Vetoauto 2000 - 3500 kg

3:lla penkkirivillä

Eli mikä auto sopisi veneen vetoon, pitäisi vetää minimi 2000 kg, automaattivaihde ja olla 3 penkkiriviä?

25

6360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suburban!

      siinäpä se.

      • käy..

        ..kun ei oo C-korttia..


    • Wiki

      Onhan sinulla rekkakortti, eli vähintään kirjaimet BCE? Pikkueellä ei tee mitään jos yhdistelmän todellinen kokonaismassa on yli kolmen ja puolen tonnin, paitsi silloin kun kokonaismassaltaan 3-3,5 tn henkilöautoon liitetään max 750 kg kevytperäkärry. Silloin tuo 3,5 tn raja voi vähän ylittyä ilman rekkakortin vaatimusta.

      Kolme penkkiriviä tarkoittaa käytännössä pikkubussia. En nyt ala mitään merkkiä mainostamaan, mutta isokoppaisesta pakusta tehty bussi, nelivetoisena, 90-120 kW diiselillä, automaatilla, omamassa vähintään 2,5 tn. Onhan noita kaupoissa eikä tarvitse edes amerikkalaiseen lotkoon sortua. Kannattaisi varmaan ostaa kuorma-autoksi rekisteröity, kokonaismassa yli 3,5tn, halvemmat verot. Ainaskin Transit, Ducato, LT, Sprinter on myyty henkilönkuljetuskuorma-autoina.

      • nimismies

        ....mulle sanoivatten poliisilaitoksella että pikku e:llä saapi vetää n.12000kg kokonaispainooo...vetoauto täytyy vaan olla siis henkilöauto.Ite oon nyppiny ISOLLA maasturilla paattiani (2600kg.


      • pikku e

        Kun veturin kokonaispaino on alle 3500kg:n, niin silloin ei tarvita rekkakorttia, vaan pikku e riittää.


      • on!
        pikku e kirjoitti:

        Kun veturin kokonaispaino on alle 3500kg:n, niin silloin ei tarvita rekkakorttia, vaan pikku e riittää.

        kkkjkjl


      • epävarmaa hommaa
        pikku e kirjoitti:

        Kun veturin kokonaispaino on alle 3500kg:n, niin silloin ei tarvita rekkakorttia, vaan pikku e riittää.

        se ole yhdistelmän paino eli auto kärry =alle 3500kg???ei kai nyt monenkaan auto paina 3500 kg että oikein rekkakorttia vaaditaan? ei voi olla noinkaan.


      • taas kerran
        epävarmaa hommaa kirjoitti:

        se ole yhdistelmän paino eli auto kärry =alle 3500kg???ei kai nyt monenkaan auto paina 3500 kg että oikein rekkakorttia vaaditaan? ei voi olla noinkaan.

        B-kortilla saa ajaa alle 3500 kilon kokonaismassaista autoa. E tarvitaan lisää kun siihen tulee yli 750 kiloinen peräkärry perään.

        Yli 3500 kiloisen auton ajamiseen tarvitaan C-kortti.


      • saa..
        pikku e kirjoitti:

        Kun veturin kokonaispaino on alle 3500kg:n, niin silloin ei tarvita rekkakorttia, vaan pikku e riittää.

        ..saa vetää mitä vaan, jos vaan auton vetokyky sallii, käytännössä ABe-kortilla ei pääse kuin maksimi n. 6000-7000 kg:n yhdistelmään, koska AB-luokan maastureiden vetokyky loppuu 3500 kg:n..


      • skeidaa puhut

        Jos veturin kokonaismassa on alle 3500 kg, eli se on henkilöauto, niin C-kortti ei merkitse mitään. Kuinka paljon on yhdistelmän kokonaismassa, riippuu vetoautosta, mutta 7 tn on täysin mahdollista.


      • se on että
        nimismies kirjoitti:

        ....mulle sanoivatten poliisilaitoksella että pikku e:llä saapi vetää n.12000kg kokonaispainooo...vetoauto täytyy vaan olla siis henkilöauto.Ite oon nyppiny ISOLLA maasturilla paattiani (2600kg.

        Jos on esim. vetoauto(maasturi)jonka oma massa on esim. 2500 kg, niin sen perään saa laittaa vaikka 10000 kg perävaunun jos vetoauton valmistaja lupaa jne.Elikkä pikku-e sallii vetää vaikka tuota kymppitonnin peräkärryä kunhan vetoauton paino on enintään 3500kg. Näin se vaan on se asia oli "rekkamiehet" mitä mieltä hyvänsä. Eivät muuten osanneet katsastusasemalla ja poliisissa ensin kertoa miten se asia oikeesti on kun aikoinaan asiaa tiedustelin.


      • Wiki
        se on että kirjoitti:

        Jos on esim. vetoauto(maasturi)jonka oma massa on esim. 2500 kg, niin sen perään saa laittaa vaikka 10000 kg perävaunun jos vetoauton valmistaja lupaa jne.Elikkä pikku-e sallii vetää vaikka tuota kymppitonnin peräkärryä kunhan vetoauton paino on enintään 3500kg. Näin se vaan on se asia oli "rekkamiehet" mitä mieltä hyvänsä. Eivät muuten osanneet katsastusasemalla ja poliisissa ensin kertoa miten se asia oikeesti on kun aikoinaan asiaa tiedustelin.

        Olin väärässä, kuten onneksi moni täällä on jo ymmärtänyt kertoa. Noh, sattuuhan sitä ja on hieno huomata että tälläkin palstalla tieto lopulta voittaa!

        Oikaistaan kuitenkin tuo optimistinen arviosi, enintään 3500 kg kokonaismassan omaavan ajoneuvon (ha tai pa) perään saa kytkeä kokonaismassalta enintään 3500 kg perävaunun (O2 luokan keskiakseliperävaunu), joten BE kortilla suurin mahdollinen yhdistelmä 7 tonnia.

        www.ake.fi kertoo jotta:
        BE-LUOKAN AJOKORTTI:
        Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
        Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
        HUOM:
        · B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
        · Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
        · Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.


      • edelleenkin
        Wiki kirjoitti:

        Olin väärässä, kuten onneksi moni täällä on jo ymmärtänyt kertoa. Noh, sattuuhan sitä ja on hieno huomata että tälläkin palstalla tieto lopulta voittaa!

        Oikaistaan kuitenkin tuo optimistinen arviosi, enintään 3500 kg kokonaismassan omaavan ajoneuvon (ha tai pa) perään saa kytkeä kokonaismassalta enintään 3500 kg perävaunun (O2 luokan keskiakseliperävaunu), joten BE kortilla suurin mahdollinen yhdistelmä 7 tonnia.

        www.ake.fi kertoo jotta:
        BE-LUOKAN AJOKORTTI:
        Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
        Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
        HUOM:
        · B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
        · Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
        · Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.

        ymmärrän asian sillälailla, että jos rek.otteessa sallitaan b-luokan ajoneuvoon kytkeä vaikka se 10000kg niin ei muuta kun menoksi vaan. Mistä muuten löytyy määritelmä tuosta enintään 3500 kg:n perävaunusta, jos on b-luokan kortti niin siellä on tuo rajoitus mutta eikö se poistu jos siihen lisätään pikku-e.
        Tässäpä tämä koko teksti sieltä aken sivulta:
        B-luokka:
        Ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

        ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ

        B-LUOKAN AJOKORTTI:

        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
        · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
        · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

        BE-LUOKAN AJOKORTTI:
        Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
        Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
        HUOM:
        · B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
        · Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
        · Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.


      • Wiki
        edelleenkin kirjoitti:

        ymmärrän asian sillälailla, että jos rek.otteessa sallitaan b-luokan ajoneuvoon kytkeä vaikka se 10000kg niin ei muuta kun menoksi vaan. Mistä muuten löytyy määritelmä tuosta enintään 3500 kg:n perävaunusta, jos on b-luokan kortti niin siellä on tuo rajoitus mutta eikö se poistu jos siihen lisätään pikku-e.
        Tässäpä tämä koko teksti sieltä aken sivulta:
        B-luokka:
        Ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

        ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ

        B-LUOKAN AJOKORTTI:

        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
        · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
        · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

        BE-LUOKAN AJOKORTTI:
        Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
        Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
        HUOM:
        · B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
        · Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
        · Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.

        Näin sanoo laki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

        1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1 tai O2-luokan keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
        1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia;

        2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;


      • tulihan se
        Wiki kirjoitti:

        Näin sanoo laki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

        1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1 tai O2-luokan keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
        1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia;

        2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;

        sitten selväksi minullekkin, olin väärässä.


    • toanpa

      Toyotan maasturia on kolmella penkkirivillä ja saa vetää max. 3500 kg.

    • meillä

      Pari kesää takana "pelaamisesta" yhdistelmän kanssa. Vene kärry n. 2000kg vetoautona Mitsu Pajero 2,8 TDI Kokemukset pelkästään myönteisiä. Matkavauhtina n. 90kmh jolloin viitosvaihteella kulkee jo mukavasti, dieseliä kuluu 15-16litraa / 100km.

      • Nimetön

        Vetäähän se, mutta Pajeron loota ei ole ikinä ollut vahvimmasta päästä ja millään maasturilla ei olisi kovinkaan suotavaa isompaa vaunua kiskoa vitosella.

        Menee se Terranokin hyvin nelosen tappiin (n. 140km/h) 2500kg vaunu perässä, mutta nelosella kiskottuna. Vitosta en ole ikinä päälle lykännyt yli tonninen vaunu perässä, senverran säälin laitetta.

        Laatikoita on mennyt vitosella vedettäessä vaikka mistä ja taannoinhan pajeroilla ei automyyjien mukaan sopinut vetää mitään, kun ei loota kestä (joskus piti vetokäyttöön hommata, 80-luvun lopun korimalli, eli ei se uudempi ja pyörämpi)


    • Commander

      Jeep Commander jaksaa vetää tuon kokoisen kärryn vaikka poikittain puuhun.

      Penkkirivejä 3.

      Kokoa ja näköä riittää, joten ei ainakaan sekaannu itämaiden City-rempuloihin.

      • Commander..

        periaatteessa kävisi, mutta kun k.o. malli on vielä niin uusi, että käytettynäkin se maksaa pienen omaisuuden.. No jos voitan lotossa niin sitten katsotaan tätä tarkemmin.

        Sitten näissä isoissa maastureissa leveys vähän hämää, jos sillä lähettää vaimon parkkitaloon niin mitenköhän käy..


    • Veneilyalan yrittäjä
    • dshd

      Ainoa vaan että noi on hieman muuttunut 2009 jälkeen. Eli ei ihan pidä paikkaansa kaikki tieto. Esmes C-kortilla ei saa ajaa edes tyhjääkään yhdistelmää tai puolikasta. Pitää olla se CE.
      Sit noihin henkilö-auto jutttuihinkin on tullut muutoksia......

      • ABeC1E

        kyllä C1E:kin johonkin käy, eli ihan aina ei tartte varsinaista CE korttia.
        Kunhan muistaa, että ajokorttiasioissa ne rekisteröintitodistuksen tiedot on ne jotka ratkaisee, eikä todelliset massat.


    • mopokortti..

      C-kortti on vielä kuorma-auto kortti, rekkakortti on vielä erikseen sitten.

    • Anonyymi

      Odotelkaa ennemmin vetyautoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe