Kysymys TiD-dieselin omistajille

9-3TiD_99

Mikähän mahtaa olla TiD:ssä "vikana", kun etenkin kylmällä säällä (vaikkakin roikassa) jää startin jälkeen käyntiin normaalisti, mutta muutaman sekunnin kuluttua usein hetkisen käy kierrokset alemmalla. Tänä aamuna tuo "puoliooppeli" jopa sammui -20:ssä. Tuota ei aiemmin ole tapahtunut. Auto tosin starttasi toisella normaalisti. Muistelen lukeneeni joskus jollakin olleessa starttiongelmasta, joka on yleinen näissä Opelin vehkeissä (TiD:ssä). Liekö tuo alkusoittoa sille, eli kiinnostaisi tietää, ettei jätä joskus kokonaan käynnistymättä. Kiitos kommenteista.

10

4006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9-3 TiD vm. 00

      Morjens!

      Ei oo ollu moisia ongelmia ja ajettu 100tkm!
      Tuossa minun sabassa on webasto ja jos pakkasta on yli 20 niin oon laittanu vielä lisäksi roikkaan, mutta 30 min ennen lähtöä kun laittaa webasto pöhisemään niin lähtee kuin palmun alta!

      • 9-3TiD_99

        Kuinka nopeasti Saabisi saavuttaa normaalin käyntilämpötilan matka-ajossa noin -25 C:ssä? Mulla kestää nimittäin roikan perästäkin varmaan ainakin 15km, vaikka pitäisi tuossakin Webaston automaattisesti auttaa lämmöntuotossa. S-mallissahan ei ole käsikäyttöä Webastolle. Vai lämmittääkö Webasto auton jo valmiiksi paljon lohkoa lämpimämmäksi? Lämmittyään lämpöä kyllä riittää. Ajon jälkeen joku laite pellin alla surisee jonkin aikaa, liekö tuo Webaston ääni?


      • Korkki
        9-3TiD_99 kirjoitti:

        Kuinka nopeasti Saabisi saavuttaa normaalin käyntilämpötilan matka-ajossa noin -25 C:ssä? Mulla kestää nimittäin roikan perästäkin varmaan ainakin 15km, vaikka pitäisi tuossakin Webaston automaattisesti auttaa lämmöntuotossa. S-mallissahan ei ole käsikäyttöä Webastolle. Vai lämmittääkö Webasto auton jo valmiiksi paljon lohkoa lämpimämmäksi? Lämmittyään lämpöä kyllä riittää. Ajon jälkeen joku laite pellin alla surisee jonkin aikaa, liekö tuo Webaston ääni?

        Kyllä mullakin jonkin aikaa kestää lämmetä. Mutta ilman lisälämmitintä se vasta tuskaa olikin, kun oli nimittäin eberin tulppa sanonut sopparin irti. Onko jollakin käytössä tuo eberin ( Eikö dieseleissä ole nimenomaan eberi eikä webasto ) taukolämmitin, jossa lämmitintä voi ohjata ajotietokoneesta. Maksaa vissiin 4-500 euroa.

        Ainakin minun lämmitin pitää ajonjälkeen samanlaista ääntä kuin lentokonneen turpiini.


      • 9-3TiD_99
        Korkki kirjoitti:

        Kyllä mullakin jonkin aikaa kestää lämmetä. Mutta ilman lisälämmitintä se vasta tuskaa olikin, kun oli nimittäin eberin tulppa sanonut sopparin irti. Onko jollakin käytössä tuo eberin ( Eikö dieseleissä ole nimenomaan eberi eikä webasto ) taukolämmitin, jossa lämmitintä voi ohjata ajotietokoneesta. Maksaa vissiin 4-500 euroa.

        Ainakin minun lämmitin pitää ajonjälkeen samanlaista ääntä kuin lentokonneen turpiini.

        ... taukolämmitintä Jyväskylän speedpartsin edustajalta (oliko se Pro car service). Ne tarjosi sitä mulle asennuksineen noin 350 euroa eli ehkä hieman Saabia halvemmalla.


      • 9-3TiD_SE_99
        Korkki kirjoitti:

        Kyllä mullakin jonkin aikaa kestää lämmetä. Mutta ilman lisälämmitintä se vasta tuskaa olikin, kun oli nimittäin eberin tulppa sanonut sopparin irti. Onko jollakin käytössä tuo eberin ( Eikö dieseleissä ole nimenomaan eberi eikä webasto ) taukolämmitin, jossa lämmitintä voi ohjata ajotietokoneesta. Maksaa vissiin 4-500 euroa.

        Ainakin minun lämmitin pitää ajonjälkeen samanlaista ääntä kuin lentokonneen turpiini.

        Mulla ainakin on nimimerkin mukaisessa Saabissa nimenomaan Eberspächer. Mulla on myös tuo SID:iin kytketty ohjaus, joka on muuten vimosenpäälle kätevä laite. SID:stä voi ohjelmoida kolme eri Eberin käynnistysaikaa. Lämppärin voi käynnistää ja sammuttaa manuaalisesti (myös vauhdissa).
        Kaikkein paras ominaisuus on kyllä sisälämmitys; Ajastimen kytkeytyessä päälle myös auton omat puhaltimet alkavat puhkua lämmintä ilmaa kabiinin puolelle. Ei tarvitse tehdä koskaan kylmäkäynnistystä ja saa istua lämpimään autoon.

        Tiesittekin varmasti nuo ohjekirjaa lukemalla, mutta hehkutan tässä sen vuoksi, että tuo ajastusmokkula on ERITTÄIN mukava laite.
        Kun olisi vielä kaukosäätö...


      • JoJ
        9-3TiD_SE_99 kirjoitti:

        Mulla ainakin on nimimerkin mukaisessa Saabissa nimenomaan Eberspächer. Mulla on myös tuo SID:iin kytketty ohjaus, joka on muuten vimosenpäälle kätevä laite. SID:stä voi ohjelmoida kolme eri Eberin käynnistysaikaa. Lämppärin voi käynnistää ja sammuttaa manuaalisesti (myös vauhdissa).
        Kaikkein paras ominaisuus on kyllä sisälämmitys; Ajastimen kytkeytyessä päälle myös auton omat puhaltimet alkavat puhkua lämmintä ilmaa kabiinin puolelle. Ei tarvitse tehdä koskaan kylmäkäynnistystä ja saa istua lämpimään autoon.

        Tiesittekin varmasti nuo ohjekirjaa lukemalla, mutta hehkutan tässä sen vuoksi, että tuo ajastusmokkula on ERITTÄIN mukava laite.
        Kun olisi vielä kaukosäätö...

        Radio-ohjauksen lisääminen ei ole kovin iso juttu työnä. Ohjain syöttää aikaa ajastimelle. Itselleni tulee Eberin asennuksen yhteydessä radio-ohjaus (ei kylläkään Saab). Lisätyön osuus oli jotain 30 €. Laite itse maksaa noin n. 400 €


      • Korkki
        9-3TiD_SE_99 kirjoitti:

        Mulla ainakin on nimimerkin mukaisessa Saabissa nimenomaan Eberspächer. Mulla on myös tuo SID:iin kytketty ohjaus, joka on muuten vimosenpäälle kätevä laite. SID:stä voi ohjelmoida kolme eri Eberin käynnistysaikaa. Lämppärin voi käynnistää ja sammuttaa manuaalisesti (myös vauhdissa).
        Kaikkein paras ominaisuus on kyllä sisälämmitys; Ajastimen kytkeytyessä päälle myös auton omat puhaltimet alkavat puhkua lämmintä ilmaa kabiinin puolelle. Ei tarvitse tehdä koskaan kylmäkäynnistystä ja saa istua lämpimään autoon.

        Tiesittekin varmasti nuo ohjekirjaa lukemalla, mutta hehkutan tässä sen vuoksi, että tuo ajastusmokkula on ERITTÄIN mukava laite.
        Kun olisi vielä kaukosäätö...

        Moi


        Minulla on samanlainen saabi kuin sinulla. Tuo ajotietokoneesta ohjaus on käsittääkseni lisävaruste myös SE mallissa. Mutta äskeinen oli niin hyvä myyntipuhe, että taidan semmoisen hommata.

        Onko tietoa tuosta kaukosäätimestä, olisi pirun mukava lisäherkku vielä lisäksi. Lähinnä tulee vaan mieleen, että miten se toimii acc:en kanssa, jos ei ole saabin oma.


      • Tepa
        Korkki kirjoitti:

        Moi


        Minulla on samanlainen saabi kuin sinulla. Tuo ajotietokoneesta ohjaus on käsittääkseni lisävaruste myös SE mallissa. Mutta äskeinen oli niin hyvä myyntipuhe, että taidan semmoisen hommata.

        Onko tietoa tuosta kaukosäätimestä, olisi pirun mukava lisäherkku vielä lisäksi. Lähinnä tulee vaan mieleen, että miten se toimii acc:en kanssa, jos ei ole saabin oma.

        Mun auto on SE vm '01 eikä siinä ole tuota ajastusmahdollisuutta eli se olisi ollut lisävaruste myös SE -malliin.

        Lämmitin on nimenomaan Eberi, ei webasto, vaikka sitä nykyään käytetäänkin jo vakiintuneena nimikkeenä kaikille lisälämmittimille, ainakin puhekielessä.

        Noista kauko-ohjain jutuista kannattaa kyllä ottaa selvää ihan liikkeestä. Joitakin pystyy nykyään kauko-ohjaamaan kännykälläkin.


    • Tepa

      Moro,
      mulla oli syksyllä sellaista vaivaa, että kun auto oli seissyt esim. 3 päivää ajamatta, niin se kyllä käynistyi kuin palmun alta, mutta sammui sitten. Ja sen jälkeen saikin pitkään sahata, että käynnistyi uudelleen.

      Opelin palstalla sain neuvon, että kyseessä olisi polttoaineletkujen haurastuminen, jota vaivaa on kuulemma ollut. Valitin siitä sitten huollossa, mutta ei siihen mitään letkuja ainakaan vaihdettu eikä laskulla näkynyt muutakaan merkillistä. Ehkä kuitenkin jokin ilmavuoto, joka päästää naftan pois ? Mutta nyt pakkasilla auto on toiminut hyvin.

      Ja lämpimyyteenkin olen tyytyväinen, ottaa muutaman kilometrin, että nousee normaalilämpöihin. Eilen ajoin 6 km edestakaisin ilman tolppaa n. -15 C lämpötilassa ja auto ei vielä lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan. Kaupungilla auto seisoi välissä tunnin verran.

    • .

      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      75
      1440
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      248
      1342
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1122
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1098
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      805
    6. 65
      774
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      757
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      738
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      711
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      647
    Aihe