seuraan kuulumattoman veneen katsastus

saxman

Haluaisimme katsastaa veneemme. Tietääkö kukaan löytyykö mistään seuraan kuulumattomalle veneelle katsastajaa? Suomen navigaatioliiton jäsenyys löytyy, muttei minkään pursiseuran (emme ole vielä löytäneet riittävästi syitä liittyä).
Muutamat seurat ilmoittavat katsastavansa tuplahintaan tämmöiset paatit, mutta useimmat eivät ulkopuolisten veneisiin koske lainkaan.

Veneiden katsastustoiminta on vapaaehtoista jäsenille suunnattua palvelua, tiedetään, joten jäsenedustahan siinä on kysymys. Tuntuu vähän hullulta siirtää vakuutusmaksusta saatu alennus kokonaisuudessaan seuran jäsenmaksutilille.

20

1722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osku

      Onhan se kumma, ettei tämä asia mene perille, vaikka siitä lähes päivittäin kirjoitetaan näillä palstoilla.

      Voisit yhtä hyvin muotoilla kysymyksesi näin: Tietääkö kukaan pursiseuran katsastajaa, joka voisi väärentää minulle katsastustodistuksen, jolla voisin kusettaa vakuutusyhtiöltä alennuksen.

    • Veneilijä

      Jospa juuri löysitte yhden hyvän syyn liittyä johonkin seuraan.

    • Lammikkolaivuri

      Vai että saavat muut ylläpitää jäsenmaksuillaan organisaatioita, joiden palvelut sitten kuitenkin kelpaisivat?

      Sanot kuitenkin olevasi Suomen Navigaatioliiton jäsen. Voiko yksittäinen henkilö edes olla sen jäsen suoraan, olematta jäsenenä jossain navigaatioseurassa? Eikö navigaatioseurallasi ole katsastusmiestä/-miehiä?

      Kuulun itse pieneen veneilyseuraan (en osaa oikein puhua pursiseurasta, koskapa seurassamme on pelkkiä moottoriveneitä ja seuran toiminta keskittyy yksinomaan kotisataman ylläpitoon). Seurassamme ei ole yhtään katsastusmiestä. Useampikin laivuritutkinnon suorittanut seuramme jäsen on kuitenkin jäsenenä MYÖS eräässä Suomen Navigaatioliiton alaisessa navigaatioseurassa, jonka katsastusmies kutsutaan vuosittain satamaamme katsastamaan meidän "laivureiden" veneet.

      • Katsastusmies

        Kuten olen aiemmin muualla palstoilla maininnut, katsastavat Merenkulkuhallituksen Merenkuluntarkastajat veneitä. Esimerkiksi kaikki vuokrattavat veneet tulee katsastaa täten. Siis mikäli kuka tahansa haluaa kaupallisesti vuokrata venettään tulee se katsastuttaa merenkuluntarkastajalla.

        Siis on olemassa mahdollisuus. Mitä se sitten maksaa j.n.e. onkin jo eri juttu.


    • saxman

      Osku oli ihan väärillä jäljillä. Toinen syy miksi haluaisimme veneemme katsastaa on turvallisuus; botski tulisi varmasti pidettyä tiptop-kunnossa kun sen joka kevät katsastaisi.

      Emme myöskään halua ilmaista lounasta, vaan olisimme valmiit maksamaan katsastuksesta. Seuratoimintaa emme koe omaksemme, vaan etsimme veneilystä lähinnä perheen yhteistä aikaa ja luonnonrauhaa. Emme siis osallistuisi seuran rientoihin ja siksi niiden rahoittaminenkaan ei houkuttele. Seurat ovat tarpeellisia, ja niiden vetäjät tekevät arvokasta työtä, mutta meidän juttumme se ei ole.

      Kysymys: eikö katsastustoiminta voisi olla suoraan SVEL:n alaista toimintaa? Veikkaan, että veneitä katsastettaisiin enemmän - vaikka katsastusmaksu olisi vähän suurempikin. Minäkin tukisin mielelläni tuollaista yleisturvallisuuteen tähtäävää toimintaa.

      • Osku

        Jos kyse ei ole vakuutusmaksun kautta saatavasta taloudellisesta hyödystä, niin miksi et voi pyytää ketä tahansa lukutaitoista ja veneilystä ymmärtävää tsekkaamaan, että veneessäsi on luettelon mukaiset varusteet. Ja minkä ihmeen takia sitä ei voisi tehdä itse.

        Seurat huolehtivat katsastuksen avulla, että alusrekisteriin kuuluvat veneet pysyvät sovittujen normien mukaisessa kunnossa. Saman voi jokainen tehdä omatoimisesti oman veneensä kohdalla ilman lisäkustannuksia aiheuttavaa byrokratiaa.


    • TJ

      Katsastus on nimenomaan pursiseurojen jäsenilleen tarjoamaa palvelua, eli yksi hyvä syy liittyä jäseneksi. Miksi tätä jäsenetua pitäisi ulkopuolisille tarjota????

      No, joka tapauksessa olen kuullut huhuja että jotkut seurat tekisivät näin, mutta en tiedä mitkä seurat ja missä. Toisekseen "katsastuksesta" ei saa katsastustodistusta eikä näin ollen myöskään katsastuksen suomia vakuutus- ym. etuja.

    • Veneilijä perämereltä

      Otin muutama vuosi vakuutukseni veneelleni Tapiolasta ja heille ei tarvinnut esittää katsastustodistusta eikä vaadittu katsastusta alennuksien saamiseksi.

      Vakuutusmaksu oli halvempi kuin edellisessä suuressa yhtiössä ja vakuutussumma suurempi, ts, vakuutus edullisempi minulle.

      Katsastus varusteet kuitenkin säilytän veneessäni
      koska ne on aikoinaan tullut hankittua silloin kun katsastutin vielä veneeni.

      • Jallu

        Kysyvät katsastustodistusta siinä vaiheessa kun on tapahtunut vahinko ja menet hakemaan korvauksia. Mitenkäs sitten suu pannaan?
        Asia on käsityksen mukaan petos.
        Minä en ainakaan katsasta seuraan kuulumattomia veneitä.
        On tämä maa sitten täynnä näitä säästäjiä...ja kekselijäitäkin vielä.
        Veneessä on kiinni puoliomaisuutta ja 10-20€ on mahdottoman iso raha.


      • Veneilijä peräm
        Jallu kirjoitti:

        Kysyvät katsastustodistusta siinä vaiheessa kun on tapahtunut vahinko ja menet hakemaan korvauksia. Mitenkäs sitten suu pannaan?
        Asia on käsityksen mukaan petos.
        Minä en ainakaan katsasta seuraan kuulumattomia veneitä.
        On tämä maa sitten täynnä näitä säästäjiä...ja kekselijäitäkin vielä.
        Veneessä on kiinni puoliomaisuutta ja 10-20€ on mahdottoman iso raha.

        Tapiola ei ainakaan vaadi katsastusta ja siitä ei saa mitään alennuksiakaan vakuutus maksuihin,joten ei he voi vaatia mitään todistuksiakaan, joten kirjoituksesi on hieman ihmeellinen vai etkö ymmärtänyt mitä kirjoitin.

        Katsastustoiminta on suurimmassa määrin seurojen rahankeräystä jo jonkin verran turvallisuuden edistämistä.


      • KIO
        Veneilijä peräm kirjoitti:

        Tapiola ei ainakaan vaadi katsastusta ja siitä ei saa mitään alennuksiakaan vakuutus maksuihin,joten ei he voi vaatia mitään todistuksiakaan, joten kirjoituksesi on hieman ihmeellinen vai etkö ymmärtänyt mitä kirjoitin.

        Katsastustoiminta on suurimmassa määrin seurojen rahankeräystä jo jonkin verran turvallisuuden edistämistä.

        Katsastus maksu on ainakin seuranjäseneltä 2€ ompa kamalaa rahastusta. Siis mottoriveneeltä.


    • Safety 1st

      Liityin aikanaan venekerhoon, ei ollut kallista. Jäsenmaksukin vuodessa on alta 40 euroa ja sillä saa paljon hyödyllistä postia suoraan kotiin kannettuna. Mm. keskusjärjestön lehden sekä seuran asialliset ja tietopitoiset kirjeet.

      Venepaikkaa minulla ei ole. En myöskään säilytä venettä kerhon alueella. Veneeni on kuitenkin ilmoitettu seuran alusrekisteriin. Ja katsastetaan ilomielin seurassa vuosittain.

      Katsastusvarusteitten ajantasallapito maksaa jo huomattavasti enemmän (sammutinten tarkastukset, ajan tasalla olevat hätäraketit ja merikortit, vuosittain mukaan tulevien lisäturvallisuuteen tähtäävien yksityiskohtien parantaminen) kuin tuo liittymis- ja jäsenmaksu yhteensä.

      Enpä ole seuraan kuulumiselle löytänyt haittapuolia ja alukseni kantaa iloisena seuran lippuakin. Olenpa huomannut, että moikkajiakin löytyy vesillä enemmän, kun lippu kertoo asiallisesta katsastetusta veneestä.

      Katsastuksen tärkein pointti onkin tiedon ja kokemuksen levittäminen. Kaikkien veneilijöitten kokemusten yhdistäminen ja ongelmien ratkaiseminen, jottei mitään ikävää tapahtuisi.

      Joten tällä asenteella eteenpäin, niin jo hymyilyttää.

      Minulle muuten paikallinen vakuutusyhtiö siirsi veneeni edellisen omistajan täydet bonukset, koska vene oli niin hyvässä maineessa. Veneestä ja sen maineesta sekä myös käyttäjän maineesta kannattaa pitää kiinni.

      Näin veneilemme aurinkoisesti ensikin kesänä.

      Terveisin "wanhan" omistava

      • Tero

        Hyvä idea tuo katsastuksen siirtäminen Suomen veneilyliitolle. Sais maksaa vaikka 20-30 egee, ja rahat vois jakaa vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseen, ja vaikka osalla avustaa seuratoimintaakin.

        Pitkin hampain piti tämänkin venekunnan liittyä seuraan, että saaatiin botski katsastetuksi. Lievää pakkomyyntiä, sano!


      • Osku
        Tero kirjoitti:

        Hyvä idea tuo katsastuksen siirtäminen Suomen veneilyliitolle. Sais maksaa vaikka 20-30 egee, ja rahat vois jakaa vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseen, ja vaikka osalla avustaa seuratoimintaakin.

        Pitkin hampain piti tämänkin venekunnan liittyä seuraan, että saaatiin botski katsastetuksi. Lievää pakkomyyntiä, sano!

        Millä perusteella voit puhua pakkomyynnistä, kun seuran ulkopuolisilla ei ole mitään velvollisuutta katsastukseen. Pakkohan syntyy vasta, kun liittyy seuraan. Vai mistä tämä sinun pakkosi tuli, kateudesta alennettuihin vakuutusmaksuihinko.


    • Tero

      Kuten jo veneilijä perämereltä sanoi, seurojen rahastuksestahan tässä on kyse. Nimenomaan jäsenmaksuilla rahastuksesta. Katsastushan ei maksakaan jäsenille pal mittään. Ja semmoista kuka ei seuran palveluja tarvitse, moinen käytäntö risoo.

      Onkos joku kieltänyt etteikö alennus vakuutusmaksusta vaikuta osaltaan katsastushaluun? Tottakai se vaikuttaa! Mutta miten monelta jää vene katsastamatta vain sen takia että pitäisi liittyä seuraan?
      - ja sen takia vene jää ehkä vähän huonomnmalle hoidolle, jo senkin takia kun itse ei huomaa vahtia kaikkia kuluvia osia.

      Katsastus erilleen seuratoiminnasta - tasa-arvoa "erakko"veneilijöille! ;)

      • Osku

        On se merkillistä tämä joidenkin suomalaisten byrokratiankaipuu. Luulisi nyt, että edes omasta arvokkaasta omaisuudestaan osaa huolehtia ilman, että jonkin viranomaisen täytyy olla sitä vuosittain syynäämässä.


    • toivo

      miksei metsästys porukat anna mulle hirven lihaa??
      Miksei Jääkiekkoseura ei mua opeta luisteleen vaikka en oo jäsen?
      Miksei partiolaiset ei ota mua leirille vaika en oo jäsen??
      ON SE NIIN VÄÄRIN NIIN VÄÄRIN ETTÄ

    • Anonyymi

      Pitäisi vene saada katsastettua myyntiä varten eli pitääkö liittyä johonkin venekerhoon tai pursiseuraan että saa myytyä veneen katsastettuna kuten ostaja edellyttää joka ei myöskään kuulu mihinkään seuraan? Kyllä menee vaikeaksi suorastaan pyrokraattiseksi.

      • Anonyymi

        Se seuran katsastus on ihan tyhjän kanssa. Sovit sen ostajan kanssa, että teetätte veneeseen kuntotarkastuksen (maksaa jotain 200-500eur veneen koosta riippuen) jonka ostaja maksaa ellei mitään vakavia puutteita tai vikoja löydy, muussa tapauksessa sinä maksat sen tarkastuksen tuli kaupat tai ei.


      • Anonyymi

        Rekisteröidyn veneen katsastus myyntiä varten on turhaa puuhastelua.
        Edes Traficom ei edellytä moista touhua eikä Poliisi (vesillä).
        Katsastus on vapaaehtoinen ja veneseuroissa "pakollinen" rahastuskeino.
        Traficom määrittää venee pakolliset varusteet, joita myyjän ei ole pakko sisällyttää kauppaan (pelastusliivit jne).
        Vesiliikennelaki2020 - vesikulkuneuvon varusteet

        Perusvarustus moottorilla varustetussa tai yli 5-metrisessä purjeella varustetussa vesikulkuneuvossa:

        hyväksytty ja sopivan kokoinen pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku kaikille
        pilssipumppu tai muu soveltuva tyhjennysväline
        airot, mela taikka ankkuri köysineen, vesikulkuneuvon koko huomioon ottaen
        vuosittain tarkastettu käsisammutin, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisä tai yli 25 kilowatin perämoottori; ei vaadita vesiskootterissa.

        Vesikulkuneuvossa on oltava myös meriteiden sääntöjen osan D mukaiset merkinantolaitteet.

        Kaikissa alle 12-metrisissä vesikulkuneuvoissa pitää olla laite, jolla voidaan antaa voimakas äänimerkki.
        Yli 12-metrisessä vesikulkuneuvossa vaaditaan myös sumutorvi ja yli 20-metrisessä lisäksi laivakello.

        Varusteiden pitää olla käyttökuntoisia, esim. paukkuliivien on oltava huollettuja valmistajan ohjeiden mukaisesti.
        Päivitetty 03.07.2020


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe