Kolibakteeri ja raskaus.

Ihmeissään..

Hei!
Neuvolatäti kertoi että minulla on kolibakteeri ja antoi lääkekuurin..se tehosi..
ihmettelen vain sitä mistä tämä on tullut elimistööni, olen hygieninen..
Onko muilla kokemusta asiasta?
olen ensisynnyttäjä ja huolissani tästä.

8

4783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

aivan tavallinen peräsuolen bakteeri, jota löytyy kaikilta ihmisiltä. Joskus bakteeri pääsee siirtymään virtsaputkeen, joko huonon hygienian tai vaikka vaan seksin seurauksena. Riskiä lisää, mikäli virsaputki on rakenteellisesti lähellä peräsuolta. Suurimmalla osalla naisista on joskus elämässään e.colin aiheuttama virtsatietulehdus, joten mistään ihmeellisestä asiasta ei ole kyse. :)

• meppe

Mulla se vaan nousi munuaisiin asti kun oli pysyny siihen asti oireettomana. Antibiooteilla se sitten hoidettiin pois kun kuume alkoi nousemaan.

Hyvä että huomattiin sulla ajoissa.
        Käyn vielä yhdessä kontrollissa synarilla mutta mitään poikkeavaa ei olla tähän mennessä ainakaan huomattu. Joten en usko että sinunkaan tarvitsee hätäillä.

• Ei enää ihmeissään =)
        meppe kirjoitti:

Mulla se vaan nousi munuaisiin asti kun oli pysyny siihen asti oireettomana. Antibiooteilla se sitten hoidettiin pois kun kuume alkoi nousemaan.

Hyvä että huomattiin sulla ajoissa.
        Käyn vielä yhdessä kontrollissa synarilla mutta mitään poikkeavaa ei olla tähän mennessä ainakaan huomattu. Joten en usko että sinunkaan tarvitsee hätäillä.

mukavaa odotusta teille!

• pikkuminde

Minulla hoidettu juuri munuaisiin levinnyt pissatulehdus, sain siinä sitten suoraan suoneen annettavia antibiootteja joita hoitaja tuli kotiin antamaan noin viikon verran. Samana päivänä kun sain tipan pois kädestäni lääkäri soitti 30 minuuttia myöhemmin että minun pissanäytteestäni löytyi kolibakteeri ja että antibiootit eivät tapa kyseistä pöpöä ja koska olen raskaana en saa kolibakteeriin tarkoitettuja lääkkeitä syödä pöpön pois saamiseksi. Nyt sitten lääkärit miettivät että miten asian kanssa voisi toimia ja millä hoidetaan pois, pitäisi tuo ''hyvälaatuinen'' koli pitää kurissa vielä sellaiset 3 kuukautta ennen kuin pääsee muuntautumaan ''huonolaatuiseksi'' koliksi johon ei lääkärin mukaan edes ole lääkkeitä olemassa ... 3 kuukauden päästä siis laskettu aika ... Ei pitäisi olla vauvalle bakteerista mitään haittaa tai ainakin oletan näin koska eivät mitään asiasta maininneet !

• ESBL

Sulla on siis jokin sairaalabakteeri pissassas mitä tulet kantamaan lopun ikääs ja sairaalassa sut hoidetaan aina eristyksessä. KIVA homma. Tavalliseen e.coliin tehoaa kyllä normaalit antibiootit ja voi syödä jopa raskaana. Soittelepa nyt sinne sairaalaan takaisin ja kysele miten synnytys ym hoidetaan tuon pissassa elävän sairaalabakteerin kanssa. Eli ESBL- bakteeri.

• al.

No ei todellakaan kyseinen bakteeri ole mikään sairaalabakteeri.

• on se t: sh

ESBL

Extended Spectrum Beta-Lactamase eli laajakirjoinen beetalaktamaasientsyymi

Mikä ESBL on?

ESBL on tiettyjen gramnegatiivisten suolistobakteerien entsyymi, joka pilkkoo mikrobilääkkeitä. ESBL-entsyymiä tuottava bakteeri on vastustuskykyinen avohoidossa ja sairaaloissa yleisimmin käytetyille antibiooteille. Tavallisimmin ESBL-ominaisuus todetaan Escherischia coli ja Klebsiella- bakteerilajeilla. Usein ESBL-ominaisuuteen liittyy moniresistenttiys, eli bakteeri on vastustuskykyinen useimmille käytössä oleville antibiooteille.

lisätietoa
        KTL:n bakteeri- ja tulehdustautien osasto:
        http://www.ktl.fi/portal/10614

Minkälaisia infektioita ESBL-bakteerit aiheuttavat?

E. coli
        ja Klebsiella-lajit kuuluvat suoliston normaaliin bakteerikasvustoon. Ne ovat yleisimpiä virtsatieinfektioiden aiheuttajia. Nämä bakteerit voivat aiheuttaa myös muita harvinaisempia vatsanalueen infektioita, kuten sappirakon tai umpilisäkkeen tulehduksia. Taudinaiheuttamiskyvyltään ESBL-bakteerit eivät eroa tavanomaisista E. coli tai Klebsiella -kannoista.

Mikä on ESBL-kantajuus?

Osalla potilaista, joilla todetaan ESBL-bakteeri, jää tämä osaksi suoliston normaalia bakteerikasvustoa. Tällainen oireeton kantajuus voi olla pitkäkestoista. Tavallisesti ESBL-kantajuutta ei tutkita, mutta paikallisesti käytännöt ESBL-kantajuuden selvittämiseksi vaihtelevat epidemiatilanteen mukaan.

Kuka voi saada ESBL:n?

Tärkein riskitekijä saada ESBL-bakteerin aiheuttama infektio on edeltävä mikrobilääkehoito. Mikrobilääkitys antaa kasvuedun vastustuskykyisille bakteerikannoille. Ikä ja laitoshoito ovat myös merkittäviä riskitekijöitä. ESBL-kantoja tavataan kuitenkin myös nuorilta henkilöiltä, joilla ei ole mitään edellä mainittuja riskitekijöitä. Osa kannoista on ilmeisesti peräisin ulkomailta, missä ESBL-kannat ovat yleisiä (esim. Etelä-Eurooppa).

Kuinka yleisiä ESBL-bakteerit ovat?

Suomessa eristetyistä E. coli- ja Klebsiella -bakteereista 1-2 %:lla on ESBL-ominaisuus, mutta alueellisesti tilanteet vaihtelevat huomattavasti.

Lisätietoa:
        Tartuntatautirekisteri: http://www3.ktl.fi

Miten ESBL-infektioita hoidetaan?

Toistaiseksi kaikkiin Suomessa todettuihin ESBL-bakteereihin on ollut tehoavia lääkkeitä. Lievissä infektioissa voidaan käyttää laboratorion suorittaman herkkyysmäärityksen mukaisia lääkkeitä. Osassa infektioista ei ole enää ESBL-bakteeriin tehoavia suun kautta otettavia lääkkeitä, joten hoito joudutaan toteuttamaan suonen sisäisin lääkkein.

Miten ESBL leviää?

ESBL-kannat voivat levitä potilaasta toiseen kosketustartunnan välityksellä. ESBL ominaisuus voi myös levitä bakteerilajista toiseen, mikä tekee torjunnasta haasteellista. Terveydenhuollon ulkopuolella on myös muita leviämistapoja, joita tunnetaan vielä riittämättömästi.

Miten ESBL:n leviämistä voi ehkäistä?
        Noudata hyvää hygieniaa:

1. Pidä kädet puhtaana pesemällä ne saippualla ja vedellä
        2. Pidä haavat ja rikkoutunut iho puhtaina ja suojattuina kunnes ne ovat parantuneet
        3. Jos ihosi on kuiva, käytä kosteusvoidetta ehkäisemään ihon halkeilua
        4. Vältä koskettelemasta toisten henkilöiden haavoja ja haavaeritteillä tahriintuneita materiaaleja.

Miten ESBL-bakteereita torjutaan?

Antibioottien käytön asianmukaisuus on tärkeä osa ESBL-kantojen torjuntaa. Joskus on tarpeen käyttää potilaiden eristämistä torjumaan leviämistä sairaalan sisällä alttiisiin potilaisiin. Ohjeet eristyskäytännöistä vaihtelevat kuitenkin alueellisen tilanteen, ESBL-bakteerin aiheuttaman infektion ja mahdollisen epidemiatilanteen mukaan.

Lisätietoa:
        Ajankohtaiset luvut vuoden 2008 alusta lähtien tartuntatautirekisteri: http://www3.ktl.fi/
        Tilanne Euroopassa; EARSS: http://www.rivm.nl/earss/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL

Tämän sivun lyhytosoite: http://www.ktl.fi/portal/16361Päivitetty: 2.1.2009

© 2009 THL

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | PL 30, 00271 Helsinki | puhelin 020 610 6000 | [email protected]

• tönkki

Kyllä näin on riippuu sairaalasta ja sairaalan eristyskäytännöistä miten sinua tullaan hoitamaan. Työskentelen itse yliopistollisessa keskussairaalassa ja meillä ESBL-kantajan hoidetaan AINA eristyksissä. Eli kannattaa tosiaan ottaa asiasta selvää....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5223
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4094
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1750
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe