Fiat Bravon kolina

barvo

Fiat Bravon -99 etupäästä oikean eturenkaan suunnalta kuuluu varsinkin hitaasti pienistä kuopista ajettaessa sellainen "irtonainen" kolina. Olisko raidetangon pää tms. väljä? Kuinka kauan ne yleensä näissä kestää? Tällä ajettu n. 120tkm.

8

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • barvo

      Voisin itekkin kattoa mikä siellä kolisee mutta tällä säällä ei viittis oikeen ulkonakaan eikä oo mitään lämmintä paikkaa. Paljonkohan joku pikahuollon tyyppinen veloittaa, jos käy siellä selvittämässä mikä on vikana?

      • jjkk

        veikkaisin ns. koiraanluuta eli etuvakaajan yhdystanko. motonetissä osa maksaa 12 egeä. aika yksinkertainen itse vaihtaa.


    • Minulla on ollut sama ilmiö Brava -99:ssä siitä lähtien kun auton ostin 3 vuotta sitten. Kerroin asiasta pari vuotta sitten katsastuksessa. Katsastusmies tutki oikean etupyörän ympäristön tavallistakin tarkemmin ja totesi lopuksi, että mitään vikaa siinä ei ole. Sen jälkeen on ollut jo toinenkin vuosikatsastus eikä silloinkaan ollut mitään huomauttamista.

      • Mareamies

        Fiatien etupään kolinoiden syynä ovat yleensä vakaajatangon löystyneet kumiholkit sekä ns. koiranluut. Myös alatukivarsien kumiholkit löystyvät ja ääntelevät vaikka katsastusmies ei niissä varsinaista välystä huomaakaan. Koiranluut ovat helpot vaihtaa, vakaajatangon kumit hankalat ja alatukivarren kumeja ei kannata vaihtaa. On helpompi vaihtaa koko tukivarret, samalla tulee alapalloniveletkin vaihdettua. Raidepäätkin saattavat löystyä ja kolista jo reilun sadantuhannen kilometrimäärällä. Omasta Mareastani vaihdoin apumiehen puoleisen uloimman raidetangonpään n. sadantuhannen kilometrin paikkeilla. Raidepään väljyys tuntuu kun heiluttaa renkaasta edestakaisin renkaan kääntymissuuntaan. Jos joka suuntaan tuntuu väljyyttä, on pyörän laakeri väljä. Koiranluiden ja vakaajan väljyys kuuluu hiukan terävämpänä kolinana kun etupyörä osuu monttuun tai auto huojahtelee epätasaisella tiellä. Alatukivarsien kumien väljyys kuuluu "pehmeämpänä" kolahteluna.


      • jjkk
        Mareamies kirjoitti:

        Fiatien etupään kolinoiden syynä ovat yleensä vakaajatangon löystyneet kumiholkit sekä ns. koiranluut. Myös alatukivarsien kumiholkit löystyvät ja ääntelevät vaikka katsastusmies ei niissä varsinaista välystä huomaakaan. Koiranluut ovat helpot vaihtaa, vakaajatangon kumit hankalat ja alatukivarren kumeja ei kannata vaihtaa. On helpompi vaihtaa koko tukivarret, samalla tulee alapalloniveletkin vaihdettua. Raidepäätkin saattavat löystyä ja kolista jo reilun sadantuhannen kilometrimäärällä. Omasta Mareastani vaihdoin apumiehen puoleisen uloimman raidetangonpään n. sadantuhannen kilometrin paikkeilla. Raidepään väljyys tuntuu kun heiluttaa renkaasta edestakaisin renkaan kääntymissuuntaan. Jos joka suuntaan tuntuu väljyyttä, on pyörän laakeri väljä. Koiranluiden ja vakaajan väljyys kuuluu hiukan terävämpänä kolinana kun etupyörä osuu monttuun tai auto huojahtelee epätasaisella tiellä. Alatukivarsien kumien väljyys kuuluu "pehmeämpänä" kolahteluna.

        tässä sun tekstissä kaikki kohdallaan.


      • wowwow

        ostin marean pari vuotta sitten ja jo koeajossa kuulin apparin puolelta orastavaa kolinaa. Autolla oli tällöin ajettu vajaa 80000km. Oston jälkeen olen ajanut vähän yli 25000km vaihtamatta mitään alustan osaa, huolimatta pienestä ajoittaisesta kolinasta. Katsastuksestakin auto on mennyt läpi joka kerta. Kolina on kyllä hiukan lisääntynyt kilometrien myötä, ja varmaan pian joku osa menee vaihtoon. Näyttäisi tosiaan, että katsastusmies ei ole ensimmäinen joka väljyyden huomaa, että jo pieni välys tuo kolinan matkustamoon.


      • aewrysryj
        wowwow kirjoitti:

        ostin marean pari vuotta sitten ja jo koeajossa kuulin apparin puolelta orastavaa kolinaa. Autolla oli tällöin ajettu vajaa 80000km. Oston jälkeen olen ajanut vähän yli 25000km vaihtamatta mitään alustan osaa, huolimatta pienestä ajoittaisesta kolinasta. Katsastuksestakin auto on mennyt läpi joka kerta. Kolina on kyllä hiukan lisääntynyt kilometrien myötä, ja varmaan pian joku osa menee vaihtoon. Näyttäisi tosiaan, että katsastusmies ei ole ensimmäinen joka väljyyden huomaa, että jo pieni välys tuo kolinan matkustamoon.

        Marean, Stilon ja usean muun uuden auton tyyppivikana ovat väljät koiranluut.


    • jjkk

      jos vaihdatat koiranluut jossain "pajalla" niin kandee samalla nostolla vaihdattaa molemmat puolet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe