Tapaus Kovanen

Minun täytyy sanoa, että olen Kovasen tapauksen kohdalla vahvasti JYPin puolella. En hyväksy, että pelaaja ei kunnioita tekemäänsä sopimusta ja haluaa irtisanoa sen vain ja ainoastaan siirtyäkseen rahakkaamman sopimuksen perässä muualle pelaamaan. Jos tällainen käytäntö yleistyy, niin seurojen tekemältä työltä katoaa mahdollisuus kehittää joukkuetta pitkäjännitteisesti.

Ajatelkaapa asiaa, jossa pelaajat irtisanovat itsensä aina kun joku tarjoaa rahakkaamman sopimuksen. Tilanne johtaisi siihen, että pienten seurojen jokainen hyvä pelaaja voitaisiin houkutella pois kesken kauden. Se veisi pohjan pois näiden seurojen työltä.

Sopimusten kunnioittaminen on ensiarvoisen tärkeää. Sopimukset velvoittavat seuroja, mutta kyllä niitä tulee pelaajienkin kunnioittaa. Kovasen kohdalla tilanne tuntuu vieläpä erityisen raadolliselta. Itse olen miettinyt, että onko Kovasen agentti ollut tehtäviensä tasalla. Sopimusta tehdessään pelaajalla on mahdollisuus neuvotella pykälä, joka mahdollistaa siirtymisen ulkomaille kesken sopimuskauden. Varsin monella pelaajalla tällainen pykälä on sopimuksessaan. Varsinkin ulkomaalaiset pelaajat haluavat mahdollisuuden siirtyä etenkin NHL:ään jos heille sieltä tarjotaan sopimusta. Vuosi sitten esimerkiksi Jokereiden Tim Thomas käytti vastaavaa pykälää hyväkseen irtisanoessaan sopimuksensa Jokereiden kanssa. Viime kesänä Kärppien Ari Vallin siirtyi NHL:ään, vaikka sopimusta oli Kärppien kanssa vuosi jäljellä.

Kyseessä ei tarvitse olla NHL, vaan myös Euroopan muita sarjoja varten voi sellaisen pykälän sopimukseen neuvotella. Tosin sopimus irtisanotaan näissä tapauksessa ennen sarjan alkua, kesken sarjakauden ei yleensä pelaajia pois päästetä. JYP teki ihan oikein kieltäytyessään päästämästä Kovasta muualle.

Kyllä joukkueet irtisanovat sopimuksia, tuotakoon sekin esille. Kuitenkin joukkue on velvollinen maksamaan palkan sopimuskauden loppuun, siitä velvollisuudesta irtisanominen ei päästä. Ymmärtääkseni käytäntö tällaisissa tapauksissa on, että seura maksaa jäljellä olevasta sopimuskaudesta puolet sovitusta summasta ja pelaaja on vapaa pelaamaan muualla. Näissä voi tosin olla tapauskohtaisia eroja, joten faktana en tätä tosiaankaan sano.

4

601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolella

Oleellisin kysymys kuuluu; Kuka irtisanoi sopimuksen??? Kuka lopetti velvoitteensa?

Oleellista on myös, mitä Kovasen sopimuksessa sanotaan mahdollisesta sopimuksen purkamisesta ja purusta seuraavista sanktioista puolin ja toisin.

Ymmärtääkseni tapaus täyttää ennakkotapauksen kriteerit ja tulevalla päätöksellä on kauas kantoiset vaikutukset. Asia tullaan ratkaisemaan oikeuslaitoksessa, jotta päätöstä voidaan sitten soveltaa jatkossa vastaaviin tapauksiin.

Tietyissä tilanteissa JYP on oikeassa, mutta tietyissa taas Kovanen. Odotellaan rauhassa asian ratkaisua, molemmilla on todistelutaakka.

Mielenkiintoinen tapaus sinänsä?

• Hieman samanlainen tapaus löytyy parin vuoden takaa. Bluesin Kari Kalto lopetti pelaamisen Bluesissa kesken kauden henkilökohtaisista syistä. Syynä oli muistaakseni masennus. Asiasta on kirjoittanut Urheilulehti varsin kattavan jutun, joten en käy (enkä muista) sitä sen tarkemmin. Kuitenkin Kalton kohdalla Blues oli pelaajan tukena ja ovet jätettiin auki pelaajan paluulle. Tästä on syytä nostaa Bluesille hattua.

• dfgdfv

ööh..suomen laki ei perusu ennakkotapauksiin.Tietty painoarvo nillä on,muttei niihin täysin nojata. Tapauskohtaisesti.

• urheilu_friikki

Olen sun kanssa samaa mieltä asiasta. JYP mielestäni oikean ratkaisun siinnä, ettei antanut Kovasen siirtyä Modo:seen, vaikka se nyt tuntuukin lapselliselta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      59
      10945
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4591
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      33
      3977
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      441
      2228
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2180
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      260
      1638
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1421
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      77
      1230
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1165
    10. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1126
    Aihe