Turbon pakosarja tekoon

Abarth

Mitä asioita tulee ottaa huomioon 75 turbon pakosarjaa tehdessä?

Miten valita putkien oikea pituus, halkaisija ja onko jokin tietty sääntö, miten putket tulee yhdistää turbon päästä?

Vaikuttaa tuo vakiopakosarja hieman onnettomalta..

Niin ja riittääkö pakoputken halkaisijaksi 2.5":n putki tehojen ollessa alle 250hv.?

7

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zippo

      Eikohän joku asiaan perehtynyt ammatilainen osaa kertoa. Minulla ei ole asiasta mitään tuntumaa.

    • HOTAKAINEN

      No ensinäkin jos ottais huomiota pakosarjaa tehtäessä et siirtäisi nykyiseltä paikalta turboa ylemäksi ja lähemmäksi kantta niin matkat lyhenis.
      Niin luulisin.

      Putkien oikea pituus, halkaisija onkin sitten noita "henkimaailman" juttuja.
      Joku turboguru kyllä noihinkin tietäis vastauksen.

      2.5" minun tietoni mukaan riitäis jos on virtaavat pöntöt.
      Miten olis 3" ovaaliputkisto. Ei vaikuttaisi maavaraan niin oleellisesti.

      Mikllainenhan pakosarja muuten Evoluzionessa on ?

      • Abarth

        Takana on Supersprintin uudehko 2.5" sovitteella oleva pönttö, josta en haluaisi luopua. Loput saa olla suoraa putkea...

        Mitä noihin pakosarjoihin tulee, niin käsittääkseni hieman pidemmillä putkilla saadaan parempi "syke", joka herättää turbon herkemmin tms.(?!?)

        Ainakin Am-worksin nettisivuilla oli kuvia aika pitkistäkin turbopakosarjoista.


      • HOTAKAINEN
        Abarth kirjoitti:

        Takana on Supersprintin uudehko 2.5" sovitteella oleva pönttö, josta en haluaisi luopua. Loput saa olla suoraa putkea...

        Mitä noihin pakosarjoihin tulee, niin käsittääkseni hieman pidemmillä putkilla saadaan parempi "syke", joka herättää turbon herkemmin tms.(?!?)

        Ainakin Am-worksin nettisivuilla oli kuvia aika pitkistäkin turbopakosarjoista.

        jos en ole aivan väärin ymmärtänyt niin nuo pitkätputket on varmaankin tarkoitettu korkeimmille kieroksille eli lähes täyskaasulla ajoon kisoissa.
        Jos näin on niin voi olla ilkeä ajettava siviililiikenteessä.
        No en kyllä tarkaan tiedä tuosta mutta näin olen ymmärtänyt.


      • mth
        Abarth kirjoitti:

        Takana on Supersprintin uudehko 2.5" sovitteella oleva pönttö, josta en haluaisi luopua. Loput saa olla suoraa putkea...

        Mitä noihin pakosarjoihin tulee, niin käsittääkseni hieman pidemmillä putkilla saadaan parempi "syke", joka herättää turbon herkemmin tms.(?!?)

        Ainakin Am-worksin nettisivuilla oli kuvia aika pitkistäkin turbopakosarjoista.

        pakopulssithan voidaan optimoida halutulle kierrosluvulle, mutta pakosarjan tilavuuden kasvattaminen tuo mukanaan lagia. Lisäksi oikein pitkässä putkessa kaasut ehtivät jo jäähtyä mikä vähentää paine-eroa pakoputken ja pakosarjan välillä.


    • 200 q 20v

      Pitkillä putkilla haetaan ilmeisesti ns. tasapaineahtamisen ominaisuuksia. Tavallisesti käsittääkseni tuo auton moottori kun edustaa pulssiahdettu konetta, pakokaasuvirta ei ole tasainen, vaan pulssimainen, sylinterien syttymisen mukaan. Pitkillä putkilla tähän saadaan jouhevuutta, samalla on vaarana turboviiveen hienoinen kasvaminen. Lyhyillä putkilla on pakokaasun jäähtyminen minimaalista, samoin kuin painehäviöt, ja tulee paketista samalla kompaktimpi. Imupuolen ajat kuitenkin jäähdyttimen kautta, toivottavasti, joten ne eivät ole niin kriittisiä. Itsellä 2.2l n.300hv:n koneesta lähtee 3'' rosteriputki, periaatteessa 2½ varmaan riittäisi, mutta mitä sitä konetta turhaan kuristamaan. Eikös saa Alfaan saa myös kohtuullisen helposti mekaanisia ahtimia, muistaisin tällä palstalla linkin sellaisista joskus maailmassa nähneeni.

    • JarnoH

      Tässäpä linkki sivulle, josta näkee vähän mallia pakosarjaa varten. 75:ssa vaan taitaa olla ohjaustehostimen pumppu vapaan sijoittelun tiellä -87 mallissa tuota ongelmaa ei ole.

      http://www.evocars.com/integral.htm

      Muistaakseni putken pituus 2litrasessa n. 60cm. 1.8:ssa jotain muuta? Kannattaa varmaan perehtyä kirjallisuuteen.

      Liian ohuesta putkestä ei kannata tehdä..

      75 (katu)evossa on lähes samanmallinen pakosarja kuin vakiossa, hieman viimeistellympänä. Tehtaan kisaautoissa varmaan oli muunkinlaisia viritelmiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe