Kokemuksia Ukrainasta

Alpå40

Olen lähdössä huhtikuussa Ukrainaan parin kaverin kanssa ja ajattelin kysästä jos jollain tietoa Ukrainan yöelämästä , hintoja tarjontaa sekä paikkoja
Kiitos

6

5264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miu

Heips!

Ihan ekana kysyisin, että mihin päin Ukrainaa olette matkalla, kun tuo on aika iso maa kuitenkin? :) Itse olin kesällä Kiovassa, Jaltalla ja Simferopolissa. Olettaen, että matkaatte Kiovaan, moni keskustan mesta on täysin ylihinnoiteltu, joten kannattaa tietää minne menee. Eräs saksalainen hemmo omistaa Kiovassa monta baaria, jotka on kaikki piilotettu. Ne ovat kaikki hyviä ja edullisia mestoja, joissa on joka ilta live-musaa ja hyvät safkatkin laittavat. Yksi paikoista on nimeltään Art club 44. Se sijaitsee ihan Kreshatykilla, mutta sinne mennään sisäpihan kautta vanhaan kellariin. Kannattaa kysyä tietä, jos vaikka sattuisi löytymään joku, joka englannin kieltä taitaa. Sitten on muutamia paikkoja, jotka tod. näk. oisivat Suomessa kiellettyjä, nekin ihan keskuskadun varrella. Toinen on Cabaret ja toinen Carribean club. Hinnoista sen verran, että tuoppi olutta maksoi n. 10-30 hryvnaa paikasta riippuen. Ja ihan varoituksen sanana, kannattaa TODELLAKIN pitää huolta itsestään ja kaverista ja kamoista, koska siinä maassa ja kaupungissa jokainen vastaantulija yrittää huijata. Kuten eräs Ukrainassa asuva ystäväni totesi: "He katsovat sinua dollarin kuvat silmissä." Taksilla jos kuljette sopikaa ehdottomasti hinta ennenkuin lähdette. Ja 20 euroa on aivan liikaa taksista, 5-10 euroa on normaali hinta. Toivottavasti taidatte venäjää, koska englantia puhuvan henkilön löytäminen Kiovasta on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Mutta ylipäätään, hieno maa ja kaupunki. Ehdottomasti käymisen arvoinen, kunhan muistaa varoa. Toivottavasti tästä oli edes jotain apua :)

• alpå40

Hyvä tietää, kävin joskus Nl:on aikoina Jaltalla ja se oli komee paikka. Lähinnä kiinostais mennä sinne simferopoliin, ei tarvi ajaa bussilla pitkiä pätkiä kun on lentokenttä vieressä.

• miu
        alpå40 kirjoitti:

Hyvä tietää, kävin joskus Nl:on aikoina Jaltalla ja se oli komee paikka. Lähinnä kiinostais mennä sinne simferopoliin, ei tarvi ajaa bussilla pitkiä pätkiä kun on lentokenttä vieressä.

Jeps, itse istuskeltiin Kiovasta Simferopoliin bussissa ja junalla takasin. Oli aikamoista kyytiä kesäkuumalla :) Simferopol vaikutti kyllä aika karulta kaupungilta, mutta enpä siihen kovasti ehtinyt tutustua. Ei muuta kun hyvää reissua! :)

• Jaltalle
        alpå40 kirjoitti:

pääsee halvimmin johdinbussilla. Maisemat ovat vuoristossa ennen Jaltaa komeat.

• Miun muuten asiallinen juttu pani hintojen puolesta pakottamaan korjauksiin, sillä itse Kiovassa ajan taksilla (yleensä pimeillä sellaisilla kun ne helpommin saatavilla) yleensä maksaen 10-30 UAH (vajaasta kahdesta vajaaseen 5 € asti) ja karkeasti voi sanoa että 0-5 km 10 UAH, 5-10 km 15-20 UAH ja tosipitkät kaupungin halki menot 30 UAH. 1 € = 6,65 UAH.
      Kannattaa kuitenkin pyrkiä asumaan suhteellisen keskustassa ainakin isommissa kaupungeissa, sillä iltaliikkumisessa säästää paljon jos pystyy kävelemään tai saa edullisen taksin. Monissa kaupungeissa saa asuntoja vuokrattua edullisesti tai kohtuuhintaisia hotellihuoneita keskustan tuntumassa. Kiovaa lukuun ottamatta siedettäviä hotellihuoneita saa yleensä H-1 = 80-150 UAH ja H-2 100-200 UAH. Mummomajoituksen hinnat vaihtelevat mutta Kiovassa 150 UAH/yö yksiössä alkaa olla minimi, kaksiosta 200 UAH/yö. Asuntoja saa helpoiten Kiovan rautatieaseman Kominterna-kadun puoleisen julkisivun edestä ja asemahallissa päivystäviltä mummoilta. Muualla Ukrainassa saa asuntoja alkaen 100 UAH/yö ja allekin jos vain huoneen vuokraa tai ottaa pitemmäksi ajaksi.
      Yöelämä on vilkkainta juuri Kiovassa, mutta Krimillä kesäisin kova meno. Ennen heinäkuun alkua enemmän menoa Krimillä lähinnä vain isoissa kaupungeissa, ennen kaikkea Simferopolissa, Sevastopolissa ja osin Jaltalla, Alushtassa ja Jevpatorijassa (eritoten viikonloppuisin kun nuo kolme suosittuja Simfiläistenkin ekskursiokohteita.
      Trollikka Simfistä Jaltalle on edelleenkin edullisin, mutta jumalattoman hidas tapa matkustaa. Marsut menevät matkan hiukka kalliimmalla (silti edullisesti) ja monta kertaa nopeammin. Tietysti jos haluaa päästä sanomaan matkustaneensa maailman pisimmän trollilinjan (johdinautolinjan) päästä päähän voi yhden suunnan mennä toki silläkin.
      Yöelämän paikkoja kannattaa kysellä aina alkuasukkailta sillä periaatteella, että valitset sen näköisen/tyylisen ihmisen kuin haluat iltamenopaikassa näkeväsi, jolta kysyt. Useimmat ukrainalaiset ystävällisiä, joten infoa saa kyllä. Jos et edes auttavaa venäjää/ukrainaa puhu voi tietysti kielimuuri olla ongelma, mutta nuorempi koulutettu väki yleensä auttavasti englantia, joskus saksaakin ymmärtää ja jos uskaltaa, saattaa puhuakin. On toki niitäkin jotka englantia hallitsevat loistavasti. Itse ukrainalaisten ystävieni kanssa käytän noin puolien kanssa ukrainaa/venäjää ja loppujen kanssa enimmäkseen englantia - parin kanssa myös saksaa.
      Kaupungeista suosittelisin Kiovan ohella Lviv, Odessa ja Tshernivtsi, alueista Krim ja Länsi-Ukraina mielenkintoisimmat.
      Hintataso iltapaikoissa usein heijastelee kapakan asiakaskuntaa, uusrikkaille ja ulkomaalaisille tehdyt paikat tyyriimpiä (pätee eritoten Kiovaan). Missä tahansa paikassa kannattaa myös muistaa että kotimaiset juomat edullisempia kuin tuontikama, eli jos haluaa budjetissa pysyä, kannattaa ehdottomasti juoda paikallista tuotantoa.

• Jos joku aikoo tulla Kiovaan, voin olla oppaana ja tulkkina. Kiova on kaunis kaupunki. Tervetuloa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe