aika tarkkaan 2 viiniboxia (vastaa 8 pulloa) viikossa (ostan boxin aina maanantaina ja perjantaina) - joku polttaa tupakka, toinen juo viiniä!

Työni hoidan ilman ongelmia (ekonomi töissä pankissa), eikä minulle tule juonisestani koskaan krapulaa.

Mutta viime aikoina on alkanut tuntua, että pitäisikö hankkiutua lääkärin luo.

Mitä mieltä, olenko alkoholisti (olen vasta 32v mies)?

16

3937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys, joka uhohtui

eli alkoholipitoisista juomista juon ainoastaan viiniä (en pidä oluesta enkä juuri koskaan juo ns. teräviä)

• Suurkuluttaja

kohtuullisen käytön rajan ylittää komeasti. Elikä suurkulutuksen puolella oot ja riskit on kovat.

• samaa mieltä
        Suurkuluttaja kirjoitti:

kohtuullisen käytön rajan ylittää komeasti. Elikä suurkulutuksen puolella oot ja riskit on kovat.

Joo, kiitos kommentista, onhan tuo itsellenikin jo pikku hiljaa tullut selväksi, että suurkuluttajia ollaan - tosin ilman sen suurempia ongelmia - toistaiseksi!

Olen vain tällainen kovakuntoinen 32v. nuorimies, ettei tollaiset pari boxia suoraan sanottuna tunnu missään - VIELÄ!

Sanot, että riskit on kovat, eli tarkoitat varmaan että vuosien karttuessa juomiseni lisäänääääättyy niin kuin nuo ää-kirjaimet tuossa edellisessä virkkeessä!

Voisikohan tuota juomista saada kuriin ihan omatoimisesti - nimittäin mulla on kyllä kontrolli elämästäni hallussa?

Osaako joku auttaa??

• viini-osuus kitattu
        samaa mieltä kirjoitti:

Joo, kiitos kommentista, onhan tuo itsellenikin jo pikku hiljaa tullut selväksi, että suurkuluttajia ollaan - tosin ilman sen suurempia ongelmia - toistaiseksi!

Olen vain tällainen kovakuntoinen 32v. nuorimies, ettei tollaiset pari boxia suoraan sanottuna tunnu missään - VIELÄ!

Sanot, että riskit on kovat, eli tarkoitat varmaan että vuosien karttuessa juomiseni lisäänääääättyy niin kuin nuo ää-kirjaimet tuossa edellisessä virkkeessä!

Voisikohan tuota juomista saada kuriin ihan omatoimisesti - nimittäin mulla on kyllä kontrolli elämästäni hallussa?

Osaako joku auttaa??

Nyt menen nukkumaan, sillä huomenna tärkeä kokous klo 09:00!

Puhelu työterveyslääkärille iltapäivällä???

• mieti viikko..
        samaa mieltä kirjoitti:

Osaako joku auttaa??

Ota kiinni vielä kun voit.

Pidä viikon paussi. Päätä ja ole ottamatta viikon. Mieti ja arvioi sitten tilannetta.

• vee-e
        viini-osuus kitattu kirjoitti:

Nyt menen nukkumaan, sillä huomenna tärkeä kokous klo 09:00!

Puhelu työterveyslääkärille iltapäivällä???

varata ajan lääkärille, jos hänen sanaansa uskot paremmin.

saat tästä kuitenki saman.

- olet suurkuluttaja

- sinun täytyy rajoittaa alkoholinkulutus,
        tiedät kyllä kohtuukäytön rajat.

- A-klinikalla käyntiä suositan asian
        perusteellisen selvityksen takia.

- jos käy niin, ettet pysty kulutusta rajoittamaan
        niin olet kusessa koska lopettamaan pystyy hyvin
        harva.

• Nimetön

tuntematta, koska itse lipitän kirkasta, muistelen, että yksi kirkas annos on 4 cl ja vastaava viiniannos on 16 cl. Eli jos pullossasi on 75 cl, niin juot siis viikossa 6 litraa viiniä. Se siis vastaisi 1,5 litraa kirkasta.

Kun vertaan omaan käyttööni, niin huomaan, että se on noin kolmanneksen vähemmän. Itsekään en pode krapulaa, mutta laillasi olen huolestunut asiasta, vaikka putki ei ole läheskään yhtä pitkä.

Milläkö tavalla on alkanut tuntua, että pitäisi hankkiutua lääkärin luo?

Joka tapauksessa kolme vuotta tuohon malliin tarkoittaa kyllä sitä, että olet alkoholisti!

Nuori mies ja hyvä työ. Eli yli 20 vuotta sua viisaampana voin kertoa, että lopputulos voi olla vain huono, eli jotain on tehtävä asialle!

Kysymys kuuluukin,kuinka halukas olet jatkamaan rahan takomista? On vaikea kuvitella, että omin avuin voisit lopettaa moisen, joten johonkin ammattiapuun on pakko turvautua.

Olen melko varma, että olet ehtinyt jo selvittää eri vaihtoehtoja, joten jostakin täytyy aloittaa.

Eli vielä vastaus kysymykseesi, olenko alkoholisti, kuuluu, että olet. Vain itsestäsi ja varallisuudestasi riippuu, kuinka hoidat homman himaan! Esim. Risto Kuisma hoidatti itsensä kuntoon Mehiläisen saiskissa jollain ilokaasulla tai sellaisella, mutta maksaa varmaan hirveesti!

Toisaalta, jos tuossa iässä on noin paha sairaus, niin kannattaisi ehkä uhrata sen hoitoon toinenkin euro!

Nimittäin kuulemieni perusteella uskallan väittää, että uskottelemalla itselles, ettei tilanne tästä pahene, tai jopa helpottuu ennen pitkää, on harhakuvitelma. Se voi tuota menoa vain paheta!

Joten urheasti kiinni asian pois päiväjärjestyksestä hoitamiseksi, niin olet vielä leivänsyrjässä kiinni meikäläisenkin iässä!

• avusta tilanteeni

Kiitti vain kaikille kommenteista tilanteeni avaamiseksi, vaikka kyllä se on selvillä ollut jo aiemmin.

Tänään yritän olla ottamatta mitään, katsotaan kuinka käy!

• asian itse

Moi!

Olen 51-vuotiaan isän tytär. Isä makaa teho-osastolla, syynä pitkään jatkunut alkoholin käyttö. Ongelmia on paljon, tilanne on vakava. Munuaiset eivät toimi, suolistossa on tukos, joka vaatinee leikkausta. Leikkausta ei voida tällä hetkellä tehdä huonon yleiskunnon takia. Tällä hetkellä menee sekalainen ryhmä eri antibiootteja suoneen, akuutin keuhkoputken tulehduksen takia. On niellyt oksentamaansa verta ja siitä vakava keuhkoinfektio. Ei pysty hengittämään omillaan, joutuu hengittämään painehappinaamarin avustuksella. Saa morfiinia keuhko-ja suolistokipuihin. Vatsa on paisunut niin, että muistuttaa raskaana olevan naisen mahaa. Isän luurangonlaihassa olemuksessa kontrasti on valtava.

Isän alkoholinkäyttö alkoi jo hyvin nuorena. Niin kauan kuin muistan, isä otti kolme kaljaa tai pari lasia viiniä joka ikinen ilta siihen asti kunnes tuli avioero 8 vuotta sitten. Silloin alkoholinkäyttö riistäytyi täysin käsistä ja lopputulema on se, että faija kamppailee nyt todenteolla elämästään.

Me tyttäret olemme luopuneet toivosta jo aikapäiviä sitten. Emme vieraile isän luona edes jouluna. Hyvä ja rakas isä se on meille molemmille aina ollut, mutta tänä päivänä aivan eri ihminen kuin aikoinaan oli.

Juominen kun etenee salakavalasti. Onko sinulla tyttöystävää? Luulen, että jos olisi niin et joisi noin paljon. Kyllä 32-vuotias vielä jaksaa mutta mikä tahansa elämänkriisi, isompi tai pienempi, saattaa laukaista kontrolloimattoman juomisen. Tee asioille jotain HETI, huomenna voi olla myöhäistä. Tämä ei tientenkään ole saarna, vaan ihan vilpittömästi kehoitus.

Itse olen sinun ikäisesi ja myös akateeminen. En juo ENÄÄ yhtä paljon kuin joskus aikoinaan. En joudu taistelemaan alkoholin himoa vastaan, mutta kuka sitä ikinä tietää, ehkä jonain päivänä joudun.

• olikin

koskettavuudellaan hyvä. Vaikka lukea kaiikien suurkuluttajien jotta pysähtyisi välillä ajattelemaan mitä on tekemässä. Alkoholista kun tulee salakavalasti sellainen tapa, että jos nyt pari kolme saunakaljaa ja viikonloppuna vähän mutta kun se saa helposti yliotteen ettei sitä pystykään enää kontrolloimaan. Samalla tyypillistä suurkuluttajille on luvata itselleen että ensivkonloppuna en ota ja kuitenkin ottaa.Edes krapula ei estä ryyppäämästä.

• vee-e

voisitko ottaa kirjoituksesi talteen ja sopivassa tilanteessa palauttaa palstalle tai muuallekin.
        saattaa saada jonkun ajattelemaan.

• 51-vuotiaan alkkiksen tytär
        vee-e kirjoitti:

voisitko ottaa kirjoituksesi talteen ja sopivassa tilanteessa palauttaa palstalle tai muuallekin.
        saattaa saada jonkun ajattelemaan.

Joo, toki! Toi tarina on paitsi tosielämää myös hyvä varoitusesimerkki kaikille alkoholistin uraa harkitseville.

Eilen käytiin siskon kanssa faijaa katsomassa ja hengitteli jo paremmin. Suolistotukosta oli saatu liikkeelle ja mahan turvotus oli laskenut. Munuaisarvot on edelleen huonot. Mies oli päässyt ylös sängystä jo ja oli vähän kävellytkin kuntouttajan avustuksella. Tilanne on silti edelleen vakava, munuaisten toiminta kun kuulema saattaa loppua yhtäkkiä.

Surullistahan tollasta on sivusta katsella, se on selvä. Varsinkin vuosia jatkuneena tää tilanne rasittaa vähintään yhtä paljon alkoholistin omaisia kuin itse alkoholistia. Se ei tuhoa paitsi alkoholistin elämää vaan myös omaisten. Vuosia kestävä jatkuva huoli heikentää tasaisesti itse kunkin elämänlaatua. Mutta kun alkoholistia ei ole mitään järkeä holhota ja pilata samalla oman elämänsä.

Alkoholismiin yleisesti liittyvä depressio hoidetaan Suomessa luvattoman huonosti. Pakkohoitoon ei pääse ennenkuin on näyttöä itsemurhan yrittämisestä. Näin mulle kerrottiin eräästä kriisipuhelimesta. HYKSin psykiatrinen poliklinikka on melkein koko ajan niin täynnä, että asiakkaita istuu käytävien lattioilla. Harva saa vuodepaikan. Ongelmia yritetään hoitaa masennus- ja mielialalääkkeillä ja avohoidolla. Ruotsissa sentään vielä laitetaan pakkohoitoon ja siellä alkkikset kuulema saa maksuttomat psykologikäynnit lopun elämäkseen. en tiiä onko toi sitten vaan villi legenda mutta jos ei niin hatunnosto Ruotsin valtiolle.

Pärjäilkäämme :)

• ei ongelmia

"Viinin-lipittäjä" tässä vain hyvää iltaa, olen nyt ollut kaksi päivää juomatta mitään alkoholia ja täysin ilman ongelmia on mennyt!

Minulla ei siis ole mitään fyysistä "riippuvuutta" viiniin - henkinen riippuvuus saattaa toki olla, sillä kaipaan hieman punaviinin hyvää makua.

Huomenna perjantaina ajattelin kuitenkin nauttia lasillisen tai kaksi viikonlopun kunniaksi. Yritän kuitenkin vähentää kulutusta merkittävästi, erityisesti arki-iltoina.

Ps. sinä kirjoittaja, joka kerroit 51-vuotiaasta isästäsi, kiitos sinulle kirjoituksestasi!

• 51-vuotiaan alkkiksen tytär

Good for you! Pienin askelin. Jos pystyt olemaan arkipäivät juomatta, niin sehän on jo valtava parannus sun entisiin juomatottumuksiin verrattuna.

Kyllä ihmisen täytyy pystyä rentoutumaan ilman viinaakin. Liikunta ajaa periaatteessa saman asian ku alkoholi, vapauttaa niitä endorfiineja.

Ja kelaa mikä säästö, kun ei mee enää niin paljon rahaa siihen viiniin!

Mäkin olen suuri punaviinin ystävä ja rakastan hyvää punkkua. Joskus viikonloppuisin menee pullo hyvää italialaista chiantia. Mun poikakaverilla on synnynnäinen maksan vajaatoimintahäiriö ja se ei pysty viinaa vetämään juuri ollenkaan. Vähentää siis huomattavasti myös mun viinankäyttöä, mikä on tietysti hyvä.

Hyvää viikonloppua!

• tervehdys,
        51-vuotiaan alkkiksen tytär kirjoitti:

Good for you! Pienin askelin. Jos pystyt olemaan arkipäivät juomatta, niin sehän on jo valtava parannus sun entisiin juomatottumuksiin verrattuna.

Kyllä ihmisen täytyy pystyä rentoutumaan ilman viinaakin. Liikunta ajaa periaatteessa saman asian ku alkoholi, vapauttaa niitä endorfiineja.

Ja kelaa mikä säästö, kun ei mee enää niin paljon rahaa siihen viiniin!

Mäkin olen suuri punaviinin ystävä ja rakastan hyvää punkkua. Joskus viikonloppuisin menee pullo hyvää italialaista chiantia. Mun poikakaverilla on synnynnäinen maksan vajaatoimintahäiriö ja se ei pysty viinaa vetämään juuri ollenkaan. Vähentää siis huomattavasti myös mun viinankäyttöä, mikä on tietysti hyvä.

Hyvää viikonloppua!

"Viinin-lipittäjältä" hyvää perjantai-iltaa kaikille!

Tulin juuri uimasta (uinti on liikuntaharrastukseni) ja olen nyt juonut pari isoa lasia hyvää punaviiniä, otan ehkä vielä lasillisen, mutta kova kuntouinti, lämmin sauna ja kova duuniviikko vaativat veronsa, eli pian nukkumaan!

Täytyy kyllä sanoa, että parin päivän breakin jälkeen viini maistuu todella hyvältä ja rentouttavalta!

Huomenna tapaan hyvän opisteluaikaisen ystäväni, joten "joudun juomaan" hieman.

Tavoite on kuitenkin selkiintynyt mielessäni, eli rajoitan juomistani merkittävästi arki-iltoina!

"Viinin-lipittäjä"

• yksi lasi punkkua

Eilen maanantaina vapauduin kotiin töistä ja muista ilta-ohjelmista vasta klo 21.30 - otin televisiota katsekkessani yhden ison lasin (varmaan 24 cl) punkkua!

Vaikka en täysin ilman alkoa ollutkaan, onnistuin kuitenkin ainakin eilen leikkaamaan "normaalia" arkikulutustani merkittävästi.

Saapa nähdä kuinka tänään tiistaina käy?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      16
      2356
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      897
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      828
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      821
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      797
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      766
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      735
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      722
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      673
    Aihe