Premium ja kitkat KE-aamu, luistaa hyvin!

UrmDiChälli

Kyllähän noita preemiumeja näkyy tuolla kitkoilla menevän. Täytyyhän sitä sisämelua jotenkin yrittää vaimentaa kun eivät enää muuten vaimenna noita vehkeitä kunnolla (premium = 40 000 - 60 000 eur hintaluokka tässä tapauksessa).

Oli kiva vetää nastoilla. Liittymissä vähän jäätä, mutta jokaisella sivutiellä oli kunnon jää (esim. Espoo Kilo yms). Nelosellakin sutii (60km/h kun ajaa). Millasta oli vetää kitkoilla tänä aamuna? Tuskin pystyi viime hetken jarrutuksia tekemään? Esim. Karaportin YSI5 kohdalla oleva liitymä oikealle oli tosi jäinen. Siihen sitä kun vauhdilla kumipyörillä vetää ni saattaa tulla jakaja tutuksi.

Mutta kuten sanottua kitkat ovat mukavat ja hiljaiset. Etelän sää vaan tuntuu muuttuvan saman päivän aikana tai jopa 25km matkan aikana.

16

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin menee välikelin renkailla (Lue: kitkoilla) tässä vaiheessa. Ajatuksena on joskus itsenäisyyspäivän korvilla laittaa nastat alle ja talvilomalla sitten (vko 8) siirtyä takaisin välikelin pyöriin. Vappu on perinteisesti ollut vasta kesärenkaiden asennusajankohta.

      Tosin autoni ei mahdu hintahaarukkaasi, vaan on hieman ylempänä 80.000 - 100.000 haarukassa.

      Nuukana miehenä uitan näissä suolakeleissä kitkarenkaita ja halpoja vanteita, kun nuo alkuperäiset 18-tuumaiset kesävanteet on 890 euroa kappale ja 17-tuumaiset talvivanteetkin 790 e kpl. Edulliset italialaiset vanteet uikoon suolassa, nehän voi uusia joka vuosi kun koko sarjan hinta on alle 1000 e.

      Jos jotakuta kiinnostaa, niin vapun tienoilla saisi ostaa 8x17 et 38 -vanteet pulttijaolla 5x112. Merkki Alessio ja sopivat ainakin E-sarjan meseen (W211). Koko sarja yhden talven käytetty hintaan 300 e.


      Master Eq

      • UrmDiChälli

        Juu, on tässä mun 90-luvun lopun kesäautos myös orkkis-vanteet (vain 17") jotka maksavat vielä tänä päivänä Metro-Autossa uusina 1300eur/kpl. On amerikkalainen premium-urheiluauto.


      • UrmDiChälli kirjoitti:

        Juu, on tässä mun 90-luvun lopun kesäautos myös orkkis-vanteet (vain 17") jotka maksavat vielä tänä päivänä Metro-Autossa uusina 1300eur/kpl. On amerikkalainen premium-urheiluauto.

        Melkoinen taikatemppu saada samaan lauseeseen sopimaan sanat "amerikkalainen" ja "urheiluauto" mutta aika hyvin onnistuit.

        Pisteet siitä.


        Master Eq


      • Gatso
        MasterEq kirjoitti:

        Melkoinen taikatemppu saada samaan lauseeseen sopimaan sanat "amerikkalainen" ja "urheiluauto" mutta aika hyvin onnistuit.

        Pisteet siitä.


        Master Eq

        Vette.


      • 4 kertaa vuodessa

        On sulla Mastur Bater mahtava logiikka! Kyllä nyt on aivan samanlainen keli kuin myöhemminkin talvella. Jos käytät nyt kitkoja, käytä niitä koko talven. Jos taas haluat käyttää nastarenkaita, vaihda ne nyt alle.


      • julle222
        Gatso kirjoitti:

        Vette.

        ..olla todelliset GM-lasit, jos saa sen lasikuitukipon muutettua urheiluautoksi..;). GM ei ole tehnyt yhtään kunnon kärry 60-luvun jälkeen. Onneksi tallissa odottaa kesää Firebird vm-68. Eli vaikka kesät menee sillä kurvaillessa, voin kyllä sanoa, että 80-90 luvun Veteissä ei ole mitään siistiä, valitettavasti..


      • ^^^^^^^^^^
        julle222 kirjoitti:

        ..olla todelliset GM-lasit, jos saa sen lasikuitukipon muutettua urheiluautoksi..;). GM ei ole tehnyt yhtään kunnon kärry 60-luvun jälkeen. Onneksi tallissa odottaa kesää Firebird vm-68. Eli vaikka kesät menee sillä kurvaillessa, voin kyllä sanoa, että 80-90 luvun Veteissä ei ole mitään siistiä, valitettavasti..

        Kyllä Vetteä voi kutsua urheiluautoksi, on se kuitenkin yksi maailman nopeimmista sarjatuotantoautoista (Z06 2006).


      • 4 kertaa vuodessa kirjoitti:

        On sulla Mastur Bater mahtava logiikka! Kyllä nyt on aivan samanlainen keli kuin myöhemminkin talvella. Jos käytät nyt kitkoja, käytä niitä koko talven. Jos taas haluat käyttää nastarenkaita, vaihda ne nyt alle.

        Vaihtaisin vaikka 6 kertaa vuodessa, jos sillä olisi jotain saavutettavissa.

        Meillä on duunissa nuoria kolleja, joille ei tarvitse kuin vihjaista, että "käyttäisitkö mesen euromasterilla" niin pojannaskalit lähtevät kiljuen. Mielellään tuntuvat ajelevan. Vaihtoreissut kestävät aina yli kaksi tuntia, mitähän siitä voi päätellä?

        Niinpä tuo vaihteleminen ei aiheuta sen kummempaa päänvaivaa tai mitään muutakaan vaivaa. Pyörät euronasterilla pestynä säilytyksessä, helppoa kuin heinänteko.


        Master Eq


    • Automiäs

      Eilen meinas kolista, kun joku vatipää vetäs suoraan eteen, mutta kiitos loistavien refleksieni ehdin hidastaa niin, ettei törmäystä syntynyt...

      Alkaa kuitenkin vituttaa noi vatipäät, perkele ostan kakkosauton, niin voi mällätä toisen aina kun joku vatipää sohlaa.

      Mites eiks jostain saanu vakuutuksen mikä korvaa vieläpä 30% yli auton arvon?
      Sellanen siihen romuralliautoon.

    • jääkelistä

      Jäätä oli tiellä, mutta ei se menoa haitannut. Ei siellä nastoja tarvitse kun päätiet on suolattu niin että vesi vaan roiskuu. Sivuteillä ja kaupunkien kaduilla ei tarvitsekaan päästä niin lujaa, siksi minulle ei tule noita viime hetken jarrutuksia. Niitä varten pelkästään en viitsi nastoja laittaa, mieluummin ajan edelleen sen verran rauhallisemmin.

      Kitkat ovat valintani ihan muista kuin melusyistä. Olen pärjännyt niillä hyvin jo viisitoista vuotta enkä aio vaihtaa. Juuri siksi valitsin ne, että Etelä-Suomen keli todella muuttuu nopeasti. Enimmäkseen se kuitenkin on sula vesikeli, joten nastat ovat turhat ja kuluttavat muutenkin huonoja teitämme aiheettomasti.

      Todella pahaan paikkaan minulla on ketjut, niitä olen käyttänyt pari kertaa joka talvi. Käytöt eivät ole olleet pääkaupunkiseudulla vaan muualla Suomessa, pääasiassa tolkuttoman pitkän peilijäisen metsäautotien kulkemista. Kerran viimeisen kymmenen vuoden aikana niitä on myös tarvittu syvästä lumesta pois pääsemiseen kun viikonloppuna ei aurat kulkeneet niitä sivuteitä joiden takana olimme. Nastarenkailla varustetut lainasivat ketjujani myös päästäkseen tekemääni uraa pitkin perässä.

    • Gatso

      "Millasta oli vetää kitkoilla tänä aamuna? Tuskin pystyi viime hetken jarrutuksia tekemään?"

      Aivan, varovasti piti mennä kitkoilla tämmöisenä aamuna. Ennakointia vain, niin kyllä niilläkin pärjäilee. Onneksi tälläisiä jääkelejä ei ole kovin montaa kertaa talvessa. Tai jos alkaa tulla, niin vaihdan takaisin nastoihin.

      • Automiäs

        nimittäin eilen kun olin kääntymässä vasemmalle, tämä eräs vasemmalta tullut päättikin viime hetkellä pujahtaa mun edestä...

        ei paljoo ennakointi auta tollases tilanteessa.


    • Sohvatiikeri

      Lahdentie ja Helsingin kadut oli sulat, hyvin pärjäsi kitkoilla. Oma piha oli vähän liukas.

    • The Rat

      Mutta kitkat kyllä on.

      Ja olihan tuolla liukasta. Kai se oli sitä mustaa jäätä kun ihan mustalta näytti, eikä meinannut pystyssä pysyä kun autolle käveli.

      Autolla oli sitten ihan hyvä ajella. Ekassa mutkassa kun jarrutin rusahti abs kerran. Tilaa olisi ollut vetää vielä viitisen metriä pitkäksi ja silti olisi ehtinyt hyvin kääntymään, jos olisi tuosta mennyt yli niin olisi pitänyt ajaas suoraan (ei mahdoton valinta sekään).

      Taikatemppu liukkaanoloisina aamuina on kokeilla sitä pitävyyttä silloin kun sen menettämisestä ei niin kauheasti olisi haittaa. Jotkut eivät sitä tee ja niinpä turun moottoritiellä joku tyyppi ajeli kuuttakymppiä taas... Siinä sitä oli useampikin kolari lähellä kun hyvin sujunut liikenne puuroutui täysin ennen kehä II:sta (siis oikea kaista). Kääntyi tuo vielä kauniaisiin päin edessäni ja jatkoi tasaisen hiljaista menoa. Ei varmasti liukunut, mutta rekat vetelivät oikealta ohi ennen kiloon kääntyvää risteystä sen verran iloisesti että ainakin minua olisi alkanut hirvittämään...

    • Mr Nasta

      Minä ajan premiumilla ja käytän nastarenkaita. Jotta pääsisi tulotasolle, jolla on mahdollista hankkia premium, tarvitaan järkeä. Ja sitähän ei kitkarengaspelleillä tunnetusti liiemmin ole.

    • nopeus...

      ..ei korvaa puuttuvia ajo-ominaisuuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe