En pidä eläimistä. Sopiiko biologia minulle?

Gryapt 22

Olen kiinnostunut geeneistä, evoluutiosta ja muusta biologiasta, mutta en pidä lainkaan eläimistä enkä luonnossa liikkumisesta. Olen kuitenkin valtavan kiinnostunut ihmisestä nimenomaan biologisena olentona, ja jotain sosiologiaa en voisi kuvitellakaan pääaineekseni.
Katsoin jotain biologian opiskelijoiden sivustoa ja kaikki näyttivät olevan jotain kiikareiden kanssa pöllöjä ja oravia bongailevia vihreävillapaitaisia luontohippejä. Monilla oli vielä koira mukana - inhoan koiria!
Inhoan myös luontoa ja varsinkin metsää niin paljon, etten erota koivua ja mäntyä toisistaan.
Sopiiko biologia minulle?

16

1726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jozzucca

      ei hiirenpapanoitten tutkimista, mutta töitä oikeastaan vain tutkijana.

      • Asfalttibiologi

        olen itsekin. Olin kiinnostunut juuri samoista asioista kuin sinäkin ja takaisin luontoon hommeleista sitten en. Pakko oli opiskella jonkin verran ekologiaa ja lajintuntemusta. No, se oli kyllä todella hyväksi minulle, kyllä niistä asioista jotakin pitää tietää, että osaa soveltaa oman alansa tietoja.

        Mutta ihan mielellään saa biologiaa tulla lukemaan myös vähän kovemman luonnontieteen immeiset.


      • ei pidä

        eläimistä? Pelottavaa...


      • Tosi pelottavaa
        ei pidä kirjoitti:

        eläimistä? Pelottavaa...

        ...tällä palstalla kirjoitteleva (= ilmeisesti yliopisto-opiskelija ?) ei kykene käsittämään, että eri ihmiset pitävät eri asioista ja että niiden itselle tärkeiden juttujen ei tarvitse olla ykkösenä kaikilla? Pelottavaa...


      • ei pidä
        Tosi pelottavaa kirjoitti:

        ...tällä palstalla kirjoitteleva (= ilmeisesti yliopisto-opiskelija ?) ei kykene käsittämään, että eri ihmiset pitävät eri asioista ja että niiden itselle tärkeiden juttujen ei tarvitse olla ykkösenä kaikilla? Pelottavaa...

        eläimistä kertoo ihmisestä jotain. Ja ei todellakaan kerro kovin mairittelevia asioita. Omaan tuttavapiiriini ei moisia yksilöitä kuulu, eikä tule kuulumaankaan. Kyllä se, pitääkö eläimistä kertoo jotain ihmisen empatiakyvystä ja myötäelämisen taidosta. Ei paljon huvittaisi uskoa asioitaan tunnekylmälle ihmiselle...Niin että kyllä pelottaa!


      • .....
        ei pidä kirjoitti:

        eläimistä kertoo ihmisestä jotain. Ja ei todellakaan kerro kovin mairittelevia asioita. Omaan tuttavapiiriini ei moisia yksilöitä kuulu, eikä tule kuulumaankaan. Kyllä se, pitääkö eläimistä kertoo jotain ihmisen empatiakyvystä ja myötäelämisen taidosta. Ei paljon huvittaisi uskoa asioitaan tunnekylmälle ihmiselle...Niin että kyllä pelottaa!

        ...kyseinen henkilö ei vain ole viettänyt elämänsä aikana tarpeeksi aikaa eläinten seurassa tai on saanut niistä huonoja kokemuksia. Itse ainakin olen huomannut että usein sellaiset ihmiset, joilla ei koskaan ole ollut lemmikkiä, ovat kylmiä eläimiä kohtaan, mutta ei se välttämättä tarkoita että olisivat kykenemättömiä empatiaan tai muuten ikäviä ihmisiä.

        On tapahtunut niinkin että kissoja vihaava mies on alkanut lopulta rakastaa kissoja kuin omia lapsia tutustuttuaan tyttöystävänsä kissoihin...


      • kyllä
        ..... kirjoitti:

        ...kyseinen henkilö ei vain ole viettänyt elämänsä aikana tarpeeksi aikaa eläinten seurassa tai on saanut niistä huonoja kokemuksia. Itse ainakin olen huomannut että usein sellaiset ihmiset, joilla ei koskaan ole ollut lemmikkiä, ovat kylmiä eläimiä kohtaan, mutta ei se välttämättä tarkoita että olisivat kykenemättömiä empatiaan tai muuten ikäviä ihmisiä.

        On tapahtunut niinkin että kissoja vihaava mies on alkanut lopulta rakastaa kissoja kuin omia lapsia tutustuttuaan tyttöystävänsä kissoihin...

        totta! :) Luojan kiitos. Itse olen vain todella epäilevä ihmisiä kohtaan, jotka eivät pidä eläimistä, viattomista luontokappaleista. Ehkä naurettavaa, mutta todellakin arvotan ihmiset sen mukaan miten käyttäytyvät eläimiä kohtaan. Koiraa tai kissaa paijaava mies ei voi olla läpikotaisin paha! :) Alkup. kirjoittajalla on tietenkin oikeus olla pitämättä eläimistä, mutta itselläni on niin ikään oikeus sitä ihmetellä.


      • pidän!
        ei pidä kirjoitti:

        eläimistä? Pelottavaa...

        Mä pidän eläimistä tosi paljon, varsinkin punaviinissä marinoiduista ja parilapannulla paistetuista! Nammmm...


      • mikkihiiri
        ei pidä kirjoitti:

        eläimistä kertoo ihmisestä jotain. Ja ei todellakaan kerro kovin mairittelevia asioita. Omaan tuttavapiiriini ei moisia yksilöitä kuulu, eikä tule kuulumaankaan. Kyllä se, pitääkö eläimistä kertoo jotain ihmisen empatiakyvystä ja myötäelämisen taidosta. Ei paljon huvittaisi uskoa asioitaan tunnekylmälle ihmiselle...Niin että kyllä pelottaa!

        Omat mielipiteesi kertovat lähinnä kapeakatseisuudesta ja suvaitsemattomuudesta. Alkuperäinen kirjoitus oli ehkä hieman ilkeä, mutta enemmän ihmettelen reaktiota, jonka se nostatti.

        Ainakin länsimaissa lapsetkin kasvavat kuunnellen satuja, joissa tietyt eläimet paitsi inhimillistetään, usein myös jaetaan hyviin ja pahoihin. Ihmisten suhde eläimiin onkin keskimäärin epäjohdonmukainen; koiria ja kissoja kuuluu pitää hellyyttävinä, kun taas matelijoita ja hyönteisiä on käytännössä lupa inhota. Oma lukunsa ovat tuotantoeläimet. Maailmassa kasvaa miljoonia kanoja, jotka eivät eläessään edes näe taivasta ennen päätymistään marinadiin. Useimmat eivät ilmeisesti pidä tätä ongelmana.

        Olen allerginen useimmille karvaisille eläimille, joten ne ovat minulle pakostakin etäisiä. Kieltämättä tunteeni joskus naapurissa iltakaudet räksyttänyttä koiraa kohtaan eivät olleet mitenkään erityisen lämpimiä. Yleisesti eläimet ovat minulle kuitenkin nimenomaan vain eläimiä - kunnioitan niitä sinällään, mutten kaipaa niitä lähelleni. Voit tietysti pitää minuakin kylmänä ja arvottomana, mutta mielestäni se kertoo enemmän omasta tunnemaailmastasi.


      • että (perhana)
        Asfalttibiologi kirjoitti:

        olen itsekin. Olin kiinnostunut juuri samoista asioista kuin sinäkin ja takaisin luontoon hommeleista sitten en. Pakko oli opiskella jonkin verran ekologiaa ja lajintuntemusta. No, se oli kyllä todella hyväksi minulle, kyllä niistä asioista jotakin pitää tietää, että osaa soveltaa oman alansa tietoja.

        Mutta ihan mielellään saa biologiaa tulla lukemaan myös vähän kovemman luonnontieteen immeiset.

        Ekologia on hitto soikoon yhtä kovaa luonnontiedettä kuin perinnöllisyystiedekin. Totta, kemiallista puolta meillä ei suuresti ole, mutta matemaattinen mallintaminen on nykyekologin arkipäivää. Minua himppasen ärsyttää tämä ajattelu, että ekologit on niitä puuhippejä, jotka on oikeastaan enemmän humanisteja kuin luonnontieteilijöitä. Joo, tunnustan, osa meistä onkin, mutta älkää pliis yleistäkö! On sellaisiakin ekologeja, jotka eivät työnsä puolesta ole käyneet metsässä vuosikausiin. (Itse en haluaisi kuulua noihin, mutta niitä löytyy.)

        Mutta alkuperäiselle: Totta kai voit tulla bilsalle! Ala on niin lajaa, että työkseen voi tehdä ihan mitä tahansa soissa kahlaamisesta tietokonemallintamiseen ja pipetointiin asti. Ja totta kai, jos tutkijaksi alkaa, suurin osa töistä tulee olemaan tietokonehommaa alalla kuin alalla.

        Mutta älä noin suoraan tyrmää noita lintuihmisiäkään. Osallistu parille luontoretkelle, saatat huomata, että se on hauskaa hommaa vaikka sitä ei ammatikseen haluaisi tehdäkään. Koska, tiedätkö, ei niitä tsirppoja aina tarvitse selvin päin katsella. ;-)


    • siira

      pitää eläimistä jos biologiaa halajaa opiskelemaan. Voit valita pääaineeksi esimerkiksi solu- tai molekyylibiologian, jolloin tuskin tarvitsee olla tekemisissä eläinten kanssa, eikä myöskään tarvitse hiipparoida luonnossa. Pakollinen läpileikkaus mm. eliökunnasta, ympäristöstä ja limnologiasta kahlataan läpi ekana vuotena, sen jälkeen voi opiskella sitä, mikä eniten kiinnostaa. Itse opiskelen biotekniikkaa, ja tunnen olevani aivan eri aaltopituudella mm. ekologien kanssa.

    • munnaa

      Minä inhoan Gryapt 22:n kaltaisia ihmisiä, voisit joutaa vaikka Soylent Greenin kaltaiseen maailmaan, siinä sulle elämää. Olen hyvin eläinrakas ja rakastan vain ja ainoastaan samantyyppisiä ihmisiä.

    • luontohippi

      lievä asennevamma (tai tylsistyneisyyssyndrooma, jos tämä on tarkoitettu vain provokatiiviseksi viestiksi), mutta huoli pois: kyllä myös biologian opiskelijoista löytyy kaikenlaisia lahopäitä, joten sovit taatusti joukkoon. Tiedostathan kuitenkin olevasi itsekin eläin, joka on lopulta täysin riippuvainen luonnosta? Sinulle tekisi hyvää vihata hieman vähemmän ja RAKASTAA!!

    • epätyypillinen biologi

      Minäkin olen allerginen kaikille eläimille ja siitepölyille ym. en juuri luonnossa liiku ja kaiken lisäks pelkään kaikkia ötököitä ym. :)

      Biologian opiskelu on mielestäni varsin teoreettista jos niin haluaa. Perusopintoihin toki kuuluu hyvin suppeasti lajin tuntemusta, että kyllä joudut jatkossa ainakin tentissä ne puut erottelemaan...

      Riippuu ihan erikoistumisalasta minkälaisia ihmisiä sinne hakeutuu, ei kaikki ole lainkaan luontoihmisiä, vaan ihan kaikenlaisia mahtuu joukkoon. Kuitenkin on nk. kumisaapas ja valkotakkibiologijako alasta riippuen, kuvaamasi alat ovat valkotakkialoja, jotka ovat siistiä sisätyötä ;).

      • uskomaton keskustelu

        Mielestäni lemmikkieläinten pitäminen kaupungissa ei ole välttämättä eläinrakkautta, koska eläin kärsii virikkeettömyydestä, yksinäisyydestä, melusta ja ahtaudesta.

        Tiedän tapauksia missä yksinasujalla on esim. koira joka on koko päivän yksin kotona alle 20 neliön solussa.

        En pidä eläiten aiheuttamasta likaantumisesta mistä kuitenkin omistaja on vastuussa. Minua siis ärsyttää siivoamattomat kakat, karvat, pölyt, hilseet ja se että eläin päästetään haisemaan (hyvin hoidetut eläimet eivät haise). Huono kasvatus vielä erikseen. Tuossa syitä miksi jotkut saavat huonoja kokemuksia "eläimistä".

        Sen sijaan voin sanoa että ajattelen että eläimet kuuluvat luontoon ja minulle eläimistä pitäminen ei merkitse myötätuntoa ihmisen elinpiiriin tuotuja "hyötykäyttö"lajeja kohtaan, vaan pyrin opiskelullani turvaamaan luonnon monimuotoisuuden jne.

        Eläimistä voi siis pitää ja niitä voi arvostaa antamalla niiden olla luontokappaleita, kuten joku jo ilmausta käytti.


      • jepujeepa
        uskomaton keskustelu kirjoitti:

        Mielestäni lemmikkieläinten pitäminen kaupungissa ei ole välttämättä eläinrakkautta, koska eläin kärsii virikkeettömyydestä, yksinäisyydestä, melusta ja ahtaudesta.

        Tiedän tapauksia missä yksinasujalla on esim. koira joka on koko päivän yksin kotona alle 20 neliön solussa.

        En pidä eläiten aiheuttamasta likaantumisesta mistä kuitenkin omistaja on vastuussa. Minua siis ärsyttää siivoamattomat kakat, karvat, pölyt, hilseet ja se että eläin päästetään haisemaan (hyvin hoidetut eläimet eivät haise). Huono kasvatus vielä erikseen. Tuossa syitä miksi jotkut saavat huonoja kokemuksia "eläimistä".

        Sen sijaan voin sanoa että ajattelen että eläimet kuuluvat luontoon ja minulle eläimistä pitäminen ei merkitse myötätuntoa ihmisen elinpiiriin tuotuja "hyötykäyttö"lajeja kohtaan, vaan pyrin opiskelullani turvaamaan luonnon monimuotoisuuden jne.

        Eläimistä voi siis pitää ja niitä voi arvostaa antamalla niiden olla luontokappaleita, kuten joku jo ilmausta käytti.

        Väitteesi on, että eläinrääkkäys ei ole eläinrakkautta (mikä on varsin itsestäänselvää) ja että ihmisten on oikeutettua olla pitämättä eläimistä siksi, että ihmiset kohtelevat niitä huonosti saaden ne haisemaan. Kyllä loogisuudessa on jotain vialla, jos näiden seurauksena päätyy olemaan pitämättä eläimistä eikä niiden välinpitämättömistä omistajista. Minusta myötätunto kaikkia tuntevia olentoja kohtaan on tarpeellista, sillä jos ei tunne myötätuntoa kivuista kärsivää kissaa kohtaan, on helppo olla välittämättä myös "heikompien" ihmisten ongelmista. Ihmisen nostaminen täysin erilleen muista eläimistä on vaarallista, koska silloin tullaan sivuttaneeksi ihmisyyteen kuuluvia tärkeitä asioita.

        Siitä olen kyllä samaa mieltä, että eläimiä voi arvostaa monella tavalla; ei tarvitse omistaa lemmikkiä. Jotkut ihmiset voivat olla sokeita "eläinrakkaudessaan" ja yrittävät inhimillistää eläintä, mikä on tietysti todellisuudessa vain ihmisrakkautta. Eläimen pitää antaa olla eläin. Viestiketjun aloittajan lapsellisessa vihassa vaikutti olevan arvostuskin aika hukassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe