Ulmomaiset pakastevadelmat

Kiellettyjä!

Kuulin että ulkomaiset pakastevadelmat olisivat ehdottomasti kiellettyjen aineiden listalla raskaana olevilla.

Onko viime käden tietoa asiasta?

Ja miksi ainoastaan vadelmat??

Onko kellään tietoa???

28

4606

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiellettyjä...

ainut minkä tiedän on, että MITÄÄN pakastemarjoja/-vihanneksia/-juureksia ei saa käyttää ilman keittämistä, eli pussista suoraan ei saa syödä ja lähinnä kaliki-viruksen ansiota kai. mut tää koskee kyllä kaikkia ihmisiä, ei pelkästään raskaana olevia. toki raskaana olevalle voi noista saadulla vatsataudilla olla pahemmat seuraukset kuin ei raskaana olevalla.

eli sen mahatautivaaran takia kai ne käsketään keittämään ensin muutama minuutti tai piirakassa esim. paistaa uunissa, mut että kokonaan kiellettyjä, niin siitä ei mulla tietoo.

toivottavasti joku kertoo jos tietää. olis mukava kuulla itsekin perusteluja moiselle, koska meillä ainakin pakastemarjat on jokaviikkoisessa käytössä. keitettynä tai paistettuna toki...

• Sairaanhoitaja...

listaan kuuluvat. Niistä voi saada listeriaa. Ei suositella syötäväksi kenellekään, raskaana tai ei. (keittämisen jälkeen ok)

• vadelmat

Pakastevadelmat ovat usein ulkomaalaisia ja johtunee niistä kasteluvesistä, millä niitä kastellaan. Siis se, miksi niitä ei suositella.

Esim. Pirkka vadelmien alkuperäismaa on Serbia.
        Voi olla pakattu suomessa, mutta alkuperäis maa on aivan jotain muuta. Pussissa kyllä pitää olla maininta alkuperäismaasta.

• Tuik

Siis kyllä niitä käyttää saa mutta ne pitää olla niin sanotusti kypsiä pelkkä sulatus ei riitä! Kaikki bakteerit kuolevat kiehumispisteessä eli 100 astetta.

• että...

niissä on todettu niin muita marjoja useammin ruokamyrkytystä aiheuttavia bakteereita. Mitään ulkomaalaisia marjoja ei tulisi syödä koskaan kuumentamatta.

• panikoida

Haluaisin sen verran nyt rauhoitella, että vaikka riski toki on olemassa, niin se on silti pieni. Noissa vadelmissa tosiaan kyse on kastelu-ja huuhteluvedestä. Ulkomailla ei aina ole niin tarkat puhtausvaatimukset kuin suomessa, joten 100% varmuutta täydellisestä puhtaudesta ei ole. Kuitenkin esim. ravintoloissa jne. käytetään ulkomaisia marjoja eikä niitä todellakaan keitetä ennen käyttöä. Ja silti suomessa on vain muutama kymmenen listeriatapaus vuodessa(useat matkoilta hankittu ja oikeasti huonolla hygienialla aikaansaatuja) Eli noi vadelmat ei ole mikään katastrofipommi. Itsekin kun teen marjajälkiruuan niin en keitä marjoja, huuhtelu haalealla vedellä melkeimpä poistaa riskin kokonaan. Sama kun multaisen porkkanan pesee tai kuorii, ei niitäkään varmaan kaikki keitä=)

• haalealla
        panikoida kirjoitti:

Haluaisin sen verran nyt rauhoitella, että vaikka riski toki on olemassa, niin se on silti pieni. Noissa vadelmissa tosiaan kyse on kastelu-ja huuhteluvedestä. Ulkomailla ei aina ole niin tarkat puhtausvaatimukset kuin suomessa, joten 100% varmuutta täydellisestä puhtaudesta ei ole. Kuitenkin esim. ravintoloissa jne. käytetään ulkomaisia marjoja eikä niitä todellakaan keitetä ennen käyttöä. Ja silti suomessa on vain muutama kymmenen listeriatapaus vuodessa(useat matkoilta hankittu ja oikeasti huonolla hygienialla aikaansaatuja) Eli noi vadelmat ei ole mikään katastrofipommi. Itsekin kun teen marjajälkiruuan niin en keitä marjoja, huuhtelu haalealla vedellä melkeimpä poistaa riskin kokonaan. Sama kun multaisen porkkanan pesee tai kuorii, ei niitäkään varmaan kaikki keitä=)

vedellä ei tosiaan poista listeriavaaraa lainkaan.

• jos yksi
        panikoida kirjoitti:

niistä muutamasta kymmenestä listeriatapauksesta sattuu sinun kohdallesi ja saat keskenmenon. Ainakin listeriavasta-aine tutkitaan ensimmäisenä keskenmenon tapahtuessa. Sellaisen syyllisyyden kanssa tuskin haluaa elää.
        Listeriahan ei ole vaarallinen ihmiselle joka ei ole raskaana. Tavallista rajumman vatsataudin voi saada mutta ei edes välttämättä tiedä että se on johtunut listeriasta.
        Mutta kukin tyylillään.

• kohta neljän äiti

No on se nyt jännää mitä kaikkea sitä lukee? kyllä ne ulkomaillakin lapsia tekee...ja jos sitä nyt kaikkea pelkää ja varoo niin ett sinä oikeastaan voi syödä yhtään mitään! Kyllähän sen nyt järki sanoo mitä voi syödä ja mitä ei! Kyllä mä ainakin syön melkein kaikkea mitä ennekin ja ei mun tenavat oo yhtään viallisia!Tärkein on pysytellä pois huumeista, tupakasta ja alkoholista!

• helppoa

ajatella, että pelkkä maalaisjärki riittäisi odotuksen aikana ja muutoinkin. Ikävää, että asia ei kuitenkaan näin ole.

Ei kukaan sanonutkaan, että lapsista tulee varmasti "viallisia", jos laiminlyö annettuja ohjeita. Riski erilaisiin tauteihin ym. komplikaatioihin kasvaa kuitenkin. Jos joku haluaa sen riskin ottaa, niin ok, mutta on hyvä, että tietoa tarjotaan niille, jotka sitä haluavat.

Kenen maalaisjärki esim. sanoo, että raskausaikana foolihappolisä olisi suurimmalle osalle tärkeä? Että sen puutos voi johtaa hermostoputken sulkeutumishäiriöön lapsella? Tuskin kenenkään.

Kyllä tieto on tarpeellista. Toki tällaisia vakavampia ongelmia sattuu todella harvoin, mutta jälkeenpäin sitten varmasti harmittaisi, kun kuulisi kuinka helposti olisi ollut vältettävissä. Jonkun kohdalle nämä ongelmat kuitenkin sattuvat.

Mielestäni on ok, jos joku ei halua näitä ohjeita noudattaa, mutta ei tarvitse neuvoa muita laiminlyömään niitä. Annetaan jokaisen päättää, miten saatuun tietoon suhtautuu.Tosin tällaiselta palstalta on joskus turha odottaa saavansa vastauksia ihmisiltä, jotka oikeasti tietävät mistä puhuvat. (Monilla terveydenhoitajillakin neuvoloissa todella puutteelliset tiedot raskauden aikaisesta ravinnosta).

• tuohon

että "kyllä ne ulkomaillakin lapsia tekee". Käypä ottamassa selvää Suomen perinataalikuolleisuusluvut ja vertaile niitä muihin maihin.

• ulkomailla

on niillä ihmisillä erilainen bakteerikanta. Eli se mikä ei niille aiheuta mitään vatsavaivaa tms. voi aiheuttaa suomalaiselle melkoisen ripulin.
        Järkeä toki kannattaa käyttää!

• kohta neljän äiti
        helppoa kirjoitti:

ajatella, että pelkkä maalaisjärki riittäisi odotuksen aikana ja muutoinkin. Ikävää, että asia ei kuitenkaan näin ole.

Ei kukaan sanonutkaan, että lapsista tulee varmasti "viallisia", jos laiminlyö annettuja ohjeita. Riski erilaisiin tauteihin ym. komplikaatioihin kasvaa kuitenkin. Jos joku haluaa sen riskin ottaa, niin ok, mutta on hyvä, että tietoa tarjotaan niille, jotka sitä haluavat.

Kenen maalaisjärki esim. sanoo, että raskausaikana foolihappolisä olisi suurimmalle osalle tärkeä? Että sen puutos voi johtaa hermostoputken sulkeutumishäiriöön lapsella? Tuskin kenenkään.

Kyllä tieto on tarpeellista. Toki tällaisia vakavampia ongelmia sattuu todella harvoin, mutta jälkeenpäin sitten varmasti harmittaisi, kun kuulisi kuinka helposti olisi ollut vältettävissä. Jonkun kohdalle nämä ongelmat kuitenkin sattuvat.

Mielestäni on ok, jos joku ei halua näitä ohjeita noudattaa, mutta ei tarvitse neuvoa muita laiminlyömään niitä. Annetaan jokaisen päättää, miten saatuun tietoon suhtautuu.Tosin tällaiselta palstalta on joskus turha odottaa saavansa vastauksia ihmisiltä, jotka oikeasti tietävät mistä puhuvat. (Monilla terveydenhoitajillakin neuvoloissa todella puutteelliset tiedot raskauden aikaisesta ravinnosta).

Minä sanoin minun mielipiteen mihin minul on ihan samanlainen oikeus kuin muilla...Sitä ei tarvitse vetää hernettä nenään siitä mistä kirjoitan...Minun mielestä pakastevadelmista tai mistään muista ulkomaalaisista tuotteista ei ole yhtään mitään haittaa, ei sen kummemmin kuin suomalaisistakaan.. ostan jopa lihaa joka ei oo suomalasta........ja kait kaikki sen verran tajuaa että tärkeistä asioista vois kysyä lääkäriltä tai ravitsemussuunitelijalta..heillä on sentään tarkemmat ja turvallisemmat vastaukset...kyllähän sitä voi täältäkin kysyä mutta kaikki vastaukset eivät välttämättä ole "oikeita" ja hyviä ja niinkuin huomaa niin aina joku vetää herneen nenään vaan sen takia kun joku sanoo oman mielipiteen....

• kohta neljän äiti
        helppoa kirjoitti:

vielä täytyy sanoe että missään kohtaan en neuvonut ketään syömään mitä ketään ei halua sanoin vaan mitä minä tykkään...mut hei sori jos en sovi tänne palstalle.....tyhmä kun oon!!!ai niin olenhan mä käynyt ravintolaalan koulutuksen mutta eihän kokit mitään tiedä...ja en mä kenenkään kurukusta mitään oo työntänyt alas...

• sivuilta
        kohta neljän äiti kirjoitti:

Minä sanoin minun mielipiteen mihin minul on ihan samanlainen oikeus kuin muilla...Sitä ei tarvitse vetää hernettä nenään siitä mistä kirjoitan...Minun mielestä pakastevadelmista tai mistään muista ulkomaalaisista tuotteista ei ole yhtään mitään haittaa, ei sen kummemmin kuin suomalaisistakaan.. ostan jopa lihaa joka ei oo suomalasta........ja kait kaikki sen verran tajuaa että tärkeistä asioista vois kysyä lääkäriltä tai ravitsemussuunitelijalta..heillä on sentään tarkemmat ja turvallisemmat vastaukset...kyllähän sitä voi täältäkin kysyä mutta kaikki vastaukset eivät välttämättä ole "oikeita" ja hyviä ja niinkuin huomaa niin aina joku vetää herneen nenään vaan sen takia kun joku sanoo oman mielipiteen....

voi lukea yleisen ohjeen KAIKILLE IHMISILLE: ulkomaiset pakastevadelmat on kuumennettava ennen käyttöä! Vadelmien lannoituksessa saatetaan käyttää saastunutta vettä, josta voi saada kunnon vatsataudin. Aina ulkomaiset vadelmat eivät tietenkään ole saastuneita, mutta asiasta varoitetaan, koska saastuneita pusseja löytyy. Se on kuin pelaisi venäläistä rulettia...

• Tuik

vielä täytyy sanoe että missään kohtaan en neuvonut ketään syömään mitä ketään ei halua sanoin vaan mitä minä tykkään...mut hei sori jos en sovi tänne palstalle.....tyhmä kun oon!!!ai niin olenhan mä käynyt ravintolaalan koulutuksen mutta eihän kokit mitään tiedä...ja en mä kenenkään kurukusta mitään oo työntänyt alas...

ravintola-alan koulun käynyt niin sun pitäis TIETÄÄ että pakastemarjoja ei saa syödä ilman kuumentamista!! Kyllä se meillä SUURTALOUSKOKEILLE kyllä opetettiin....ja jälkeenpäin myös tuolla ravintola-alan koulussakin siitä puhuttiin!! HALOO!!

Täällä on muitakin alan ammattilaisia kuin SINÄ kohta neljän äiti.....

Ootko arvonnassa paperisi saanut kun tuollasia suustasi päästät?

• kohta neljän äiti
        Tuik kirjoitti:

ravintola-alan koulun käynyt niin sun pitäis TIETÄÄ että pakastemarjoja ei saa syödä ilman kuumentamista!! Kyllä se meillä SUURTALOUSKOKEILLE kyllä opetettiin....ja jälkeenpäin myös tuolla ravintola-alan koulussakin siitä puhuttiin!! HALOO!!

Täällä on muitakin alan ammattilaisia kuin SINÄ kohta neljän äiti.....

Ootko arvonnassa paperisi saanut kun tuollasia suustasi päästät?

No niin tietysti mä oon joku idiootti!!Ai niin mä kävin mun koulun ruotsissa.Eihän ne Ruotsalaiset mitään tiedä!Taidan poistua teidän palstoilta kerta sitä ei saa kirjottaa mitä tykkää ilman että sitä on joko tyhmä ta jotain muuta vastaavaa!

• Tuik

No niin tietysti mä oon joku idiootti!!Ai niin mä kävin mun koulun ruotsissa.Eihän ne Ruotsalaiset mitään tiedä!Taidan poistua teidän palstoilta kerta sitä ei saa kirjottaa mitä tykkää ilman että sitä on joko tyhmä ta jotain muuta vastaavaa!

Mistä mä voin tietää mitä koulua oot käynyt ja millä kielellä??? Mutta mulle on molemmissa kouluissa kerrottu näistä asioista ja painoitettu niiden vaarallisuutta jo pelkästään ei raskaana oleville ihmisille!! Eikö sulle ole?

Meille myös näytettiin video jossa kasvimaita kasteltiin vedellä joka tuli järvestä johon meni kaikki talousvesi mukaan lukien ihmisten jätteet...

EI NÄISTÄ ASIOISTA VARMAAN TURHAAN PUHUTA JA VAROITELLA!!!

Se on hienoa että sulla on monta lasta ja tietoa varmaan löytyy mutta et itse kestä kritiikkiä...keskustelu perustuu mielipiteisiin ja joskus riitelyyn!!!

TYHMÄKSI EN OLE SUA SANONUT
        tai IDIOOTIKSI...kysyin vain että mistä arvonnasta paprusi oot saanut!!! Jos oot sitä mieltä että niitä voi pussista suoraan syödä!!

• se on jäänyt

vielä mainitsematta, että nimenomaan noista pakastevadelmista voi saada Noro-viruksen.

• Jihuuu

Kyllä niitä pakastevadelmia voi syödä - kuumennettuna.

Femedassa käydessäni selasin kansiota jossa oli jokusen vuoden vanha artikkeli Hesarista, jossa oli tutkittu pakastetuotteita ja joka neljännestä oli löydetty listeria-bakteeri. Siitä voi sitten jokainen itse valita, lähteekö syömään niitä pakasteita kylminä.

• HattiWatti

itku päästä kun tajusin syöneeni pakastemarjoja kuumentamatta..Olin silloin mäkissä syömässä jäätelöä ja kun kysyin mistä marjat ovat olivat EU-alueelta..eli eivät voineet sanoa mistä!!

Mutta hengissä selvisin eikä ole sen jälkeen pakastemarjoja syönyt!

• silloin voi syödä...
    • kondiitori

Ihan alalla työtätekevänä tiedän kyllä riskin mitä on jos käyttää pakastemarjoja kuumentamatta.. Mutta täytekakun päällä ei keitetty vadelma mössö tai mansikka mössö kovin herkulliselta näytä.. Ettepä taida olleet asiaan lainkaan kiinnittäneet huomiota kun olette kakkua viimeksi herkutelleet ?? Päälle toki laitetaan kuumahyytelö, mutta se ei tarkota sitä että sillä pöpöt kuolisi.. Sama on noissa valmiissa pakastekakuissa, mitkä nyt kovasti ovat kasvattaneet suosiotaan.. Mistä työ luulette niiden marjojen tulevan, ihan samaa kamaa ovat kuin kaupan pussimarjat ja niitä ei kukaan oo keitelly ja silti kakku luultavammin uppoo jos sellainen on tarjolla jossain ??? Raskaana ollessani olen myös syönyt täytekakkua jossa keittämättömiä marjoja.. Hullukshan sitä tulis jos joka asiaa alkais pohtiin et voi saada sen ja tän ja voi tapahtuu kauheita..jos ny syö tota tai tätä!! Tottakai järjellä mennään, mut sitä siis saa käyttää kans :)

• sit haittaa

vaikka saat sen listeria tms.pöpön keittämättömistä pakastemarjoista?

• kommentoi

Kiitos kaikille monipuolisista ja hieman myös mielipiteitä herättäneistä vastauksista!

Itse tosiaan söin ULKOMAALAISIA pakastevadelmia sellaisenaan n. viikko sitten ja nyt olen potenut kaiken maailman luulosairaudet.

Alan ammattilaiset / asiasta tietoisia olevat, milloin oireet viimeistään tulevat ja minkälaiset on listeriabakteerin aiheuttamat fyysiset merkit??

Miksi muuten tämä hysteria koskee yleensä vain vadelmia. Kyllähän niitä muitakin marjoja ulkomailla kastellaan?

Viimeinen ihmetyksen aiheeni on se, että MIKSI NEUVOLASSA EI TÄLLAISESTA ASIASTA OLE VAROITETTU LAINKAAN?? ainakaan minua, entä muita raskaana olevia?

-ihmetystä kerrakseen-

• neuvolassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe