Olen koko ikäni pelännyt sydäntauteja sukurasituksen vuoksi. Siksi lopetin voin syönnin jo 20 v. sitten. Rasvatonta maitoa siitä asti kun sitä on ollut. En ole tupakoinut koskaan. Kokonaiskolestroli 5,1-5,3 eli hiukan koholla.
Ei korkeaa verenpainetta. Ei lihavuutta.
Vielä syyskuun puolivälissä tein täydellä vauhdilla liikuntasuorituksia mm. pyöräilyä.
Sitten alkoi puristava tunne rinanassa, joka leviää kaulaan ja korvien tienoille. Vasemmassa kädessä ei mitään ("pitäisi olla") mutta oikeassa kyynärpäässä kyllä.
Astma on suljettu jo pois. Samoin rytmihäiriöt.
Lääkärin tässä vaiheessa teoria: sepelvaltimotauti.
Kun luin sepelvaltimotaudin kuvaukset niin täsmää täysin. Kun rasitus nousee tulee puristava tunne rintaan ja leviää ylöspäin. Rasituksen loppuessa puristava tunne häviää.
Kysymyksiä:
- onko liikunta (olen kilpaillutkin veteraanisarjoissa) lopetettava?
- selviääkö aluksi kolestrolilääkkeillä?
- voiko sepelvaltimotaudin etenemisen pysäyttää?
- missä vaiheessa nitrot, pallolaajennus, leikkaus?
- veljelle on jo tehty ohitusleikkaus, äiti kuoli sydäntautiin, samoin hänen äitinsä...eli sukurasite taustalla sanoisin.
Sepelvaltimotauti ?
6
2005
Vastaukset
- varaa mennä yksityiselle
puolelle varjoainekuvaukseen ja sen vaatimiin toimenpiteisiin? Näillä saisit varmuuden sydämesi tilasta, koska kovasti pelkäät sepelvaltimotautia.
Jos sellainen on jo olemassa, se yleensä pahenee pikkuhiljaa. vaikka miten terveesti eläisi.
sinuna jättäisin hikiliikunnan toistaiseksi pois, rivakkaa kävelyä voi tehdä, uimista ja kevyttä voimaharjoittelua.- ainakin sydänlääkärin
vastaanotolle (yks. puolelle) ja rasitustestiin. Siinäkin jo nähdään, kärsiikö sydän hapenpuutteesta.
Kannattaa sen verran sijottaa omaan terveyteensä. Tingi jostain muusta, älä hyvästä hoidosta.
- Jukka
Vaikka tuntemuksia olisikin, kannattaa liikuntaa harrastaa siihen pisteeseen asti, jossa oireet tulevat.
Kun on tutkittu sairaalaan syystä tai toisesta vuodelepoon joutuneita potilaita, on huomattu, että sydämen toimintakyky laskee n. 30% viikon vuodelevon aikana. Jos siis jää vain makaamaan laakereilleen kohtauksen pelossa, alamäki on varma ja jyrkkä.
Sairaassa sydämessä toimintakyvyn palauttaminen on vaikeaa ja kestää kauan. Siksi olisikin parempi olla muuten niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista ja jatkaa liikunta sydämen asettamissa rajoissa. Sen verran rasittavaa liikuntaa, että kohtaus tuntuu hyvin lievänä tai ei vielä lainkaan. Väkisin yrittämällä taas sydän ei parana tai kuntoudu, joten siinä ei ole järkeä. Päinvastoin.
Nitron kokeilusta ei ole mitään haittaa, jos ei ole astmaa tms. Monesti sitä kokeillaan melko herkästi ja jos se auttaa, on se hyvä viite alkavasta sepelvaltimotaudista. Tutkimuksiin ja operaatioon kannattaa hakeutua mahd. aikaisin. Pallolaajennus ei ole kummoinenkaan toimenpide, mutta pidentää elämää ja parantaa elämänlaatua joskus jopa pari kolme vuosikymmentä.
Ohitusleikkaus sen sijaan on isompi homma. Siksikin nopea taudin toteaminen ja hoito ovat järkeviä.- aloituksen kirjoittaja
Seuraavana on rasitus-EKG muutaman päivän päästä. Sitten alkanee syntyä tarkempi kuva mikä suoni/suonet on ahtautuneet (jos ovat) ja onko kyseessä nimenomaan sepelvaltimotauti.
Itse asiassa koko ongelmaa ei tiedä olevan olemassakaan ellei nosta sykettä. Tavallaan oli hyvä,että harrastaa liikuntaa, koska silloin tauti ei pääse yllättämään.
- lähtöisin
Yksitoista vuotta sitten olin kutakuinkin kuvaamassasi tilanteessa, hölkkäsin, en koskaan ole tupakoinut, kolestoroli noin 5, sukurasitusta, melkeimpä "alipainoa", söin "terveellisesti" jne, jne... Ikää silloin 57v.
Mutta sitten vaan tulivat rintakivut liikkeelle lähdettäessä, kipu poistui kun jatkoin hölkkää, menin lääkäriin ja noin 2 vuoden kuluttua olin leikkauspöydällä, 3 ohitusta. Koko homma meni kokolailla kivuttomasti ja 3 kk kuluttua leikkauksesta palasin vielä 3 vuodeksi työhön, jolloin "jouduin" 62 vuotiaana eläkkeelle.
Kivut pysyivät poissa 6 vuotta, nyt viimeisen 3 vuoden aikana on jälleen hiukan samoja tuntemuksia, kuin ennen leikkausta. Käyn kerran vuodessa lääkärissä ja vuosi sitten lääkäri sanoi, että ei vielä ole syytä alkaa rintaa "sorkkia".
Liikunta näyttää olevan hyvä lääke. Viimeiset pari kesäkautta olen harrastanut pyöräilyä noin 3 kertaa viikossa 1...2h, lokakuussa pyöräilin 31 päivää putkeen, vajaan tunnin päivässä ja havaitsin rintakivun lähes häipyvän.
Lumen tultua tänne Espooseenkin lopetin pyöräilyn ja siirryin sauvakävelyyn, rasitus väheni, rintakipu palaili, nyt lisään hölkkää kävelyn väliin, niin paljon kuin kulunut vasen polvi sallii.
Vastaukseni, ilman sitoumusta:
1. Liikuntaa kipurajalle
2. Ei taida olla sellaista hoitokäytäntöä, että kokeillaan kolestrolilääkityksen vaikutusta, vaikka juuri jostain luinkin, että kokonaiskolestrolin ollessa alle 3 ja LDL alle 1,5 putket alkavat aueta. Kellä aukeaa, kellä ei? Taudin etenemistä ei taideta voida kokonaan pysäyttää, vain hidastaa, tää on käsitykseni, mikä lie sitten totuus?
3. Polkupyörätesti kertoi minun tapauksessa, että jotain on pielessä ja varjoainekuvaus sen varmisti. Sitten olikin leikkauksen aika. Nitrot eivät jostain syystä poistaneet minun rintakipuani.
Yllättävän vähäiset olivat leikkaukseen liittyvät kivut, lääkitys oli tehokasta ja toipuminenkin sujui kokolailla mukavasti, ei paha paikka.
Kerroitkin jo tuolla alempana lähteväsi tutkittavaksi, se on oikea linja, sieltä se apu löytyy, onnea matkaan!
"Nou hätä, tää on tätä"- se aloittaja
Mitä enemmän olen saanut tietoa niin aika varmalta näyttää,että sepelvaltimotaudista on kysymys. Tietysti sitä toivoo,että olisi jotain muuta.
Aluksi masensi. Nyt on mieliala noussut. Luin jostain,että 10 sykettä alempana kipurajaa kun harrastaa liikuntaa ei mitään hätää.
Pitää vaan jättää veteraanikisat pois :(
Samoin ei enää voi haaveilla Norjan pyöräretkistä jos on sepelvaltimotauti. Onneksi tuli käytyä,että on edes muistoja=tämänhetkinen mieliala.
Siellä on niin jyrkkiä nousuja, että niitä ei voi mitenkään ajaa niin etteikö syke nousisi liian korkealle.
Perjantaina rasitus-EKG. Ihmettelen jos olisi jotain muuta. Näköjään stressi pahentaa myös oireita. Samoin kylmä vastatuuli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454452Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232899Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412652Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811644Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161528- 501238
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996