Finnveran lainasta

Lilliputtinen

Nyt on sitten homma edennyt siihen malliin, että liiketilat on katsottu ja kaikki on enää rahoituksesta kiinni. Tänään olin Finnverassa lainaneuvotteluissa, joka -pakko sanoa- ei menneet hyvin.

Virkailijan mielestä summa oli todella suuri (20t) ja hänen mielestään minulla pitäisi olla omaa rahoitusta 20-50%. Virkailija myös sanoi ettei itse ostaisi tuotteitani. Voiko hän tosiaan olla myöntämättä lainaa ihan vaan siksi ettei itse ostaisi tuotteitani? Eipä hän edes kohderyhmään kuulu.
Lainapäätöksen saan ensi viikolla, mutta ko. ihminen sanoi ettei oikein pidä sitä mahdollisena.

Kuitenkin yritysneuvonnassa olivat liikeidean kannalla, Finnverassa taas oltiin sitä mieltä ettei tyyliin mikään liike mkenesty näin pienessä kaupungissa.

Ja Finnveran päätöksistä ei edes voi valittaa.
Mitäköhän sitten jos ja kun kielteinen päätös tulee? Pankista ei taida saada lainaa ilman kunnon vakuuksia.

9

1174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .ldf

Finnverassa hyväkin idea voi kaatua idioottiin käsittelijään. Itselläni käsittelijä kirjaimellisesti nauroi idealle ja opasti pihalle, mutta sain rahoituksen sitten järjestymään muuta kautta ja vieläpä hyvin halvalla. Jälkeenpäin sain kuulla kyseisen jampan torpedoineen muitakin ideoita, jotka ovat sittemmin kasvaneet kannattaviksi yrityksiksi muilla paikkakunnilla. Yksittäisellä virkailijalla on hyvin paljon valtaa ko. puljussa, mutta toisaalta ymmärrän kyllä miksi.

Koititko hakea koko summaa Finnverasta? Jos et saa lainaa, niin pyydä heiltä vaikka 14t ja pankista 6t hlökohtaista lainaa. Luulisi pankista muutaman tonnin lainan järjestyvän ja kun mukana on kaksi rahoittajaa, niin heille syntyy hieman varmempi tuntuma.

"Kuitenkin yritysneuvonnassa olivat liikeidean kannalla,"

Heidän työtään on olla liikeidean kannalla. Ei kannata kuunnella vain mieluisia mielipiteitä, täytyy olla realisti ja miettiä miksi ihmiset ovat sitä mieltä mitä ovat. Ei heistä kukaan *tiedä* onko ideasi hyvä vain huono - he vain heittelevät mielipiteitä, joita he ehkä pystyvät jotenkin aiemmalla kokemuksella perustelemaan tai sitten eivät.

• Lilliputtinen

Jokainen kenen kanssa olen liikeideastani keskustellut on pitänyt sitä hyvänä ja kannattavana. Ihan jokainen. Paitsi Finnveran virkailija. Ehkä kyse nyt onkin siitä, että ko. virkailija ei ensinnäkään tuntenut kotikaupunkini markkinoita(sanoi sen jopa suoraan) eikä kuulunut kohderyhmään.

Hän tuntui tosiaan olevan sitä mieltä ettei tässä kaupungissa mikään firma menesty, mutta ei ottanut vastaavasti huomioon kuinka halpoja esim. vuokrat täällä ovat suurempaan verrattuna. Ts. ei ole niin suurta painetta tehdä todella suurta tulosta.
        Kuitenkin hän oli väärässä monessa suhteessa, sillä vaikkei kotikaupunkini iso olekaan, niin kasvava kyllä ja potentiaalisia asiakkaita löytyy.

Ajattelinkin tosiaan jo ottaa yhteyttä pankkiin. Se vaan, että vaativat vakuutta ja sitä pitäisi keksiä sitten jostakin.

• Finnvera

Taitaa olla Finnveran toiminta eri paikkakunnilla erilaista.

Itse sain pienelle paikkakunnalle (10 000 asukasta) 75 000€ melko kivuttomasti, päätös tuli samassa neuvottelussa.

Omaa rahaa laitoin kyllä 10 000€ ja pankin täti myönsi 15 000€.

Ei kannata iskeä vielä kirvestä kiveen, odota rauhassa päätöstä.

• omilla pärjättävä

Finnverasta on itsellänikin vain huonoja kokemuksia.
        Suoraan sanoen sen laitoksen kuvittelin olevan yrittäjälle tuki ja kannustin.
        Mutta kyllä se ihan tavallinen rahalaitos on,jos sulla on vakuudet ja varma tulevaisuus sekä taloutesi ei ole kuralla sieltä saa lainoituksen,mutta kuka sellainen yleensä kaipaa enää tukea?
        Mutta häntä pystyyn,älä lannistu,aina keksivä jotain keksii,ja yrittäjänä on pakkokin.
        Pankeista ei ole herunut,ne eivät usko myöskään yrittäjään.
        Jos olet menestyvä yrittäjä,yrityksellä on omaisuutta ja bisnes rulettaa saat aivan joka taholta lainaa,muutoin olet huonommalla pohjalla.
        Jos itse olisin uskonut kyseisiä tahoja olisi heidän mielestään pitänyt laittaa jo hanskat naulaan vuosia sitten,mutta vielä tässä heilutaan vaikka ilman lainoitusta talous ei ole paras mahdollinen mutta kumminkin.
        SUOMESSA EI OLE HYVÄ YRITTÄÄ,JOS EI OLE RAHAA TAKANA ALOITTAESSA.

• fafsdff
        omilla pärjättävä kirjoitti:

Finnverasta on itsellänikin vain huonoja kokemuksia.
        Suoraan sanoen sen laitoksen kuvittelin olevan yrittäjälle tuki ja kannustin.
        Mutta kyllä se ihan tavallinen rahalaitos on,jos sulla on vakuudet ja varma tulevaisuus sekä taloutesi ei ole kuralla sieltä saa lainoituksen,mutta kuka sellainen yleensä kaipaa enää tukea?
        Mutta häntä pystyyn,älä lannistu,aina keksivä jotain keksii,ja yrittäjänä on pakkokin.
        Pankeista ei ole herunut,ne eivät usko myöskään yrittäjään.
        Jos olet menestyvä yrittäjä,yrityksellä on omaisuutta ja bisnes rulettaa saat aivan joka taholta lainaa,muutoin olet huonommalla pohjalla.
        Jos itse olisin uskonut kyseisiä tahoja olisi heidän mielestään pitänyt laittaa jo hanskat naulaan vuosia sitten,mutta vielä tässä heilutaan vaikka ilman lainoitusta talous ei ole paras mahdollinen mutta kumminkin.
        SUOMESSA EI OLE HYVÄ YRITTÄÄ,JOS EI OLE RAHAA TAKANA ALOITTAESSA.

Kyllähän jokaisen aloittavan yrittäjän pitäisi myös itse sijoittaa yritystoimintaansa. Jos yritys alkaa kuviolla, että haetaan starttirahaa alkurahoitus täysin ulkopuolelta, niin kovin pitkälle noilla ei kanna.

• Lilliputtinen

Itselleni yrittäjyys on mahdollisuus saada tehdä juuri sitä mitä haluan ja omalla laillani sekä ennenkaikkea työllistää itsensä. Muille en välttämättä edes pääsisi töihin, kun koulutusta kysytään joka paikassa ja oman tietotaitoni olen hankkinut muilla tavoin.

Kenellä on pistää parikytätonnia omaa rahaa tuosta noin vain? Ei minulla ainakaan, joka olen pakon edestä tehnyt hanttihommia elääkseni.
      Ei minulla ole talous kuralla, vaikka velkoja vähän onkin. Mutta 20t on sellainen summa mitä en todellakaan saa kasaan.

Finnvera mainostaa itseään yrittäjän apuna, mutta oman kokemukseni myötä pankista saa paljon parempaa palvelua. Liikeideoita on monia, samoin kohderyhmiä. Tuo täti ei minun yritykseni kohderyhmään kuulu, mutta silti outoa, että voi sen perusteella sanoa ettei liike menestyisi. Kaikki laskelmat on kuitenkin tehty ammattilaisten kanssa, ottaen huomioon kaikki seikat (kaupungin asukasluku, kohderyhmä, keskimääräinen ostos jne.). Sen kuvan tosiaan sain, että hänen mielestään kotikaupungissani ei yksikään yritys menesty (20 000 asukasta), mutta suuremmassa kyllä.
      Se vaan, että täällä on liiketilat todella paljon halvemmat, kuin naapurikaupungissa, joten sehän taas vähentäisi minun myyntipaineitani.

On niin ärsyttävää, kun itse tietää homman toimivan (ja moni muukin), mutta nyt kaikki uhkaa kaatua yhteen Finnveran virkailijaan.

• dfghjkl

niistä siinä on kysymys mikkelissä äijä esti eräiden liike-idean toteutumisen koska sukulaisillaan sama idea katso vähän ajan kuluessa se sukulaisten pulju nurin ja plokattujen menestyy että näin... siinäpä se

• tuttua.

Oman pääoman saaminen on tietysti ainainen ongelma yritystä aloittaessa. Ilmeisesti uskosi ideaan on kova, joten olisin kyllä itse valmis uskomaan, että saisit pankista jokusen tonnin lainaa, jolloin Finnverakin saattaisi heltyä lainaan helpommin.

"Finnvera mainostaa itseään yrittäjän apuna, mutta oman kokemukseni myötä pankista saa paljon parempaa palvelua. "

Jep, niin saa. Sitten jos homma ei lähdekään käyntiin aivan lasketulla tavalla, niin pankin kanssa voi neuvotella maksuaikoja hiema pidemmäksi kun Finnvera ei taivu mistään yhtään, se hakee vaikka konkkaan ennen kuin antaa kuukauden lisää maksuaikaa. Omalle kohdalle ei ole sattunut, mutta olen sivusta seurannut tuota joustamattomuutta.

Oletko varma, että et saa pääoman tarvetta puristettua pienemmäksi? Etkö mistään saisi omaa pääomaa karsittua kasaan? Jo muutama tonni muuttaa monesti asioita kummasti.

"Kaikki laskelmat on kuitenkin tehty ammattilaisten kanssa,"

Jos laskelmatkin ovat kunnossa, niin on kyllä outoa etteivät suostu antamaan lainaa. Oletko koittanut selvitellä muista rahoitusmuotoja? Voisitko esim. 20t pääoman sijaan ottaa siitä jotenkin osan lainana (osamaksua tms.)?

Kannattaa pyrkiä juttelemaan eri ihmisten kanssa tuosta rahoituksesta. Sieltä voi tulla hyvinkin yllättäviä tahoja vastaan mistä rahoitusta voi hakea. Älä nyt yhteen kankeaan virkailijaan kompastu, aina on muitakin keinoja, ne pitää vain löytää.

• peukaloinen yx

Totta viserrät.
      Finnvera ei ole sitä jollaisena valtaväestölle sitä mainostetaan.
      Se on silkka rahalaitos,kovempi otteissaan kuin pankit.
      Lause:Finnvera tukee yrittäjyyttä" on pelkkä klisee.
      Totuus on että sieltä myönnetään tukia ja lainoja isoille firmoille jotka eivät edes oikeasti tarvitsisi apua.
      Se on heidän kikkailuaan ja hyvä bisnes Finnveralle.
      Mutta sellainen yrittäjä joka todella tarvitsisi kipeästi apua ongelmiinsa saa tylyn EI vastauksen.
      Kun sellaisille vaan ei myönnetä lainaa siitä syystä kun siinä piilee riski!
      Finnveran pitäisikin muuttaa sloganinsa totuuden mukaisesti:"Suurten yritysten pankki"

Puhun näin,vaikka sain vuonna yks ja kaks Finnverasta pienen lainan,siis puolta pienemmän summan jota hain,ja olen maksanut miltei koko summan takaisin.
      MUTTA VAIKEAA SE OLI!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2749
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2537
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1535
    6. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      35
      1528
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1463
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      24
      1148
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      23