EI OLE sama kuin esikoislestadiolaisuus

Iitamuori

Tällä palstalla luullaan yleisesti, että uuslestadiolaisuus olisi sama kuin esikoislestadiolaisuus. Näin EI kuitenkaan ole. Uuslestadiolaisuus on eriseura ja syntynyt vasta hajaannusten jälkeen, niin kuin nimestäkin kuulee. Esikoislestadiolaisuus ja vanhoillislestadiolaisuus syntyivät samoihin aikoihin, kun kumpikin suuntaa lähtivät erilleen hajaannusten takia. Ennen varsinaisia hajaannuksia oli vain yksi lestadiolaisuus.

Uuslestadiolaisuutta ei varsinaisesti ole olemassa. Uuslestadiolaiseksi sanotaan ihmistä, joka on eriseurassa ja joutunut uskossaan harhaan. Siis uuslestadiolainen voi kantaa vanhoillisen tai esikoisen nimeä, mutta hän on luonut itselleen vähän 'vapaamman' ja laveamman tien kulkea. Hyvä esimerkki uuslestadiolaisuudesta on esikoislestadiolaisuudesta lähteneiden julkaisema Ruukku-lehti.
http://www.mangusti.com/Nettiruukku/Nettiruukku?cmd=login&username=guest&password=guest
Ruukku EI OLE esikoislestadiolaisten julkaisu, vaan tekijät ovat lähtöisin esikoislestadiolaisista perheistä mutta eivät kannata varsinaisesti esikoislestadiolaisuutta. Tiedoksi siis Tiikerinpennulle ja muille, jotka väittävät että esikoislestadiolaisuus ja uuslestadiolaisuus olisi sama asia. Uuslestadiolaisuutta on lähtenyt myös vanhoillisuudesta eivätkä he enää kuulu siihen päälestadiolaisuuteen.

10

2516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valehtelee

      ruukkulehteläiset ovat juuri esikoisia. Tämä on totta. Tuo muori puhuu huhupuheita.

      • Elsex

        Lienee niin, että iitamuori ei itse pidä heitä esikoislestadiolaisina, koska kokee heidät vapaammiksi. Siis joukoksi, joka on ottanut "luvallisuuksia", joita hän ei itselleen salli - ollakseen itse esikoinen. Niinpä nuo toiset ovat ulkopuolisia, vaikka saattavat joskus yhteisissä seuroissa näyttäytyäkin. Ja koska he pitävät kuitenkin itseään lestadiolaisina, niin mitä he sitten ovat? Uuslestadiolaisia. Niin hän varmaan päättelee. Mutta en väitä, että asia varmasti on näin.


      • Iitamuori

        En valehtele. Miksi ihmeessä valehtelisin?

        Tunnen itse henkilökohtaisesti Ruukku-lehden tekijöitä, eivätkä he kannata kaikkia esikoislestadiolaisten juttuja. Esimerkiksi Kunnon seuran lastenleirit ovat juuri näiden järjestämiä ja esikoislestadiolaisilla on omat lastenleirit. Uuslestadiolaisia näkyy kyllä joskus isoissa seuroissa, mutta eivät he muuten yleensä seuroissa käy.

        Ja siis, uuslestadiolaisuus on vain yleinen käsite, ei mikään ihan oma ryhmänsä. Uuslestadiolaisia on lähtenyt sekä vanhoillisuudesta että esikoisuudesta, he pitävät vain joitain käsityksiä "vanhanaikaisina" tai liian "tiukkoina" ja siksi lähtenyt erilleen.

        Vaikka Ruukku-lehden tekijät väittäisivätkin olevansa esikoislestadiolaisia, niin eivät he välttämättä ole. Esikoislestadiolaiset eikä saarnaajat hyväksy kyseistä julkaisua, vaan Rauhan Side on ainoa esikoislestadiolaisten oma julkaisu. Ruukku-lehti on vain eriseuralaisten tekemä vapaampi julkaisu.

        Ymmärsitkö nyt mun pointin? Puhun ihan kokemuksesta, koska olen itse esikoinen.


      • erikoislestadiolainen
        Elsex kirjoitti:

        Lienee niin, että iitamuori ei itse pidä heitä esikoislestadiolaisina, koska kokee heidät vapaammiksi. Siis joukoksi, joka on ottanut "luvallisuuksia", joita hän ei itselleen salli - ollakseen itse esikoinen. Niinpä nuo toiset ovat ulkopuolisia, vaikka saattavat joskus yhteisissä seuroissa näyttäytyäkin. Ja koska he pitävät kuitenkin itseään lestadiolaisina, niin mitä he sitten ovat? Uuslestadiolaisia. Niin hän varmaan päättelee. Mutta en väitä, että asia varmasti on näin.

        olen.
        Olen erikoinen enkä varmaan mahdu kenenkään "hyväksyntään" enkä haluakaan mahtua.
        Täten ilmottaudun erikoislestadiolaiseksi.
        Mitähän lehteä alkaisin julkaisemaan hmm.
        Voisiko olla hyvä nimi sellanen kun
        "ihmisille mahtumaton" ?

        En näet mahdu varmaan minkään uskontokunnan sääntöihin, sillä koen olevani kristitty ihminen.

        Mukavia lumipallokelejä kaikille !


      • pointtiasi
        Iitamuori kirjoitti:

        En valehtele. Miksi ihmeessä valehtelisin?

        Tunnen itse henkilökohtaisesti Ruukku-lehden tekijöitä, eivätkä he kannata kaikkia esikoislestadiolaisten juttuja. Esimerkiksi Kunnon seuran lastenleirit ovat juuri näiden järjestämiä ja esikoislestadiolaisilla on omat lastenleirit. Uuslestadiolaisia näkyy kyllä joskus isoissa seuroissa, mutta eivät he muuten yleensä seuroissa käy.

        Ja siis, uuslestadiolaisuus on vain yleinen käsite, ei mikään ihan oma ryhmänsä. Uuslestadiolaisia on lähtenyt sekä vanhoillisuudesta että esikoisuudesta, he pitävät vain joitain käsityksiä "vanhanaikaisina" tai liian "tiukkoina" ja siksi lähtenyt erilleen.

        Vaikka Ruukku-lehden tekijät väittäisivätkin olevansa esikoislestadiolaisia, niin eivät he välttämättä ole. Esikoislestadiolaiset eikä saarnaajat hyväksy kyseistä julkaisua, vaan Rauhan Side on ainoa esikoislestadiolaisten oma julkaisu. Ruukku-lehti on vain eriseuralaisten tekemä vapaampi julkaisu.

        Ymmärsitkö nyt mun pointin? Puhun ihan kokemuksesta, koska olen itse esikoinen.

        Olen esikoinen. Minulle tulee ruukku. Tullut jo vuosia.
        Rauhansidekin tulee.
        Kaikki ns isäinsäännöt pitää ymmärtää ohjeiksi ilman vaatimusta.

        Tiukkapipot ovat kieltojen ja vaatimusten kanssa elämässä. He erottelevat kristityitä ja tuomitsevat.

        Kyllä jokainen saa elää niin yksinkertaista elämää, kuin haluaa, mutta sillä ei mitään tienaa.

        Eikä saa vaatia muilta, kuin itseltään.
        Uskon ansiottomaan armoon. Kiitos Jeesus.


      • Tod.Ellinen eslesta
        Iitamuori kirjoitti:

        En valehtele. Miksi ihmeessä valehtelisin?

        Tunnen itse henkilökohtaisesti Ruukku-lehden tekijöitä, eivätkä he kannata kaikkia esikoislestadiolaisten juttuja. Esimerkiksi Kunnon seuran lastenleirit ovat juuri näiden järjestämiä ja esikoislestadiolaisilla on omat lastenleirit. Uuslestadiolaisia näkyy kyllä joskus isoissa seuroissa, mutta eivät he muuten yleensä seuroissa käy.

        Ja siis, uuslestadiolaisuus on vain yleinen käsite, ei mikään ihan oma ryhmänsä. Uuslestadiolaisia on lähtenyt sekä vanhoillisuudesta että esikoisuudesta, he pitävät vain joitain käsityksiä "vanhanaikaisina" tai liian "tiukkoina" ja siksi lähtenyt erilleen.

        Vaikka Ruukku-lehden tekijät väittäisivätkin olevansa esikoislestadiolaisia, niin eivät he välttämättä ole. Esikoislestadiolaiset eikä saarnaajat hyväksy kyseistä julkaisua, vaan Rauhan Side on ainoa esikoislestadiolaisten oma julkaisu. Ruukku-lehti on vain eriseuralaisten tekemä vapaampi julkaisu.

        Ymmärsitkö nyt mun pointin? Puhun ihan kokemuksesta, koska olen itse esikoinen.

        naakivat Jumalan lapsen nimeä esikoisuudessa. Kuitenkin ne ovat jo saaneet eriseuran tuomion Esikoisuuden vanhimmilta ja Suomen lähetysmiehiltä. Ainakin he ovat vannoneet uskollisuusvalan sille päätökselle, minkä viime kesänäkin vanhimmilta laisuttiin. Todellisuudesaa nämä ruukkulaiset ovat lihan vapauden eriseura.


      • ssssatu

        VÄÄRIN, EI OLE ruukku lehteä, Esikoisilla Rauhanside.


      • esikko-inen

        olen itse ihan vankasti sitoutunut esikoinen enkä todellakaan tajua, miksi minulle tutut Ruukkulaiset eivät olisi? Koska he muka ovat irtisanoutuneet? Seuroissa ainakin käyvät! Luepa Iitamuori Ruukkua, että vähän valistut.


      • esikko-inen
        Iitamuori kirjoitti:

        En valehtele. Miksi ihmeessä valehtelisin?

        Tunnen itse henkilökohtaisesti Ruukku-lehden tekijöitä, eivätkä he kannata kaikkia esikoislestadiolaisten juttuja. Esimerkiksi Kunnon seuran lastenleirit ovat juuri näiden järjestämiä ja esikoislestadiolaisilla on omat lastenleirit. Uuslestadiolaisia näkyy kyllä joskus isoissa seuroissa, mutta eivät he muuten yleensä seuroissa käy.

        Ja siis, uuslestadiolaisuus on vain yleinen käsite, ei mikään ihan oma ryhmänsä. Uuslestadiolaisia on lähtenyt sekä vanhoillisuudesta että esikoisuudesta, he pitävät vain joitain käsityksiä "vanhanaikaisina" tai liian "tiukkoina" ja siksi lähtenyt erilleen.

        Vaikka Ruukku-lehden tekijät väittäisivätkin olevansa esikoislestadiolaisia, niin eivät he välttämättä ole. Esikoislestadiolaiset eikä saarnaajat hyväksy kyseistä julkaisua, vaan Rauhan Side on ainoa esikoislestadiolaisten oma julkaisu. Ruukku-lehti on vain eriseuralaisten tekemä vapaampi julkaisu.

        Ymmärsitkö nyt mun pointin? Puhun ihan kokemuksesta, koska olen itse esikoinen.

        minä esikoislestadiolaisena tykkään Ruukusta ja olen koko ajan ollut sen tilaaja. Kenestä saarnaajista oikein puhut? Tunnetko heidät kaikki ja oletko saanut luvan tarkistaa, mitä lehtiä heidän huusholleihinsa tulee. Onhan Ruukussa ollut saarnaajien kirjoituksiakin.

        Se, mitä esikoislestadiolaisuus on on sitten toinen juttu. Ne "alkuperäisiksi" itseään kutsuvat kuuluvat juuri ny vääntävän siitä, saapiko kesällä käyttää lyhyitä paidanhihoja. Kas kun ei neenkään ristillisyydessä ole semmosia vaatemalleja ollu... Eli onko HERÄTYSliikkeen olennainen sisältö tavat ja kulttuuri jotka muuttuvat aikojhen kuluessa vaiko kokonaisen Jumalan sanan esillä pitäminen? Jos haluat sysätä ulos sellaiset, joilla on joissakin asioissa eri tapoja tai vaatemalleja kuin sinulla olet melkoinen farisealainen...luepa, mitä Jeesus sanoo sellaisesta lukemalla läpi evankeliumit, yksi kerrallaan ja ajatuksen kanssa.


      • Svärdfisk
        Tod.Ellinen eslesta kirjoitti:

        naakivat Jumalan lapsen nimeä esikoisuudessa. Kuitenkin ne ovat jo saaneet eriseuran tuomion Esikoisuuden vanhimmilta ja Suomen lähetysmiehiltä. Ainakin he ovat vannoneet uskollisuusvalan sille päätökselle, minkä viime kesänäkin vanhimmilta laisuttiin. Todellisuudesaa nämä ruukkulaiset ovat lihan vapauden eriseura.

        Vähän kuule jäitä hattuun. Eihän esikoislestadiolaisuudesta voi ketään erottaa. Leeviläisten eriseurakin syntyi siten, että ne alkoivat itse järjestämään omia seuroja ja lakkasivat käymästä yhteisissä seuroissa, ei niitä kukaan erottanut. Tiedän hyvin että kesällä tuli kritiikkiä Ruukkua kohtaan, mutta ei heitä totisesti ole ulos ajettu. Omia seuroja he eivät järjestä. Kyllä he minusta EL:iä ovat siinä kuin muutkin,sikäli kuin haluavat olla, ja useimmat heistä haluavat. He kokevat toimintansa ei kilpailevana, vaan täydentävänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe