Volvo 240 sammuminen?!?!

Volvisti76

Kertokaapa viisammat mikä voisi olla kyseessä. Omistan oikean klassikon, Volvo 240:n (vm.87:n) :/ Nyt pakkasten tullessa on ilmennyt ongelmia. Tankki on kyllä täynnä ja joukkoon vielä laitoin Masinolia, jos se nyt yhtään jäätymis/kondensio ongelmaa poistaa.

Auto on nyt kaksi kertaa jättänyt pikkupakkasilla tien päälle, lähes identtisellä kaavalla. Kesken ajon tehot häviää ja moottori vain sammuu. Tämän jälkeen auto on vielä käynnistynyt ehkä kerran tai kaksi, mutta ei oikein jaksa käydä ja hyytyy lopullisesti. Tämän jälkeen sitä ei saa enään käyntiin. Startti kyllä pyörittää hyvin, mutta...

Molemmilla kerroilla olen palannut päivän päätteeksi hinaustarkoituksessa autolle ja tällöin auto on käynnistynyt jälleen ihan moitteettomasti ja olen ollut onnekkaasti muutamien kilometrien päässä kotisatamasta ja olen päässyt vaivattomasti kotiin ilman ongelmia. Näiden kahden tapauksen välissä autoa olen myös ajanut ilman onegelmia muutamia kilometrejä, kunnes tämä nyt siis tapahtui uudestaan. Eli, tämä ei toistaiseksi ole ollut ede odotettavissa edes jokaisella ajokerralla. AUton on molemmilla kerroilla ollut ennen ajoa lohkolämmityksessä ja sisätiloiltaan lämmin.

Mistä tässä voi olla kyse. Olenko edelleen tekemisissä polttoainejärjestelmän jäätymisen kanssa? Jäädyttääkö virtaava bensa ja mahdollisesti kosteus kaasuttimen, vai mitä? Voisiko vika olla bensaletkustossa?! Onko tälläinen ollut mahdollisesti tuttua Teille kenenellekkään? Mikä neuvoksi?

11

8051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fashfh

      Kun autosi on sammunut, niin oletko kokeillut avata silloin bensatankin korkkia ? - jos avaat, ja tankissa on painetta, on vikana bensatankin ilmaletkun tukkeutuminen / jäätyminen.

    • volvo_puranen

      Kuten kaveri tossa sanoi niin laitappa se bensakorkki vähän vain kiinni ajele sellainen matka joka normaalisti pysähtyy voit testata.

      Näissä Volvoissa on se paineputki(huohotinletku jonka kautta menee bensahöyryt ulos) joka lähtee sieltä bensatankin suun putkesta ulos. On metallia joka kosteuden ja takia ruostuu tukkoon .Korvaa se putki kumiletkulla ja johda vaikka ulos niistä vesivaluma reiästa sieltä takaluukusta.Ns varapyöräkotelo. En kertonut paljonko autolla on ajettu jos yli 400tkm niin bensapumppu voi olla vaidon tarpeessa.
      Halpa remppa.Tarkista ne virtapuoli virranjakajan kansi sekä pyörija nämä osta Volvo tiskiltä nastat on kuparia kestää hyvin sekä kone käy nätisti .Toiseksi kannataa vaihtaa nämä sytysjohdot uusiin.
      Sekä tietenkin tulpat Bosh W7DC kärkiväli 0,7-0,8 milliä jo koneena on B200K
      Bensasuodatin ja ilmaputsari ovat vaidettu uusiin.
      Sekä jos sinulla on kaasari peli niin osta tarvikeliikkeestä CRC kaasutin puhdistus spayta pullo maksa 6 rahaa ja putsaa kaasari sillä ohjeet on selvät siinä purkin kyljessä.
      Päästöarvot on tosi hyvät sen jälkeen .
      Kokemuksesta tiedän itsellä kun on ollut 85 mallinen 240.
      Kirjoittele viestiä että kuinkas Volvo rullaa.

      • Volvisti76

        Upea palsta! Tai sitten te olette vaan te ihmiset jotka viitsitte ja vastaatte upean, mahtavan ja tyhjentävän asiallisesti tietämättömän vilpittömiin kysymyksiin. OIKEASTI, kiitos tosi paljon vastauksistanne. Oli tosi kiva nähdä, että joku oli nähnyt oikeasti vaivaa vastatakseen aiheeseen. Nyt on juuri niin kiire aika, etten kerkeä siviilihommien puolesta auton kimppun, mutta tulen varmuudella ottamaan vastauksenne huomioon. Kiitos vielä kerran ja hyviä ajokilometrejä Teille molemmille!


      • puukenkävolvo

        Kävin kesälomalla Savosssa Volvo 360:llä, matkaa yhteen suuntaan 500km menomatkalla meinasi sammua kiihdyttäessä kerran, loppumatka sujui ongelmitta vesisateessa. Paluumatkalla auto sammui n.150km välein, sää oli helteinen.
        Kotiin päästyäni vaihdoin ilman ja polttoainesuodattimen, Bilteman tulpat (oli hieman kärsineet) aikuperäisiin.
        Nyt talviajossa auto nykii hieman kylmänä, ensi kesänä on tarkoitus tehdä reissu uudestaan. Mitä pitäisi katsoa seuraavaksi jos ongelma ei poistu?
        Ruiskukone 2 on sama kuin 240:ssä


      • volvo_puranen
        puukenkävolvo kirjoitti:

        Kävin kesälomalla Savosssa Volvo 360:llä, matkaa yhteen suuntaan 500km menomatkalla meinasi sammua kiihdyttäessä kerran, loppumatka sujui ongelmitta vesisateessa. Paluumatkalla auto sammui n.150km välein, sää oli helteinen.
        Kotiin päästyäni vaihdoin ilman ja polttoainesuodattimen, Bilteman tulpat (oli hieman kärsineet) aikuperäisiin.
        Nyt talviajossa auto nykii hieman kylmänä, ensi kesänä on tarkoitus tehdä reissu uudestaan. Mitä pitäisi katsoa seuraavaksi jos ongelma ei poistu?
        Ruiskukone 2 on sama kuin 240:ssä

        Kuten tunnettua bensansaanti ja sähkökulku aiheutaa nykimistä johon liitty tämä kosteusongelma.Joten vaihda ne sytysjohdot virranjakajankansi ja pyörijä ja autolla paljon ajettu ja tämä helle sammuminen viittaa puolaa muista ostaa sellainen joka vastaa alkuperäistä .Tulppina olen aina käyttänyt Bochin nelikärki joissa oikea Volvolle sopiva lämpöarvo.Tarkista bensapaineet että kone saa sitä ja jos tuntuu bensapunppu rintamallaa että vaihtoa vaatii niin sellainen vaihdetaan sitten.Tankki täynnä 98 bensaa niin sen joukkoon pullo suuttimien puhdistusnestettä ja löytyy tarvikekaupassa .Muuten autoasi olet huoltanut hyvin öljyt vaihtuu säännöllisesti ja muutenkin konehuone on siisti ja ettei mikään alipaineletku vuoda joka aiheuttaa käyntihäiriöitä.


      • jatector

        Todella toimiva asiallinen ohje, löysäsin vain tankin korkkia kiitos!


    • omassakin volvossa

      Tuo vika lienee useimmissa 240 volvoissa.
      Syy löytyy bensiinistä.
      Bensiinissä käytettävä kalium-pohjainen lisäaine aiheuttaa tankissa oleva tiheän imusuodattimen tukkeutumisen.
      Kalium reagoi tuon kondensiveden kanssa todella tehokkaasti ja muodostaa suodattimeen hartsimaisen tukoksen.
      Vika korjautuu kun poistaa tankissa olevan suodattimen ja asentaa karkeasuodattimen moottoritilaan ennen kaasutinta. Omassa tein työtä saman ongelman kanssa kunnes lisäainekoostumus osoittautui vian aiheuttajaksi.

      • volvollinen

        Mikä ihmeen lisä-aine vika???
        En kyllä ole moista ennen kuullutkaan, vaikka on noita volvoja pihassa ollut useampikin.
        200 sarjan käynti ongelmista sen verran että on vähän kaasarista kiinni tuo tuollainen vika ja kuten tuossa edellä jo tuli ilmi se ns. huohotin letku jos on tukossa niin se kyllä tekee tuollaista, toinen on sitten kaasari tyypistä riippuva.
        Jos siinä on se vanhan mallinen "römmpänen" eli stömberg merkkinen kaasari niin siitä joutuu aukaisemaan sen kannen ja varovasti nostamaan hilpettä ulos jonka jälkeen näkyvissä on oletettavasti pari vesi helmeä jotka jäätyvät monestakin syystä, mutta ne vesi helmet saa pois kun kastaa nukkaamattoman rätin tenttuun ja pyyhkäisee sillä ja sitten tekee sille kalvolle saman.
        Jos taas kyseessä on ruisku malli, kuten yleensä on. Kannattaa silloin kun se sammuu eikä lähde käyntiin, niin katsoa että tuleeko sinne tulpalle se virtanen, jos virta on muuttunut hyppy merkkiseksi ja hypännyt pois, eli kadonnut, joutuu sitä vikaa etsimään joskus kauankin.
        Mutta todellakin kannattaa kokeilla ensin ne helpommat eli aukaista tankin korkki, ja se kannattaa kokeilla kun on ajanut esim, sellaisen vartin, niin ajaa jonnekkin sivuun ja käy aukaisemassa korkkia ja jos silloin kuuluu suhahdus niin asia melko selvä eli se putki tukossa. Ite poistin koko putken ja lyhensin sitä, ja laitoin sen siellä auton alla tekemään sellasen lenkin että ei heti kaikki sonnat sinne keräänny, ja hyvin toimii vielä tänäänkin vaikka operaatiosta on jo kohta pari vuotta aikaa.
        Ilmoittele sitten mitenskä on käynyt.


      • Volvisti76
        volvollinen kirjoitti:

        Mikä ihmeen lisä-aine vika???
        En kyllä ole moista ennen kuullutkaan, vaikka on noita volvoja pihassa ollut useampikin.
        200 sarjan käynti ongelmista sen verran että on vähän kaasarista kiinni tuo tuollainen vika ja kuten tuossa edellä jo tuli ilmi se ns. huohotin letku jos on tukossa niin se kyllä tekee tuollaista, toinen on sitten kaasari tyypistä riippuva.
        Jos siinä on se vanhan mallinen "römmpänen" eli stömberg merkkinen kaasari niin siitä joutuu aukaisemaan sen kannen ja varovasti nostamaan hilpettä ulos jonka jälkeen näkyvissä on oletettavasti pari vesi helmeä jotka jäätyvät monestakin syystä, mutta ne vesi helmet saa pois kun kastaa nukkaamattoman rätin tenttuun ja pyyhkäisee sillä ja sitten tekee sille kalvolle saman.
        Jos taas kyseessä on ruisku malli, kuten yleensä on. Kannattaa silloin kun se sammuu eikä lähde käyntiin, niin katsoa että tuleeko sinne tulpalle se virtanen, jos virta on muuttunut hyppy merkkiseksi ja hypännyt pois, eli kadonnut, joutuu sitä vikaa etsimään joskus kauankin.
        Mutta todellakin kannattaa kokeilla ensin ne helpommat eli aukaista tankin korkki, ja se kannattaa kokeilla kun on ajanut esim, sellaisen vartin, niin ajaa jonnekkin sivuun ja käy aukaisemassa korkkia ja jos silloin kuuluu suhahdus niin asia melko selvä eli se putki tukossa. Ite poistin koko putken ja lyhensin sitä, ja laitoin sen siellä auton alla tekemään sellasen lenkin että ei heti kaikki sonnat sinne keräänny, ja hyvin toimii vielä tänäänkin vaikka operaatiosta on jo kohta pari vuotta aikaa.
        Ilmoittele sitten mitenskä on käynyt.

        Volvo vanhus nukkui pihassa, ehkä tiukempien talvikelien yli, kunnes nyt kävi pajalla. Paikallinen Volvo-osaaja teki tarvittavat huollot. Perushuollot öljyistä lähtien. Vaihdettiin polttoainepumppu, jota myös epäiltiin jäätämisen aiheuttajaksi, koska vuoti öljyä ulos ja saattoi jäätää näin toiseen suuntaan.

        Myöskin mainittu huohottajanletku tarkastettiin, jarruletku vaihdettiin ja saipa pohja muutaman hitsinpalankin happamien paikkojen tilalle. Nyt on "Leena" hyvässä kunnossa. Sadan kilometrin verran ajoa takana ilman ongelmia. Toivottavasti useita mokomia jatkossa lisää. Tilava -ja vankka käyttöauto meidän budjettiin, kun autoilusta ei halua korjauksen verran joka kuukausi maksaa. Todella, kiitos vielä kaikille Teille vastanneille!


      • volvo mään

        itellä volvo sammuili aina kun vähänkin polki kaasua,tai ilmankin,bensa ei meinannu jaksaa nousta pensapumpulta ylös,vaihdoin uuden pumpun,ei mitään vaikutusta ollut,mutta sitten huomasin yhden mötykän imusarjan alla,johon pumpusta menevä letku menee,ohitin sen ottamalla letkun pois siitä,ja laitoin suoraan kaasariin pumpusta(tietenkin pahvisuodatin välissä)ja toimii hyvin!
        HOX!Kirjoittakaa jos olen tehnyt huonon patentin :)


      • mukido
        volvo mään kirjoitti:

        itellä volvo sammuili aina kun vähänkin polki kaasua,tai ilmankin,bensa ei meinannu jaksaa nousta pensapumpulta ylös,vaihdoin uuden pumpun,ei mitään vaikutusta ollut,mutta sitten huomasin yhden mötykän imusarjan alla,johon pumpusta menevä letku menee,ohitin sen ottamalla letkun pois siitä,ja laitoin suoraan kaasariin pumpusta(tietenkin pahvisuodatin välissä)ja toimii hyvin!
        HOX!Kirjoittakaa jos olen tehnyt huonon patentin :)

        puranen vanhan liiton hyvä jätkä tämmöisiä ei löydy monta täältä .kiitokset puraselle kansan puolesta pitäisi saada kansan auttamisesta mitalli vaahtera lehvien kera.r nevala


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe