kun postissa rupeaa tulemaan lehtiä ja laskuja perään, vaikkei ole mitään tilannutkaan? Olisiko tämä jo jonkin viranomaisen asia, kun laskussa on oikein tilausnumerot ja kaikki. Lieneekö jonkun asiamiehen keksintöä? Olen kerta kaikkiaan kyllästynyt tähän lehtien pakkosyöttöön. Puhelimessani on jo markkinointikielto.
Mitä tehdä
11
2757
Vastaukset
- No vaikkapa
Voita vaikkapa olla tekemättä yhtään mitään, jos et ole lehtiä tilannut niin sinun ei niitä täydy maksaa ja tilaamattomista lehdisä valittaminenkin on vapaaehtoista. Lehtiä ei myöskään täydy palauttaa. Jos tilaamattomista lehdistä tai niiden laskuista on sinulle vaivaa tai haittaa niin ilmoita lehtien asiakaspalveluun että oikaisevat virheensä.
Viranomaisiin asiassa kannattaa ottaa yhteyttä vain jos on syytä epäillä että joku on luvattomasti tilannut lehtiä nimelläsi tai että joku lehtimyyjä on tietoisesti ja luvattomasti tilannut lehtiä nimelläsi. Joskus lehtimyyjät nimittäin kasvattavat myyntitilastojaan niin että tilaavat tietoisesti ja luvattomasti ihmisille lehtiä.- selvityksen kanssa
ja kirjallisen ilmoituksen siitä jotta et ole tilannut etkä tilaa mitään auttaa parhaiten ja pari soittoa.
Lehdistä tulee tilausvahvistus. Jos siihen ei reagoi, hyväksyy tilauksen. Jos joutuu jonkin häirikön uhriksi, voi harkita itsensä luottokieltolistalle asettamista. En tosin tiedä tarkastavatko luottotiedot lehtitilauksissa.
- No vaikkapa
okaro kirjoitti:
Lehdistä tulee tilausvahvistus. Jos siihen ei reagoi, hyväksyy tilauksen. Jos joutuu jonkin häirikön uhriksi, voi harkita itsensä luottokieltolistalle asettamista. En tosin tiedä tarkastavatko luottotiedot lehtitilauksissa.
Tilausvahvistukseen reagoimattomuus ei takuulla tee henkilöstä tilaajaa silloin kun henkilö ei ole mitään tilannut. Tilausvahvistukseen reagoimattomuus tekee henkilöstä tilaajan vain silloin kun kyseinen henkilö on itse lehden tilannut.
Usein lehden tilaamisesta ei tule tilausvahvistusta.
Kuluttajaviranomaisten kanta asiaan on se että jos henkilö ei ole lehteä tilannut niin henkilön ei täydy edes ilmoittaa virheestä lehdelle saati sitten maksaa laskua tai palauttaa lehtiä.
Tämä on lehdille aivan tuttu ongelma että lehtimyyjät tai muut pikkurikolliset tilaavat luvattomasti ihmisille lehtiä ja yleensä he tunnustavat oman virheensä vaikkakaan yleensä eivät tee mitään esim luvattomasti ihmisille lehtiä tilaaville lehtimyyjille.
Kokemusta on näistä myyntitilastojaan hämärin menetelmin kasvattavista lehtimyyjistä. Koskaan lehti ei ole yrittänyt tehdä meistä maksajaa, mutta koskaan kukaan ei ole myöskään rankaissut tai edes varoittanut lehtimyyjää. Mummot ja vaarit ja muut höperöthän maksavat laskunsa kiltisti vaikka eivät ole mitään tilanneetkaan ja sitä lehtimyyjät ja lehdet käyttävät tietoisesti hyväkseen.
Jos lehti on mieluinen niin mikään ei estä siitä nauttimasta ja ainakin minä vaadin virheen oikausua aina vasta kun on pakko eli jos esim laskuista on aiheutumassa ongelmia. - Jokuvaanjokamiettii
No vaikkapa kirjoitti:
Tilausvahvistukseen reagoimattomuus ei takuulla tee henkilöstä tilaajaa silloin kun henkilö ei ole mitään tilannut. Tilausvahvistukseen reagoimattomuus tekee henkilöstä tilaajan vain silloin kun kyseinen henkilö on itse lehden tilannut.
Kuluttajaviranomaisten kanta asiaan on se että jos henkilö ei ole lehteä tilannut niin henkilön ei täydy edes ilmoittaa virheestä lehdelle saati sitten maksaa laskua tai palauttaa lehtiä.
Tämä on lehdille aivan tuttu ongelma että lehtimyyjät tai muut pikkurikolliset tilaavat luvattomasti ihmisille lehtiä ja yleensä he tunnustavat oman virheensä vaikkakaan yleensä eivät tee mitään esim luvattomasti ihmisille lehtiä tilaaville lehtimyyjille.
Kokemusta on näistä myyntitilastojaan hämärin menetelmin kasvattavista lehtimyyjistä. Koskaan lehti ei ole yrittänyt tehdä meistä maksajaa, mutta koskaan kukaan ei ole myöskään rankaissut tai edes varoittanut lehtimyyjää. Mummot ja vaarit ja muut höperöthän maksavat laskunsa kiltisti vaikka eivät ole mitään tilanneetkaan ja sitä lehtimyyjät ja lehdet käyttävät tietoisesti hyväkseen.
Jos lehti on mieluinen niin mikään ei estä siitä nauttimasta ja ainakin minä vaadin virheen oikausua aina vasta kun on pakko eli jos esim laskuista on aiheutumassa ongelmia.Jos kerran asian voi noin vain kieltää ja ei tarvi edes lehteä palauttaa niin eikö tuossa ole aikamoinen porsaanreikä?
Minäkin voisin siis tilata ns. "tutustumislehden" ja väittää etten ole tilannut sitä... No vaikkapa kirjoitti:
Jos lehti on mieluinen niin mikään ei estä siitä nauttimasta ja ainakin minä vaadin virheen oikausua aina vasta kun on pakko eli jos esim laskuista on aiheutumassa ongelmia.On eri asia, jos lehti itse päättää lähettää numeroita asiakkaalle kuin jos joku kolmas taho tilaa asiakkaalle lehden kiusallaan. Jos tämä ei lehden kanssa ole selvää, niin ajatellaan vaikka jotain arvokkaampaa asiaa. Jos joku tilaa sinu`n nimissä sinulle sadan euron arvoisen tuotteen, joka toimitetan poistiluukusta, saatko mielestäsi vain pitää sen?
- No vaikkapa
okaro kirjoitti:
On eri asia, jos lehti itse päättää lähettää numeroita asiakkaalle kuin jos joku kolmas taho tilaa asiakkaalle lehden kiusallaan. Jos tämä ei lehden kanssa ole selvää, niin ajatellaan vaikka jotain arvokkaampaa asiaa. Jos joku tilaa sinu`n nimissä sinulle sadan euron arvoisen tuotteen, joka toimitetan poistiluukusta, saatko mielestäsi vain pitää sen?
En ole mitään tässä kysymyksessä sekoittanut, kaikki on käytäönnössä koeteltua tietoa.
Jos joku tilaa minun nimissäni jotain, minun ei täydy reagoida asiaan lainkaan. Jos laskuista on aiheutumassa ongelmia niin silloin kiistän tietenkin mitään tilanneeni koska en ole mitään tilannut ja vaadin laskun mitätöintiä, silloinkaan minun ei täydy esim palauttaa lähetystä vaan palautus on yksin lähettäjän vastuulla. Vaikka lehtien tilaaminen onkin kallista niin itse lehdet ovat niin arvottomia ja uudelleenmyyntikelvottomia että en ole koskaan kuullut että ne olisi haettu pois. Yleensä muissa tapauksissa firmat yrittävät pakottaa väärän tilauksen vastaanottajan palauttamaan lähetyksen, mutta palautus on yksin heidän ongelmansa. Lähettäjästä ja lähetyksen arvosta ja lähetyksen noutamisen kustannuksista riippuen lähettäjä joko noutaa lähetyksen tai luovuttaa sen väärän tilauksen vastaanottajalle. Jälkimmäisestäkin on lähipiirin kokemusta yli 100 euron lähetyksen kohdalla. Lähetykseen reagoimattomuus tai esim lehtien lukeminen ei tee väärän lähetyksen vastaanottajasta tilaajaa/maksuvelvollista, mutta henkilö on tietenkin tietyin ehdoin vastuussa aiheuttamistaan todellisista vahingoista joita esim lehteä lukemalla ei voi aiheuttaa. Eli lehdet lukisin, mutta muut lähetykset vain avaisin ja varastoisin käyttöön ottamatta lähetyspakkauksessaan kohtuulliseksi ajaksi odottamaan jos vaikka lähettäjä haluaa ne noutaa pois. Jos lähettäjälle on ilmoitettu että vastaanottaja ei ole lähetystä tilannut ja lähettäjä ei kohtuullisessa ajassa nouda lähetystä niin en murehtisi lähetyksen varastoinnista. Lehtien kohtalosta en murehtisi lainkaan, oli niiden kohtalo mikä vain niitä ei takuulla vastaanottajan täydy maksaa.
Jos on syytä epäillä rikosta niin asiasta voi tehdä rikosilmoituksen, mutta myös se on vapaaehtoista ja sen tekemättömyys ei tee henkilöstä tilaajaa/maksuvelvollista.
En yllytä väärinkäytöksiin vaan yllytän tiedostamaan omat ja muiden oikeudet ja vaatimaan niiden noudattamista. - isompi porsaanreikä
Jokuvaanjokamiettii kirjoitti:
Jos kerran asian voi noin vain kieltää ja ei tarvi edes lehteä palauttaa niin eikö tuossa ole aikamoinen porsaanreikä?
Minäkin voisin siis tilata ns. "tutustumislehden" ja väittää etten ole tilannut sitä...Noinhan se on.
Etkö näe mitään ongelmaa siinä että kuluttaja joutuisi maksamaan lehdeti joita ei ole tilannut? - Myyjän pitää todistaa tilaus
No vaikkapa kirjoitti:
En ole mitään tässä kysymyksessä sekoittanut, kaikki on käytäönnössä koeteltua tietoa.
Jos joku tilaa minun nimissäni jotain, minun ei täydy reagoida asiaan lainkaan. Jos laskuista on aiheutumassa ongelmia niin silloin kiistän tietenkin mitään tilanneeni koska en ole mitään tilannut ja vaadin laskun mitätöintiä, silloinkaan minun ei täydy esim palauttaa lähetystä vaan palautus on yksin lähettäjän vastuulla. Vaikka lehtien tilaaminen onkin kallista niin itse lehdet ovat niin arvottomia ja uudelleenmyyntikelvottomia että en ole koskaan kuullut että ne olisi haettu pois. Yleensä muissa tapauksissa firmat yrittävät pakottaa väärän tilauksen vastaanottajan palauttamaan lähetyksen, mutta palautus on yksin heidän ongelmansa. Lähettäjästä ja lähetyksen arvosta ja lähetyksen noutamisen kustannuksista riippuen lähettäjä joko noutaa lähetyksen tai luovuttaa sen väärän tilauksen vastaanottajalle. Jälkimmäisestäkin on lähipiirin kokemusta yli 100 euron lähetyksen kohdalla. Lähetykseen reagoimattomuus tai esim lehtien lukeminen ei tee väärän lähetyksen vastaanottajasta tilaajaa/maksuvelvollista, mutta henkilö on tietenkin tietyin ehdoin vastuussa aiheuttamistaan todellisista vahingoista joita esim lehteä lukemalla ei voi aiheuttaa. Eli lehdet lukisin, mutta muut lähetykset vain avaisin ja varastoisin käyttöön ottamatta lähetyspakkauksessaan kohtuulliseksi ajaksi odottamaan jos vaikka lähettäjä haluaa ne noutaa pois. Jos lähettäjälle on ilmoitettu että vastaanottaja ei ole lähetystä tilannut ja lähettäjä ei kohtuullisessa ajassa nouda lähetystä niin en murehtisi lähetyksen varastoinnista. Lehtien kohtalosta en murehtisi lainkaan, oli niiden kohtalo mikä vain niitä ei takuulla vastaanottajan täydy maksaa.
Jos on syytä epäillä rikosta niin asiasta voi tehdä rikosilmoituksen, mutta myös se on vapaaehtoista ja sen tekemättömyys ei tee henkilöstä tilaajaa/maksuvelvollista.
En yllytä väärinkäytöksiin vaan yllytän tiedostamaan omat ja muiden oikeudet ja vaatimaan niiden noudattamista.http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=17065&id=17070&mode=readdoc#49
Sain lehden näytekappaleita postitse ja pian sen jälkeen laskun lehdistä. Pitääkö lasku maksaa?
Joskus kuluttaja saa tuotteita, vaikka ei ole niitä tilannut ja niiden mukana laskun. Jos et ole tilannut lehteä vaan se on lähettetty tilaamatta, laskua ei tarvitse maksaa. Sinun kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä lehden lähettäneeseen yritykseen ja ilmoittaa, että sinulle on tullut lehtiä ilman tilausta, joten et ole maksuvelvollinen. - Juusto
Myyjän pitää todistaa tilaus kirjoitti:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=17065&id=17070&mode=readdoc#49
Sain lehden näytekappaleita postitse ja pian sen jälkeen laskun lehdistä. Pitääkö lasku maksaa?
Joskus kuluttaja saa tuotteita, vaikka ei ole niitä tilannut ja niiden mukana laskun. Jos et ole tilannut lehteä vaan se on lähettetty tilaamatta, laskua ei tarvitse maksaa. Sinun kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä lehden lähettäneeseen yritykseen ja ilmoittaa, että sinulle on tullut lehtiä ilman tilausta, joten et ole maksuvelvollinen.minullekin. Otin yhteyttä lehteen ja ilmoitin, että koska en ole tilannut, en aio maksaakaan. Yllättävästi tuli viesti, että "voitte hävittää laskun". Lehtiä en lähde palauttelemaan. Joku asiamies varmaan provisioiden toivossa tekee näitä haamutilauksia. Monet vanhukset todella varmaan lankeavat ansaan ja maksavat kiltisti. Jotain eettisiä sääntöjöä pitäisi tässä markkinayhteiskunnassakin olla.
Pitäkää puolenne! - Sami_
Juusto kirjoitti:
minullekin. Otin yhteyttä lehteen ja ilmoitin, että koska en ole tilannut, en aio maksaakaan. Yllättävästi tuli viesti, että "voitte hävittää laskun". Lehtiä en lähde palauttelemaan. Joku asiamies varmaan provisioiden toivossa tekee näitä haamutilauksia. Monet vanhukset todella varmaan lankeavat ansaan ja maksavat kiltisti. Jotain eettisiä sääntöjöä pitäisi tässä markkinayhteiskunnassakin olla.
Pitäkää puolenne!Tuollainen yksittäinen lehti ei maksa just yhtään mitään. Asiallisesti toimivat lehtimyyjät ei tuollaisista pikkuasioista ole moksiskaan.
Kenenkään ei tarvi maksaa tuotetta, jota ei ole tilannut.
Aiemmin tuossa joku spekuloi että voisi tilata lehtiä ja jättää ne sitten maksamatta ja väittää ettei ole tilannut niitä. Kokeilkaapa montako lehtilaskua voitte jättää maksamatta, niin että teille vielä toimitetaan lehtiä. Lehtitaloja on aika vähän ja väärinkäyttäjä on nopeasti muistissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865257- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032096- 351921
- 311840
- 461813
- 571714
- 191653
- 191627